OOseven op deze merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is OOseven een goede 'Huwelijkskandidaat' voor deze merrie?

Ja, ben benieuwd wat voor topper eruit komt!
Geen stemmen
Zou kunnen, maar ik zou nog even verder zoeken
Geen stemmen
Nee doe het niet!!
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 08:20

nee de merrie is nooit ter keuring aangeboden, we hebben haar op 7-jarige leeftijd gekocht van een boer die niet wist wat hij op het land had staan.
Hij deed een beetje hobbyfokkerij met zijn merrie, en daar kwam Passion uit. Hij heeft ook nog een veulen gefokt met Passion, een Iglesias, hij heet Usual. Dat is alleen alles wat ik van het veulen weet.
En de merrie is wel echt te verzamelen, in de schouderbinnenwaarts ed geeft ze ook stukje passage weg.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:49

Toch vraag ik me af waarom OO Seven een slecht idee zou zijn? Ik heb zelf een OO Seven die niet op de site staat (nog niet ) hij heeft ook erg mooie gangen en verzamelt gemakkelijk. Hij is vrij compact [zie profiel], dus zo lang gelijnd fokt OO Seven ook weer niet door.

Qua karakter vererft OO Seven vaak hele lieve en nuchtere karakters. Werkwillende paarden die het snel oppikken én vaak met een mooie uitstraling. En ook zijn zwartbruine kleur zie je veel terug komen [maar als het alleen voor de kleur is… het blijft toch een loterij!]

Tuurlijk zijn er ook andere Rubinstein-zonen die prachtig zijn [jaja ik ben ook een liefhebber van rubinstein-bloed], maar persoonlijk reken ik OO Seven ook tot één van zijn prachtige nakomelingen!

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:57

Javayo schreef:
Toch vraag ik me af waarom OO Seven een slecht idee zou zijn? Ik heb zelf een OO Seven die niet op de site staat (nog niet ) hij heeft ook erg mooie gangen en verzamelt gemakkelijk. Hij is vrij compact [zie profiel], dus zo lang gelijnd fokt OO Seven ook weer niet door.

Qua karakter vererft OO Seven vaak hele lieve en nuchtere karakters. Werkwillende paarden die het snel oppikken én vaak met een mooie uitstraling. En ook zijn zwartbruine kleur zie je veel terug komen [maar als het alleen voor de kleur is… het blijft toch een loterij!]

Tuurlijk zijn er ook andere Rubinstein-zonen die prachtig zijn [jaja ik ben ook een liefhebber van rubinstein-bloed], maar persoonlijk reken ik OO Seven ook tot één van zijn prachtige nakomelingen!

Ik heb ook nog geen langgelijnde OOseven gezien, dus juist deze merrie zou daar wat in kunnen betekenen. Ben er niet van overtuigd dat hij altijd een goed achterbeen geeft. Als je merrie dat wel heeft zou ik hem daarom niet laten staan. Ook het formaat moet je wel in de gaten houden, hij fokt naar mijn idee niet direkt groot. T is maar wat je wil natuurlijk.
Kan het plezierige karakter van zijn nakomelingen alleen maar bevestigen. Heb er zelf een die is cool, nergens bang van en is een heel plezierig paard in de omgang. Hij is zeer werkwillig, concentreert zich zeer goed op zijn amazone en laat duidelijk zien dat hij haar heel graag wil plezieren. Hij laat nu al zien makkelijk te kunnen verzamelen.

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:42

Ik ken ook een OOseven uit een merrie die eigenlijk een rib te lang is. Deze merrie heeft wel een erg sterk achterbeen. Ooseven heeft verbeterd op het model (wat minder lange rug, wat moderner kruis en edeler hoofd), en op de gangen. Hij heeft een mooier voorbeengebruik dan zijn moeder, maar wel het sterke achterbeen behouden.

Hij vertoont af en toe wat onderhals, maar dat heeft mams ook. Hij is nu 3,5 jaar en 1,66, moeders is 1,74m.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:48

Ik zou voor Rubiquil kiezen. Ook een Rubinsteinzoon die echter wat compacter fokt.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 13:27

de nakomelingen op de site van ooseven zijn niet echt langgelijnd, maar wel allen goede bewegers. De galop vind ik ook erg mooi van de nakomelingen.
Het achterbeen van de merrie is wel sterk, de achterhand is ook heel sterk (het is een springgefokt paard), alleen soms is het er moeilijk 'uit' te krijgen.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:32

ooSeven geeft paarden die van achter niets teveel hebben aan kracht. Slappe dweilen zijn het ook weer niet, maar of het nou wat toevoegt? Laat ik het zo zeggen, er zijn betere Rubinsteins...

Zoals idd bijvoorbeeld Rubiquil, al staat die er in mijn beleving juist bekend om een ribje meer te vererven. (bij mijn [naam verwijderd] valt dat trouwens enorm mee).

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 14:40

Rubiquil vind ik ook een gave hengst, maar idd iets lang.. Ik denk dat dat wel moeilijk is bij deze merrie, hoewel het veulen best iets langgelijnd mag zijn.
Ik denk dat ik juist met ooseven een veulen kan fokken met de 'gulden middenweg'.

Zitah

Re: OOseven op deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:46

Maar waarom stuur je geen foto met papier op naar de hengstenboer en vraag je aan hem wat hij een geschikte hengst vindt. Zij hebben er echt wel verstand van.

Je kan je papier ook nog naar het KWPN opsturen!!

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:22

dat is een heel goed idee.
bij ons op stal staan ook wel mensen die er verstand van hebben, dus zal het wel even vragen.

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:32

Dees schreef:
Wil je een goedlopend paard met wellicht een iets eenvoudiger karakter, kan je nog eens overwegen bewezen Duits springbloed te vinden met een goed achterbeen.

