[TI] waarom altijd grote tinkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:34

Oh lekker groot mag van mij. Toen ik ging kijken voor een Tinker was mijn wens om er eentje te hebben van 1.55 of groter. Gaat wel lukken denk ik.
Heb een quartertje gehad van 1.43 en dat is toch echt niet mijn hoogte moet ik eerlijk zeggen.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:00

Ik vind het ook wel jammer dat de meeste mensen voor een grote tinker gaan. Ook lees je (bijna) overal op verkoopsites als het over een veulen gaat: hij/zij zal zeker aan de maat worden...

Vooral in Frankrijk ziet men graag op zn minst 1m60...

Ik merk het trouwens nu al... Tinkerbell is 1m51 en Angel 1m45 en qua maat zijn veulens van Tinkerbell veel meer in trek... Bij veulens van Angel stellen mensen zich algauw ponymaatjes voor, terwijl ze dus echt maar 6 cm schelen

Knollehollen

Re: waarom altijd grote tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:10

Ik ben ook een liefhebster van de grotere tinks, heb er een van 1.56m en 1 van 1.66m, zie foto: http://www.irishcobs.org/albums/diverse ... .sized.jpg

Heb ook een hengst van 143m, maar die vind ik echt te klein om er lekker op te rijden denk ik, heb het nog nooit geprobeerd eerlijk gezegd en zal het toch eens proberen wat voor gevoel dat geeft. Ik vind persoonlijk een maat tussen de 1.50m en 1.60m het mooist bij Tinkers.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:56

Ik vind beide wel mooi. Zolang het maar echte typische Tinkers zijn. Zelf ben ik echt op zoek gegaan naar een wat grotere merrie, omdat ik zelf 1.80 ben. Tja, en mij op een merrie van 1.40 is dan gewoon geen gezicht... Jes is 1.55 en dat past perfect.
Heb Jessie ook door een middelmaat hengst laten dekken, Thunder van de ITS. Maar zien wat voor maatje daar uitkomt.

Vind de stelling van TS wel wat kort door de bocht, ga volkomen mee in Turbotinker (geloof ik.. laatste post in ieder geval van de 12 pagina )

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:53

Ik hoorde van mijn hoefsmid dat er in Wormer een fokker zit die kleine Tinks fokt.

Coco_Calan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:41

Afbeelding
Foto van afgelopen zomer hadden we net de stal klaar, haar schoft hoogte is maar 1.60m en ze word in juni officieel pas 5jaar.

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:28

tinks mogen gewoon in alle hoogtes types en maten voorkomen. Ik heb der zelf 1 van 1,60 en hou van groot en stevig en het zijn allemaal kruizinkjes kijk maar naar de scudder. Der staat zelf bij dat hij meestal gekruist is met dravers om ze snel te maken. Zo is waarschijnlijk bij de vanner gedacht sterk dan maar shire, clydesdale en bij de cobs rust de fell en dat soort dingetjes

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:40

Die van mij is ook erg groot. * the Offspring* hij is 165 ( en een halve CM ) die doet het hem

Ok .

Maar ik vind die kleintjes.. 20 in een dozijn.. overal zie je kleintjes.. en IK vind dat je juist niet zo veel erg grote ziet.
Boven de 160 zie je niet veel

Wij zien elk jaar toch aardig wat merries voor bij komen.. ook op de keuring. maar echt waar.. tussn de 140 en 155 .. hoger zo wt niet..

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:53

Waarom grote Tinkers zo gewild zijn?
Ik denk dat er veel volwassen mensen zijn die iets zoeken met een stevige bouw en koel karakter en dan uitkomen bij de Fjord, Haflinger etc.
Maar die blijven vaak toch steken onder de 1.50, en voor veel volwassenen is dat nou net de ondergrens van wat ze willen.
De Tinker voldoet wel aan hun wensen en is ook 'leverbaar in grote maten'.
Ik denk dat dat zowiezo één reden van de populariteit van de Tinker is.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:06

De mijne is nu ook maar ong. 1.44 m. ,maar ze moet dit jaar nog 3 worden, dus kan nog wat groeien, wat ik erg hoop omdat ik zelf 1.75 m. ben. Ik wilde graag een grote tinker, dus ik wacht het nog even af komende zomer.
Maar ik ben het wel met je eens dat ze de oorspronkelijke rassen steeds maar groter willen fokken waardoor het ras gedeeltelijk verloren gaat, wat ik vooral bij friezen veel zie: luxe en groot!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:09

Sokkebok schreef:
De mijne is nu ook maar ong. 1.44 m. ,maar ze moet dit jaar nog 3 worden, dus kan nog wat groeien, wat ik erg hoop omdat ik zelf 1.75 m. ben. Ik wilde graag een grote tinker, dus ik wacht het nog even af komende zomer.
Maar ik ben het wel met je eens dat ze de oorspronkelijke rassen steeds maar groter willen fokken waardoor het ras gedeeltelijk verloren gaat, wat ik vooral bij friezen veel zie: luxe en groot!

met GOED fokken kan je makkelijk GROOT fokken. met het raskenmerken er in
Maar goed fokken is goed gokken. en dat is moelijk voor de meeste mensen

Maar jou tinker haalt het niet denk ik hoor de 150..

andiamo97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:12

Bij ons op de manege komt ook wel eens zo'n onwijs grote tinker. Wij hebben op de manege namelijk om de week friezen of tinker carrousel, erg gaaf om te zien. Persoonlijk vind ik tinkers ook iets mooier als ze wat kleiner zijn. Maar de 1e x dat ik die grote zag stond ik wel ff te kijken hoor!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:53

mij lijkt het juist dat de zigeuners grote maten fokten om die grote gezinswagens te trekken? ( gewoon theoretisch bedachtseltje hoor )
Verder vind ik grote Tinkers ook fijn er dan kleintjes. geen idee waarom eigenlijk?
Lowara is 1m51 en Arwen zal rond de 1m56/ 1m60 uitkomen, en dat vind ik juist de mooie maten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:37

Baggio is 165 (en dan zonder die halve cm van Offspring die het hem doet ) en ik vind het super. Allereerst ben ik zelf 182 en aangezien ik wel kán rijden op een tinkie van 145, doe ik het toch liever op 20 cm meer.

Daarbij is mijn baggio toch écht wel een tinker hoor. En geen warmbloed met sokken eraan. gelukkig maar, anders was ik behoorlijk besodemieterd

Mijn mening is dat er in de toekomst goed gekeken moet worden naar de bouw in combinatie met hoogte en daarop moet men fokken. Maar dat is mijn mening

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:40

ik heb zelf ook een kleine tinker van 1.48. Tja hele grote vind ik persoonlijk te groot . Ik vind ze leuk tot ongeveer 155, maar dat heeft ook te maken dat ze dan een stuk breder zijn , hoe groter en hoe breder ze worden en dat rijd voor mij niet zo lekker ( 1.64) je hebt natuurlijk ook wel slanke tinkers, maar ja een echte tinkie heeft toch wel een redelijk buikie! hihi en dan zit je een beetje te wijdbeens!

groetjes Marjolein