Veulen op komst!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Veulen op komst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:43

Vrij recent heb ik de basiscursus van de KWPN gedaan, cursus paardenfokkerij. Toen ik over deze cursus las, leek me dat wel leuk en leerzaam, aangezien Jovarna dus zwanger is en ik ALLES wil weten rondom de dracht, de bevalling en het opgroeien van het veulen.
Omdat het "fokkerij" mij nièt aansprak, heb ik een mail gestuurd naar de organisatie of de cursus voor mij wel interessant was, omdat ik "gewoon" één veulen krijg, voor mezelf, en niet van plan ben te gaan fokken. Reactie was dat deze cursus héél interessant was; o.a. zouden drachtigheid en bevalling aan de orde komen. Dus heb ik me aangemeld; het waren 5 cursusavonden.
Helaas helaas was deze cursus NIET interessant voor mij. Sterker nog, ik heb me - op 1 avond na - stierlijk zitten vervelen. Die ene avond die ik wèl interessant vond, werd gegeven door twee dierenartsen en zij gaven een presentatie over KI, embryotransplantatie en het paardengebit. Nu spreken KI en embryotransplantatie mij niet bepaald aan, maar inhoudelijk hoorde en zag ik toch wel dingen over de bevruchting en de dracht.
Na afloop van die avond sprak ik met één van deze DA's en vroeg haar over de stadia van de dracht e.d.. Ze vertelde me dat er weinig tot geen documentatie is rondom de dracht (daar was ik dus al achter) en dat de periode tussen 40 dagen drachtig en de bevalling een grijs gebied is. En ìk wil juist zo graag weten hoe het veulen ligt, hoe groot het is, hoe zwaar het is, hoe en hoeveel het beweegt etc etc etc. Deze DA vertelde me dat ze wel een paar plaatjes voor me had en die krijg ik deze week van haar toegestuurd. Verder vertelde ze me dat er één boek is waar plaatjes (tekeningen/foto's) in staan van de verloop van de dracht c.q. groei van het veulen. Dit boek ligt op de faculteit in Utrecht en wanneer ze daar naartoe gaat, gaat ze deze illustraties voor me kopiëren en stuurt ze me ook deze toe. Wanneer ik deze heb (kan wel één of twee maanden duren), dan laat ik het wel even weten en kan ik wellicht e.e.a. scannen.

Wie is nog meer zo geïnteresseerd in het verloop van de dracht en heeft iemand wellicht wèl al wat tekeningen e.d.?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:48

Ik heb erg veel gehad aan een boek 'opgroeien van veulen tot paard of zoiets". Ik zal thuis even kijken hoe het heet. Daar stond veel over de dracht en de bevalling. Veel over risico's, problemen als het veulen niet helemaal goed ter wereld komt, beenstanden die je eventueel gelijk kunt laten corrigeren e.d.

Zo stond Wizkid op de kogels toen hij geboren werd. Hij heeft weken bijna op de kogels gelopen. Dat is gewoon bijgegroeid. Hij heeft nu een zeer verkrachtige gang.

Op internet heb ik wel het een en ander gevonden indertijd. Zoeken met engelse termen levert veel meer op. O.a. veel plaatjes.

Zal eens kijken of ik wat voor je kan vinden.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:51

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 11:52

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:05

Bedankt voor de link en het plaatje!! Ons veulen is nu dus zo groot/klein als de grootte tussen een beagle en lammetje.
Hoeveel cm is een inch??

Ik heb het boek "Van veulen tot volwassen paard" en "Freestyle Training Fase II" (welke begint met de geboorte en veulens) van Emiel Voest en een boek die ik kreeg bij de cursus (kweet de titel zo even niet, zoek ik thuis wel even op).

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:12

weer een heel gedoe om te lezen

Wat betreft melasse: er bestaan ook zat muesli's en mengelingen zonder melasse althans toch bij ons... Ben even aan het denken op merken (ik weet ook nog steeds niet wat ik gisteren nog wou zeggen ) van Aveve (boerenbond) is er bv conditiemengeling, van Hens is er...Horsefloc of mix ofzo (neem kwijt)

Voederbieten mag je gerust geven, alleen met mate aan drachtige dieren (eender paarden of schapen of wat dan ook) omdat die tijdelijke onvruchtbaarheid en abortus kunnen veroorzaken (er zit heus meer in dan alleen water )

