Hoe krijg je een paardveulen uit een ponymerrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fannetje

Re: Hoe krijg je een paardveulen uit een ponymerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:02

Ik heb zelf een merrie gehad van 1.56 die kwam uit een pony van 1.43. De vader was 1.70. Ik zou het zelf niet aandurven zo'n verschil, maar de fokker waar ze vanddan kwam dus wel. Zelf heb ik haar weer laten dekken met een hebgst van 1.70. haar zoon is nu uiteindelijk 1.67/68 geworden. In jouw geval begrijp ik dat je dus 1.49 of hoger wil fokken. Je zou hiervoor een E-pony hengst kunne gebruiken ( 1.48-1.56.9). Dan heb je daar wel kans op, maar het blijft altijd een gok. Kan namelijk ook niet veel groter worden als mams en dan schiet je nog niet veel op. Ik zou als je de gok waagt dan wel een chique hengst uitzoeken, dan heb je met de bavalling zo min mogelijk kans op problemen.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:17

Ik zou gewoon een paard veulen kopen. Geen risico's nemen met je pony. Ik kan geen reden bedenken dat je wel een paard kan fokken, maar niet kan kopen als het niet om geld gaat... Ik vind het een beetje vaag.

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:23

ik zou het niet durven als het mis gaat ben je je pony kwijt en heb je ook geen paard, ik zou gewoon een paard veulen kopen

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:16

Ik zou er echt geen paarden hengst op doen.Kijk eens voor een wat grotere pony, maar geen paard.
Zelf heb ik een klein paard van 162cm.Zijn moeder was een kleine D-pony en de vader was een hengst van 166cm.Men zegt dat het moet kunnen, maar zelf ben ik er geen voorstander van.Toch zie je dit wel veel.Vaak worden het toch wel E-pony's ipv paarden.

Heb zelf ook nog een pony van 140cm.Heb hier een hengst van 146cm opgehad.Het veulen is nu 6maanden oud en al bijna net zo hoog als de moeder.Het schijnt dat de hengst toch wel hele grote veulens vererfd.Toen ik het veulen o'çhtends zag liggen schrok ik al hoe groot het was voor mijn kleine pony.Er is echt wel de goede hengst opgeweest, want het was een natuurlijke dekking.De hengstenhouder vond hem ook zo groot toen ik na een week met merrie en veulen er heen ging om de merrie weer opnieuw te laten dekken.Maar ik moet er toch niet aan denken dat ik een paard op mijn kleine pony zou zetten.Dat kan volgens mij echt niet goed zijn.

Rij je nu zelf ook op die pony?
Ben je zelf erg groot?
Anders kun je toch gewoon een wat grotere ponyhengst nemen en daar op den duur mee rijden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:37

Yvonnelind schreef:
Ik zou gewoon een paard veulen kopen. Geen risico's nemen met je pony. Ik kan geen reden bedenken dat je wel een paard kan fokken, maar niet kan kopen als het niet om geld gaat... Ik vind het een beetje vaag.

Helemaal mee eens, fokken is ook nog eens duurder, meer risico's voor de merrie en veulen etc. En als je een grotere kopie van je merrie zoekt kun je dat wel helemaal uit je hoofd zetten.

Rukaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:09

Mijn ponypaardje van 1.55 komt ook uit een moeder van 1.35, paps is 1.64
Uit dezelfde combinatie zijn een stuk of 8 pony's geboren, allen rond de 1.55 gebleven. Geen paarden dus. Wel erg goede sportpony's die ook leuk mee doen tussen de paarden.

lilykashmir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:25

Het lijkt mij niet slim...

