hengstkeuze: Koss, Parcival,... (v El Corona)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hengstkeuze: Koss, Parcival,... (v El Corona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:19

Ja heb wel foto's van Parcivals:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn merrie is gedekt door Parcival, dus in mei hopelijk meer foto's...

Manny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:52

mijn oom en tante hebben een 3-jarige parcival 2de(reserve kampioen) in ermelo op de keuring. heb er geen foto van maar het is een mooi en een lief beest en niet heel lomp kwa bouw. (100% gelders)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:59

ART_UMA schreef:
Myrdal schreef:
Nog even een vraag off-topic: ben ik (nav wat ik hier gelezen heb) één van de weinigen met een Montecristo-afstamming, geboren 2004/2005?

Volgens mij was het maar een handje vol dekkingen, stond in zo'n bewaarblad van het KWPN, de echte aantallen weet ik ff niet.

ik dacht 1tje

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:19

ART_UMA schreef:
Ziet er best leuk uit, Kan die een beetje voetballen?? Of was het gewoon spannend?

Tja, hij best een potje voetballen:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=CLFVUZC3[/img]
(alleen ik geloof niet dat dit de bedoeling is )
Afbeelding

Sammie schreef:
ART_UMA schreef:
Myrdal schreef:
Nog even een vraag off-topic: ben ik (nav wat ik hier gelezen heb) één van de weinigen met een Montecristo-afstamming, geboren 2004/2005?

Volgens mij was het maar een handje vol dekkingen, stond in zo'n bewaarblad van het KWPN, de echte aantallen weet ik ff niet.

ik dacht 1tje

Dat zou wel leuk zijn

Nog even ontopic, ik heb precies hetzelfde gedaan wat jij van plan bent, ik heb namelijk ook terug gefokt op Amor en Doruto.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 22:28

Afbeelding
Wel een brutale donder, de mijne (v United) zie ik dat nog niet doen.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:11

De foto's die hier staan van parcivals, zijn erg mooie veulens! Ik wist niet dat ze zó luxe waren!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:43

De fokker van mijn merrie heeft de moeder van Tuschinski toen laten dekken met Koss en daar zijn 2 merries uitgekomen. Dit deed hij vanwege de aansluiting van Amor en de toevoeging van Doruto via El Corona.

Verder gaat er dit jaar een Koss uit de Gribaldi x Amor voor de Gelderse hengstenkeuring, door hem gefokt.

Zijn leuke dieren maar let op de maat, Koss kan kleintjes geven.
Verder karakter want het zijn vaak pittige dominante dingen.
Wel, bot en kracht!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:00

Suzanne F. schreef:
De fokker van mijn merrie heeft de moeder van Tuschinski toen laten dekken met Koss en daar zijn 2 merries uitgekomen. Dit deed hij vanwege de aansluiting van Amor en de toevoeging van Doruto via El Corona.

Verder gaat er dit jaar een Koss uit de Gribaldi x Amor voor de Gelderse hengstenkeuring, door hem gefokt.

Zijn leuke dieren maar let op de maat, Koss kan kleintjes geven.
Verder karakter want het zijn vaak pittige dominante dingen.
Wel, bot en kracht!

Foto's toevallig?

Dat karakter maakt me niet zo uit, kleintjes wel. Ik heb niet het idee dat het eerste veulen echt groot gaat worden. Geeft Parcival meer maat?

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:42

Afbeelding
v Koss (adessa, is nu verkocht naar canada, was beste gelderse merrieveulen in ermelo)

Afbeelding
zelfde merrie een jaar eerder met een veulen van Parcival (heb helaas geen foto's van wanneer hij ouder is)

Afbeelding
v koss

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:12

Volgens mij verkleinen zowel Parcival als Koss. Wil niet zeggen dat er pony's van komen, integendeel, vooral Parcivals ogen groot vind ik door het front, maar als je perse meer maat wilt geen opties dus.

Mooie foto's flip!

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:15

dankje ik heb nog wel mooiere maar die staan op de andere computer

ik denk dat de lengte ook heel erg te maken heeft met de lengte van de moeder
de merrie's van de foto's hierboven zijn een paar keer allebei door koss gedekt en de onderste (van de foto's) heeft elk jaar echt een groot veulen, terwijl de merrie van de bovenste foto's elk jaar een stuk kleiner veulen krijgt (die ook een stuk kleiner blijven)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:26

Ja mama doet natuurlijk ook mee. Ik houd persoonlijk niet van hele grote paarden, wat ik al zei, als mijn Parcival van 1.63 ineens wakker wordt en haar front erop zet dan lijkt ze wel 1.70. Dus ik vind het wel een prima maat. Mijn merrie is nu trouwens 3,5 jaar en nog aan het groeien, ze komt uit een merrie van 1.63.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:29

ik rijd een parcival van bijna 5 (urissa) heel fijn dier om mee te werken. ze is inmiddels ster en we hopen dat ze bij de IBOP keur kan worden.
foto's staan bij HAW

