Zwart dekken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:25

En wie vind bbq-en nu niet gezellig?

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:33

ik wel jij ook [***]?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:45

Jazeker. Zal er alleen alles aan doen om ervoor te zorgen dat mijn paarden of door mij gefokte paarden niet vroegtijdig op de bbq belanden.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:59

tja dat doe ik ook dat doorfokken ook een probleem is.
zal ff paar voorbeelden noemen van raszuiver doorgefokte paarden.
een doorgefokte fries van 1,5 moest eigenlijk naar de slager omdat ze een hele doorgezakte rug heeft door tever doorfokken diertje is zo geboren en heeft uitstekende papieren. ze heeft er godzijdank geen last van en word voor de wagen gebruikt.
bij haflingers zie je veel staart en maanexceem en ze blijven daar maar mee doorfokken (zijn hafjes met papieren)
kan zo nog ff doorgaan. tja ik zal niet zeggen dat een kruising wat zal kunnen mankeren. vaak zijn ze wel sterker omdat ze voor de lol zijn gefokt en niet commercieel!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:01

nog even ter verduidelijking. ik scheer niet iedereen over 1 kam er zitten ook goeie fokkers tussen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:03

Dus exceem en doorgezakte ruggen komt niet voor bij paarden zonder papieren?

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:18

Zwartfokken is niet aan te raden.
bij een paard zou ik er niet eens aan beginnen, maar een goede rijpony is zonder papier nog een keer te verkopen denk ik.
Over de zuidlader markt heb ik ook het één en ander gelezen ik vond daar mooie veulens kwpn tussen zitten, ik had daar zelf nog bijna een quattro kwpn veulen gekocht uit een ster merrie en de overgroot moeder van het veulen was ook de overgroot moeder van de ggk hengst Havel (het spijt me achter af dat ik het op 50€ heb laten over gaan), dus ook kwaliteit is niet makkelijk te verpatsen. Met paardenfokken alleen kom je er ook niet, het bieden van een totaal plaatje is meer de sleutel tot succes, de jong spul aankopen van goede kwaliteit ..opleiden,..uitbrengen..enz. Kort om meer iets voor de grote jongens met een goede naam.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:22

dat zeg ik ook niet het zal ook bij paarden zonder papieren voorkomen. dit waren voorbeelden van paarden met papieren met erge problemen (die fries is trouwens van me vriendin en weet er nog 1 die het nog erger heeft) en ik scheer fokkers niet over 1 kam. er zitten ook goeie bij die het wel goed doen, maar vind wel dat kruisingen sterker zijn tegenwoordig. raszuivere paarden willen ook nog wel eens doorgefokt worden en daar is geen controle over jammer genoeg maar blijf wel van mening dat paarden zonder papieren en kruisingen niet alleen geschikt zijn voor de bbq

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:24

ik bedoelde raszuivere paarden zonder papieren. was een stukje vergeten te tiepen sorry

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:53

Daar is de edit knop voor wyona

MarloesV89

Re: Zwart dekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 09:57

Citaat:
De meeste paarden(als je zwart dekt) hebben geen papieren en zijn dus minder waard en zijn meestal ook van minder kwaliteit aangezien je dekt met een niet ggk hengst. Een niet ggk hengst is dus van mindere kwalitit en de kans is dus groter dat je een slchter veulen krijgt.

Dit hoeft niet. Ik ken een hengst (een NewForester) die is niet ggk maar dekt wel. Hij heeft echter wel sperma-onderzoek gedaan en dat was goed. Een van zijn veulens is dit jaar op de regionale keuring in De Meern eerste geplaatst bij de hengstveulens volgens mij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:46

