Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
tinkermeisje schreef:Ja, hij is op latere leeftijd ingedaald. Ze had hem als ruin gekocht tot er op een dag iets onder zijn buik hing...In paniek de derenarts gebeldomdat ze dacht aan een liesbreuk. De dierenarts feliciteerde haar met haar hengst!![]()
CarS, dank je wel voor je compliment!! Leuk om te horen, want vaak denken mensen die niks met tinkers hebben dat tinkers alleen maar bont kunnen zijn.
Maar wat is het voordeel voor het veulen mbt stamboekopname als de vader is goedgekeurd?

)
Srtha schreef:hoihoi ik heb self een tinkertje van pablo maar er is een probleempje hij heeft niet egt een lichaam hij is wat ilig en hij hoorde bruin te sijn maar hij heeft een gouden karakter en ik hou van hem terwijl hij niet op een dikke tinker lijkt hij heeft wel een sprekend hoofje ik zet wel de url er bij van toen hij jong was en nu
tinkermeisje schreef:Pablo is echt prachtig!!
Die manen, dat behang! Echt top!
Ik ga als ik er een paar heb, eens een dagje hengsten kijken. deze wil ik zeker in het echt zien. Dank je voor de tip!
Cheveyo schreef:Srtha schreef:hoihoi ik heb self een tinkertje van pablo maar er is een probleempje hij heeft niet egt een lichaam hij is wat ilig en hij hoorde bruin te sijn maar hij heeft een gouden karakter en ik hou van hem terwijl hij niet op een dikke tinker lijkt hij heeft wel een sprekend hoofje ik zet wel de url er bij van toen hij jong was en nu
Srtha: Kan je voor mij even je eigen stukje vertalen in NL. Hij heeft niet echt een lichaam? Hij hoorde bruin te zijn? Ik kan je even niet volgen.
Zelf vind ik dat Pablo niet echt veel sok/manen doorfokt. Wel zijn rug zie je veel terug komen.
Gelukkig hoeven Tinkers niet perse 'dik' te zijn ;)
PS: je links doen het niet bij mij en ik kom dan in mijn hotmail terecht.
en daarom is effen x effen = 100% effen
(% weet ik niet meer)
want dat is niet dominant en kan dus niet zichtbaar aanwezig zijn. Als beide dan dus t vosgen (niet zichtbaar) bij zich dragen is er ook kans op vos.
grid schreef:idd zoals vasthi zegt bont is dominant dus dan zou ze bont zijn geweesten daarom is effen x effen = 100% effen
of ze moet dus onder haar buik of zo nog een witte vlek hebben die we niet zien, dan is ze minimaal bont![]()
--> supertje is meer into genetica![]()
maar wat ik nog een beetje onthouden heb:
Bruin was bovendien een bepaald gen over zwart, dus dan kan uit bruin x bruin = bruin of zwart(% weet ik niet meer)
en bruin x zwart dus ook bruin of zwart.
O ... en vos kan soms ook nogwant dat is niet dominant en kan dus niet zichtbaar aanwezig zijn. Als beide dan dus t vosgen (niet zichtbaar) bij zich dragen is er ook kans op vos.
maar als je dus effen kiest is dat altijd effen
Supertje schreef:Ik tik gelijk even een heel stuk over kleurgenetica, ik denk dat sommigen dat wel interessant vinden, en dan is alles ook makkelijker te begrijpen.
Voor ieder stukje erfelijke informatie is er een apart gen, dus ook voor de kleuren. Deze genen zijn opgebouwd uit 2 delen, allelen genoemd. Ieder paard krijgt voor elk gen 1 allel van de moeder, en 1 van de vader.
Om kleurgenen bij paarden te beschrijven worden er letters gebruikt. Deze letters worden ook allemaal in paren opgeschreven, 1 van de vader, 1 van de moeder. Die letters bij elkaar is de kleurformule van een paard.
Voor iedere eigenschap zijn er dus 2 allelen nodig. Vaak is 1 van de allelen overheersend over de andere. Dit houdt in dat beide allelen aanwezig zijn, maar dat er aan de buitenkant maar 1 te zien is.
Het overheersende gen wordt dominant genoemd, het andere wordt recessief genoemd.Een veulen kan dus, hoewel het aan de buitenkant een bepaalde kleur is, ook een recessief gen dragen wat niet te zien is. Als met dit veulen verder gefokt wordt, kan afhankelijk van de andere ouder van het nieuwe veulen, dit recessieve gen ineens wel te zien zijn in het nieuwe veulen.
