waarde van deze merrie l.a x pentagon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Re: waarde van deze merrie l.a x pentagon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:53

Citaat:
En wat zeiden ze over PROK

Overigens (off topic en terzijde) er worden nog steeds merries met een PROK certificaat aangeboden op Marktplaats aan nietswetende leken die niet zien dat het certifucaat evenveel waard is als wc papier als er geen streepjes achter de oc's staan.

Wat bedoel je hier precies mee? PROK gecertificeerd is toch rontgenologische goedkeuring van de benen?

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:59

@aggerrits: ik heb nergens gezegd dat ik het beste van het beste persé moet fokken.

het gaat hier om de waarde van de fokmerrie. Dat het voor jou voldoende info is om interesse te tonen in dit paard is niet helemaal de issue. Waar het in dit topic om ging is de waarde schatten van deze merrie. Ik ben nog steeds er van overtuigd dat de merrie meer waard is met een goede moederlijn erachter vol met predicaten zoals prest. Ik zeg NERGENS dat ik daarmee meteen aangeef het beste te moeten fokken. maar ik zou de info nodig hebben om een waarde in te schatten. Goed lezen please....

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:47

pantarhei schreef:
Wat bedoel je hier precies mee? PROK gecertificeerd is toch rontgenologische goedkeuring van de benen?

Nee, PROK-PREDIKAAT = goedkeuring van de benen.

PROK-CERTIFICAAT krijgt elke merrie die deelneemt aan het onderzoek ongeacht de resultaten die het onderzoek heeft opgeleverd. De resultaten staan op het certificaat wat weer ingeleverd kan worden zodat de merrie het PREDIKAAT kan krijgen als ze aan de PROK-EISEN voldoet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:21

Als de merrie z loopt vind ik dat op zich een goede indicatie van de gezondheid en ook van het karakter, al is ze lastig, ze loopt het wel. Maar ik zou aan een fokmerrie meer eisen stellen. Minimaal ster, veel predikaten in de moederlijn en liefst al nakomelingen die al wat hebben laten zien. Dus de waarde...dan zou ik eerst wat meer willen weten. Ik denk dat ze zo niet veel waard is.

mondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:28

Op je vraag kan ik geen antwoord geven. Wel over het karakter.
Ik heb een ruin van L.A. x Amor die ook nogal gecompliceerd met rijden is, maar die wel altijd wil lopen. Heeft lief karakter, is eenkennig en snel beledigd, snel in de stress.
Benen zijn super.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:02

Nou een fokwaarde van 120 is ook best laag dacht ik toch? Ik dacht dat Votje 144 had, stond in het boekje van de keuringen. Zijn maar weinig stermerries die 120 hadden hoor.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:35

De fokwaarden van een merrie, op welke gegevens worden die eigenlijk berekend? Ik kan me wel een voorstelling maken... bv. eigen prestaties, prestaties nakomelingen, enz.

Maar wat rekent men dan bijvoorbeeld allemaal onder prestaties?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:42

Ehhhhh www.kwpn.nl dan stamboek en dan fokwaardeschatting?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:38

Ziolette schreef:
Nee, PROK-PREDIKAAT = goedkeuring van de benen.

PROK-CERTIFICAAT krijgt elke merrie die deelneemt aan het onderzoek ongeacht de resultaten die het onderzoek heeft opgeleverd. De resultaten staan op het certificaat wat weer ingeleverd kan worden zodat de merrie het PREDIKAAT kan krijgen als ze aan de PROK-EISEN voldoet.

Precies en het waardeloze certificaat ziet er precies hetzelfde uit als het waardevolle papier en dat schept niet alleen verwarring maar leidt ook tot oplichting.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:50

suzanne schreef:
Nou een fokwaarde van 120 is ook best laag dacht ik toch? Ik dacht dat Votje 144 had, stond in het boekje van de keuringen. Zijn maar weinig stermerries die 120 hadden hoor.

Het gemiddelde is 100. Een fokwaarde van 120 is dus ruim boven dat gemiddelde. Naast de genetische- en sportaanleg spelen milieufactoren ook een rol. Verder worden de lineaire scores meegenomen in de vaststelling van de fokwaarden. In de komende fokwaarden worden de resultaten van de ibop en de eptm- en epth-test ook meegenomen.
Daarbij moet je aantekenen dat lang niet alle dieren naar de keuringen gaan. Er worden ongeveer tussen de 2500 en 3500 merries op de keuringen aangeboden. Uitgaande van 10.000 veulens per jaar is dit dus laag.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:31

Bucephalus schreef:
suzanne schreef:

Het gemiddelde is 100. Een fokwaarde van 120 is dus ruim boven dat gemiddelde. Naast de genetische- en sportaanleg spelen milieufactoren ook een rol. Verder worden de lineaire scores meegenomen in de vaststelling van de fokwaarden. In de komende fokwaarden worden de resultaten van de ibop en de eptm- en epth-test ook meegenomen.
Daarbij moet je aantekenen dat lang niet alle dieren naar de keuringen gaan. Er worden ongeveer tussen de 2500 en 3500 merries op de keuringen aangeboden, slechts een beperkt aantal wordt ster. Uitgaande van 10.000 veulens per jaar is dit dus laag.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:15

Merilyn schreef:
@aggerrits: Ik zeg NERGENS dat ik daarmee meteen aangeef het beste te moeten fokken. maar ik zou de info nodig hebben om een waarde in te schatten. Goed lezen please....

Dan liggen we toch redelijk op 1 lijn. dan heb ik dat toch anders opgevat.
Hieruit begrijp ik dat je de merrie nog niet zo verkkerd vind om een keer mee te fokken?

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 08:18

bedankt voor alle info
maar wat zou ik kunnen bieden nu kortsamengevat voor deze merrie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:19

Ik heb geen idee. Kan en wil je er nog mee rijden, is ze goed gezond, ik zou haar inwendig laten onderzoeken door een ervaren paardenveearts om de kans op dracht mede te bepalen. Tik eens fokmerrie op marktplaats in, daar staan drachtige keurmerries voor onder de 4000 euro, dan zou ik voor deze merrie nieteens de helft over hebben, maar ik heb het paard nog nooit gezien.

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:19

agerrits schreef:
Merilyn schreef:
@aggerrits: Ik zeg NERGENS dat ik daarmee meteen aangeef het beste te moeten fokken. maar ik zou de info nodig hebben om een waarde in te schatten. Goed lezen please....

Dan liggen we toch redelijk op 1 lijn. dan heb ik dat toch anders opgevat.
Hieruit begrijp ik dat je de merrie nog niet zo verkkerd vind om een keer mee te fokken?

Ik fok geen springpaarden, maar ik kan niet beoordelen of ik met deze merrie zou willen fokken. Ik heb voor mezelf meer info nodig. Ik hoef dan misschien geen olympisch paard te fokken, maar ik wil niet vermeerderen. Ik zou obv deze informatie niet met de merrie fokken. Mijn eigen fokmerrie is bijv. volledig rontgen gekeurd (ok geen certificaat bij genomen omdat ik bezig was om te achterhalen wat er met haar was en daar dus niet met mijn gedachten bij was) Ik zou dus zelf al niet fokken met een paard die niet rontgen ggk is. Mijn bijna 3 jarige gaat ook dit voorjaar direct voor het prok certificaat. Haalt ze dat niet zal ik er niet mee gaan fokken. maar dat is slechts 1 van mijn eisen....

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:57

wat voor info heb je nog meer nodig?

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:10

Ik zou dus zelf al niet fokken met een paard die niet rontgen ggk is. Mijn bijna 3 jarige gaat ook dit voorjaar direct voor het prok certificaat. Haalt ze dat niet zal ik er niet mee gaan fokken. maar dat is slechts 1 van mijn eisen....
[/quote]

Als ik zo moest fokken en of paarden houden zocht ik een andere hobby. Qua kosten moet het leuk blijven. Fokken is ook erg leuk en zeer spannend. Ik ben zelf ook wel een fanatiek sporter, ik heb eigenlijk nooit blessures, toen ik wilde studeren aan de academie voor lichamelijke opvoeding, moest ik een pittige lichamelijke keuring ondergaan, de uitkomst was opzich goed, maar toch was er best het één en ander mis, teveel speling op mijn li. knie bijvoorbeeld..noem maar op. Allemaal van die dingen waar ik zelf nooit hinder van heb ondervonden, laat staan dat het mijzelf al eens was opgevallen.
Dit is oa. de reden dat ik mijn paarden niet laat keuren (klinisch of rontger) Als ze maar goed presteren is dat voor mij voldoende om aan te nemen dat ze 'goed' in elkaar zitten op lichamelijk en geestelijk vlak. Wil de koper of bij veiling hebben dat ze gekeurt moeten worden dan vindt ik dat prima, dat deed de ALO immers ook om er zeker van te zijn dat ik lichamelijk goed instaat was de opleiding te volbrengen.
Merilyn waarom maak je erzoveel werk van met al dat keuren en eisen stellen aan paarden?
[/quote][/quote]

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:17

Suzanne F. schreef:

Nou, een fokwaarde van rond de 120 vind ik over het algemeen in het boekje van de Centrale Keuring. Er zijn daar inderdaad waardes die daar flink boven uit steigen. Bijvoorbeeld Votje is er daar 1tje van. Die heeft een VW dressuur van 140%
Maar ik vind er ook die niet hoger zijn dan de 100% dus wat dat betreft verschilt het nogal per paard..