De veulenprik is in principe alleen een voorzorgsmaatregel: een shot vitaminen en antibiotica (kan je best ook even da bevragen). Toch ben ik er persoonlijk absoluut voor. Je hebt geld en tijd (11 maanden is een lange tijd wachten ) in dit kleine wonder gestoken, tijdens de dracht laat je niets aan het toeval over,...waarom dan bij de geboorte wel? Ik ken ook 3 veulens (bij verschillende eigenaren) die gestorven zijn en die het met veulenprik wellicht wel hadden gered. De da vond prikken niet nodig omdat merrie en veulen een goede dracht achter de rug hadden en geen risico liepen op infectie,...
Dat de geboorte echter geen pretje is en vaak veel van beiden kan vergen, daar had hij niet bij stilgestaan. Ik persoonlijk zou het mezelf nooit vergeven als ik niet het allerbeste (vanuit mijn opzicht) voor mijn merrie en veulen heb gedaan...
Maar het is natuurlijk facultatief en beslissen doet iedereen voor zich en zijn veulen(s).

Er is hier op kraamstal ook een bespreking over een boek met veel info:
Paul de vries-paardenfokkerij http://www.paardentips.com/kk_500097.html
Ik heb ook nog een ander met prentjes: http://www.paardentips.com/kk_500012.html

Hier vind je ook wel wat:
http://www.foalcam.nl/
http://equineestates.com/development.html
http://www.geocities.com/crayonboxminis/developmentminifetus2.html

Is je paard het op stal stan gewend? Ik zou ook opteren om bij koud en druilerig weer binnen te laten bevallen (in een niet te kleine stal, de onze zijn bv kleine 5m op dikke 4), maar als je paard het niet kent om op stal te staan, kan dat ook een extra stress factor zijn
als je toch graag de mogelijkheid open houdt, kan je in de laatste maand je paard aan de stal laten wennen.

En ik wou weer nog wat zeggen, maar ben het weer kwijt (ik doe ook gewoon veel te veel dingen ineens: bokken, msnen,...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:35

"Voederbieten mag je gerust geven, alleen met mate aan drachtige dieren (eender paarden of schapen of wat dan ook) omdat die tijdelijke onvruchtbaarheid en abortus kunnen veroorzaken (er zit heus meer in dan alleen water)."
Effe kritisch hoor , maar wat is dan de samenstelling van een voederbiet? En wat in de biet is het wat een abortus kan veroorzaken? Ik wil het graag van je aannemen (Jovarna liever niet, denk ik, want ze is stápel op een biet ), maar ik kijk er een beetje van op (geloof het niet meteen).

"Er is hier op kraamstal ook een bespreking over een boek met veel info:
Paul de vries-paardenfokkerij http://www.paardentips.com/kk_500097.html
Ik heb ook nog een ander met prentjes: http://www.paardentips.com/kk_500012.ht ...

Deze beide boeken heb ik dus.

"Hier vind je ook wel wat:
http://www.foalcam.nl/
http://equineestates.com/development.html
http://www.geocities.com/crayonboxminis ...

Thanks! Ik heb de laatste twee uitgeprint. Heel bijzonder….!

"Is je paard het op stal staan gewend?"
Ja hoor, ze is wel een stal gewend.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:03

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:29

jovarna wanneer is je merrie precies uitgerekend.
als het zo groot is als een lammetje is ze al redelijk op weg
terrorieta is rond 13 maart uitgerekend haar veulen is dus ook,
ongeveer een lammetje

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:04

bieten niet goed? in mijn boek, van veulen tot paard, staat dat ze best vaak suikerbieten aan drachtige paarden geven op stoeterijen??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:58

terorita schreef:
jovarna wanneer is je merrie precies uitgerekend.
als het zo groot is als een lammetje is ze al redelijk op weg
terrorieta is rond 13 maart uitgerekend haar veulen is dus ook,
ongeveer een lammetje

Jovarna is uitgerekend op 8 mei (op haar eigen verjaardag...!); ze is nu 29 weken zwanger.
Vanmiddag heb ik al die pagina's gelezen en bekeken (geprint van de websites die jullie me gaven) en ik ben er ontzettend blij mee! Nogmaals bedankt! Eindelijk weet ik wat er zo'n beetje in Jovi's buik gebeurt en hoe het veulen zich ontwikkelt. Da's zo belangrijk voor me, ook aangezien ik nogal visueel ingesteld ben.
Terorita zal dus (waarschijnlijk) zo'n 2 maanden eerder bevallen dan Jovarna. Spannend hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:03

Hollybolly schreef:
bieten niet goed? in mijn boek, van veulen tot paard, staat dat ze best vaak suikerbieten aan drachtige paarden geven op stoeterijen??

