Drachtige merrie: veel te dun!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:25

oke. sorry dat kan...

jarrah

Re: Drachtige merrie: veel te dun!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:59

Ik zou niet meteen van het ergste uitgaan...ze lijkt natuurlijk ook een stuk dunner doordat ze haar flanken zo intrekt. Ik zou iig even een VA erbij halen om op te laten voelen en evt. bloed te laten prikken om te controleren of ze geen wormen oid heeft!!
Ik ga iig heel erg voor je duimen dat het meevalt!!!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:10

Zo op het eerste zicht zou ik ook denken dat ze niet drachtig is. Maar zelfs als ze dat niet is, zou ik haar voer wat opvoeren of krachtiger voer gaan geven.

Ben erg benieuwd naar wat de da zegt. Het kan natuurlijk best nog dat ze drachtig is. Sommige merries zijn gewoon raar
Ik duim iig!!!

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:18

Ik wist niet dat als een veueln geaborteerd werd ( na 4? maanden) dat het dan wel nog geboren word.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:33

Tot ongeveer 6 maanden kan het zijn dat je niets ziet als het veulen geaborteerd wordt. zeker als de merrie op de wei aborteert, kan het zijn dat kraaien of dergelijke er al mee weg zijn, of dat het gewoon zo'n onschijnlijke hoeveelheid is dat het gewoon niet opvalt.
Meestal echter zie je het wel al vanaf zo'n 4 maand. Tot wanneer het kan zijn dat het moederlichaam de vrucht weer opneemt, weet ik niet precies.

Meestal wordt het veulen na sterfte erg snel geaborteerd, maar het kan ook zijn dat het pas na enkele weken gebeurd, of in extreme gevallen dat de vrucht versteend en gewoon blijft zitten.

In de navelstreng zit bloed. Als ik het goed heb (en dat denk ik wel) alleen bloed van het veulen; de navelstreng verbindt het veuulen met de placenta/moederkoek. In die moederkoek lopen de haarvaten (kleine adertjes) van moeder en kind naast elkaar waardoor stoffen kunnen uitgewisseld worden (voedingstoffen, afweerstoffen,... in de richting van het veulen, afvalstoffen in de richting van de moeder). het bloed van moeder en kind komt dus niet in contact (als er contact zou zijn, zouden stoffen uit het ene bloed het andere bloed afbreken (weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen)).
In de baarmoeder zit dus inderdaad geen bloed. Het bloed dat je ziet bij de bevalling is het bloed dat vrijkomt door het scheuren van bloedvaatjes in de vruchtzak,...(en nadien eventueel ook van de navelstreng die scheurt).

Bij een abortus kan je ook bloed zien: door het scheuren van bloedvaatjes en doordat de baarmoeder wordt schoongemaakt en de reeds ontwikkelde moederkoek wordt uitgestoten (zoiets als menstruatie vergelijkbaar)

edit: de navelstreng is wel nog niet meteen gevormd, wanneer dat precies gebeurd, moet ik effe nakijken, weet ik niet vanbuiten
maar dan nog zou je bij zo'n vroege abortus (als niet opgenomen terug door moederlichaam) wel wat "prut" kúnnen zien (slijmen, klein onooglijk vruchtje (niet herkenbaar als zulke met blote oog), reeds verdikte moederkoek,...)

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:59

Ze is inderdaad niet echt dik nee. Merrie van mijn werk werd ook niet dik hoor, pas na 7 maanden zag je het echt. Het is dat we het veulen duidelijk zagen schoppen, en daar zag je ook die spier altijd bij. Daar is toch echt een mooi veulentje uitgekomen.

Ben heel benieuwd wat de DA zegt! Succes!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:14

Prentjes van werking placenta enzo
Sorry dat ik dat in dit topic zet, maar aangezien velen daar wel in geïnteresseerd zijn...
Heb er iig links van gemaakt

http://images.encarta.msn.com/xrefmedia/aencmed/targets/illus/ilt/T012394A.gif
http://www.blc.arizona.edu/courses/181summer/graphics/graphics%20lect17/Life7e-Fig-20-19-0%20mammalian%20placenta.jpg
https://mp.medimpact.com/wam/WebMD/Encyclopedia/articles/PlacentaPrevia/Placenta.jpg

Dit zijn wel voorbeelden van bij de mens, bij paarden is het echter niet veel anders...alleen zijn daar geen prentjes van te vinden

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 01:17

Er vind geen directe uitwisseling plaats, omdat (bijde mens ) je verschillende bloedgroepen hebt. Als moeder en kind 2 verschillende bloedgroepen hebben zouden ze elkaar vergiftigen. EN bij directe uitwisseling erg kwestbaar zijn voor bacterien .e.d. en doodbloeden is ook nog een optie( bij de bevaling )

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 01:25

Ik zou iig even de DA laen komen om wat bloed af te nemen en eventueel op te laten voelen.
Misschien heeft ze wel last van iets simpels wat makkelijk op te lossen is..