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:39

agerrits schreef:
Als ze maar goed presteren is dat voor mij voldoende om aan te nemen dat ze 'goed' in elkaar zitten op lichamelijk en geestelijk vlak. Merilyn waarom maak je erzoveel werk van met al dat keuren en eisen stellen aan paarden?

Omdat de markt al zo verzadigd is en je gewoon met een gezond product moet komen om het nog kwijt te kunnen. Als je niet gaat selecteren op gezond materiaal loop je echt achter de feiten aan. Je hebt ten eerste al genoeg ellende zlefs met een gezond paard, zoveel risico´s zitten er aan het houden en sporten met paarden. Zodra je dat gaat doen met een paard wat al niet helemaal gezond is is dat vragen om problemen, waarom zou je nog meer ellende op gaan zoeken?

Verder als je als fokkers niet fokt met rontgenologisch 100 % gezonde merries, fok je in principe gewoon slachtpaarden. Deze paardjes worden of als 3 jarige afgevoerd naar Hedel, of ze komen bij een amateur terecht voor 1000 euro die er een paar jaar mee hobbelt en hem dan wegens gezondheidsredenen in moet laten slapen of naar de slager brengt.
De markt is al TE verzadigd om gewoon maar een beetje te fokken met een merrie, je zal met kwalitatief goed en gezond materiaal moet fokken anders kan je beter stoppen, tenzij je knakworsten en frikandellen wil fokken.

Ik ga met jouw mening mee dat als een paard (lees ruin) goed presteert hij niks mankeert....TENZIJ hij op zwaardere belasting dit wel krijgt, OF het een merrie is. Waarom zou je eventuele beengebreken door willen geven aan het veulen? Zonde van je tijd, geld en energie wat je in het fokken of opfokken van je veulen steekt.

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:32

Suzanne F. heeft inderdaad het zelfde antwoord op de vraag van agerrits als dat ik zou geven. Ik wil gewoon een gezond paard fokken ook al geeft een keuring dat niet als garantie ik probeer wel zo veel mogelijk dingen uit om het gewenste resultaat te krijgen.

@Nelis: de info die ik nodig heb staan al in mijn eerste reactie in dit topic. een waslijst. ik heb daar als enige antwoord opgekregen de naam van de moeder en dat zegt mij niks.

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 14:47

ze heeft op geen keuringen van het stamboek gelopen en ik ben nu aan het uit vissen via kwpn of er in de moeder lijn sport keur ster paarden voor komen.
exteriuer foto zal ik even moeten regelen.
rontgologisch is ze goed

Marjo2709

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:53

Ik heb een dochter van LA gehad (uit een onbekende moederlijn) dat was een pittig ding, maar dat doet er niet toe.

Wat ik wou zeggen is dat ik heb geprobeerd om haar drachtig te krijgen, helaas zonder succes.

Ik zeg niet dat jouw merrie ook niet drachtig wordt, maar het risico is er zeker. Daarom zou ik zelf niet zo veel betalen, als je haar echt weil hebben.

PS: Van mijn merrie waren op stal ook een volle broer en een halfbroer, en ze hadden alle3 hetzelfde karakter, eigenwijs, maar ontzettend lief !

Noble-Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:26

Ik heb een LA merrie die een fokwaarde heeft van 89.............ja 89

Toen ik haar voor ging stellen op de keuring en ik het keuringsboekje
thuis kreeg met deelnemende paarden was er geen een die zo'n lage
fokwaarde had....
Ik vroeg me af of het naast alle andere twijfel die ik had het nog wel zin had om met haar te gaan

Toch werd ze STER met 75 punten (toendertijd) voor het springen.
Een maand later PROK-predikaat, ondanks de lage fokwaarde, haar
leeftijd (toen 8 jaar) en zeer geringe stokmaat van 1.60.....
Ik geloof in deze merrie!!
Ondanks de lage fokwaarde wil ik met haar fokken ook al weet ik dat
de merrie nooit een geweldig papier zal hebben....
Inmiddels drachtig van haar 2e veulen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:40

Fokwaardes zijn niet helemaal representatief. Ligt er ook aan wat er van de familie daadwerkelijk bekend is. Het is eigenlijk alleen leuk als je paard een hoge fokwaarde heeft, een lage wil niet zeggen dat het paard ook slecht is.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:47

Misschien is het een idee om een nieuw topic te openen?
Ik wil dat best doen, kunnen we daar verder discussiëren??Ik heb gevraagd om een split, maar heb geen reactie gekregen. Een aantal reacties hebben meer te maken met een ander thema.