[TI] Is jou Tinker dominant?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:03

Ja; wel dominant.
Alleen niet zo erg dat je er niet normaal mee om kan gaan, want het zijn lieve paarden.
Het hangt er ook vanaf of je de baas bent, want dan doen ze ook dominant tegen diegene.

Pellie

Re: Is jou Tinker dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:28

roosa, zo ken ik gam ook inderdaad. hij zocht zijn heil áchter mij als er eentje aankwam die hem wel eens een hap kon geven... zooo zielig!! ik voelde me ook echt zijn mama, de grote beschermer.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:41

Boya is ook een dominant mannetje, met een sterk karakter en een enorme overlevingsdrang. Hij is in zijn groep altijd de baas geweest en ook nu over Tuesday. Als jaarling heeft ie zelfs geprobeerd het op te nemen tegen een 4-jarige hengst en ik maar wachten tot ie ging kauwen, maar nee hoor. Stoer vechten. Tuesday begint nu ook wat volwassener te worden en doet verwoede pogingen, dus Boya staat de hele dag met z'n oren plat in z'n nek te dreigen.....kom niet in m'n buurt........GRRRRR
Vind het af en toe wel eens sneu, die overduidelijke taal van opzouten.

Afgelopen zomer geprobeerd de shireruin van m'n zusje erbij te zetten, nou dat was GEEN succes. Hekken, stroomdraad alles kapot. Hij werd gewoon zo lang achterna gejaagd dat ie van ellende door 't hek vloog.

Als je em consequent behandelt is 't een schat van een paard, echt superlief en eerlijk, maar als ie merkt dat ie wel een potje kan breken......dan heb je er een etter aan. Boya moet je echt met respect behandelen anders doet ie niets voor je. Bij hem moet de echte teamspirit aanwezig zijn. Hij houdt niet van knuffelen en is een echte eenling. Niets zonder reden......En ondanks dit sterke karakter heb ik nog nooit een leuker paard gehad. Hij leeft en is heel intens.

Tuesday is als hengst heel onzeker. Hij heeft voor z'n gevoel nog niet echt een plek. Door z'n onzekerheid kan ie af en toe raar reageren. Tuesday heeft een enorme will to please, maar als ie het idee heeft dat ie iets niet goed doet of hij begrijpt het niet is het een bonk zenuwen. Het is een echte knuffelbeer, een echt familiepaard wat altijd naar je toekomt. Hij wil het altijd zo graag goed doen. Een echte schat, maar heel afwachtend bij vreemden.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:19

Mijn tinker staat in een kudde met andere tinkers en daar heeft gewoon ieder zijn plek.

Winnie is gewoon altijd baas, maar hij is zo erg baas dat ie nooit hoeft te vechten of zo --> een scheve blik en iedereen gaat voor hem aan de kant net of elk paard gewoon weet dat je met hem niet moet sollen en dat zonder heftige confrontaties

Mijn Sayla staat 2e in rang ... (maar meestal op gelijke voet met Jill)

Ze zal zelf nooit de confrontatie aangaan en kan dan ook met alle paarden wel overweg (beetje moedertype), maar als iemand boos naar haar doet en haar blijft volgen/ klieren als ze ervan weg draait --> dan laat ze in 1x duidelijk merken dat ze er niet van gediend is (dreiging + als erg zat is 1 klap) en dan is dat ook opgelost.

3e in rang Sayla's vriendin Jill --> zij kliert graag met alle paardjes net tot op het randje dat ze het zat zijn maar weet dat haar plek pas na winnie en sayla is (al staan sayla en zij wel bijna op gelijke voet)

4e was een later gekomen tinker, die wel nog baas was over de NRPS pony (= beetje zwakke benen en laatste in rang) en een andere tink die er net iets eerder was.

De laatste tink kwam net als de andere later in de groep, maar was een tijd geen kudde meer gewend en ook zo mens gericht --> wat de anderen dus niet waardeerden want die waren hoger = mogen eerst aandacht/ eten e.d.
Daardoor werd ze in het begin nogal eens op haar plek gewezen, maar toen de groep wat langer bestond werd het stabieler en wist ze beter haar plek.

(laatste 2 tinkers zijn niet meer in onze groep).

Winnie, Sayla + jill hebben ook in andere kudde (niet bij elkaar) gestaan, maar reageren dus altijd hetzelfde

Verder ken ik een tinker die eerst heel duidelijk baas was in een groep en ook echt veel gemeen deed en confrontaties aan ging, maar hij was ook 1 van de eersten op die locatie (dus zo van is mijn/ onze wei).

