Merrie keuring --> Door wie laten doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zitah

Re: Merrie keuring --> Door wie laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 12:43

Wij zitten met onze stal naast Tim Coomans. We delen dezelfde oprijlaan aan het begin.

Ik heb eigenlijk nooit het idee gehad om daar m'n merrie naartoe te brengen om keuringsklaar te laten maken. Eigenlijk ivm Polansky en Ravel, dat zijn toch hele andere hengsten.
De lessen van Tim Coomans vind ik overigens perfect en daar ben ik erg tevreden over (al les ik er momenteel even niet, omdat ik met een ander paard net begonnen ben en nog niet ver in de wedstrijden zit en hij vraagt toch €30,- voor een half uurtje).

Ik denk verder dat op elke stal de merrie's erg afstandelijk behandeld worden. Het is hun werk en geld. Ze hebben er niks aan om te kroelen met een paard. Daarom rijd ik mijn merrie wel zelf in enzo, alleen die keuring zie ik niet zitten. Dat is zo professioneel tegenwoordig en ik heb hier eigenlijk helemaal geen ervaring mee.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:34

Ik kom uit Zuid-Holland. Maar ik vind het geen enkel probleem om m'n paard een eindje weg te brengen als het ergens anders beter is.

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:37

Ik geloof zelfs dat bij de Gerdine Hoeve een soort selectie houden voor zichzelf, ze nemen niet elk paard meer aan (stond ooit in de IDS), aangezien zij ook een naam hoog hebben te houden

In ieder geval zou je kunnen proberen om je paard zelf klaar te maken maar het echte voorbrengen door een profi te kunnen laten doen.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 09:46

Ik heb contact opgenomen met de Gerdine Hoeve en ehet kost momenteel 18 euro per dag excl BTW.
Dus de prijzen zijn in twee jaar flink gestegen.....

Maar ze hebben volgens mij ook wel een goede naamsbekendheid al was het bij Trudydejong niet zo heel goed verlopen.

wat kost het bij andere stallen??

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:33

Ik had het inderdaad over 7 euro per dag, maar ik heb het nagekeken, dat klopt niet!
Het was 7 euro per dag voor het keuringsklaar maken en 7 euro per dag voor het voer.
Dat kwam dus neer op 14 euro per dag. Maar het is dus inderdaad wel gestegen.
Wat wij ook raar vonden daar, is dat er 6 dagen per week wordt getraind, maar wel 7 dg wordt gerekend. Hebben we wat van gezegd, maar wij waren de enige die er iets over hadden, dus werd niets aan gedaan.
Verder werden we wel altijd super welkom geheten hoor. Onze merrie is daar naar toe gebracht omdat ze op een andere stal haar niet "klein" kregen. Het was een merrie, maar leek net een hengst toen ze moest gaan werken. Ze werd groot en sterk en vandaar dat ze naar de Gerdine Hoeve is gebracht.
Dus geen keuring vooraf. dat is mij niet bekend.
Maar ze konden ons verzekeren dat ze wel Ster werd. Helaas werd ze dat net niet.
De Gerdine Hoeve is vast wel een goede stal, want ik zie Paul van Rijswijk zeer regelmatig met een mooi paard aan de hand in de IDS staan. Dus dat is dus wel een teken dat ze het kunnen!

Dit jaar betaalden wij voor het keuringsklaar maken:
125 euro per maand en 250 voor stalling.
dat is in Wouwse Plantage.

Duveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:54

Wie doet dat in Wouwse Plantage als ik vragen mag...
Is wel handig om al de reacties hier te zien....stel dat je het een keer nodig hebt.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:38

Hoe lang moet je paard dan naar zo'n stal? En lopen ze dan ook in de wei? Longeren kan ik zelf ook wel, en aan de hand oefenen en opstellen ook, alleen het voorbrengen zou ik graag laten doen

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:03

Velvet gaat eind van de maand ook weg om getraind te worden voor de keuring (en wordt dan ook parcoursklaar gemaakt). Ze gaat naar een amazone in het midden des lands en krijgt daar haar basis voor het springen. Dressuurmatig gaat ze heel goed, ze is door de dressuurtraining veel beter gaan lopen, daar maken we ons niet druk om. Alleen dat springen . Vrijspringen kan ze op zich wel, maar ze wil te graag. Ziet hout en rent er op af met als gevolg dat ze haar balans kwijt raakt en alle balken tegen de vlakte gooit. Als ze gewoon relaxed op het hout af gaat maakt ze een mooie sprong. Ze moet er dus oa wat meer kijk op krijgen vandaar dat ze in training gaat bij een springamazone tot de keuring in juni. We brengen haar wel zelf voor.

