[TI] tinker versus "gewoon paard"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leintje24

Re: tinker versus "gewoon paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:08

t is net als bij gewone paarden! sommige Tinkers zitten idd niet echt lekker, maar je hebt er zat die heerlijk zitten, waar je ook heerlijk zonder zadel op zit!

dus het ligt eraan wat je wilt en als je gaat zoeken zul je ook merken dat er tinkers zijn die heel verschillend zitten.

Mijn tinker kan idd heel hard, maar kan ook echt wel rustig galloperen!

Het is net als bij een warmbloed, alleen zijn ze een stuk minder schrikkerig op de weg , wat ik heerlijk vind!! Daarnaast vind ik ze er ook super uitzien! ze zijn vaak wel wat ondeugender heb ik het idee dan andere paarden en er zijn er bij die je behoorlijk uit kunnen testen! Zo heb ik er ruim 1 jaar over gedaan voordat ik mijn tinker echt relaxed buiten kon rijden, omdat ze gewoon toch elke x weer wat probeerde, maar ja als je ze dan eenmaal hebt dan zijn ze echt heerlijk!

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:13

Tja.. Tinkers. Ik wil zelf niets anders meer. Heb zelf een middelmaat merrie, 155.
Ze had eerst wel moeite met de galop (in de bak), maar nou gaat dat ook als een trein. Verder zit ze als een huis, met en zonder zadel.
Van het idee dat Tinkers brave goedzakken ben ik nou wel afgevallen, dat zijn het namelijk niet! Het zijn eigenwijze, ondeugende, soms koppige paarden, met een geweldig karakter. En vaak bomproef. Heerlijk
Er bestaan veel vooroordelen over Tinkers, die je zelf zult moeten ontkrachten, om de ware aard en waarde van een Tinker te leren kennen. Tenminste.. dat had ik haha.
Denk dat Zwolle een beetje ver weg voor je is, maar anders staat Jessie voor je klaar
Hm.. en verder, kunnen ze net zoals een "gewoon" recreatie paard van alles en nog wat. Een beetje tinker draait er zijn hand (hoef) niet voor om, om een pasje dressuur, een sprongetje, western, aangespannen, vrijheidsdressuur,... te doen.
Veel succes met je zoektocht in ieder geval!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:30

nadat ik een paar keer een warmbloed heb gehad, ben ik helemaal om.
De fout die ik telkens heb gemaakt met het kopen van een paard, is dat ik te weinig rekening gehouden heb met wat ik wilde gaan doen. Dat was vooral lekker buiten rijden en gewoon de basisdressuur.
Omdat ik met mijn eerste paard een ongeluk buiten heb gehad, moest ik gewoon een paard dat mij het vertrouwen weer terug zou geven.

Ik heb een tinker van ca 1.52. Ze is goed voorwaarts, braaf en soms een klein beetje ondeugend. Ze heeft nog nooit gebokt of gestijgerd.
De stap is zeer ruim, daar zou menig sportpaard jaloers op zijn. De draf is niet zo ruim en de galop is gewoon.
In de stap "dein" je een beetje, de draf is heel gemakkelijk uit te zitten; ze gebruikt haar rug goed en geeft niet hoog op en de galop is een absoluut schommelstoeltje. Mijn vriend, die nog niet zo lang rijdt, heeft op haar leren galopperen omdat ze het zo gemakkelijk doet, niet in een hoog tempo, en zo gemakkelijk uit te zitten is.
Mijn tinker is heel nieuwschierig en daardoor gemakkelijk te overtuigen. Als ze al een keer schrikt, is het een pas opzij en dan staat ze stil.

Ik ga volgend jaar met haar starten in de dressuur. Er zijn al tinkers die M starten. Veel hoger zullen ze wel niet komen, denk ik. Springen; ze zijn dapper maar lomp. Mijn tinker weigert nooit, al komt ze er middenin. Ik denk dat het met een dikke meter wel ophoudt. Overigens; in Ierland rijden kinderen in de jacht op tinkers, juist omdat ze nooit weigeren, al rijd je helemaal fout aan. Maar ben je ambitieus in de sport, dan zou ik geen tinker kopen.

