Hoe zie je of een veulen talent heeft om...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Hoe zie je of een veulen talent heeft om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:16

Kende ook nog wel een veulen springgefokt wat heel duur geveild was en later totaal niet kon springen.

Als dat echt al zo duidelijk als veulen kon zien kocht iedereen altijd de beste veulens. Hoeveel hengstenhouders hebben ook mindere beesten op stal? Iedere hoor. Ze kopen in hun ogen de beste veulens op maar later blijken er maar een paar echt apart. De rest verdwijnt via de handel of hedel.

Je kan heus wel wat zien aan een veulen, of ie leuk is of een ezel. Maar het echte talent zie je niet. Niemand had van de huidige GP paarden kunnen zeggen dat ze dat als veulen al zagen. Dat moet blijken in het werk. Of ze talent voor verzameling hebben en hoe ze in de kop zijn.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:07

Ja het blijft altijd een gok. Maar de één heeft toch vaker een goede dan de ander, sommigen gokken veel vaker goed en sommigen zitten altijd verkeerd, hoeveel ze ook uitgeven.

Eén van de moeilijkste dingen is bovendien ook een passende ruiter erop.

@Desire: wat je ORUN begeleidster zegt is ook wel een beetje een open deur. Natuurlijk trekt niet alles weg, maar veel wel. Een hoefsmid kan idd geen kwaad, maar bij een paard met goede beenstanden die altijd buitenstaat heb je drie jaar opfok geen hoefsmid nodig is onze ervaring. Slechte stand is iedere twee maanden de hoefsmid. Valt wel wat aan de corrigeren maar je krijgt het nooit helemaal weg, wat iedereen ook beweert.
En dat ze op de keuring erover vallen, dat wist iedereen ook wel. Dat zie je zelf ook wel. Ik snap mensen niet die nog helemaal niet gezien hadden dat hun dier tonntredend is en hol in het voorbeen oid. Je ziet je paard toch iedere dag, dat valt je gelijk op. Het is het tweede dat ik zie als ik een paard zie lopen. Eerst het dier in totaliteit, en dan kijk ik naar de benen.
Volgens mij doet iedereen dat toch.

Boktpony

Re: Hoe zie je of een veulen talent heeft om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:18

ben het wel eens met desire!

fokken en kopen is gewoon een gok als ze nog niet bereden zijn! bij jaarlingen is het meestal nog moeilijker omdat die heel vaak gewoon niet ''kloppen'' toch kun je bij veulens het 1 en ander zien aan de bouw bespiering en de gangen...maar of het altijd klopt?!
ken 2 paarden-mensen die fokken en handelen maar die altijd goed fokken en altijd succes hebben met de handel... wat hun geheim is...jarenlang kijken en vergelijken en GOKKEN!

tenerife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:43

Je kunt het gokken verkleinen, en wat betreft veulens met verkeerde beenstanden, meestal trekt het in de eerste week wel weg, we hebben al genoeg veulens gehad die de eerste dagen met hun kogels de grond raakten en waar je na een week nooit wat van weer zag.