Suikerbieten en voederbieten zijn twee verschillende soorten bieten. Suikerbieten - de naam zegt het al - bevatten behoorlijk veel suiker. Dus hier zou ik toch wel voorzichtig mee zijn. Voederbieten daarentegen kun je nmm wel geven. Maar ik hoor graag nog van Frenia hoe of wat.

Oh ja, wat ze op stoeterijen geven, zou ik me maar niet al te veel van aantrekken . Wat ik op die cursus paardenfokkerij gehoord heb, zowel van de cursusleider als van de fokkers zelf (waar we waren), wat ze die merries en veulens voeren......, daar sla ik steil van achterover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:19

Ben ik ook wel benieuwd naar:
zijn jullie merries op een natuurlijke manier gedekt en zo ja, in welke zin natuurlijk (vrij met de hengst in de wei of paddock, of vrij maar vasthouden met een halster of hoe dan ook) of hebben jullie KI laten doen?
Jovarna is op een natuurlijke manier gedekt, in de buitenpaddock; ik hield haar vast met een halster & halstertouw. Toen ze aanvankelijk aangaf dat ze het eng vond en niet wilde, hield ik haar niet tegen om weg te lopen en liet 't haar gewoon maar even verwerken. Nadat ik haar gerustgesteld had van "het is goed meid, ik heb je toch verteld wat er ging gebeuren, en waarom", leek het alsof 'er een knopje bij d'r omging', alsof ze wist "dus dìt is het". Toen bleef ze staan, keek me vol vertrouwen aan en kon de hengst doen waar hij zo om liep te brullen . Ik vond het een hele intense ervaring

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:21

idd ik heb dat boek ook

verduidelijking:
zoals ik al zei kan een biet per dag geen kwaad.
In bieten zitten echter stoffen die sterk ontkalken en lacterend werken. Dat betekent concreet dat je je paard, naast de bieten, extra kalk zou moeten geven om de afbraak tegen te gaan. Het spreekt voor zich dat je merrie tijdens de dracht sowieso al meer kalk nodig heeft. Als de merrie te weinig kalk heeft, zal ze dat eerst aan haar veulen ontrekken waardoor het veulen uiteindelijk afgestoten wordt. Anderzijds kan ze zelf ook aan botontkalking gaan lijden. Dat kan trouwens ook gebeuren bij merries die niet drachtig zijn en teveel bieten krijgen, maar die hoeveelheid verdraagbare bieten is dan veel groter en zoveel zal een paard normaal niet eten.
De lacterende werking heeft eveneens zijn uitwerking op het uitdrijvingsproces van het veulen, waardoor kan voorkomen dat het veulen te vroeg komt bv.

Wij wisten dat ook niet en darom kochten we een aantal jaar geleden een hele hoop bieten voor onze schapen en paarden.
Dat jaar hebben 4 van de 10 drachtige ooien hun lammetjes verloren, 1 vd ooien is daarna ook zelf gestorven. Een vijfde ooi haar lammetjes zijn maar enkele dagen oud geworden. dat was nogal frappant en toen heeft onze da onderzoek laten verrichten en zo zijn we de bieten op het spoor gekomen (da was wel op de hoogte van nadeel bieten, maar niet dat wij bieten gaven). Ik was maar wat blij dat Tinkerbell geen bieten lust (ze vindt ze echt afgrijselijk vies), anders was Argon misschien nooit geboren...