Je noemt 1 voorbeeld. 1 voorbeeld van een paard of pony zonder papier die het wel goed doet maakt alle andere mindere gevallen niet goed.
De vraag zou eigenlijk moeten zijn: zwart dekken ja of nee.
Ik zeg nee.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:44

hoe sta jij dan tegenover een kruising [***]????
ik heb zelf een kruising morgan/haflinger met aan allebei de kanten goeie papieren. dus beide kanten raszuiver. ik geloof niet dat de vader gekeurd was. het is egt een schitterend paardje geworden. het is egt een morgan ook qua karakter. ik zit er wel eens aan te denken om haar te laten dekken door een zuivere morgan. er is er maar 1 naar mijn weten in europa en die staat over de grens in belgie. ik weet alleen niet of het haalbaar is want de dekking zal best prijzig zijn en ik heb dan maar een kruising dus wat is het veulen dan waard als het dan 3/4 morgan is?! je moet het er wel uit kunnen halen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:24

Ik zeg niet dat kruisingen geen leuke paarden/pony's kunnen zijn, ik zeg wel dat het met het paardenoverschot van vandaag niet erg verstandig is om zonder papieren te fokken. Niet voor je portemonnee maar vooral niet voor het dier dat dan geboren wordt.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 15:45

1 van mijn welshpony's is zeg maar het resultaat van zwart dekken. Haar moeder had in 2002 bij een stel hengsten in een kudde gelopen en is daarna verkocht op een markt. Een stel mensen uit Drenthe kochten haar en ineens lag er een veulen bij en dat is onze Noa. Ik was toen toevallig op zoek naar een klein pony'tje voor bij mijn paard te zetten. Het is wel een gweldig leuk beestje geworden ik heb haar al diverse keren kunnen verkopen maar niet gedaan. We weten dus niet wie de vader is. De moeder was een welsh a en Noa is wat kleiner als haar moeder was dus we denken dat de vader een shetlander is geweest.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:07

tsjah wat zal ik hier over zeggen...al mijn beestjes zijn papierloos van mijn paard was het niet eens de bedoeling dat ie bestond maar soms komt het ook voor dat een merrie drachtig blijkt te zijn van een onbekende hengst... zo kwam mijn paard ook ter wereld!
en of ik van mijn paard een papierloos veulen zou willen....ja en nee...ja omdat ik best zou willen zien wat er uit komt als ik mijn paard laat dekken! en nee omdat ik weinig weet over de afstamming en dus moeilijk een hengste-keuze kan maken...

over resultaten gaan we het niet hebben want er zijn genoeg papierloze paardjes die het beter doen dan die met goede papieren!
en om over geld te praten...mijn paard is papierloos maar door haar opvallende uiterlijk en hoogte heb ik toch al 3 keer een leuk bedrag voor haar kunnen krijgen...

het ligt er gewoon aan wat voor merrie je hebt en wat jou verhaal is! als je gewoon een veulentje wil fokken voor de leuk en je houd em bijvoorbeeld toch zelf aan waarom dan niet zwart dekken?!

en [***] wat jij zegt over een paardenoverschot vind ik een beetje raar! alsof de paarden met papieren geen overschot vormen...
denk altijd dat er papierloze paardjes blijven want papierloos is gewoon goedkoper! en niet iedereen hecht waarde aan een papiertje...

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:16

Ik ben het wel eens met Rianneke.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:49

[***] schreef:
Je noemt 1 voorbeeld. 1 voorbeeld van een paard of pony zonder papier die het wel goed doet maakt alle andere mindere gevallen niet goed.
De vraag zou eigenlijk moeten zijn: zwart dekken ja of nee.
Ik zeg nee.

Dat dacht ik ook gelijk.

Wat heb je aan 1 voorbeeld.
Toeval of echt zo?

Hoe is de verdere nafok, dan kijk je naar grote aantallen en niet naar 1 pietepeuterig veulentje.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:56

Sizz schreef:
Hoe is de verdere nafok, dan kijk je naar grote aantallen en niet naar 1 pietepeuterig veulentje.

ligt eraan wat je fokdoel is...al mijn beestjes zijn papierloos maar ik fok er verder niet mee! ik heb ze zo tovallig gekocht en mij boeien pepieren gewoon weg NIET!

