[TI] Voetje omhoog bij het eten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy_1

Re: Voetje omhoog bij het eten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:52

Ze schoppen bij mij wel de emmer om, maar doen geen voetjes omhoog

daily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:12

mijn tinker daily, doet precies het zelfde been omhoog en soms nog trappen tijdens het eten en daar na de deur af sabbelen

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:23

Ruby die til haar been zo hoog op dat ze haar voerbak steeds van de muur afsloeg met haar knie.
Nu heeft mijn man haar bak aan een scharnier gehangen en nu kan ze er tegen aan komen met haar knieen en de bak gaat mooi omhoog en krijgt ze hem er niet meer af zo.

Mijn andere tinkies gedragen zich gewoon netjes , keurig wachten tot ik het voer in hun bakken heb gedaan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:29

Altijd voetje in de lucht met het eten van krachtvoer/ muesli/ whatever uit de voerbak.

Chub sabbelt niet de tralies af, maar sabbelt op het muurtje voor de voerbak (dus waar de schep voer vanaf het gangpad doorheen kan). Aangezien dat ook vaak gepaard gaat met het schrapen van haar tanden (gatvergatver wat een rotgeluid), is het volgens mij een aanzet tot kribbebijten?

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:27

het is denk ik voerneid

* srry kwam eerst niet op het woord terecht *

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 23:30

Chubby - weet niet of dat een aanzet is tot kribbenbijten. Sissi schuurt met de tanden langs de tralies, dat is ongeduld en Maxolo sabbelt op het ijzer boven de deur, genot.

Wel typisch dat er best nog wel wat tinkies zijn die ongeduldig zijn, terwijl ze juist als 'sober' gekenmerkt door het leven gaan, is dus niet zo.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:38

Het is heel natuurlijk gedrag. het zijn meestal niet de paarden die het allerhoogst in rangorde staan. Maar vaak de paarden die wat lager zijn.
Die hebben niet het lef om de oren in de nek te leggen of andere dreigingen te uiten vnawege hun voer.
Maar het is een verkapte uiting van dominantie die door hoger in rang geplaatste paarden geaccepteerd wordt en door lager in rang geplaatste paarden gerespecteerd wordt in de zin van: wegblijven van het voer...zolang het been in die positie is....
Dus het heeft met voedernijd te maken...al vind ik dat altijd zo'n negatief woord.
Het is heel natuurlijk dat een paard uiting geeft aan zijn bezit van voer...immers....dat is overleven!

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 00:01

Bij mij is juist de merrie die het hoogst in rang staat de gene die het doet .
De rest gedraagt zich keurig netjes.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 00:09

Die van mij heeft het.
En dat komt omdat ze een poos bij een paard heeft gestaan die voernijd had.
En dan boven op haar sprong en haar mepte.

Olly heeft geen voernijd, maar je moet haar hierdoor niet aan de achterbenen komenh, dan denkt ze dat je haar wil wegjagen bij haar eten en zal ze uithalen..

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:19

Doet Isa ook
Kijk maar.....
Afbeelding

Even off topic.......YES!!! het is me gelukt om een foto op bokt te zetten! Sorry hoor, maar ik ben gewoon even blij.....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:20

Helaas IG. Het is je niet gelukt

Edit: hee, nu doet 'ie het wel?!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:38

En nu weer NIET!

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:40

Bij mij heeft de foto het vandaag nog niet gedaan

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:46

Rechtermuisknop, adres kopieren, in nieuw scherm openen en dan doet ie het (ehhh, hier op mijn werk dan he).

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:08

inderdaad dan doet ie het hier ook.

IsaGabriëlla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:12

ik snap er niks van??? Bij mij doet hij het heel de tijd???? Ik was al zo trots op mezelf dat ik nu wist hoe het moest....... Kunnen jullie de foto nu wel of niet zien??

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:21

Ben het niet helemaal met Polly2 eens hoor!

Boya is vanaf z'n geboorte al bij ons en heeft vanaf het moment dat ie licht zag al voedselnijd. Vind het erg vervelend, maar kan er niks aan veranderen. Mensen kunnen er wel bij staan, maar andere paarden krijgen de wind van voren. Eerst dreigt ie met z'n oren en als ze niet snel weg zijn vliegt ie er op af. En als de 2e voerbak te dichtbij hangt, rent ie gewoon tussen 2 voerbakken heen en weer

Als ik het in een emmer op de grond zet, schraapt Boya ook met z'n been en dan is het gewoon ongeduld, dat het niet snel genoeg gaat. Hangt de emmer op of gooi ik het gewoon in de voerbak (die op hoogte hangt), dan doet ie het niet.