Ik heb het trouwens over voederbieten.
Suikerbieten zijn zelfs nog slechter wegens idd een teveel aan suikers!!!

ga nu eerst eten en daarna op je nieuwe vraag reageren

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:27

Lee is kunstmatig geinsemineerd. De hengst staat in Amerika, dus dat ging ook niet anders . De dekking waar Shane uit is gekomen was wel "natuurljk", nou ja, aan de hand dus. Dat ging heel erg netjes. De hengst was een goed opgevoede gentleman.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:53

Heey!!
Mijn merrie is nu 109 dagen drachtig, dus begin augustus uitgerekend.
Beetje laat, maar dat kwam omdat er wat problemen met het drachtig worden waren. (bacterie in de baarmoeder).
Dit is de eerste keer voor Orchid, en voor mij
Orchid voer ik nu ong. 3/4 schep basisbrok, af en toe wat muesli of kant en klare slobber, veeeeeel hooi, en ook elke dag ong. 5 winterpenen.
Daarnaast krijgt ze nog Pavo Vital door haar voer, soort compleetsupplement voor mineralen enzo.
Af en toe als afwisseling een beetje gedroogd zeewier, gedroogd rozebottel of een scheutje olie over haar voer

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:02

hol is gewoon gedekt, de hengst is wel 20 keer gewwest, in 2004 ook al, maar toen wilde het niet lukken, nu dit jaar, begon ze uit haar vagina te bloeden, ik had dat nog nooit gezien. na een week wat t over en toen kwam de hengst. hup erop gelijk raak. dus na 4 jaar eindelijk gelukt. dus ook extra spannend

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:56

Hou jullie vast: gaat weer een heel verhaal worden
(wat vertel ik toch graag over m'n paardjes )

Tinkerbell is 4 jaar (en half ) geleden drachtig geïmporteerd uit Ierland. Daar liep ze in een wilde kudde en werd dus helemaal natuurlijk gedekt

Da's allemaal wel leuk natuurlijk, zo'n paard dat nog heel sterk geworteld is in de natuur...maar als je die dan wil laten dekken (2004) dan heb je het probleem dat ze zich niet hengstig toont (zonder hengst in de buurt)
Dus voor het gemak hebben we haar een spuitje laten geven in 2004 (omdat we anders helemaal geen idee van haar cyclus hadden) en toen bij Mc Brynmore gebracht. Eerst leek ze helemaal niet geïnteresseerd...niet agressief ofzo: het liet haar gewoon helemaal koud dat die hengst naast haar stond te brullen en te briesen... Tot de hengstenhouder zei van "breng haar maar naar de stal, we proberen het morgen nog eens..." En hup: benen gespreid en ze wou geen meter meer vergaan
Dan maar de ronde piste in bij de hengst en natuurlijk gedekt, aan de hand. (Ik sta trouwens niet op de foto's, Mc Brynmore is nogal hevig met dekken en daarom wou de hengstenhouder niet riskeren dat iemand die hem niet gewend is op zo'n moment in de piste staat.)

Fotootjes:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=XNWYZPSF
http://www.mijnalbum.nl/Foto=TOBHKOZM

Het was meteen raak en op 9 april werd Baileys geboren.
Dit jaar is ze opnieuw gedekt, ditmaal zonder hulpmiddelen van de da, want nu wisten we wanneer ze hengstig zou zijn.
Opnieuw natuurlijk gedekt, ook in piste, maar zonder echt vasthouden. Zippo is ook een veel kalmere hengst! Baileys (veulen) mocht ook gewoon in de piste blijven. ze ging vanzelf wat uit de buurt staan. Dat vond ik erg goed, anders is het toch een extra stressfactor voor zowel merrie als veulen.
En het was ook van de eerste keer raak!

Fotootjes:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ANPA4NWO
http://www.mijnalbum.nl/Foto=LBAFHWHT

Angel is ook drachtig geïmporteerd en is bevallen van een tweeling op 22 april. Hoe zij ginder overzee geleefd heeft weet ik niet, maar ze is wel meer in de hand geweest dan Tinkerbell. Hoe zij gedekt is, weet ik niet, maar gezien de "normale" tinkerlevenswijze veronderstel ik ook natuurlijk (en ook omdat men anders bij scan wel de tweeling had kunnen zien). Dit jaar heeft ze een jaartje rust gekregen

Bij tinkers is het sowieso vrij normaal dat je natuurlijk laat dekken, hoewel sommige hengsten wel op KI staan. Ik zou echter nooit een hengst op KI kiezen voor mijn merries omdat ik vind dat één van de sterke punten van het ras net is dat ze nog zo dicht bij de natuur staan!
Volgend jaar worden ze ook allebei natuurlijk gedekt

edit: mijn absolute voorkeur gaat trouwens uit naar dekken in kudde, maar dat is hier niet echt mogelijk, of je moet natuurlijk zelf een hengst hebben (droomdroomdroom...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:23

Nog een keer m'n vraagje: hoeveel cm is een inch? En hoeveel gram is een pound? Dit lijkt me geen Hollandse pond, want dan zou het veulen bij een half jaar dracht al 12½ kilo zijn??

