Omdat het "fokkerij" mij nièt aansprak, heb ik een mail gestuurd naar de organisatie of de cursus voor mij wel interessant was, omdat ik "gewoon" één veulen krijg, voor mezelf, en niet van plan ben te gaan fokken. Reactie was dat deze cursus héél interessant was; o.a. zouden drachtigheid en bevalling aan de orde komen. Dus heb ik me aangemeld; het waren 5 cursusavonden.
Helaas helaas was deze cursus NIET interessant voor mij. Sterker nog, ik heb me - op 1 avond na - stierlijk zitten vervelen. Die ene avond die ik wèl interessant vond, werd gegeven door twee dierenartsen en zij gaven een presentatie over KI, embryotransplantatie en het paardengebit. Nu spreken KI en embryotransplantatie mij niet bepaald aan, maar inhoudelijk hoorde en zag ik toch wel dingen over de bevruchting en de dracht.
Na afloop van die avond sprak ik met één van deze DA's en vroeg haar over de stadia van de dracht e.d.. Ze vertelde me dat er weinig tot geen documentatie is rondom de dracht (daar was ik dus al achter) en dat de periode tussen 40 dagen drachtig en de bevalling een grijs gebied is. En ìk wil juist zo graag weten hoe het veulen ligt, hoe groot het is, hoe zwaar het is, hoe en hoeveel het beweegt etc etc etc. Deze DA vertelde me dat ze wel een paar plaatjes voor me had en die krijg ik deze week van haar toegestuurd. Verder vertelde ze me dat er één boek is waar plaatjes (tekeningen/foto's) in staan van de verloop van de dracht c.q. groei van het veulen. Dit boek ligt op de faculteit in Utrecht en wanneer ze daar naartoe gaat, gaat ze deze illustraties voor me kopiëren en stuurt ze me ook deze toe. Wanneer ik deze heb (kan wel één of twee maanden duren), dan laat ik het wel even weten en kan ik wellicht e.e.a. scannen.
Wie is nog meer zo geïnteresseerd in het verloop van de dracht en heeft iemand wellicht wèl al wat tekeningen e.d.?