nakomelingen van broere jazz k*tkarakters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:09

Alle Jazzen zijn levensgevaarlijk en er moet een verbod komen om ermee te fokken. Geen mens kan erop blijven zitten en presteren doen ze ook al niet.

Pff wat word ik hier soms moe van...

Opvoeding, rust, enig ruitergevoel en gewoon niet zo zeuren met die beesten. Het is gewoon een paard hoor. Je zit toch niet op een papiertje?

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:03

Venetia schreef:
Alle Jazzen zijn levensgevaarlijk en er moet een verbod komen om ermee te fokken. Geen mens kan erop blijven zitten en presteren doen ze ook al niet.

Opvoeding, rust, enig ruitergevoel en gewoon niet zo zeuren met die beesten. Het is gewoon een paard hoor. Je zit toch niet op een papiertje?

_/-o_

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:15

Ben het er wel me eens! Ik denk dat sommige mensen zich een beetje vergissen in hun ruiterkunst. Ze kunnen wel wat lastiger zijn (ik ken er persoonlijk geen een hoor, maar heb het van horen zeggen) maar volgens mij presteren ze over het algemeen wel goed.
Tja, en de beste hebben een draadje los he, zeggen ze.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:18

Venetia schreef:
en presteren doen ze ook al niet.

En hier word ik moe van...
Niet presteren??!?!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:22

was sarcastisch bedoeld Bas

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:02

Precies Kiwiko!
Bas, ik denk dat je de toon van mijn berichtje niet helemaal begreep.

HocusTivoli

Re: nakomelingen van broere jazz k*tkarakters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:40

Zomaar een uitslag van een ZZGP wedstrijd van afgelopen weekend :

Prix St Georges
1 Berg, Angela vd - Mix (Cocktail) 71,63
2 Cornelissen, Adelinde - Parzival (Jazz) 68,25

ZZ-Zwaar, nr. 11
1 Bax, Bart - Olivi (Jazz) 63,86
2 Zwart, Laura - Polivia (Jazz) 61,86
3 Hermsen, Hella - Picasso (Jazz) 61,00

ZZ-Zwaar, nr. 10
1 Bax, Bart - Olivi (Jazz) 63,71
2 Zwart, Laura - Polivia (Jazz) 61,57

Goed hè, die Jazz!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:02

Ligt dat werkelijk aan de capaciteiten van de paarden of ligt dat aan hun afstamming? Want ik heb geen vertrouwen in de jury.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:59

Aan allebei denk ik. Feit is dat veel Jazzen de capaciteiten hebben om goed mee te draaien in de ZZGP. Misschien zijn die voor de basis-ruiter wel te "moeilijk". Maar werken willen ze zeker! Ik heb zelf dan een Olivi (geef toe, ook een apart karakter ), maar daar hoefde je bij het rijden maar te denken aan een oefening en dan deed hij het al. Ik denk dat ze erg slim zijn en meedenken. Dat kan natuurlijk als je niet uitkijkt ook tegen je werken...

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:24

Jazz geeft zo'n lelijke korte hals.. alleen bij merries die dat zelf wel dik in orde hebben en zeer zeker niet kort geven kan je hem gebruiken. Beweging zoals die van Jazz is super, zeker weten. Het is wel verstandig een enigszins laconieke merrie te gebruiken, geen hitje

Ik denk dat het meeste van Jazz echt wegkomt bij zijn vaderlijn, via Cocktail naar Purioso.
Jazz is de hengst die het meest gebruikt wordt van de Cocktailzonen. Meteen bij Purioso waren ze al niet makkelijk trouwens...

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:01

Ik ken iemand met een Jazz ruin, die is 6 en gaat nu al naar de zz licht! Presteren doen ze dus wel, dit paard heeft al heel veel ervaring maar is nog steeds best schrikkerig en kijkerig, wat dat betreft zijn die "geruchten" dus geen leugens, het zijn wel hele mooie paarden vind ik!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:33

We weten het allemaal; als de ruiter wat zenuwachtig is of stiekum een heel klein beetje angstig: dan klikt het niet met de gemiddelde Jazz nakomeling. Maar om nu het paard de schuld te geven..?! Ik klik ook niet met elk paard hoor, maar daar geef ik die paarden toch niet de schuld van??

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:55

Nouja het blijft natuurlijk zo dat paarden bepaalde karakters hebben, en karakters zijn net als bij mensen ervelijk! Je hebt ook verlegen of juist brutale mensen, zo ook paarden! De één is koeler in 't hoofd dan de ander, maar er zijn natuurlijk ook genoeg uitzonderingen, dat hangt ook van de moeder af, de Jazz die ik ken gelooft iig nog steeds heilig in kabouters en dergelijke ookal heeft hij al een heeeleboel wedstrijdjes gelopen!!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:58

heeft iemand een foto van die jazz ofzo?

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:20

Ik heb een Jazz, mak als een lammetje, kan er zo iedereen opzetten en mee weg laten rijden.

