Help te kleine jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:13

ik heb dan wel een fries maar mijn 2.5 jarige is nu ook pas 1.52

Ze oogt ook echt jong en is echt een laatbloeier

Terwijl er in haar papier minimaal 1.65 zit en groter..

Ach ze mag nog doorgroeien

Ik zou zeker nog gedult hebben en afwachten..
Er kan veel gebeuren in een jaar tijd!

Y_DG

Re: Help te kleine jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:08

Ik zou ook niet teveel denken aan de eindstokmaat nu, heb al meerdere keren gehoord dat ze als drie-jarige klein waren en dan toch nog uitgegroeit zijn tot grote paarden!

Zelf hoop iik dat ook!

Ik heb nu een veulen van 9 maanden oud en is 1.43m. Ik weet niet of dat de gangbare maat is voor haar leeftijd maar ik hoop dat ze toch ongeveer even groot of groter word dan haar mama! Mams is 1.67m en papa 1.73m.

afwachten dus!

wynoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:14

Mijn Farrington is nu officieel drie en ongeveer 1.65, ze is sinds een maand of 16 oud bijna niks meer gegroeid, misschien 2 cm.
Ik hoop voor jou dat het bij de jouwe andersom is en dat hij alsnog een spurt krijgt

wynoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:15

Ik ken trouwens ook een paard van 1.69 die met 2,5 jaar oud net 1.54 was. Er kan dus nog een hoop gebeuren

gevonden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:04

heel erg bedank voor jullie reacties ben een beetje gerust gesteld.
Voor mij moet ie gewoon voldoende maat hebben ben zelf 178 en heb nogal zware botten zal ik maar zeggen ( hihi) dus als ie te klein blijft zal ik hem helaas moeten verkopen.

Wat kan ik voor prijs vragen voor een super bewegende E pony van Farrington???
Is off topic maar als ie nou weg moet ben ik wel benieuwd of daar wel vraag naar is ?!?!

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:23

Hoi,

Hier nog een "paniekhaas", nee hoor bij mij is het erg gezakt.

Mijn officieel 2 jarige is 1.47 met een vader van 1.67 en een moeder van 156,5 waar een vader achter zit van 1.69.
Het is gelukkig wel een "laat" veulen van juli.
Met een half jaar was ze 1.29 terwijl er gezegt word dat paarden veulend met een half jaar op 1.35 zitten.

Nu kwam mijn pony beest uit de opfok en was die ineens de lucht in gegaan.
Ook al is ze nu officieel 2, voor mij 1,5 ik zie wel wat het word, ik hoop toch zeker wel 1.60, maar het zal er om spannen.
Ik ben dan ook niet zo lang als de topic starter dus dat scheelt.

Wel fijn dat ik niet de enigste ben !!!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:55

Gewoon laten groeien.

Hij kan straks zo ineens een groeispurt krijgen.
Mijn eigen merrie was als jaarling ook erg klein, de kleinste van 't stel.
Maar die kreeg als 2 jarige ineens een groeispurt en schoot de lucht in!

wynoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:15

Er heeft er een hele tijd 1 op de marktplaats gestaan van farrington, ook een e-pony. Volgens mij vroegen ze daar 4000 voor. Maar die heeft er wel dik een half jaar op gestaan, als t niet langer was.

kitag1rl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:19

ik maakteme ook heel lang zorgen over de stokmaat van mijn jaarling (inmiddels ook bijna 2 jarig)

toen ik haar kocht in april vorig jaar (toen was ze net 1) was ze niet hoger dan 1.35.. erg klein dus.. ze heeft heel lang stil gestaan in de groei en schiet nu naar boven en is al zeker 1.52.... of misschien zelfs wel groter.. dus ik denk dat jouwe ook echt nog wel de lucht in schiet

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:32

Mijn oude pony bleef ook erg klein, we hebben hem enkele keren gereden zodat hij dat een beetje snapte. Daarna hebben we hem weer een half jaar in de wei gezet.. In dat half jaar is hij nog een flink stuk gegroeid.. Dus hij kan nog flink groeien hoor.. Sommige groeien blijkbaar wat later

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:34

Ikzelf zou castreren en naar huis halen. Lekker 'opvoeren' met Equiral Stud brok en veel Luzerne van Hartog. Maar dan ben ik...

Mijn merrietje is straks 3 maar was altijd ook vrij klein. Nu haalt ze de 1.61m. wel, maar het is niet veel groter en ze blijft te rank.

