Houston op een Balzflug merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Re: Houston op een Balzflug merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 11:27

Ja maar dat is het punt, de hoogte van de hengst en de hoogte van de merrie wilt niet altijd iets zeggen over de hoogte van het veulen. En onze merrie is wel heel groot, maar toch zijn allebei haar nakomelingen niet echt groot, ook geen pony's natuurlijk en onder het zadel tonen ze nog veel groter maar toch.
Maar zelf heb ik het idee dat het een beetje van Variant af komt, haar moedersvader dus. Ik heb gehoord dat veel van zijn directe en indirecte nakomelingen klein blijven en in dat geval ligt het dus echt aan de merrie dat ze klein fokt en niet echt aan de hengsten, zou het in dat geval dan veel uitmaken of ik er een hengst op zet die groot fokt of eentje die wat kleiner fokt?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:06

Ja mischien wel..indat geval kun je nog wel Valdez gebruiken omdat er weer Jazz bloed in zit.Fokt iig wat groter.Maarja zit je wel met een jazz karakter erbij.Hoeft niks te zeggen,maar je weet niet hoe het uitpakt.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:43

Je kan gaan voor een zoon van Houston met een scheut bloed van een groot fokkende hengst zoals Pion.
Ik geloof dat er onlangs zo eentje is goedgekeurd bij het kwpn. Dan heb je wellicht het beste van beiden.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:53

ik weet dat houston niet erg groot fokt maar ik ken meerdere houston nakomelingen die echt groot zijn... 1.75-1.80 Ik heb er een hele tijd stage gelopen, en natuurlijk houston gereden Super gangen, fijn karakter, werkwillig, veel swung en zeer sterk achterbeengebruik En abnormaal uitsrekken, haast niet uit te zitten en nakomelingen krijgen dit bijna altijd mee! Alleen met inrijden zijn het niet de makkelijksten, maar heb je eenmaal hun vertrouwen gaan ze voor je door het vuur!
Mijn besluit staat vast, Houston is DE uitkomst
Mocht het een kleintje worden koop ik hem over

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:12

Kimberley84 schreef:

En dit zeg ik van Tuschinski....

In combi met een ZZ-zwaar Balzflugmerrie.....*kwijl* Ik wil hem wel hebben hoor....

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 14:40

Kimberley84 schreef:
ik weet dat houston niet erg groot fokt maar ik ken meerdere houston nakomelingen die echt groot zijn... 1.75-1.80 Ik heb er een hele tijd stage gelopen, en natuurlijk houston gereden Super gangen, fijn karakter, werkwillig, veel swung en zeer sterk achterbeengebruik En abnormaal uitsrekken, haast niet uit te zitten en nakomelingen krijgen dit bijna altijd mee! Alleen met inrijden zijn het niet de makkelijksten, maar heb je eenmaal hun vertrouwen gaan ze voor je door het vuur!

Dan ken je mijn Houston waarschijnlijk wel, die is van veulen tot 3 jarige van Ilonka en Riekus (eigenaren Houston) geweest en die is inderdaad ook 1.74m dus ook best aan de maat.

@ Suzanne en Kimberly: Nou dan kan ik maar beter met 1 van deze 2 gaan fokken, mocht hij toch kleiner blijven dan verwacht dan zijn er in ieder geval al liefhebbers hahaha.

Maar als hij klein zou blijven (maar zeker wel groter dan een pony!) dan zou ik hem ook gewoon voor mezelf houden, alleen heb ik gewoon het liefst een wat groter paard, dus daarom neem ik het wel mee in de keuze van een hengst.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 14:42

Suzanne F. schreef:
Kimberley84 schreef:

En dit zeg ik van Tuschinski....

In combi met een ZZ-zwaar Balzflugmerrie.....*kwijl* Ik wil hem wel hebben hoor....

Heb je toevallig het afstammelingenrapport van Tuschinski?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 14:51

En wat denken jullie van Tolando of Vivaldi, als we toch op het Krack c bloed overgaan hihi
Vivaldi weet ik helemaal niks van, Tolando heeft mijn hart gestolen in Hengelo, maar ja of hij geschikt is voor een Balzflug? Er zit Rubinstein achter en ik dacht dat dat met Balzflug altijd wel goed samenging of zit ik nu helemaal mis? Verer vind ik het bloed van Vivaldi erg interessant, maar dat is misschien meer iets voor onze Belisar merrie (tegenovergestelde wereld van de Balzflug merrie haha)
Brand maar los...

Dit wordt toch nog veel moeilijker dan ik dacht!...

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:21

Ik zou zelf dus nooit een Krack C op een Balzflug zetten. Dan heb je een genetische holle rug met holle lendenen op een genetische holle rug met holle lendenen.

Groot nadeel van Krack C nafok is dat ze heel smal zijn in de borst. Bij het iele af. En een iel paard met een stokmaat van 1.70 is werkelijk geen gezicht.

Maar zo zie je, voor elke smaak is wel een liefhebber

Rubinstein via Rubiquil (mv. Roemer) pakte trouwens wel aardig uit op mijn kleine Balzflugmerrietje. Ik heb nu een 2,5 jarige staan die al net zo hoog is als haar moeder, 1.60/1.61m. Dat is een mooi beestje. Nog steeds geen grote oester, maar wel goed dressuurmodel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:38

Tuschinski (Krack C x Pion)
Uniforme collectie zeer rijtypische hoogbenige goed ontwikkelde veulens.
Het fundament is correct afgewerkt maar iets teer. De veulens bewegen extra met veel zelfhouding en een goed achterbeengebruik.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 18:52

Dees schreef:
Ik zou zelf dus nooit een Krack C op een Balzflug zetten. Dan heb je een genetische holle rug met holle lendenen op een genetische holle rug met holle lendenen.

