Wanneer niet meer verantwoord paard beleren tijdens dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:06

@ libke, jij begon zelf met de vergelijking dat jij nog tot het eind van je zwangerschap aan het werk was. Dus dat mag je wel vergelijken?
En leer jij zelf maar lezen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:07

Gewoon even zadelmak maken, stuur en rem erop monteren. Na het afspenen pak je ze dan heel makkelijk weer op en hebben ze mooi de tijd gehad om alles in het koppie op een rijtje te krijgen.

besita

Re: Wanneer niet meer verantwoord paard beleren tijdens dra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:08

en nog gauw aanpassen ook
als je goed mijn vorige post had gelezen dan had je gezien dat ik heel spaarzaam ben met mijn jonge dieren ( de meeste vinden mijn 5 en 6 jarigen "te groen")

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:08

Volgens mij hebben we hier op bokt niet te maken met analfabeten, dus iedereen zal wel kunnen lezen.
Interpreteren is misschien een ander verhaal.

Discussie prima, hou het wel netjes.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:09

libke schreef:
vrouw draagt 9 maanden en de merrie 11 maanden
vrouw heeft 2 benen en het paard heeft er vier
de vrouw kan tot 24 liggen kermen om te bevallen ,de merrie is met een kwartiertje klaar
appels en peren ,snappie?

Ik heb anders ook wel een merrie dood zien gaan tijdens de bevalling......... en zeker ook merries die er een heeel stuk langer over deden hoor

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:10

Excuseme schreef:
Is echt geen vergelijking. Dacht je dat een paard in het wild ook rust krijgt als het dragend is?

Weer van die Penny reacties van oh wat zielig. Nee, mooi de hele dag op stal laten staan

nee hoor, ik rij een merrie tot de laatste dag......... maar zadelmak maken, ruitermak maken EN beleren.......... nah effe teveel van het goede.

kijk zou TS weten wat ze deed had ik misschien wel gezegd kan wel. Maar duidelijk is dat ze dit niet weet, anders had ze de vraag niet gesteld.

En dat maakt het verschil, wij doen er misschien 2 of 3 maanden over om een paard B klaar te krijgen........ zij moet met haar 6 maanden drachtige merrie gaan beginnen.

Wij kijken naar de ligging van het zadel, of het goed blijft liggen, wij kijken naar de merrie en springen daarop in...... wij kijken hoe de merrie zich die dag voelt en passen het werk daarop aan.....

Een drachtige merrie zadelmak maken is voor de merrie heel zwaar, en zolang dat kundig gebeurd heb ik daar niet zoveel problemen mee. Maar het moet WEL kundig gebeuren.

Ikzelf zal niet een merrie die 6 maanden drachtig is zadelmak maken, er gebeurt teveel met en in dat lichaam

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:10

kris e had wel eerst 8 maanden geschreven

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:12

Ik vind het heel normaal om een paardje op 3/4 jarige leeftijd in te rijden, maar nogmaals, dit paardje is vier en al bezig aan haar tweede veulen. Het is bijna zelf nog een veulen. Gun dat beest nog gewoon wat rust...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:14

Kris25 schreef:
Ik vind het heel normaal om een paardje op 3/4 jarige leeftijd in te rijden, maar nogmaals, dit paardje is vier en al bezig aan haar tweede veulen. Het is bijna zelf nog een veulen. Gun dat beest nog gewoon wat rust...

4 jaar en zelf nog een veulen

Welk planeet kom jij vandaan joh

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:16

euhmz tweede veulen dat betekend dat ze op 3 jarige leeftijd haar eerste kreeg en dus op 2 jarige leeftijd drachtig was........... weinig kindertijd geweest.......... als het een mens was geweest hadden we allemaal met ons hoofd staan schudden........ arm meiske

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:16

Het is maar net wat je verstaat onder zadelmak. Ik lees nergens dat de TS het paard B klaar wil hebben. Onder zadelmak versta ik fatsoenlijk op en af kunnen stappen en gas en rem. Niks meer en niks minder. Dat kan zo'n merrie best hebben hoor. Moet je natuurlijk geen eeuwigheid gaan longeren....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:17

KiWiKo schreef:
euhmz tweede veulen dat betekend dat ze op 3 jarige leeftijd haar eerste kreeg en dus op 2 jarige leeftijd drachtig was........... weinig kindertijd geweest.......... als het een mens was geweest hadden we allemaal met ons hoofd staan schudden........ arm meiske

Nee, ze word officieel over 3 weken 5 jaar oud. Dus eerste veulen op 4 jarige leeftijd en tweede veulen op 5 jarige leeftijd.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:18

Ojaaa niet volgens het papier maar bij de kalender wisseling kan een half jaar of meer schelen.......... maargoed doet er verder niet toe

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:19

Anne_GTI schreef:
Het is maar net wat je verstaat onder zadelmak. Ik lees nergens dat de TS het paard B klaar wil hebben. Onder zadelmak versta ik fatsoenlijk op en af kunnen stappen en gas en rem. Niks meer en niks minder. Dat kan zo'n merrie best hebben hoor. Moet je natuurlijk geen eeuwigheid gaan longeren....