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 01:51

1 inch = 2,54cm
1 pound = 0,453 kilo

Mijn merries worden altijd natuurlijk gedekt. Als ze door mijn eigen hengst worden gedekt, lopen ze gewoon met hem in de kudde (incl. veulens).
Dit jaar heb ik 1 merrie door een andere hengst laten dekken en zij is aan de hand gedekt.
Alle drachtige merries lopen gewoon het hele jaar door met de hengst in de wei, alleen een korte periode voor het veulenen lopen ze apart omdat ik ze dan op de wei achter het huis heb lopen en de eerste periode na het veulenen omdat ik niet wil dat ze in de veulenhengstigheid al weer gedekt worden.

Afbeelding
Hier mijn hengst, een van zijn veulens en op de achtergrond staat de moeder van het veulen.
In de kudde trekken de veulens het grootste deel van de dag met de hengst op. Ze drinken bij hun moeder maar spelen doen ze met pa

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:33

Om nog even op het enten terug te komen...
Ongeboren veulens kunnen tijdens de dracht geen antistoffen via het bloed van de merrie opnemen en ze worden dus geboren zonder antistoffen.
Ook de eerste paar maanden kunnen ze zelf geen antistoffen aanmaken.
Vandaar dat de biest zo belangrijk is voor een veulen.
De meeste paarden worden 1x per jaar geent terwijl de antistoffen die daardoor aangemaakt worden vaak maar zo'n 9 maanden werkzaam blijven.
Als de merrie zo'n 4 weken voor de uitgerekende datum nog een keer geent wordt (tetanus/influenza), maakt de merrie daar een flinke hoeveelheid antistoffen tegen die ze vervolgens via de biest aan het veulen geeft.
Daarmee is het veulen de eerste maanden ook beschermd.

Een veulenprik is dan ook geen enting.
Vaak is het een combinatie van tetanus serum (wat direct tegen tetanus werkt, itt een normale enting waarbij het dier zelf antistoffen aan moet gaan maken), vitamines (helpt o.a. bij veulens met licht afwijkende beenstanden door de dracht) en soms een antibiotica shot.

Vooral de extra bescherming tegen tetanus is imo erg belangrijk voor een jong veulen.
Via het navelstompje, de hoeven en soms zelfs de huid kunnen jonge veulens tetanus oplopen.

Mijn fokmerries worden altijd 2x per jaar geent.
Zo rond september en dan in het voorjaar zo'n 4 weken voor de uitgerekende datum.
Zo zijn ze ook het hele jaar door beschermd.
De veulens worden zo rond de 5 maanden voor het eerst geent, dan kunnen zij ook zelf antistoffen aanmaken.
Na zo'n 4 weken krijgen ze dan de 2e enting voor de basisenting en daarna kunnen ze worden afgespeend.

Ontwormen kan niet via de biest aangezien de middelen tegen de wormen alleen tegen de wormen zelf werkt en de merrie dat dus niet via de biest doorgeeft.
Door het regelmatig ontwormen tijdens de dracht houd je natuurlijk de merrie wel zo 'schoon' mogelijk waardoor de besmettingsdruk bij het veulen lager is.
Maar jonge veulens snoepen altijd van de mest van de merrie en daardoor is het wel goed om veulens al vroeg in het ontwormingsschema op te nemen.
Hier krijgen ze op de 7e dag de eerste ontworming, daarna 4 weken later weer en daarna om de 6 weken.
De merrie wordt op dezelfde momenten ontwormd, het liefst ook alle kuddegenoten op het zelfde moment.
Wel even goed in de gaten houden welk middel je gebruik, niet alle spuiten zijn geschikt voor veulens.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 11:46

wow, bedankt marije

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:02

Het is je paard zn veulen, niet jouwe hoor
Jij mag er oppassen
voor de rest veel geluk ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:21

Ben ik weer even.
De afgelopen dagen ben ik ijverig bezig geweest een weblog te maken. En het resultaat ben er dik tevreden mee. http://jovarna.web-log.nl/
Ik zou het leuk vinden om het daar wat interactiever te maken, dus wie brengt een bezoekje en laat een reactie achter?
Thanks!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:35

ik ben al een vaste bezoeker en t is een leuke weblog hoor!