Als je in een gen 2 allelen hebt die beide dominant of beide recessief zijn, dan heet dat
homozygoot
(fokzuiver), er kan alleen dezelfde eigenschap worden doorgeven als de eigenschap die die ouder ook heeft. Bijvoorbeeld een paard wat homozygoot zwart is, kan zelf alleen zwart doorgeven.
Als je in 1 gen zowel een dominant als een recessief allel hebt, dan heet dat heterozygoot (fokonzuiver). Een paard wat bijvoorbeeld heterozygoot zwart is, draagt maar 1 allel voor zwart. Welk allel er doorgegeven wordt is willekeurig, het kan dus het zwarte allel zijn, of het niet-zwarte allel.
Dominante genen worden aangegeven met een hoofdletter, recessieve met een kleine letter.
Een goed voorbeeld van dominant is schimmel (aangegeven met de letter G=grijs). Schimmel is dominant. Dat wil zeggen dat als een paard 1 allel heeft voor schimmel, het paard altijd schimmel zal zijn, ook al heeft het paard van de andere ouder g doorgekregen (=niet-grijs).
Een paard met deze genen is dus een heterozygote schimmel, hij is dan Gg. Dit paard kan zowel schimmel als niet-schimmel vererven.
Paarden hebben 2 basiskleuren, namelijk zwart en vos. Bruin is geen basiskleur, omdat bruin wordt veroorzaakt door een extra gen (het agoutigen) over zwart.
Voor zowel zwart als vos wordt in de kleurformule de letter E gebruikt. E staat voor zwart, e voor vos. E staat voor expressie, het is namelijk het expressiegen wat bepaald of een paard zwart of vos wordt. Heeft het paard het expressiegen dan wordt het zwart, heeft het dat niet, dan wordt het vos.
Zwart is dominant over vos, dus als het paard Ee heeft (1x zwart, 1x vos) dan wordt het paard zwart. Een vos heeft altijd ee.
Bruin wordt veroorzaakt door het agoutigen, wat het zwart terug dringt naar de punten (manen, staart, benen). Augouti wordt aangegeven met A. Ook agouti is dominant, maar toont alleen op zwart, omdat er bij een vos geen zwart is om op in te werken. Een vos kan dus wel agouti dragen en doorgeven.
*Een vos heeft dus altijd ee. Aangezien een vos wel agouti kan dragen, kan een vos dus zijn: eeaa (vos en draagt geen agouti), eeAa (vos en heterozygoot voor agouti) of eeAA (vos en homozygoot voor agouti). Voskleur is altijd recessief.
*Een zwart paard heeft tenminste eenmaal E, en draagt nooit A, anders zou het bruin zijn. Een zwart paard is dus Eeaa (heterozygoot zwart) of EEaa (homozygoot zwart)
*Een bruin paard heeft ook tenminste eenmaal E, en minstens eenmaal A. Een bruin paard kan dus zijn: EeAa (heterozygoot zwart+agouti) EEAa (homozygoot zwart, heterozygoot bruin) of EEAA (homozygoot zwart+agouti)
Deze basiskleuren kunnen worden veranderd door verdunningsfactoren, maar als ik daar helemaal op in ga wordt het een nog veeeel langer verhaal dan het nu al wordtAls iemand daar nog iets over wil weten (palomino, valk, etc.), vraag maar.
Bont wordt veroorzaakt door andere genen. Dit zijn Tobiano (platenbont), Overo, Sabino en Splashed White (witkopbont). Ik ga nu even alleen in op Tobiano, oftewel platenbont, omdat dit de vorm is die verreweg het meest voorkomt bij tinkers (IMO komt zeker Overo en niet eens voor bij tinkers, maar dat is een andere discussie).
Tobiano is ook dominant. Als een paard het gen voor Tobiano draagt is dat altijd te zien. Om een bonte te fokken heb je dus minimaal 1 bonte ouder nodig.
Tobiano wordt aangegeven met de letter T. Een paard wat TT heeft is homozygoot en zal altijd Tobiano doorgeven. Een paard wat Tt heeft is homozygoot Tobiano, en daarbij dus 50% kans op Tobiano nakomelingen.
TT x tt = Tt (100% kans op heterozygoot bont)
TT x Tt = TT of Tt (50% kans op homozygoot bont, 50%kans op heterozygoot)
Tt x Tt = TT, Tt of tt (25% kans op homozygoot, 50% kans op heterozygoot, 25% kans op effen)
Tt x tt = Tt of tt (50% kans op heterozygoot bont, 50% kans op effen)