TS heeft het over beleren en das imo toch echt B klaar

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:20

Volgens mij van een andere dan jij. Wat zeg ik, dat weet ik wel zeker. ik kom van een planeet waar ik verantwoord om leer te gaan met paarden. En beter lezen. Bijna nog een veulen. Toen dat beest twee was is ze voor het eerst gedekt, beetje jammer. Maar dat zullen ze op jouw planeet ook wel normaal vinden! En officeel is wel meer...., misschien is het paard wel in juni geboren, dan kan het nog zo officieel zijn, hij blijft voor mij tot juni dan mooi 4!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:20

KiWiKo schreef:
Ojaaa niet volgens het papier maar bij de kalender wisseling kan een half jaar of meer schelen.......... maargoed doet er verder niet toe

Overdrijven is ook een vak. Meestal scheelt het een maand of 3 a 4.

Maar het blijft dus onzin dat ze op 2 jarige leeftijd is gedekt.

fen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:21

Als je ze natuurlijk elke dag hard gaat rijden, dan is het zwaar. Wij zijn een goeie maand geleden begonnen met 2 drachtige merries zadelmak te maken. Een keer of 3 in de week een goed half uurtje. Wat overgangetjes, een balkje op de grond. Rond nieuwjaar stoppen we terug en tegen de zomer kunnen we verder doen. Ze zweten er amper van, maar ondertussen leren ze wel de hulpen en kun je ze goed sturen. Dat is veel gemakkelijker beginnen volgend jaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:21

Kris25 schreef:
Volgens mij van een andere dan jij. Wat zeg ik, dat weet ik wel zeker. ik kom van een planeet waar ik verantwoord om leer te gaan met paarden. En beter lezen. Bijna nog een veulen. Toen dat beest twee was is ze voor het eerst gedekt, beetje jammer. Maar dat zullen ze op jouw planeet ook wel normaal vinden! En officeel is wel meer...., misschien is het paard wel in juni geboren, dan kan het nog zo officieel zijn, hij blijft voor mij tot juni dan mooi 4!

Hoe kom je erbij dat dat paard op 2 jarige leeftijd gedekt is. Ze heeft afgelopen voorjaar een veulen gehad, dus toen was ze vier en dus met 3 jaar gedekt., daarna gelijk weer gedekt, dus op 5 jaar haar tweede veulen.

Is rekenen zo moeilijk?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:24

Pipo schreef:
KiWiKo schreef:

Overdrijven is ook een vak. Meestal scheelt het een maand of 3 a 4.

Maar het blijft dus onzin dat ze op 2 jarige leeftijd is gedekt.

even kijken 4 jaar min 17 maanden is............................. give me the answer please en dan hoop ik dat er nog enige tijd heeft gezeten tussen het eerste veulen en de tweede dekking
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 08-12-05 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:25

Gaat het hier nou nog om het beleren van een drachtige merrie of zitten we de hele drachtgeschiedenis van deze merrie na te gaan?

Anne_GTI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:26

KiWiKo schreef:
even kijken 4 jaar min 17 maanden is............................. give me the answer please

Fout, als je de eerste post van de TS leest is het 5 jaar minus 18 maanden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:27

Bij mijn weten gaat het inmiddels om beide

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:28

Citaat:
paardje is toch echt pas vier hoor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:29

KiWiKo schreef:

even kijken 4 jaar min 17 maanden is............................. give me the answer please en dan hoop ik dat er nog enige tijd heeft gezeten tussen het eerste veulen en de tweede dekking

Hoe kom jij aan 17 maanden? Dracht duurt 11 maanden en meestal word er tijdens de eerste hengstigheid al weer gedekt. Dus als de merrie als driejarige in mei is gedekt, krijgt ze in april het jaar daarop het veulen, dat was dus afgelopen april en dan is ze weer gedekt en dat veulen verwacht ze nu.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:29

Kris25 schreef:
Citaat:
paardje is toch echt pas vier hoor.

paard krijgt op 5 jarige leeftijd haar tweede veulen............volgend jaar dus!