Ondertussen heeft ie bijna 3 jaar alleen met klein ponietje gestaan en nu kwam hij in de winter nieuw in onze groep hij was ineens een stuk onderdaniger.
Winnie was eerst zijn vriend en samen waren ze dus altijd aan het kwallen tegen een merrie die er toen bijstond. Nu was hij duidelijk onderdanig aan winnie, maar ook aan de anderen.
Momenteel is hij weer wat aan het dollen met winnie maar laat de rest met rust

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:21

Pellie schreef:
roosa, zo ken ik gam ook inderdaad. hij zocht zijn heil áchter mij als er eentje aankwam die hem wel eens een hap kon geven... zooo zielig!! ik voelde me ook echt zijn mama, de grote beschermer.

wel wat anders dan wat ie in Uden liet zien, daar kon ie behoorlijk macho zijn in de groep en stoere vriend van Glenn

daar was de rest onderdaniger

[EDIT] nu bij Fries dus ook weer zijn "oude" aard laten zien --. o ja die dulde hier ook geen honden in de wei":n die waren dan ook heel snel weer uit de wei

o, ja en voor de goede orde Winnie en de rest trouwens ook zijn dus absoluut NIET dominant richting mensen.

En ken er 1 die echt dominant is tegen mensen (moet je dus echt super concequent zijn en 1 vinger geven, is voor hem altijd hele hand )
maar in een kudde dus meestal "slechts" in de middenmoot zat

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:39

roosa schreef:
Mijn roosje is zo bang en is de laagste in rang Afbeelding
Alle paarden lijken haar ook altijd te willen grijpen,tis best zielig hoor.
Maar als we buiten rijden heeft ze altijd een hele grote mond en MOET ze voor op Afbeelding

Dat ze voorop MOET kan dus ook komen door haar onderdanigheid...
rijd je dan toevallig midden in de groep, dan is ze bang en wil ze weg = vooruit (vluchtdier)

Heb je al eens geprobeerd om helemaal achteraan te rijden, zodat ze niet tussen "enge" paarden loopt, zodat ze zich opgejaagd voelt en weg/ voorop "WIL"

Soms is een "eng" paard naast een onderdanige ook al voldoende om weg te willen schieten
Dan is alleen achteraan rijden meestal voor zo'n paard het "veiligste' en zal ze ook niet meer weg willen ...

Dit heb ik veel gezien bij het rijden in groepen, het werkt niet altijd, maar heel vaak wel

Bij ons vaste kluppie moet je dus ook met je lager in rang geplaatste paardje niet wagen om een hogere voor te rijden .
In stap en draf gaat t nog redelijk maar raken ze wel beetje geïrriteerd, dit uiten ze dan vaak in galop

Loopt elk paard op zijn "plek" in rangorde dan is t oké

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:07

Grid ik ga daar eens op letten,klinkt heel logisch wat je zegt.
Maar volgens mij wil ze dan ook hard en er voorbij.

Ja ik zit even te denken en in mijn geheugen te graven,hoe ze was toen we op de veluwe waren met een grote groep.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet meer weet waar ik toen reed als ze er voorbij wilde.

Ik ga er op letten.pfff nog steeds moeite met paarden taal

Met z,n tweeen doet ze het ook,dan moet ze er voorbij!
tis echt een rare.

anouk1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:34

In het begin als er een nieuw paard bij haar in de wei kwam kreeg eerst een trap om te bewijzen wie de " baas " was

Nu staat ze bij een grote shire in de wei en daar is ze Doodsbang voor ze kan er nu wel mee knuffelen

In het begin was ze erg dominant het word steeds wel minder maar ze zal het altijd nog blijven doen

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:54

Nou ik weet niet of je er al over kan praten bij veulentjes... Maar ik denk dat Angel toch wel behoorlijk dominant gaat worden.

Ze heeft hetzelfde effect wat Flettie omschrijft.... Eerst het bulldozereffect, lekker duwen (vooral naar Max en een shetje). Als dat niet lukt, dan gaat er een beentje omhoog, als dat niet werkt dan schopt ze echt hoor.