Tuesday doet het helemaal niet!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:43

Boya schreef:
Ben het niet helemaal met Polly2 eens hoor!

Boya is vanaf z'n geboorte al bij ons en heeft vanaf het moment dat ie licht zag al voedselnijd. Vind het erg vervelend, maar kan er niks aan veranderen. Mensen kunnen er wel bij staan, maar andere paarden krijgen de wind van voren. Eerst dreigt ie met z'n oren en als ze niet snel weg zijn vliegt ie er op af. En als de 2e voerbak te dichtbij hangt, rent ie gewoon tussen 2 voerbakken heen en weer

Als ik het in een emmer op de grond zet, schraapt Boya ook met z'n been en dan is het gewoon ongeduld, dat het niet snel genoeg gaat. Hangt de emmer op of gooi ik het gewoon in de voerbak (die op hoogte hangt), dan doet ie het niet.

Tuesday doet het helemaal niet!

Sorry...ik begrijp je niet helemaal...wat bedoel je met dat je het niet met me eens bent?
Dat het meestal niet het dominantste paard is? Bedoel je dat? Daarom zeg ik dus "meestal". Soms is het wel de dominantste...zoals die van jou....die is heel dominant en dat uit zich dan bij het voeren... Het been optillen is een verkapte uiting van dominantie... Oren in de nek, trappen, bijten...dat zijn directe uitingen van dominantie....en als jouw paard daarbij ook zijn been optilt...dat kan natuurlijk... Maar de meeste paarden hebben als enig signaal de verkapte vorm...dus alleen het been optillen.
Begrijp je nu beter wat ik bedoel?
Het laten trillen van de bovenlip is bijv. ook een verkapte vorm van dominantie...dat kan zo klein zijn dat wij het niet eens opmerken...maar paarden onderling wel.... En dat doen ook vaak paarden die niet de hoogste en ook niet de laagste in rangorde zijn. Meer dominantie is dan niet gepast...dan worden ze door de hogere op hun nummer gezet...maar het is net genoeg om een lagere te overtuigen van zijn plek....

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:54

polly2 schreef:
wegblijven van het voer...zolang het been in die positie is....
Dus het heeft met voedernijd te maken...al vind ik dat altijd zo'n negatief woord.

Bij Boya is dat hengelen met z'n been dus geen voernijd, maar alleen ongeduld. Dat doet ie ook als ie helemaal alleen is en alleen maar als de emmer op de grond staat. Als ie beter bij z'n eten kan, laat ie het hengelen achterwege. Ook als er wel een ander paard in de buurt staat.

Anyway, laten we het maar op je tekst meestal houden.....dan zijn alle uitzonderingen mogelijk (anders gaan we zo off-topic)

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:26

Jordy is eigenlijk heel beschaafd als het om eten gaat. Hij houdt geen been omhoog, wordt niet heel onrustig als er gevoerd wordt maar staat netjes te wachten. Oren in zijn nek leggen zal hij ook niet doen. Hooguit een zielig hinnikje
Hij wacht ook tot het voer in zijn bak zit en degene die voert zijn arm weg heeft voor hij gaat eten. Je kunt 5 minuten voor zijn bak blijven staan bij wijze van spreken, hij kijkt alleen heel zielig....

Als hij uit een emmer eet dan gaat de emmer soms om, maar dan zet hij hem zelf weer rechtop. Neus erin en emmer overeind
Hij heeft wel een rare gewoonte met slobber eten, erin blazen/proesten. Neus erin en pffffrrrt! Zodat hij compleet onder de slobber zit.
Met emmers water vindt hij dat ook erg leuk, belletjes blazen . Levert vooral op wedstrijden waar zo'n grote waterbak staat leuke taferelen op. Jordy proest het water alle kanten op, alle paarden die erbij staan over de zeik

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:52

Boya schreef:
polly2 schreef:
wegblijven van het voer...zolang het been in die positie is....

Bij Boya is dat hengelen met z'n been dus geen voernijd, maar alleen ongeduld. Dat doet ie ook als ie helemaal alleen is en alleen maar als de emmer op de grond staat. Als ie beter bij z'n eten kan, laat ie het hengelen achterwege. Ook als er wel een ander paard in de buurt staat.

Anyway, laten we het maar op je tekst meestal houden.....dan zijn alle uitzonderingen mogelijk (anders gaan we zo off-topic)

Aha! Op zo'n manier....