Maar je hebt het steeds over andere redenen waarom je niet een paard koopt. Zouden wij mogen weten wat die redenen zijn? Misschien dat het dan ff wat handiger is.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:28

1.35 is wel heel klein, uit mijn merries van 1.46 en 1.52 heb ik een veulen gefokt dat naar zeggen van kenners, een paard wordt (dit is natuurlijk niet 100% zeker omdat het nog een veulen is) de hengst is zorgvuldig uitgekozen. Het veulen groeit ook gewoon mee met de paardveulens waar hij bij staat. Hij is dus niet de kleinste ofzo.
Ik heb nog een paardveulen uit een pony gefokt, maar hij blijft waarschijnlijk een een grote e-pony hij is iets kleiner dan de rest van de groep, maar komt zeer goed mee.

ik vind 1.35 veel te klein om een paard op te zetten. Waarschijnlijk is het veulen dan ook nog te groot voor de merrie waardoor je problemen krijgt bij de bevalling.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:01

lilykashmir schreef:
Maar je hebt het steeds over andere redenen waarom je niet een paard koopt. Zouden wij mogen weten wat die redenen zijn? Misschien dat het dan ff wat handiger is.

Precies, niet om nieuwsgierig te zijn.Maar het is voor ons nu niet te begrijpen.
Je zegt dat een paard kopen niet te doen is voor jou, en dat die reden nks met financiele dingen te amken heeft.
Waarmee dan wel, want ik zie dan niet het verschil in een paard kopen of een veulen fokken.Leg ons dan even uit wat er dan als reden meespeeld.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:35

Of lees je dit topic niet meer..? Doen wij zo je best om je wat tips te geven en mee te leven!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:52

Yvonnelind schreef:
Of lees je dit topic niet meer..? Doen wij zo je best om je wat tips te geven en mee te leven!

Dat gebeurt wel vaker, maar wie weet, werk, kinderen, druk druk druk.....

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:56

Sorry dat ik ff niet gereageerd heb.
Nee geen werk, nee geen kinderen, niet druk druk druk..het topic was al weer een tijdje 'afgezakt' en na de laatste reacties (eind december) heb ik niet meer gelezen.
Ik wilde alleen weten óf het mogelijk was om een paardveulen uit een ponymerrie te krijgen. Ik ben zelf niet groot (net 1,60m).
Het was alleen een overweging om haar te laten dekken en niet perse met de intentie om een paard er uit te krijgen.
Maar ik heb besloten om haar zowieso niet te laten dekken.
Reden? Ik maak nu eerst mijn opleiding af en dan zie ik wel verder.
Bedankt voor jullie tips!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:07

urselin schreef:
Maar ik heb besloten om haar zowieso niet te laten dekken.
Reden? Ik maak nu eerst mijn opleiding af en dan zie ik wel verder.
Bedankt voor jullie tips!

heeel verstandig Ik heb de nodige problemen gehad door mijn studie met het verzorgen van mijn paarden. Doordat het niet meer te doen was heb ik er toen 2 verkocht, 1 verhuurd aan een stal als reciatie paard en 1 lekker thuis in de wei laten lopen die de mogelijkheid had de stal in te lopen. Zo was het toch nog prettig thuis komen, want had ik er gelukkig nog 1. Ik heb haar toen nog wel onder de hengst gehad, maar dat had een dramatische afloop voor het veulen. Nu heb ik weer meer tijd en pak ik de draad weer op. Jij ook succes ermee, en je moet maar zo denken,'alles op z'n tijd.'

lor1_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:52

ff over dat een veulen niet meer dan 10cm hoger zal worden dan de merrie:
Dit is NIET waar!
Mijn instructrice heeft een shetland-merrie van 93cm laten dekken door een welsh-hengst (Caspar) van 1,05m (dus allebei A-pony's).
Hun veulen word dit jaar 2 en is zo'n 1,10m, de verwachting is dat het een B-pony wordt.

nieuw2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:27

Je merrie is te klein om daar een paardenveulen uit te fokken. Vaak regelt de natuur dit zelf. Dus als je een hengst van 1.80 erop zou zetten regelt de natuur het zo dat er geen mega veulen uit komt. (uitzonderlingen daar gelaten) Advies niet proberen denk aan je pony.

gr nieuw2006