Groot nadeel van Krack C nafok is dat ze heel smal zijn in de borst. Bij het iele af. En een iel paard met een stokmaat van 1.70 is werkelijk geen gezicht.

Daar was ik zelf dus ook bang voor, alleen voor die borst maak ik me geen zorgen, haar nakomelingen hebben een heeeeeeeeeele flinke borstpartij!

Toedeledoki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:31

ja, Tuschinski is ook niet verkeerd.Veulens hebben maat en beweging.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 19:56

Maar ik ben wel bang voor een weke rug met krack bloed of hoef ik daar niet bang voor te zijn?

Weet het echt niet meer nu hoor!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:49

Die weke rug is wel een terechte vrees bij Krack C/Flemmingh/Lingh bloed.
Als je merrie een goede rug en lendenen heeft is er niets aan de hand, maar is dat al het zwakke punt van je merrie dan zal dat zéker níet beter worden. Het veulen zou dan ook in beweging wel eens kracht tekort kunnen komen, omdat de rug dan zwak is.

Dus het ligt aan je merrie!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 17:04

De merrie heeft nogal een lange en iets weke rug, dus daarom durf ik dat risico eigenlijk niet te nemen.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:06

Dan is het idd wel een risico, fokt ze haar weke rug ook door?

Op zich kan Krack C en flemmingh bloed wel zorgen voor een wat compactere rug, maar als je merrie zelf week is en dat doorfokt zou ik toch verder kijken naar een andere hengst.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:37

Zelfs als heeft de merrie zelf wel een goede rug, met Balzflug x Variant zit de weke rug echt wel in de genen. Dus blijft uitkijken.

Ik zeg: Ferro

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 17:45

Venetia schreef:
Dan is het idd wel een risico, fokt ze haar weke rug ook door?

Op zich kan Krack C en flemmingh bloed wel zorgen voor een wat compactere rug, maar als je merrie zelf week is en dat doorfokt zou ik toch verder kijken naar een andere hengst.

Haar Biotop zoon heeft het absoluut niet, haar Lancet merrie wel, maar die had dan ook al een veulens gehad en was bijna uitgerekend van haar 2e veulen toen ik haar voor het eerst zag, dus misschien viel het wel mee voor ze gedekt werd, maar dat weet ik dus niet.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 17:47

Dees schreef:
Zelfs als heeft de merrie zelf wel een goede rug, met Balzflug x Variant zit de weke rug echt wel in de genen. Dus blijft uitkijken.

Ik zeg: Ferro

Ferro zelf?
Ik zat er ook wel altijd mee in mijn hoofd, maar ik heb begrepen dat ferro toch wel best grof kan fokken en de Lancet merrie was ook best grof en de Biotop ook wel, maar die is precies goed, dat is gewoon een spierbundel om te zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 09:20

Ja ik denk dat Ferro zelf wel lomp kan worden erop ja.

Mijn Balzflug is een echt bloedje dus die kon Ferro wel hebben maar zelfs die is nog best stevig geworden naar mijn maatstaven dan.

En Rousseau?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 10:08

Suzanne F. schreef:

Mijn vraag zou eerder zijn, hoe vererft een hengst zich binnen de internationale sport .
Is dat redelijk gunstig dan pas kijken of het wel past.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 20:52

ceasario schreef:
Suzanne F. schreef:

Mijn vraag zou eerder zijn, hoe vererft een hengst zich binnen de internationale sport .
Is dat redelijk gunstig dan pas kijken of het wel past.

Daar kijk ik eigenlijk nauwelijks naar. Ik vind het belangrijk om te weten wat een hengst doorgeeft aan zijn nakomelingen en dat ik de zwakke punten van mijn merrie dan zoveel mogelijk compenseer met de hengst en of er dan veel nakomelingen van die hengst internationaal lopen of niet dat maakt me niet uit, want dat wilt niet zeggen dat hij bij mijn merrie ook een internationaal paard geeft.
Een hengst met 2000 nakomelingen heeft meestal ook meer internationale nakomelingen dan een hengst met 500 nakomelingen natuurlijk, maar als de hengt met 500 nakomelingen meer aan mijn merrie zou verbeteren dan die met 2000 nakomelingen, dan is de keus voor mij toch echt niet moeilijk

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:43

Kies een zoon van Ferro met veel bloed in de moederlijn.
Dan zal het 'lompe' wel meevallen.

Maar bloed zoals dat van Houston zou beter passen, dat ben ik met je eens...
Jeetje, wat kan het dan nog lastig zijn he?
Als je merrie breed geeft, zijn Duitse hengsten best een idee. Hoe zijn de voeten van de merrie en haar nafok? Als de hoeven voldoende breed zijn, zou ik daar best een deftige Donnerhallzoon op durven zetten.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 22:21

Nou die voeten zijn wel breed genoeg hoor haha. Donnerhall bloed had ik niet bij stil gestaan maar dat lijkt me inderdaad wel wat voor haar!
Heb je zelf een hengst in gedachten?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 22:23

Ze heeft een KWPN papier maar heeft natuurlijk flink wat Trakehns bloed, iseen goede Trakehner niet iets? Ben ik absoluut niet in thuis alleen! En eigenlijk wilde ik het wel bij een KWPN hengst houden maar goed ee geod sportpaard fokken vind ik belangrijker dan het papier.