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:13

voor alle zekerheid zou ik de VA ook even laten komen, je kan nooit zeker genoeg zijn e

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:40

De VA komt morgenmiddag, dan laat ik nog even weten wat er nou aan de hand is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:47

Ik heb ook zo'n schrale merrie. Vorig jaar was het ook amper aan haar te zien dat ze drachtig was. Dit zijn foto's van bijna 11 maanden dracht, 1,5 week voordat het veulen kwam:

Afbeelding

Afbeelding

Wel was het haar eerste veulen pas, maar hopelijk ben je nu iets meer gerust. Succes morgen!

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 14:12

Die is idd dun zeg! Voel me wel wat geruster nu.
Ik moet ook zeggen dat mijn merries gedrag echt dat van een drachtige merrie is... ik hoop het maar.

kitag1rl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:17

Ben erg benieuwd wat da DA zegt..
Ik hoop dat ze nog gewoon drachtig is en dat er niks met je merrie is..

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:29

kitag1rl schreef:
Ben erg benieuwd wat da DA zegt..
Ik hoop dat ze nog gewoon drachtig is en dat er niks met je merrie is..

Ik ook * mijn hengst is de toekomstige papa *

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:44

Gelukkig dat je iets geruster nu bent! Kan ook zeggen dat er een groot veulen uit is gekomen, wij snappen ook niet waar dat gezeten heeft.

Zie hier het veulen, enkele uren na de geboorte.
Afbeelding

Zoals je kan zien is de merrie qua buik niet veel verandert.
Ik heb me vorig jaar ook wel wat zorgen gemaakt, maar zolang de merrie fit is, toch goed eet en drinkt hoef je je denk ik niet zoveel zorgen te maken. Wij hebben geen enkel gezondheids-probleem gehad.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:50

Het viel me vanochtend zelfs nog op hoe veel energie Nuala juist heeft. Ze kreeg opeens de kolder in haar kop, lekker rennen en bokken. Niet echt een zieke indruk dus.

Verder is ze heel fel op de 2 ruinen waar ze bij staat. Die hebben het zwaar te verduren. Dat is bij haar veel feller als ze drachtig is.

Maar ja ik kan nu alleen maar afwachten

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:56

op 7 maanden kwamen ze mij ook vertellen dat er nooit iets in de buik van mn merrie zat..Dat ik mezelf maar wat wijsmaakte..

Heb toen de VA laten komen..mooi drachtig verklaart..

3 weken over tijd,en niet eens zo heel dik,is er toch een prachtig veulen uitgekomen

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:39

dat is idd een dunne buik zeg! en zo'n groot veulen nog? dat is echt raar

Zo zie je maar, ik hoop dat je je zorgen hebt gemaakt voor niets en dat er een gezond veulentje inzit!

Ben benieuwd en ik hoop met je mee!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:16

Hoi Esme,

Ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij.....Tenminste zoals ik het lees. Hon heeft dezelfde ingevallen flank als jouw paard.
Afgelopen zaterdag hebben we haar veulen afgespeend en ze is nu 172 dagen drachtig. Je ziet er haast niks van.
Ze eet verschrikkelijk goed, ze zou alleen van het voer al dikker moeten worden, wat dus eigenlijk niet gebeurd.
Wil dus eigenlijk tegen je zeggen, dat er niet perse iets aan de hand hoeft te zijn.
Volgens mijn da hebben sommige beestjes dat maar is het niet erg.
Ik hoop dat je jouwe dat morgen ook gaat zeggen.
Veel succes en hou me aub op de hoogte.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:22

Wat vervelend zeg !!! Ik hoop voor je dat het veulen er nog gewoon goed en gezond in zit !

arabianfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:03

1 van mijn merrie's valt ook altijd behoorlijk in na het afspenen en word in de laatste maand iets dikker en er komt ieder jaar een behoorlijk groot veulen uit ,snap ook echt niet waar ze die laat hihi

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:40

Sammie schreef:
Dit is dus niet waar, elke foetus gaat via de kling gewoon naar buiten, maar het is vaak gewoon te klein om het te vinden (tenzij je geluk of pech hebt, is maar net hoe je het ziet)

Kunnen paarden niet resorberen dan?
Als honden en ratten het kunnen, moet dat bij paarden toch ook kunnen voorkomen?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:56

Ze ziet er niet uit als een merrie die 7 maanden drachtig is, hoor !! Jeetje, ze is flink ingevallen... Heeft ze geen lintwormen of iets dergelijks ?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 23:22

Iris82 schreef:
Sammie schreef:
Dit is dus niet waar, elke foetus gaat via de kling gewoon naar buiten, maar het is vaak gewoon te klein om het te vinden (tenzij je geluk of pech hebt, is maar net hoe je het ziet)

Kunnen paarden niet resorberen dan?
Als honden en ratten het kunnen, moet dat bij paarden toch ook kunnen voorkomen?

1 van de meest grootste misvattingen die er bestaan.

Alles gaat via de buitenkant naar buiten. Alleen of soms is het vaak te klein om het te herkennen, met het blote oog te zien of al weg voor je het kunt vinden door roofdieren.