Een ding; kijk goed uit en vraag advies als je een tinker koopt. Er is een soort "labrador-effect", omdat ze snel populair zijn geworden, is er ook een hoop rotzooi op de markt gekomen. Er zijn wel topics over betrouwbare adressen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:11

Persoonlijk vind ik bij Tinkers 1 groot nadeel, de draf. Ze gooien hoog op, en hebben een rare schommeling die ik niet kan meepakken. Ik heb op aardig wat tinkers gereden, 15-20 ongeveer, waarvan maar 1 Tinker (Bertus van Yunyah btw) een fijne draf had. Stap en galop maakt niet zo heel veel uit vind ik voor de diverse Tinkers en andere rassen, het is voor mij enkel die draf die ik vreselijk vind. Ik heb zelf ook een Tinkermerrie, en zij heeft ook zo'n beroerde draf voor mijn gevoel om te rijden, en ik hoop dat het ooit went Het ziet er wel mooi uit, daar niet van, maar rijden.

Maar dat is misschien een stukje smaak, wenning, ervaring.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:50

Ik denk ook dat het behoorlijk per paard kan verschillen.
Die van mij en die van mijn man zitten beide heerlijk in draf.
Die van mij galoppeert ook heerlijk, veel gemakkelijker dan een warmbloed, die van mijn man een stuk minder.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 13:59

Chuck draaft superrrrr, alleen de galop is nogal kolossaal

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:19

jammer Schattebol dat je zover weg woont, anders zou je best eens een proefritje mogen maken. (Als je eens in de buurt bent, je weet maar nooit...)

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 14:49

Mijn tink zit heerlijk en hobbelet niet veel in de galop... Hij is een echte alleskunner!!!

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:29

ja mijn tinker zit ook heerlijk in de draf! eigenlijk zit je met doorzitten nog lekkerder dan dat je aan het lichtrijden bent, ook met de galope rijd ze heerlijk en dat hoor ik van heel veel mensen, dus het verschilt gewoon per paard denk ik

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:41

Ik vind het bomproef een absolute pré voor een paard waar ik zonder zadel mee buiten rijd, wat ik dan ook regelmatig doe. De brede dikkert zit ook nog eens geweldig zonder zadel, en ja, ik adoreer bonte paarden.
Maar ik ben ook een rasechte grotepaarden liefhebber, een paard kan me niet groot en klassiek genoeg zijn. De tinker is er in geslopen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:40

gam kán hoog opgooien maar doet het alleen als hij iets spannends vindt... verder heeft een vrij vlakke gang

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:06

Maya schreef:
Persoonlijk vind ik bij Tinkers 1 groot nadeel, de draf. Ze gooien hoog op, en hebben een rare schommeling die ik niet kan meepakken. Ik heb op aardig wat tinkers gereden, 15-20 ongeveer, waarvan maar 1 Tinker (Bertus van Yunyah btw) een fijne draf had. Stap en galop maakt niet zo heel veel uit vind ik voor de diverse Tinkers en andere rassen, het is voor mij enkel die draf die ik vreselijk vind. Ik heb zelf ook een Tinkermerrie, en zij heeft ook zo'n beroerde draf voor mijn gevoel om te rijden, en ik hoop dat het ooit went Het ziet er wel mooi uit, daar niet van, maar rijden.

Maar dat is misschien een stukje smaak, wenning, ervaring.

Idd een stukje smaak enzo, ik blijf het grappig vinden... ik ben juist helemaal gevallen voor de draf van de meeste Tinkers

hetlarixbos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 10:15

Maya en Chubby niet alle tinkers gooien hoog op hoor. Ik heb er dus vier en drie bereden en die gooien niet hoog op. Ik verwacht wel aan "nummer 4"dat die hoog gaat opgooien want die heeft veel meer verhevender gangen.

En dat is dus, vind ik, een groot voordeel van de tinker als je er 2 van dit ras naast elkaar zet kunnen ze nog meer van elkaar verschillen dan een fjord en haflinger.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:33

Bij Tinkers kun je ook kiezen uit een heleboel verschillende types. Ik heb ook een tinker, maar wel een luxer type (Grai). Overduidelijk een tinker, maar wat fijner gebouwd, langbeniger en meer rijtypisch.
Jordy kan dressuurmatig heel aardig meekomen en springt als de beste. Niet-tinker mensen die op hem gereden hebben waren vrijwel allemaal erg verbaasd over zijn gangen. Hij gooit wel op, maar loopt heel erg ruim, hij voelt aan als een rijpaard als je erop zit. In galop zit hij als een luie stoel, en hij heeft er ook totaal geen moeite mee.
Ik heb gekozen voor een luxer type, omdat ik tinkers erg leuk vond, maar wel een paard met rijtypische gangen wilde. En dat bevalt me prima, al het goede van een tinker, maar ook veel van de mogelijkheden die je met een warmbloed hebt.
Voor foto's van Jordy zie de links. Jordy is trouwens 1.54, ik ben 1.62. En ik vind de maat voor mij ideaal.
http://img204.imageshack.us/img204/6687/dscf00200lg.jpg
http://img204.imageshack.us/img204/598/dscf00290dp.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/7230/dscf02459gj.jpg

