luchtzuigers van Sandreo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:21

Toledo schreef:
Van luchtzuigen weet ik zeker dat paarden dat van elkaar overnemen! Kribbenbijten weet ik niet.

denk dat je omgekeerd bedoeld

ik had 2 paarden, 1 luchtzuiger 1 gewone
we kochten een kribbebtijer(oke ze bijt alleen aan alles wat hout is, rand in de stal, staldeur, bakrand, hek vd wei etc)
paar jaar later kocht ik er nog een paard bij

nu hebben we 4 paarden die graag de houten bakrand opeten en nogsteeds maar 1 luchtzuiger(die luchtzuigt ivm geirriteerde maag)

dus nee luchtzuigen nemen ze echt niet over, ze staan al jaren samen..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:28

Over weven ben ik ok nog niet over uit!

Andoy (mijn pony die er helaas niet meer is) deed het.
Hij heeft hier een paar jaar op stal gestaan.
Tegen over en naast andere paarden (ook in wei bij elkaar)
Ook heeft hij weleens een maand op een pensionstalling gestaan en ook weleens bij mijn instructise (op bijde plekken veel paarden)
Nog nooit heeft een het van hem over genomen.

Hij had het overigens al toen ik hem kreeg.
Er werd mij verteld dat hij het nooit deed totdat er een wever tegen over hem stond toen ging hij gelijdelijk meedoen.

(of dit waar is weet ik dus niet)
Maar ik geloof het niet helemaal, ik denk namelijk dat het paard waar hij 2 en een half jaar dag in dag uit mee heeft opgetrokken het anders ook wel had over genomen.

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:28

Annemeik schreef:
Luchtzuigen is wel lichtelijk erfelijk bepaald. Van OOseven veulen weet ik het en ook van Gribaldi nakomelingen. Van Sandreo had ik het nog niet gehoord.

ik wist niet dat gribaldi ook nakomelingen heeft die luchtzuigen
ik heb een halfbroer van gribaldi en dat is ook een kribbebijter/ luchtzuiger

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:58

justahorse schreef:
Annemeik schreef:
Luchtzuigen is wel lichtelijk erfelijk bepaald. Van OOseven veulen weet ik het en ook van Gribaldi nakomelingen. Van Sandreo had ik het nog niet gehoord.

ik wist niet dat gribaldi ook nakomelingen heeft die luchtzuigen
ik heb een halfbroer van gribaldi en dat is ook een kribbebijter/ luchtzuiger

Van elke hengst zuigen er wel wat lucht. Ik kende er 2 van Krack C. Maar zou hij het daarom vererven? Nee denk t niet.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:08

Mensen ga eens wat medische lectuur lezen voordat er van alles over bepaalde hengsten gezegd wordt!!! Dat verervenverhaal is onzin!!! En dat nadoen al helemaal. Mensen reageren allemaal zo panisch!!! Ik heb al jaren een paard wat luchtzuigt en geen enkel paard op stal in zijn omgeving heeft het ook maar 1 keer overgenomen. Boeiend een paard wat luchtzuigt, so what!!! Je paard rijdt er niet slechter van hoor?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:43

Mork schreef:
Boeiend een paard wat luchtzuigt, so what!!! Je paard rijdt er niet slechter van hoor?

Eeeh nou het rijd moeilijk als ie doodgaat van de gaskoliek hoor! Of als een ribbenkastje is.

gabrycha

Re: luchtzuigers van Sandreo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:31

Misschien moeten mensen zich afvragen waarom een paard luchtzuigt/ weeft etc en niet waarvan hij/zij het heeft?

Hoeveel paarden worden er wel niet in een donker hok opgesloten met een jas en komen niet buiten omdat men bang zijn dat ze bevriezen?
En voldoende ruwvoer verstrekken ho maar wordt je paard te penzig van....

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:41

Suzanne F. schreef:
Mork schreef:
Boeiend een paard wat luchtzuigt, so what!!! Je paard rijdt er niet slechter van hoor?

Eeeh nou het rijd moeilijk als ie doodgaat van de gaskoliek hoor! Of als een ribbenkastje is.

Mij is verteld door Utrecht dat ze van luchtzuigen geen gaskoliek krijgen! Gaskoliek heeft vaak andere oorzaken. Van luchtzuigen krijgen ze uberhaupt geen koliek!!!
Sorry maar ik wordt er zo moe van dat "luchtzuigers"zo afgeschilderd worden.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:04

En toch is luchtzuigen geen normaal vrolijk paarden gedrag!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:28

Je mag best even bij mijn Otje komen kijken hoor Daantjuhhh.
Veel vrolijker dan Ot ben ik ze nog niet tegengekomen Hij zit super in zijn vacht, loopt de hele dag te spelen, is alert en kijkt helder uit zijn ogen.

Ik ben ervan overtuigd dat er een maagprobleem aan ten grondslag ligt, maar ik vind het bij Otje niet erg genoeg om er een maagscopie van te laten maken(is toch altijd een risico en bovendien een belastend onderzoek) en er daarna voor een reëel bedrag aan medicijnen in te gooien...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:31

Ik bedoel,..
Een vrolijk paard is niet zomaar begonnen omdat het zo gezellig was.

Ik bedoel niet dat een luchtzuiger geen vrolijk paard kan zijn!
Tuurlijk, ik ken ook super happy leuk beestje wat luchtzuigd.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:07

Ik weet niet waarom ze beginnen met luchtzuigen, maar ik denk niet dat dat veel met 'gezelligheid' te maken heeft

Otje zoog al lucht dat ik hem kreeg, maar mijn vorige paard is het bij mij gaan doen.
En zo slecht staan ze imo niet met zomer en winter overdag buiten, drie keer op een dag flinke hoeveelheid hooi, buitenbox met contact met de buren en twee keer per dag krachtvoer(hartog balance structuurmuesli).
Kan zat paarden die heel wat minder staan en toch niet luchtzuigen

Dat het geen normaal gedrag is ben ik trouwens met je eens, maar ik denk dat we op moeten passen met het geven van menselijke interpretaties als 'vrolijk' ed.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:09

Oke daar kan ik het wel invinden.
maar ik blijf erbij een paard doet het niet zomaar.
En dan is het misschien bij het ene paard het down zijn, vervelen..
Maar bij een ander paard misschien een andere aanleiding.
Ik heb ok weleens gehoord dat ze medish ergens last van hebben en het dan gaan doen.
Maar wat of of het waar is geen idee?
Dus leg me er niet op vast.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:20

Tuurlijk maar daarom zeggen ze tegenwoordig ook dat een maagprobleem de oorzaak kan zijn en of dat nu door stress zou kunnen komen? Het kan ook gewoon een lichamelijke aanleg zijn. Het paard is daardoor niet slechter. Mijn paard is gewoon vrolijk etc. Heeft een vreselijke glimvacht. Is dus verder kerngezond.
Zuigen heeft niets te maken met zogenaamde verveling etc zoals ze eerder beweerden. Tegenwoordig is er veel onderzoek naar en komen ze er steeds meer over te weten, zoals dus dat het veroorzaakt wordt door maagproblemen. Daarnaast een paard wat al heel lang luchtzuigt kan het lekker gaan vinden doordat er stoffen via de hersenen worden uitgescheiden waardoor het een soort van High wordt.
Ik denk dat er nog een hoop te leren is hierover maar wees aub voorzichtig met het al een oordeel hebben over paarden die luchtzuigen en hun eventuele baasjes.