[TI] jury houdt niet van lange manen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berendje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:19

beantsje schreef:
Dat is ook zo. als je het hebt gelezen, het ging mij beslist niet om het cijfer. Ik heb ook niet geprotesteerd, gewoon om een toelichting gevraagd. Moet kunnen, vind ik.
Misschien had ik zelfs wel een 7 gekregen met losse manen, als de voetjes schoon waren geweest. Die 6 was op zich terecht.
Waar het mij om gaat, is dat de persoonlijke voorkeuren van een jury er niet zo toe doen als die niet in de lijn van de reglementen liggen. Natuurlijk weegt het altijd mee, dat is ook helemaal niet zo erg. Misschien houdt ze wel helemaal niet van tinkers. Dat kan, iedereen heeft zn voorkeuren. Maar ik zou toch raar staan te kijken als ik een opmerking op mijn protocol zou krijgen als :"ik zou een paard van een ander ras nemen".

"Misschien houdt ze wel helemaal niet van tinkers"
Dat is het vooral in de wedstrijdsport dat Tinkers niet zo gewaardeerd worden door de jury en de andere ruiters. Ik start al 2 jaar en zit nu in de L2 moet je mensen horen als je dat zegt, in de L2 kan je tinker dat dan. En ik heb ook geregeld last ervan dat ik met een tinker start. In de regio van Arnhem is zelfs een jury die een hekel aan tinkers heeft nou dan ga je bij het binnen komen al de mist in met je punten. jammer dat het gebeurt. Laatst was ik aan het los rijden en toen hoorde ik mensen zeggen kijk die tinker kan zelfs lengte buiging doen ja duhh het is geen koe. Maar ik geniet er altijd extra van als ze de sterren van de hemel loopt en menig toeschouwer en jury doet verbazen.
Oja ik heb haar manen ook altijd los hangen en nooit wat van gehoord.
Gwoon lekker blijven starten allemaal en we laten ze eens zien wat de Tinkie's allemaal kunnen.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:52

ik weet hoe het voelt om met een minder atletisch ras tussen de KWPN'rs te rijden ik heb zelf met mijn fjordje de M2 gehaald en dat komt ongeveer ophetzelfde neer. De kunst is om zwakke punten te verbeteren en goede punten er nog meer uit te laten springen. Ik verwacht dat met de nieuwe proeven je meer kans krijgt op je promotiepunt want er wordt dus nu nog meer naar voorbereiding gekeken. Succes in ieder geval

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:50

wij gaan lekker door!
Wel ga ik vanmiddag toch maar even een hengstenvlecht proberen.
Ach ik ben ervan overtuigd dat ieder niet-gehandicapt paard met normale gangen toch in ieder geval in de M moet kunnen komen.
Helaas ben ik geen M-ruiter....

Mijn doel is om door middel van de wedstrijden een beter en fijner paard te krijgen. Als ik voor de rozetten ging, dan had ik wel een ander paard gekocht.

grid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:13

beantsje schreef:
wij gaan lekker door!
Wel ga ik vanmiddag toch maar even een hengstenvlecht proberen.
Ach ik ben ervan overtuigd dat ieder niet-gehandicapt paard met normale gangen toch in ieder geval in de M moet kunnen komen.
Helaas ben ik geen M-ruiter....

Mijn doel is om door middel van de wedstrijden een beter en fijner paard te krijgen. Als ik voor de rozetten ging, dan had ik wel een ander paard gekocht.

Elders in een topic bij jury of wedstrijden (weet helaas t topic niet meer ) werd zelfs aangegeven door een jurylid dat ze een fries met mooie hengstenvlecht een punt hoger gaf voor verzorging (een 8 dus)dan een net gevlochten KWPNers (=7 bij haar)
Dit omdat t dus niet verplicht is (ivm raseigenschappen) en het dus duid op extra moeite/ netheid van ruiter (zij kon t beter omschrijven maar hoop dat je weet wat ik bedoel)

Dus misschien de moeite waard

Ik moet zeggen dat ik een hengstenvlecht ook veel netter/ mooier vindt op een dressuurwedstrijd dan los en ga dit dan ook zeker zelf ook doen
Maar was dit ook al van plan voor ik t topic over punten verzorging had gelezen en vindt de haren los trouwens toch meestal onhandig met rijden/teugels (maar eraf gaan ze NOOIT )

En een hengstenvlecht is snel gemaakt

Had dat trouwens ook nog aangegeven in dat topic --> vond dat extra punt dus overdreven want een hengstenvlecht is in ca 5 minuten gemaakt en 20 knotjes maken daar doe ik toch echt veel langer over

[edit] en ook nog wat Frenia zegt --> nek komt extra mooi uit de verf
en lees dat je hengstenvlecht nooit zo mooi lukt, dat is denk ik een kwestie van oefenen oefenen oefenen en niet te grote plukken bijpakken en iedere keer goed straktrekken (vooral t begin)
en idd zoals dobbel zegt laatste stukje zeker niet meevlechten en heb ook nooit last dat t trekt (andere tinkers hier trouwens ook niet )

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:56

Nou, ik denk dat ik toch maar ga proberen te vlechten de volgende keer.

Ik heb vanmiddag een henstenvlecht uitgeprobeerd. Ze heeft inderdaad een mooie nek met zo'n vlecht. Het kostte me ongeveer 20 minuten. Hij zakte met het longeren wel wat uit, ookal had ik wel een touwtje meegevlochten.

nu staat het nog stijf van de anti-klit maar ik zie ook niet hoe ik het ooit zou kunnen ontwarren zonder. Dus zonder anti-klit lukt het zeker niet.

En wat doe je met het laatste stukje? Een apart vlechtje?

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:09

inderdaad daar maak ik een klein vlechtje van, ik gebruik ook antiklit, maar laat het altijd even hangen voor ik ga vlechten, zodat het droog is, je kan ook coyboy magic kopen is goed spukl geloof ik.

Schafstall

Re: jury houdt niet van lange manen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:40

Voor een stevige hengstenvlecht:
- geen equistar of iets anders erin spuiten, dan zakt 't sneller uit
- ijzerdraad meevlechten!!!!
- eventueel met ty-raps vastzetten en dan onzichtbaar afknippen
- aan de andere kant vlechten als waar z'n manen heen vallen
Hoe lang ze ook zijn, hoe dik ze ook zijn......dit moet lukken!

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:31

Op de dresuurwedstrijd waar ik een keer heb meegereden hingen Jessie 'r manen gewoon los. Die waren gewassen, toen gevlochten dus daar zaten hele leuke watergolfjes in. Verder was ze super wit, en netjes verzorgt. Reed niet eens met een engels zadel, witte sjabrak of dressuuruitrustig mee (barefoot etc) maar had toch een 7 voor verzorging. Bij eventuele verdere westrijden (zal dan toch de westernkant op worden) weet ik nog niet wat ik doe. maar ff navragen wat ze daar het liefste zien, maar denk dat ik er dan ook iets van vlechten in gooi. Dan is haar hals (die zo mooi is ) ook beter te zien.

ACSM

Re: jury houdt niet van lange manen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:18

Ik heb een haflinger en hoef dus ook niet te vlechten. Ik maak wel altijd een hengstenvlecht. Maar Mazzel heeft dikke manen dus deel de manen in tweeen. Ene helft aan de ene en andere helft aan de andere kant van zijn hals. Zo krijg ik 2 hengstenvlechten. Daarna rijg ik pekdraad erdoorheen. Van de ene vlecht naar de andere. Zo kan het niet uitzakken....