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:49

Afbeelding
Met een beetje prutsen heb ik de KWPN fokwaarden ingevuld.
Groen is goed,
oranje liever niet,
rood niet
De keus ligt dan eigenlijk tussen Parcival en OOSeven, en dan heb ik toch een beetje voorkeur voor Parcival ondanks de maat, en dan met name voor kracht, front en niet te lange hals en licht bespierde hals.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:56

dan zou ik idd voor parcival gaan

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:57

ooseven geeft ook weinig knie actie. Vlakke gangen. Wat het parcival veulen wat hier staat betreft. Die heeft z'n zus van rond de 1.60 over 5 cm binnenkort al ingehaald. Moeder is 1.62, haar moeder is 1.60. en als meneertjemet z'n 9 mnd zo doorblijft groeien vrees ik dat hij zeker de 1.70 haalt.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:34

Sammie schreef:
ooseven geeft ook weinig knie actie. Vlakke gangen.
Eens, iets ronder (meer knie) past denk ik beter.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:01

kent iemand Vitens (Parcival x Zep)?
Afbeelding

Dat geeft een beetje sentiment aangezien mijn eerste paard een Zep was:
Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:07

Mooi paard de zep.
Ik heb Vitens op de HK in Den Bosch gezien. Vond hem toen wel aardig. Heb hem later in Hengelo gezien op de dag van het gelders paard, ik was er helemaal stuk van. Hij kan echt fantastisch lopen en heeft een mooi langgelijnd model. Ik houd hem in gedachten voor de hengstenkeuze van dit jaar of volgend jaar.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 10:16

[***] schreef:
Mooi paard de zep.
Ik heb Vitens op de HK in Den Bosch gezien. Vond hem toen wel aardig. Heb hem later in Hengelo gezien op de dag van het gelders paard, ik was er helemaal stuk van. Hij kan echt fantastisch lopen en heeft een mooi langgelijnd model. Ik houd hem in gedachten voor de hengstenkeuze van dit jaar of volgend jaar.
foto's??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:31

Ik heb Vitens al diverse keren gezien en heb bij zijn fokker ook al een veulen van hem gezien
Ik vind het een erg aansprekend dier en ook het veulen was een erg leuk ding.
Heb er helaas geen foto's van maar kan je aanraden er zelf eens te gaan kijken.
In Zwolle (14 januari) zullen ze ook wel allemaal aanwezig zijn.
www.stalhofs.homestead.com

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:02

Ik heb Vitens ook even snel op stal gezien bij Hofs en vond de eerste indruk prima. Leuk me een knappe hengst, ik weet alleen niet hoe groot hij is, in mijn herinnering niet zo heel groot. We hebben daar toen een Parcival x Blanc Rivage x Pericles opgehaald, is toch nog een vrij stoer paard aan het worden ondanks het vele engels volbloed. Het karakter heeft ie ook van paps mee, heel brutaal en niet snel bang. Zijn minpuntjes zijn dat hij eigenlijk te klein is (ik denk net 1,60 maar hij komt ook uit een kleine merrie) en geen geweldig spectaculaire beweger. Wel heel fijn te bewerken, hij lijkt met de dag beter te gaan lopen, in het begin leek het net een pony (zowel qua grootte als qua bewegingen )

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:24

Afbeelding
Het KWPN schreef:
De klassiek Gelders gefokte Vitens komt uit de tweede jaargang van Parcival, die momenteel bijzonder succesvol is in de dressuursport op ZZ-zwaar niveau. De keurmerrie Nadien springt in de klasse M en is een volle zus van Pavo cup-winnares Mariena, die in de Lichte Tour uitkomt. Grootmoeder Variante voert de predikaten keur, preferent en prestatie. Deze dochter van Natuur (v.Gloriant) bracht ook het Z2 dressuurpaard Guido (v.Satelliet) en het ZZ+16 enkelspan paard Fabian (v.Satelliet). Verder in de moederlijn komen we via de merrie Riante bij de hengst Folio (v.Wachtmeester).

Vitens is een eerlijke, betrouwbare en werklustige hengst. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken. De stap is zuiver, ruim voldoende van ruimte met veel souplesse. De draf is goed van ruimte waarbij het gebruik van het voorbeen positief opvalt. Het achterbeen moet krachtiger ondergebracht worden. De galop is actief, gedragen en heeft balans en souplesse.

Vitens lijkt geschikt voor beknopte, kortbenige merries die te weing front hebben en ruimte in beweging missen. Merries moeten wel een correct gesteld achterbeen hebben met een voldoende dragende beweging.

Dat familie klinkt niet slecht, hoewel de kracht weer niet gelijk top lijkt te zijn.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:25

Ik vind het wel zo zonde van dat halsje. Had gewoon iets langer moeten zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:16

Ik moet zeggen dat ik zijn bewegingen niet echt kracht vond missen in Hengelo, integendeel. Het achterbeen is over het algemeen ook geen probleem bij gelderse merries.
En ik vind hem een mooie opgerichte hals hebben.

Hier een stukje over een nakomeling van Parcival:

Gelderse William publiekskampioen
WESTENDORP – De driejarige Gelderse hengst William (Parcival x Triomfator) van fokker H.M. Verweij te Geldermalsen is uitgeroepen tot publiekskampioen. Dit gebeurde op de showavond voor jonge Gelderse hengsten bij Stal Hofs te Westendorp. Goede tweede was de evenoude Willem (Fortissimo x Zakerno) van fokker A.J. Wouters te Casteren. Beide hengsten maken zaterdag hun opwachting op de eerste bezichtiging voor tuigpaardhengsten en Gelderse hengsten in Zwolle.