Ik weet niet op welke opfok je jaarling staat in Friesland, maar bij sommigen zou ik mijn te kleine jaarling zeker niet durven laten staan...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:47

Maar als je een goede opfok hebt (iemand die de paardjes veel buiten heeft op goed kwaliteit gras en ze daar ook nog de tekort komingen bijvoerd is dat alstijd beter voor de groei dan een stalletje en hertog Luzerne voeren.

In goed gras zit veel meer en als je dan ook nog bijvoert.

P.S. zo voedzaam is Luzerne niet hoor.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:18

lucerne bevat veel calcium... ik vind het heel fijn voer voor jonge paarden

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:10

Het is ook niet verkeerd, (als je niet goed hooi, gras hebt voegd het vast wat toe)

Maar het voegd geen waarde toe als je goed gras en goede brok hebt.
Daar zit genoeg in.
Een paard gaat als hij goed gevoerd word niet harder groeien van Luzerne.

En als ik me niet vergis, maar dit kan ik dus niet met zekerheid zeggen het is al een poosje geleden dat we dit met de les behandeld.

Calcuim zit in vitamine D en dat zit in de zon en ruwvoer.
Als je goede kwaliteit hooi of gras hebt krijgen ze genoeg binnen.

Hier een toevoeging:
vitamine D vetoplosbaar en is teveel schadelijk.

Vitaminen BCH zijn water oplosbaar en dat plassen ze dus uit als ze teveel hebben.
ADEK zijn vetoplosbaar.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:18

gewoon groeien laten en je niet zo druk maken nadat mijn hengst gecastareerd is nu ruin dus heeft die een mega spurt gemaakt en is zeker 5 cm omhoog gegaan hij is nog niet klaar en lijkt steeds groter te worden

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:20

ja zou dat dan toch met crastatie te maken hebben.
Mij is verteld ddat een paard langer dor groeid als je hem castereerd..
Maar ik weet niet of dat nou een fabeltje is.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:28

DA in mijn omgeving zeggen allen dat vroeg castreren gunstig is voor de maat. Dit soort dingen speelt vaak bij jonge Friezen, die van nature niet al te veel maat hebben. Waar je dus die hele grote kastelen misschien vanwege de andere groei beter wat langer hengst kan laten

In deze tijd van het jaar, Januari = winter!, zal je nergens in Nederland grasland vinden dat kan voorzien in de voedselbehoefte van het jonge opgroeiende paard. En puur alleen brok als aanvulling is schandalig te weinig.

Een jong paard in januari hoort te staan op ruim voldoende ruwvoer in de vorm van hooi dan wel hooi-achtige kuil, aagevuld met lichte sportbrok vanwege de vitamines en mineralen (dus beter dan onderhoudsbrok!).

Mijn jongelingen moeten het doen met hooi van natuurweide, lang stengelig hooi dat dus af en toe meer lijkt op stro dan gras. Vandaar, in dat dieet is Lucerne een hele mooie aanvulling. Ik ben er dan ook zeker niet zuinig mee bij mijn jonge paarden. Ik voer ze naast die hele 10liter emmer vol Lucerne en praktisch een half pak hooi per dag, ook nog 2 kg Equiral Stud.
Ze doen het er prachtig op.

Komt je jonge paard van een achterstand, mag het best iets meer brok erbij hebben.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 12:24

LDRD schreef:
Wil je niet bang maken, het is gewoon realiteit, maar Farrington geeft vaker E pony's.

Ik ken ook een farrington E pony. Verder heb ik er wel eens meerdere gezien van wolfgang en zelfs 1tje van mermelus R. Opzich is daar nix mis mee je hebt dan wel een pony van een zeer goede (vader)kwpn kwalitiet. En zoals bij jullie vast wel bekend is zijn pony's soms wat makkelijker en beter te verkopen dan paarden (mijn ervaring). Dus ik zie in die geringe stokmaat juist een groot voordeel, ik zo hopen op een mooie E, en als het een merrie was vroeg onder de hengst doen, zodat ze niet meer veel zal groeien (is op zich een optie als je haar bewust om deze reden in de pony maat wil houden). En in de toekomst dan een mooi voor de keuring bij nrps.

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:49

mn hengst word i juni 2, k wilde hem in maart/april laten ruinen ..... te laat voor de groei of had ik het al beter eerder kunnen doen?
de groeischijven sluiten toch pas met 4/5jaar??