Maar dat durft ze dus alleen nog maar bij Max en bij het Shetje. Bij de grote en "enge" paarden nog niet, al schopt ze wel naar achter als ze achterna gezeten wordt (ze probeert het wel die smiecht )

Maar als ik haar gedrag zo bekijk, denk ik dus wel dat ze dominant gaat worden. Max tja das moeilijk in te schatten nog. Nu is hij een sukkeltje eerste klas. Laat met zich sollen en zelfs over een hek jagen (hij is dus eroverheen gesprongen). volgens mij heeft hij nog niet echt door dat hij een HENGST is. hihihi maar dat kan later altijd nog komen. Dat is nog af wachten

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 08:59

ach joh sommige blijven altijd sulletjes hoor hengst of niet

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:02

grid schreef:
Pellie schreef:

wel wat anders dan wat ie in Uden liet zien, daar kon ie behoorlijk macho zijn in de groep en stoere vriend van Glenn

daar was de rest onderdaniger

verdomde handig grid, zo hoor ik elke keer weer iets nieuws over gam! waarschijnlijk is dit de gam die ik nu ook zie, zelfverzekerd en laat zich zien tegenover ewald. gam is echt door een diep dal gegaan in zijn vorige kudde

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:33

Zover ik het weet is Duncan niet echt dominant.
Hij staat nu alleen in een wei, dus ik weet niet precies hoe hij zich in een kudde zou gedragen, alhoewel hij wel altijd in een kudde heeft gestaan.

Zover ik weet is hij niet dominant, maar hij laat een ander ook niet zomaar dominant over hem doen. Hij weet wat hij waard is.
Wel vaak in groepsverband gereden. Vaak gaat hij voorop en laat hij goed merken dat hij de leiding wil nemen. Ook 1x een heel erg eigenwijze, verschrikkelijk dominante tinkerruin in de groep gehad. Die 2 stonden op gegeven moment wat te ruziën, en wilden ook wel even wat bokken en steigeren... ja inderdaad, met ruiters erop. Nouja, dat kan natuurlijk niet, dus toen zijn we maar een eindje uit elkaar gaan rijden.
Duncan zou zelf nooit zo heel erg dominant, vechtend doen tegen een ander paard, maar hij wil dan ook niet dat dat andere paard dat tegen hem doet... dan gaat hij de confrontatie graag aan. Tja
Maar dominant zou ik hem zeker niet willen noemen, maar ook zeker geen watje. Hij voelt zich nogal wat... of hij nou ook zoveel voorsteld als hij denkt, dat betwijfel ik

akerna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:08

quinto is oo kvrij dominant. vooral sinds in april zijn vriendje chico is overleden (chic was de baas vd groep) en ook tegen mij kan hij nogal dominant doen. (harry hoevers heeft ook gezegd dat ie een erg dominant kereltje was ) de oude ijslandermerrie kwam er laatst weer bij (had ie eerder ontzag voor, merrie is in de 30) nu sloeg ie haar zowat de wei uit nu gaat t wel weer maar hij is redelijk de baas vd groep

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 08:38

Nou ik heb een rit gemaakt met een andere tink,die in de bak meestal de broek aan heeft.
Maar ze krijgt de pest er in als hij voor op loopt,ze scheurt er voor bij!
Ze kijkt lelijk naar hem als hij een poging doet op naar voren te komen.

Het rare is,als hij wel in een galopje voorop loopt hij niet wil!
Roos gaat er dan echt voor bij sjezen,en dan gaat hij wel in een flink vaartje.(en ik doe niks ik zit er alleen maar op zij mag kiezen wat ze wil)
Als ik er achter hang moet ik constant in der bakkes zitten,ik begrijp echt niks van die muts.
Vette galop met een flinke bok,tis echt een race eend buiten in het bos

Zij bepaalt het tempo,hoe kan dat nou toch?? in de bak of op de poets plaats en op het land is het zo.n schijterd!maar op een buiten rit is ze oo zoo stoer

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:13

Jessie was eerst compleet.. asociaal. Ze stond wel bij de rest van de kudde (geen tinkers), maar dat was dat. Ze is niet laagste in rang, maar ook zeker niet de hoogste. Mocht de Fjord of de Haflinger op haar af komen, dan is ze *zoef* weg. Maar naar jongere paarden of paarden die er later bij zijn gekomen kan ze lekker bitchen. Tijdens het rijden is ze een paar keer geschopt/bedreigt door bovengenoemden, zeker voor de Fjord heeft ze een heilig respect (angst). Met de Haf heeft ze een haat/liefde relatie, in het land is ze er bang voor, maar onder het zadel kunnen ze compleet op elkaar gepakt lopen.

Naar de honden en kat op stal is ze mega vuil, zeker als mevrouw aan het eten is, en de hond/kat hoopt op een vergeten brokje. Forget it, als ze de kans krijgt vliegt ze ze aan/schopt ze ze. o.O

Tegen mensen is ze niet echt dominant, gewoon haar eigen rustige zelf. Ben je haar niet de baas, dan heeft ze gewoon sch**t aan je, en doet ze lekker d'r eigen ding. Ben je de baas over haar, dan heb je er een heerlijk, doch afstandelijk paardje aan.