Ook hier ben je van harte welkom om eens te proberen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:34

Ik vind tinkers over het algemeen een stuk fijner zitten, zeker zonder zadel (behalve de mijne dan, die heeft meer schoft en nogal erg veel haast )
Wel kan in het begin de galop wat hobbelig zijn omdat dat voor menig tinker een moeilijke gang is, maar is dit eenmaal bevestigd dan zit dat ook als een huis

Onze pensioneigenaresse heeft trouwens pas eens op 2 tinkers (mijne en van vriendin) gereden en was er zeer verbaasd over dat ze volgens haar helemaal niet verschilden met "gewone" paarden --> ze had veel meer verwacht dat ze "zo raar" zouden hobbelen als menig fries, maar dat was volgens haar dus Hélemaal niet

Maar wel zoals anderen ook al zeggen er zijn heel veel typen.
Deze 2 worden vrij dresuurmatig gereden en hebben bv ook een (redelijk) goede uitgestrekte draf dat is ook niet altijd zo...

Maar heb nog geen tinker gereden (en heb er best wel wat gereden)waar je niet lekker op kon doorzitten

Maar wat let je om ze eens verschillende uit te proberen, dan voel je vanzelf of je het fijn/ leuk vindt enzo

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:50

Mijn tink is een officiele Irisch Cob, (!ste premie met ster en dagkampioen, 3e van NL!!!! ) Ziehier wat foto's!
http://pic19.picturetrail.com/VOL1067/3 ... 185777.jpg
1.10 meter!!! en die balk is er ook nog op blijven liggen he!

http://pic19.picturetrail.com/VOL1067/3 ... 185763.jpg
Lekker voor de kar, hij doet trouwens ook 2 span, we willen graag huifbed rijden...

Afbeelding
Nog een keer 1 meter...

http://pic19.picturetrail.com/VOL1067/3 ... 179515.jpg
Dressuur kan ook!
http://pic19.picturetrail.com/VOL1067/3 ... 179505.jpg

(Let niet op mij ) dit zijn oudere fotos, van mei 2005... (Ik ben trouwens ook een stuk dunner geworden zeg... :S )

Dus 'Sport' Cob' s kunnen natuurlijk ook, niet alleen de Grai's !

Onze lieve coloured originals (Tinker is in engeland een scheldwoord!!)
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-12-05 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: te veel foto's, dus in URLs veranderd

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:53

Rare foto die eerste... flynn kijkt daar zo raar....:S

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:35

Flynn schreef:
Mijn tink is een officiele Irisch Cob, (1ste premie met ster en dagkampioen, 3e van NL!!!! )

Flynn is n Tinkerkampioen!

offtopic: is ie weer lekker opgeknapt?

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:08

Jaa Flynn is weer helemaal back in action!!ga binnenkort wel fotos maken van hoe hij is opgeknapt! wil met flynn ook vrijheidsdressuur gaan proberen.... voor eten doet hij alles immers.....

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 01:17

Jordy heeft trouwens exact dezelfde 'prestaties' als Flynn, alleen dan het jaar ervoor Ook 1e premie+ster en dagkampioen, en 3e van NL

Ik zeg trouwens absoluut niet dat je alleen met een grai sportief mee kunt komen. Maar ik denk wel dat er onder de Grai's meer paarden met rijtypische gangen zijn dan onder de cobs waardoor het ze gemakkelijker af gaat

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 08:49

Het is niet de bedoeling meer dan 2 foto's te plaatsen! Ik zal even Temmen voor het wijzigen in links. Lees voortaan aub de regeltjes goed door!