We gaan 540,- euro per maand betalen (als je zaagsel wilt betaal je overigens wat minder).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:48

Wat houdt keuringsklaar maken eigenlijk in? worden de paarden op een bepaalde manier gevoerd en getraind? Want ik wil mijn merrie ook voor keur laten gaan dit jaar namelijk.
hoe lang moet je eigenlijk van te voren beginnen? is een maand genoeg of moet je minstens 3 maanden rekenen?

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:28

De paarden worden dan meestal wel op een bepaalde manier getraind. En vaak als afsluiter met redelijk koud water afgespoten zodat ze flink wat spieren kunnen ontwikkelen. Daar gaat het voornamelijk om. De spieren die ze moeten hebben.
Wellicht kan Suzanne F. je hier iets over vertellen. DIe heeft het namelijk zelf allemaal gedaan.
Onze merrie ging 1 maand van te voren er naar toe, maar dat was mijn fout. Ik ben een schijterd 1e klas en durfde niet te bellen. Gelukkig is Veraine daar niet op afgerekend, maar qua spieren had ze wel beter ontwikkeld kunnen zijn. Dus ik zou iets meer dan 1 maand nemen voor je paard.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:47

Met koud water naspoelen ? Ik denk dat er weinig zijn die dat doen..........
Iedereen weet dat de spieren dan een opdonder krijgen en dat je daar dus stijfheid van krijgt.

Trainen is longeren, leren stilstaan in de juiste stand, zich laten zien in draf aan de hand en evt bekend maken met het vrijspringen.

Longeren vaak bijgezet.
Vrijspringen 3 sprongetjes net als de keuring.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:53

18 euro per dag is nog altijd 540 in de maand!!

Ik vraag 500 per maand excl. voorbrengen. Ik laat altijd Sjakie Hurkmans voorbrengen en die vraagt 25 euro ofzo.

Keuringsklaar maken is de merrie is goede conditie brengen, zowel qua constitutie als in de spieren. Verder coorect toiletteren enzo. Ik ben er zeker 3 maanden mee bezig als ik het goed wil doen. Vaak loopt dit automatisch omdat ik al langer bezig ben met longeren enzo. Vaak scheer ik ze ook 2 maanden van te voren. Voor de keuring uiteraard, benen, oren, staart etc etc.
Maar krijg je een ongetrainde merrie moet je op 3 maanden rekenen wil je effectief resultaat zien. In 2 maanden kan je al wel wat sturen maar met een maandje niks. Hooguit spierpijn.
Verder ivm de ijzers moet je al heel vroeg beginnen met aanpassen, dan staan ze er het best op, kunnen ze er goed aan wennen en kan er evt. nog wat gecorrigeerd worden.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:19

In mijn geval redelijk ongetraind; ze moet worden voorgebracht met veulen aan de voet.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:40

Desiree schreef:
In mijn geval redelijk ongetraind; ze moet worden voorgebracht met veulen aan de voet.

Dan is het zeker heel moeilijk, zo´n merrie is nooit in topconditie met een veulen aan de voet. Dan moet je er het beste van zien te maken, iig zorgen dat ze er super qua verzorging voor staat.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:49

Desiree schreef:

Dat hebben wij ook idd.

Suzanne wat kan je qua verzorging het beste bij zo'n merrie doen? Scheren enzo neem ik aan?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:01

youngster schreef:
Desiree schreef:

Dat hebben wij ook idd.

Suzanne wat kan je qua verzorging het beste bij zo'n merrie doen? Scheren enzo neem ik aan?

Ja scheren, goed toilleteren, lijnzaadolie geven zodat ie mooi gaat glimmen etc.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:36

Nou ik ga maar eens een poging wagen dan tegen die tijd

Wienna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:10

Ik ga Wienna ook zelf keuringsklaar maken. Het voorbrengen laat ik wel doen, daar heb ik niet echt ervaring mee.

Ik ben al begonnen met het leren van het hoofdstel en longeren. Maar nog niet het echte werk.

sanzon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:52

heeft er ook iemand tips over het toiletteren, zijn er nog regels???
i

marjolein88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:03

Je kan ook naar de Nieuwe heuvel brengen in Lunteren.
Deze zijn hier heel proffesioneel in.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 08:07

Het boekje presenteren kun je leren is een aanrader voor toiletteer tips. KWPN geeft ook vaak cursussen in toiletteren, wellicht ook nog idee. Als er nog een in de buurt van Rotterdam komt, houd ik me aanbevolen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:22

Oren scheren, benen opscheren, staart opscheren. Veel kleine knotjes.

Verder is idd dat boek super! Staan veel tips in!

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:23

Jij bent wel in te huren he voor dat scheren toch Suzanne??

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:09

youngster schreef:

Eeeeeeh??

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:10

Suzanne F. schreef:
youngster schreef:

Eeeeeeh??

Heb nog een stermerrie staan voor de keuring dit jaar namelijk