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:13

Ik zeg altijd maar zo op papier kan je niet rijden.
Ik heb een merrie met super papieren.Zij is springen gefokt en zal waarschijnlijk snel verkocht zijn als ik dat zou willen.
Maar man man man wat heb ik daar mee afgezien.Zal er ook niet veel mee bereiken in de dressuur.Springen wel maar daar ben ik een te grote sch***terd voor.Maar dat doet er niet toe.

Dan heb ik een merrie ras vuilnisbak maar daar heb ik toch Z1 bij de paarden mee gereden.Dus of ze nou papieren hebben wil niks zeggen als het goede pony;s of paarden zijn.
Heb deze merrie voor 20.000 gulden kunnen verkopen zonder papieren en toen reed ik nog maar L.

Deze merrie heb ik ook twee keer laten dekken en daar zijn 2 superveulens uitgekomen.
Merrietje van Rubiquil dus die heeft wel een half papier en een nu 1.5 jarig ruintje van Quavarotti zonder papier.
Het is wel de bedoeling dat ik ze zelf hou,maar ik zal er niet veel moeite mee hebben om ze kwijt te raken
heb er al verschillende keren een bod op gehad maar ze blijven mooi bij mij.
Moet er wel bij zeggen dat we wel goed over de hengstenkeuze hebben nagedacht en niet zomaar lukraak mee gefokt hebben.

Rhythem84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:15

Voor foto's zie mijn profiel.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:16

nee mij boeien papieren ook niet. maar de reden dat ik een veulentje zou willen met mijn kruising, dan wel door een morgan hengst is omdat er naar mijn weten maar 4 morgans in nederland zijn. als je een veulentje doet met de mijne dan heb je al 3/4 morgan. blijkt dat het een merrie is en je laat die weer dekken ook door een morgan dan kan die in het stamboek terecht komen. dan heb je een volwaardige morgan zeg maar. ik zou het wel leuk vinden als er meer morgans in nederland komen.
ik heb ook al een paar aanbiedingen gehad voor mijn kruisinkje. ook van de hoefsmid. ook krijg ik vragen van mensen die toevallig aan het rijden of aan het mennen zijn over het ras etc. en willen niet egt geloven dat zij MAAR een kruising is. tis gewoon een apparte verschijning

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:23

@Rianneke: Ik denk dat we onderscheid moeten gaan maken tussen sport/recreatie en fokken.

Voor een fokker is een merrie (en hengst) met papieren van groot belang. Een veulen zonder papieren is geen fluit waard in de handel. Wat is het eerste wat een koper vraagt: Wat voor bloed is het? Als jij dan aankomt met het antwoord dat het veulen geen papieren heeft en zelfs niet is gedekt met een ggk hengst, dan haken ze heel snel af.

Voor een aantal ruiters is een papiertje absoluut niet belangrijk. Behalve als je als ruiter dus mee wil doen aan dingen zoals, ik noem maar wat, NRPS kampioenschappen, Pavo Cup etc. Maar hoeveel paarden worden er gereden voor de handel? Bijna alle paarden op wedstrijd zijn voor de handel, er zijn altijd onzettend veel handelsstallen. Daar is een papier ook belangrijk voor, vooral bij kwpn'ers.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:32

Rhythm84: wat een leuke paardjes zeg! Wat voor een kleur heeft de moeder eigenlijk, een soort roan of niet?

Rhythem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:50

Ja haar moeder is roan maar niet zo extreem als haar dochter.
Rhythem is een vos-roan.
Het moet wel van moeders af komen want Rubiquil vererft het niet.

Heb gehoord dat je een kans van 1 op 4 hebt om een roan te fokken als 1 van de ouders ook roan is.
Bij ons was het gelijk de eerste keer raak

Mijn ruintje is gelukkig geen roan want bruin roan vind ik niet echt mooi.
Vos roan wel het is net een clowntje in de zomer