Nou... ik vind dat die Duitse springlijnen nu ook niet bepaald een garantie zijn voor een goed karakter. Mijn ervaring en die van velen die ik ken is dat er heel vaak een aparte handleiding bijzit.

@ TS: Wat dacht je van Tuschinski? Ik denk dat die wel fel kan verbeteren op je merrie. Die gaat zeker gummi meebrengen.

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:35

hallo ik zou even kijken of je merrie een goed achterbeen heeft die duitse hengsten komen nog wel eens wat te kort dus dat lijkt me niet onbelangrijk heb zelf een ferro merrie super lief en heb een gribaldi gehad was ook braaf maar gribaldi heeft natuurlijk ook niet zo'n vlug achterbeen van zichzelf

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:40

@JanV_T: Gummi??
Sorry hoor, ben denk redelijk leek op dit gebied

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:42

ik denk dat tie elastisch bedoelt

Jan_VT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:44

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:51

misschien is t een idee om haar alsnog op de keuring aan te bieden

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:38

Ik zou inderdaad voor Houston gaan, was gelijk mijn eerste ingeving toen ik de merrie zag. En anders Olivi, jouw merrie heeft wel genoeg halslengte daarvoor en het maakt haar compacter.

Je zegt dat je een "topper" wilt fokken, maar als je echt een paard wilt fokken wat misschien wel grand prix zou kunnen lopen dan zul je toch een beetj ein wat heter bloed moeten zoeken, wilt niet zeggen dat ze alleen maar bezig zijn jou eraf te gooien natuurlijk. Je moet er gewoon mee leren rijden en als je dat onder de knie hebt heb je gewoon toppers onder je kont hoor!
Toppers zijn 9 van de 10 keer gewoon wat pittiger dan gemiddeld, maar in mijn ogen is dat een groot voordeel! In mijn profiel staat een Houston en ooh een ÚB40 veulen, UB40 is een zoon van Olivi!

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:47

Jan_VT schreef:
Whispertje schreef:
@JanV_T: Gummi??
Sorry hoor, ben denk redelijk leek op dit gebied

Dit bedoel ik met gummi

http://video.springwelten.de/verden04/wm195.mpg

Deze hengst zou ook niet mis zijn voor jouw merrie denk ik.

DAT is idd gummi.
En wat mij betreft zonde van de hengst.. niet op deze merrie. Laat deze merrie zich eerst maar eens bewijzen op fokgebied. Voordat deze subliem fokkende en helaas ook zeer commerciele hengst een negatieve smaak krijgt omdat er maar van alles onder wordt gezet.

De achterbenen van deze merrie vind ik zeer verdacht. Zo vanaf de foto zijn ze al sterk verdikt. Is deze merrie PROK?

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 18:40

nee, geen prok

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:28

dat is toch niet verplicht? Je kan toch ook met een niet PROK-merrie een goed veulen fokken?
Ik weet namelijk zeker dat het een heel goed paard is.

Ze kwam veilloos uit de klinische keuring, er was niets mis dus vinden we het ook niet nodig om haar verder te laten keuren.
En op de keuring aanbieden kan niet meer, merrie is 8.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:33

Nee is niet verplicht, maar je weet dan wel dat ze goed op haar benen is. Qua hko en ocd. Het geeft geen garantie, maar het risico is stukken minder.

En vocht in de benen KAN duiden op problemen.

Klinisch zegt niks over rontgen. Je hebt paarden die klinisch perfect zijn, maar vol (evt. toekomtische) hko en ocd zitten en andersom net zo. Perfect op foto's, maar klinisch totaal niet rad.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:46

klinish zegt inderdaad niks, ja op dat moment van de keuring zag het er voor het blote oog er goed uit!

Verder vind ik het heel moeilijk om een advies te geven voor een merrie die ik niet persoonlijk ken en niet een nakomeling heeft waarvan je een beetje kan zien hoe de merrie fokt.

Ik bedoel ik fok zelf ook, ik heb een merrie (nu 7 jaar bijna) en heb er 3 veulens van en ik vind het terwijl ik weet hoe ze een beetje doorfokt het moeilijk een keuze te maken.
Ten eerste wil je zwakte punten altijd verbeteren.
Dat heb ik ook altijd geprobeert.
Maar mijn merrie heeft bijvoorbeeld een zwak kruis en is aardig rechthoeksmodel.
Maar ze fokt juist wat compacter met een goed kruis, maar iets minder hals dan ze zelf heeft.
Ik kijk dus nu na een paar veulens niet alleen naar HAAR zwakte punten maar ook naar hoe ze fokt.
En zelfs nu ik dat allemaal weet blijf ik altijd tot op de dag van insimineren twijfelen.. (gek he?)

Maar goed wat ik ermee zeggen wou: ik zou er voor het eerst niet een super dure hengst op zetten omdat je gewoon niet weet hoe je merrie fokt.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:15

Op www.expotalentsale.nl staat een Niveau x Cordial Medoc. Persoonlijk vind ik het best een mooi dier, zijn draf ben ik niet wild van, maar zijn galop ziet er wel goed uit.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 18:20

Die Urgent is idd wel een mooi paard, maar iki ben ook niet kapot van de draf.
De merrie heeft al wel eens een veulen gehad, ik weet ook naam, kleur en geslacht maar verder geen eigenaar oid. Hier heb ik natuurlijk niets aan.
De benen van de merrie zijn idd vrij 'dik' maar dit is ook de bouw van het paard, zij is ook vrij breed.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:20

nee dat bedoel ik, je hebt die nakomeling nooit gezien.
Dus hoe je merrie fokt weet je niet.
Zwakte punten versterken word dan al moeilijker omdat ze misschien wel zwakte punten zelf niet heeft die ze wel doorfokt of andersom.