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:21

Supertje schreef:
Jordy is eigenlijk heel beschaafd als het om eten gaat. Hij houdt geen been omhoog, wordt niet heel onrustig als er gevoerd wordt maar staat netjes te wachten. Oren in zijn nek leggen zal hij ook niet doen. Hooguit een zielig hinnikje
Hij wacht ook tot het voer in zijn bak zit en degene die voert zijn arm weg heeft voor hij gaat eten. Je kunt 5 minuten voor zijn bak blijven staan bij wijze van spreken, hij kijkt alleen heel zielig....

Als hij uit een emmer eet dan gaat de emmer soms om, maar dan zet hij hem zelf weer rechtop. Neus erin en emmer overeind
Hij heeft wel een rare gewoonte met slobber eten, erin blazen/proesten. Neus erin en pffffrrrt! Zodat hij compleet onder de slobber zit.
Met emmers water vindt hij dat ook erg leuk, belletjes blazen . Levert vooral op wedstrijden waar zo'n grote waterbak staat leuke taferelen op. Jordy proest het water alle kanten op, alle paarden die erbij staan over de zeik

Foto foto foto !! hihihi lijkt me een erg gaaf gezicht dat bellen blazen

Nou ik heb bij Angel en Max ook even gekeken hoe zij dat nou deden. Normaal ben ik er niet rond voedertijd, maar gisteren dus wel...

Max die staat buiten de stal te eten omdat Angel niet vast wil eten en de hele tent afbreekt (en zich daarna niet meer wil laten pakken). Zij gaat eigenlijk met haar etensbak de hele stal door. Gooit hem om, zet hem weer recht (erg komisch gezicht) en eindigt weer netjes aan de zijkant zodat je de ton kan pakken. Ik mag trouwens wel gewoon aan haar eten komen, geen probleem. Gelukkig dus niet happen, schoppen of van dat soort ongein. Ze heeft het weleens gepresteerd om onder de balken door te schoppen, naar een kruiwagen die langs kwam (veronderstel dat dat ding je eten wil pikken) Ze raakte alleen wel degene die ermee liep

Max is ook gek aan het eten, neemt de tijd. Neemt een hap, dan een knauw aan de rand van de bak, dan weer een hap. Geeft een schop aan de bak (volgens mij om de korrels weer bij elkaar te krijgen), zet zelfs zijn hoef/voet onder de bak, zodat hij iets schuin komt te staan en hij er dus makkelijker bij kan, slim beestje Hij tilt dus geen voet op, maar knauwt dus regelmatig aan de zijkant van de (plastic) teil waar het eten in zit. Dus weer verschillende karakters Oh bij hem mag ik ook gewoon aan het eten komen, vindt hij zelfs gezellig. Staat ie me echt zo aan te kijken, oh wil je ook een hapje, ik wacht wel even hoor

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:36

Coco was in het begin wel ongeduldig,want de buurvrouw had echt last van voedernijd(vloog bij de trailies omhoog totdat ze er bij neer viel).Heb coco nu thuis staan en ze is weer rustig geworden tijdens het voeren. Gelukkig maar. Dat ander beest spoorde gewoon helemaal niet.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:02

hahaha moest echt lachen bij al die verhalen hier. Zo grappig om te lezen.

Jessie bubbelt wel met 'r water zo af en toe, maar verder niet echt. Soms sneakt ze de box uit als er gevoerd wordt (als de deur dan open staat he maar soms blijft ze in een wijdopen staande boxdeur staan wachten. Lief!
Ze eet wel geduldig, maar zodra het op is BANG dan moet de emmer/hangede voerbak om/af/weg. Ready for the next portion

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:51

Biancaa schreef:

Foto foto foto !! hihihi lijkt me een erg gaaf gezicht dat bellen blazen

Hij stopt zijn hoofd ook tot aan zijn ogen in het water als hij de kans krijgt, de idioot
En niet alleen in emmers en drinkbakken.... Ik heb een keer een cross met Jordy gereden, en toen kwamen we bij de waterbak.... In 1e instantie wilde hij er vol gas in, maar hij gleed weg vlak voor het water en durfde niet meer verder. Uiteindelijk heb ik (met hulp) hem voetje voor voetje in het water gekregen. Stond hij in het water, wilde hij weer niet meer verder. Ik kon doen wat ik wil, maar hij verzette geen stap meer. En wat doet die knurft, stopt heel zijn hoofd in het water en *blub blub blub pfffffrrrrt* Daarna wilde hij pas verder.....