Ik vind het zo onzin om de vader van het paard overal maar de schuld van te geven. Opvoeding! Dat is belangrijk.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:50

Alsof opvoeding zo zaligmakend is.

Zo'n veulen heeft heus al een voorgeprogrammeerd karakter zodra het de aarde raakt. Je kan het hooguit leren waar jou grenzen liggen, maar hoe ze reageren vanuit hun instinct zal geen mens iets aan kunnen veranderen.

Als opvoeding 100% bepalend was, waren die van mij reuze braaf, bomproof en zeer zindelijk. Helaas....

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 08:01

masja schreef:
Ik heb een Jazz, mak als een lammetje, kan er zo iedereen opzetten en mee weg laten rijden.

Ik vind het zo onzin om de vader van het paard overal maar de schuld van te geven. Opvoeding! Dat is belangrijk.

ik vind het onzin om dat te denken !!
denk je dat.. omdat jij toevallig een brave Jazz hebt
karakter is zeker erfelijk
als ik naar mijn veulens kijk die ik door de jaren heen gefokt heb
zie ik duidelijke erfelijke karakter-trekjes
meteen vanaf de eerste dag (ik ben vrijwel altijd bij de geboorte aanwezig en ze komen elke dag in handen)
de 1 is laconiek en de ander sensibel
en ze krijgen allemaal dezelfde opvoeding.. ra ra hoe kan dit
natuurlijk kun je met de opvoeding een hoop bereiken
maar het is zeker niet altijd zaligmakend
het bewijs heb ik op stal staan

sommige hengsten fokken hun dominantie door
zijn ze daar bij ook nog heet en sensibel
dan heb je toch een flink probleem om er een recreatie paard van te maken

Samber staat bijvoorbeeld bekend als een hengst die een laconiek en braaf karakter doorfokt
van veel mensen heb ik gehoord dat Sambers inderdaad meestal brave paarden zijn
(ik heb zelf ook een superbrave (bomproef) sambermerrie gehad
en ze kwam uit een niet al te makkelijke nerveuze engelse volbloedmerrie)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 08:06

Jazzen zijn over het algemeen hele slimme, sensibele paarden das een stuk karakter. De moeder doet ook veel aan het karakter, en opvoeding doet ook echt wel wat.

het is een combinatie van factoren

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:10

Niet iedereen weet daar mee om te gaan. Maar om dan te zeggen dat ze een k*tkarakter hebben...

Een Pitbull kan bij een verkeerde eigenaar ook veranderen in een nare hond. Maar om nu te zeggen dat alle Pitbulls staatsgevaarlijk zijn...

Martenique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:20

Ik heb enkel goede ervaringen met jazz, 1,5 jaar geleden stonden in 3 van de 9 stallen jazz hengsten(oei wat eng)(maal vesins XX, chronos en zelfs pretendent) Maar daar konden we ook gewoon met de merrie langslopen hoor als die in de molen moest en ze zijn echt super lief. de chronos is inmiddels verkocht, de pretendent gecastreerd(die werd toch wel erg hengst maar gecastreerd weer een lammetje en de vesins is gewoon een super paard. Ze zijn in omgang gewoon eerlijk, oke tuurlijk soms hebben ze wel een bui maar over het algemeen echt super! Met rijden ook ze gaan voor je door het vuur. En bewegen ach dat weten jullie zelf ook wel....

Maar als je Jazz zegt krijg je vaak die opmerkingen idd, maar naar mijn idee zijn ze mits goed opgevoed super paarden. en de mensen waar ik altijd trainde konden blijkbaar goe djazz hengsten opvoeden zijn allemaal als (volgens mij) 1 jarige gekocht.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:28

Ze zijn meestal slim en daar moet je mee om kunnen gaan en voldoende ervaring voor hebben.
Daar gaat het vaak mis - mensen die denken dat ze "het" wel kunnen. Helaas gaat dát nog wel ens mis

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:39

ik ben een paar maanden geleden geweest bij een man die een stuk of 8 jazz´s had lopen. ik moet je zeggen dat dat stuk voor stuk brave paarden waren, alles wat niet braaf is verloopt die man nl omdat hij al oud is en het risico voor hem te groot is

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:56

Maar als paarden slim zijn, kunnen ze fijn zijn om mee te werken!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:59

Karakter is erfelijk, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar de manier hoe dat karakter zich profileert en in hoeverre ze ermee omgaan, en in hoeverre ze gezag accepteren en de baas volgen, dat is ook aan opvoeding te danken.

Gedrag= karakter + opvoeding + omgevingsfactoren in mijn opinie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:01

superwoman schreef:
Maar als paarden slim zijn, kunnen ze fijn zijn om mee te werken!

heb je ook wel gelijk in. als jij een o zo´n braaf paard hebt zal die over het algemeen niet zo goed presteren als een braaf paard.

ik heb bonfire, coctail en gribaldi wel eens gezien achter de schermen en zo´m schatjes zijn dat niet