[TI] Drachtige Tinker vraag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 17:21

Tja indd Sweety vrat dus echt een baal per dag op haar 1tje op. Ik dacht dus ook dat ze van Ruwvoer niet dikker werden maar bij Sweety geld die regel van eten zoveel als ze willen dus niet.

Pellie

Re: Drachtige Tinker vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:00

even een off topic opmerking: hier eten ze 16 kilo hooi p.d. per paard, 2 baal per dag...

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:10

Shakje heeft helemaal niet zov heel veel brok gehad toentertijd. Ze kreeg iets van 1,5 kilo merriebrok, en na het veulenen ook.
Toch is ze toen nogal teruggevallen omdat Kaylen flink dronk. Toen hebben we de hoeveelheid brok wat opgehoogd naar een kilo of 2.
Kwa eiwitten enzo merk ik eigelijk niks aan Shak, blijkbaar is ze daar niet zo heel gevoelig voor.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:39

Cayusejuhh schreef:
mijn merrie is dat wel geen tinker.. maar krijgt nu 3 kilo merrie brok. en 1 kilo muesli per dag. ze moet nog 3 maandjes voor het veulen komt.

Maar moet ik haar straks NOG meer voer gaan geven als ze speend??

geen ervaring heb ik er mee eigelijk

Na het spenen niet, maar na de bevalling wel. Dan heeft ze namelijk pas echt die merriebrok nodig voor het aanmaken van melk. Voor die tijd geef ik het voornamelijk voor het veulen wat nog in de maak is.

Vlak voor de bevalling (ongv. 1 week) moet je even sterk terug gaan in voer, dan na de bevalling direct weer ruim voeren. In jouw geval zou ik zeggen dan naar 4 kg merriebrok en 1 kg muesli en goed naar de merrie blijven kijken.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:59

5 kilo voer esme??????

Irish kreeg een halve kilo per dag! En verder stonden ze 24/7 op de wei!

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:04

Ik heb het hier over de merrie van Nadine he, dit is geen Tinker en ook een groot paard. Als ze nu al op 4 kg zit, dan zou ik zeker een kilo (minimaal!) bijvoeren na de bevalling.

Ik zelf voer niet zoveel aan Nuala uiteraard, want dit is een Tink Zij krijgt nu 2 kg gewone brok en dit wordt straks merriebrok, en na de bevalling zit ze op 3 kg merriebrok met soms muesli erbij.

Wat jij Irish voert is vast perfect voor Irish, maar als ik dat aan Nuala geef dan valt ze ontzettend veel af.

_Evelyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:24

Waarom moet je een week voor de bevalling minder voer gaan geven?

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:31

Langzaam afbouwen tot je uiteindelijk minimaal zit voor de bevalling. Helaas is dit natuurlijk wel heel moeilijk in te schatten.

Ik zal het vanavond nog eens opzoeken in mijn boek maar volgens mij is het vooral voor de merrie fijn als haar maag e.d vrij leeg zijn bij de bevalling.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:44

Even voor de duidelijkheid: mijn merrie staat in de winter ook op 3,5 kilo per dag!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:21

Een merrie (of leeuwin, of...) zal in vrije natuur normaal gezien uiterlijk 2 dagen voor de bevalling niets meer eten.
Tinkerbell eet bv ook uit haar eiegn minder en als de weeën op gang komen legt ze allemaal kleine, platte kakjes om de darmen te legen (bij mensen doen ze ook soms een lavement vlak voor bevalling)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:33

Dit trouwens over de merriebrok, omtrent het feit dat deze gewoon voor drachtige merries geproduceerd werd, ongeacht het ras.

Bron: www.paardenvoeders.nl

HOEVEEL moet je een fokmerrie voeren?
Afhankelijk van ras, conditie en ruwvoer kan voor de voeding van de merrie hetvolgende voerschema gehanteerd worden (globale richtlijn voor een volwassen merrie van ca. 500 kg)(hoeveelheden in kilogram per dag per dier):

DRACHT:
- 1e t/m 8e maand: 2 tot 3 kg Ferto-LAC 3 + ruwvoer
- 8e t/m 11e maand: 3 tot 4 kg Ferto-LAC 3 + ruwvoer

ZOOGPERIODE:
- 1e t/m 3e maand: 4 tot 6 kg Ferto-LAC 3 + ruwvoer
- vanaf maand 4: 3.5 tot 5 kg Ferto-LAC 3 + ruwvoer

Natuurlijk snap ik ook wel dat ze met verschil in ras bv shet tgo arabier bedoelen maar ook tinkers zijn een apart ras en moet ook als zodanig behandeld worden en niet gelijkgeschakeld worden met eender welk ander ras