Citaat:
Plaats je foto's in een apart topic op HAW/ITP. Ter verduidelijking in een topic of als je gewoon even kort iets wil laten zien, zijn max. 2 foto's per post toegestaan. Verder graag de foto's als link plaatsen. We zien liever ook niet dat je meerdere posts achter elkaar zet, zodat je wel meerdere foto's kan laten zien. Door de hoeveelheid foto's wordt Bokt.nl langzamer en dit is voor iedere gebruiker vervelend. Bovendien is het vaak nog een beetje een chaos bij het plaatsen van foto's, doordat dit nog niet altijd goed gaat bij de meeste (nieuwe) gebruikers.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:58

Ik heb zelf een tinkerruin van 1.61 m. Grote bink. Ik ben zelf overigens 1.80 m. en dus ook zeker niet klein.

Ik zelf heb altijd wedstrijdpaarden voor anderen gereden, toch was ik vastbesloten en wilde een tinker hebben. Ik heb wel moeten zoeken, ik wilde een grote tinker met ruime gangen, enige aanleg voor dressuur en eentje die al wel onder het zadel was.
Niet helemaal gevonden want ik op dat moment zocht (wilde een breed paard, met zwarte staart en min. 6 jaar... ik kocht een toen vrij slanke, licht verwaarloosde tinker, met veel wit van 3 jaar ), maar uiteindelijk blijkt dit toch het juiste.

Waar ik bij mijn tinker voornamelijk voor viel zijn de gangen. Heb toen veel tinkers gereden, vond dat de meeste erg korte gangen hadden. Korte stap, korte draf en een erg houterige galop.
Duncan liep verassend ruim, met een heerlijke draf en galop.

Het heeft wel even geduurt voordat ik met hem dressuur kon rijden, maar dat zijn gewoon wat problemen geweest.
Nu 2 jaar verder heb ik een tinker die heerlijk loopt, in de rijbak en in het bos.
Je kan er een bom onder afschieten, terwijl hij in de rijbak ongeloofelijk veel looplust heeft.
Enige probleem is op dit moment nog dat hij niet zo wendbaar is in de galop, in vergelijking met een 'gewoon paard'. In de galop beweegt hij zolang hij rechtdoor moet heerlijk ruim en zwevend. In de rijbak heeft hij wel moeite om een volte te maken in galop, hóór. Dan is het wel écht 700 kilo dat de bak rond ploegt

Voor foto's, het is nog lang niet wat het moet zijn... maar je kan wel zien dat hij best lekker beweegt :

http://i2.photobucket.com/albums/y20/duncanlove/IMG00093.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y20/duncanlove/IMG00083.jpg

Ik zou in ieder geval niet anders meer willen. Ik heb ook helemaal niet het gevoel dat tinkers minder kunnen dan een 'gewoon paard'. Ben wel van mening dat bij tinkers het dressuur rijden ed. minder vanzelf gaat (het kost over het algemeen wat meer moeite om ze lekker aan het lopen te hebben) als bij een 'gewoon paard', alhoewel er altijd uitzonderingen zijn.
Tinkers zijn geweldige paarden, en je hebt ze in vele soorten en maten. Als je zeker weet dat je voor een tinker wil gaan dan zul je na enig zoekwerk ook zeker dé tinker voor jou vinden.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:01

Ja, wat Christah zegt is helemaal waar.
Jessie kan prima rechtdoor in galop, maar "sturen" in galop.. haha dan vraag ik me wel eens af of we de bocht halen of we dwars door de omheining gaan

Ook zijn Tinkers heel luidruchtig. Tenminste, Jessie wordt een echte lawaaipapegaai. Tijdens het rijden doet ze niks anders dan kreunen. En dan niet zachtjes.. nee echt keihard! M'n instructrice lacht zich rot om 'r En ze "fluit" ipv dat ze echt hinnikt. Heel lief.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:56

Berdien schreef:
Ook zijn Tinkers heel luidruchtig. Tenminste, Jessie wordt een echte lawaaipapegaai. Tijdens het rijden doet ze niks anders dan kreunen. En dan niet zachtjes.. nee echt keihard! M'n instructrice lacht zich rot om 'r En ze "fluit" ipv dat ze echt hinnikt. Heel lief.

Niet alle Tinkers hoor, eerder uitzonderingen die zo luidruchtig zijn denk ik?

In elk geval zijn de meeste Tinkers die ik ken, vrij 'stil' (op het hoefgestamp na dan ), behalve Mac van Jean op bokt... Heb helemaal dubbel gelegen om z'n rare geluiden met een buitenrit!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:33

He Snow, je vergeet er 1 die zo luidruchtig is