Het ergste wat ik met haar meegemaakt heb, is een paar maanden nadat Kyara geboren werd. Een vriendin (ook met tinker) was hierheen gekomen om samen een lekkere rit te maken. Kyara was inmiddels gewend om een aantal uren van moeders gescheiden te zijn, en Keeva dus ook. We hebben een heerlijke, rustige rit gemaakt, op het einde kwamen we langs ons huis, maar gingen we nog een klein blokje om omdat het zo'n heerlijk weer was. Vanaf dat moment was Keeva niet meer vooruit te branden. Ik heb flink op haar gemopperd, ze was de hele rit zo braaf geweest en nu opeens gooide ze haar kont tegen de krib en wilde niet meer verder.
Thuisgekomen zette ik haar vast om haar af te zadelen, zakte ze opeens door haar benen, viel op de grond, liet haar plasje lopen en ging met haar ogen liggen draaien. Dierenarts gebeld, en dat kwartiertje dat we op hem moesten wachten, dacht ik echt dat ik gek werd. Ze zakte steeds verder weg, reageerde nauwelijks meer op prikkels van buitenaf. De dierenarts heeft niks specifieks kunnen vinden (geen koorts, slijmvliezen mooi gekleurd), en ze knapte snel op.
Achteraf denk ik dat het voornamelijk stress is geweest, een soort "kortsluiting" in haar koppie. Weg van haar veulen, met een vreemde ruin op stap, langs huis komen en toch nog verder moeten ...
Dat was gelukkig haar laatste kwaal (afkloppen maar
), en sinds Kyara afgespeend is (juli 2004) staat ze er blakend van gezondheid bij.

Wel merk ik het meteen als hij zijn dag niet heeft en niet echt lekker in zijn velletje zit