Brandmerk? ik heb een kroontje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Brandmerk? ik heb een kroontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:26

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:13

(Witte haren = vriesmerk)

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:17

Mijn merrie heeft een brandmerk met een H en een of andere friemel erboven, maar die zit rechts op de hals.
Dat is het brandmerk was ze destijds bij het KWPN kreeg, ze staat in het hulpstamboek. (is dat nu niet register B )

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 14:42

mag ik jou brandmerk eens zien jantina? de mijne heeft het (als je op het paard zit ook rechts van de hals ) als ik er voor sta dus links. Het is geen M karin. Dat was het Needje, een vriesmerk, heb ze door elkaar gehaald, maar ja die heeft ze in ieder geval niet.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:19

Ik heb er geen duidelijke foto van, de paarden zitten nu ook in het winterhaar, er is eigelijk niets van te zien.
Maar het is inderdaad een H, volgens mij in een vierkantje, met daarop een kroontje.
Zo ongeveer ziet het eruit, beetje moeilijk uitleggen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 18:22

de mijne is alleen een H, met daarboven een klein kroontje. dus geen cijfers, vierkanten en dat soort dingen. het is ongeveer 10 cm lang

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:18

Is het dit brandmerk?

Afbeelding

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 09:54

het lijkt er wel veel op! waar is dat van?

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:58

Het lijkt op het brandmerk voor het Hulpstamboek van het KWPN. Bij het kwpn is ook gebruik gemaakt van Hackney bloed.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:05

Het WPN gebruikte dit brandmerk tot 1970, het KWPN daarna niet meer, als het goed is. Zelf heb ik ook een merrie (geboren rond 1988) gehad met dit brandmerk. Er zaten geen papieren bij. Ik heb aardig wat tijd gestoken in dit brandmerk om te kunnen achterhalen waar het vandaan kwam, maar tot vandaag de dag nooit een goed en duidelijk antwoord op gekregen. Een jaar of 7 geleden heeft er een heel stuk over in de Bit gestaan, ik heb Wouter Slob gesproken, contacten gehad in Duitsland etc. etc.

Wendy101

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:40

Ik heb ook een KWPN merrie uit het jaar 1989 en die heeft ook dat brandmerk in haar hals.
Dus ik denk inderdaad dat zoals Tolstoj zei dat het het brandmerk is van het hulpstamboek van het KWPN omdat mijn merrie ook papieren heeft van het KWPN hulpstamboek omdat 2 (of 3 weet het niet zeker, moet ik op de papieren kijken) generaties eerder moeder niet bekend is.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:52

De "H" in de hals werd idd gebruikt voor merries die van het KWPN Hulpveulenboek overgeschreven werden naar het KWPN Hulpstamboek. Er is al eerder een raadsel geweest over het kroontje, daar stond een stuk over in de bit een aantal jaar terug. Volgens de gegevens zou het kroontje erboven al jaren niet meer gebruikt worden. De merries die bij ons in het Hulpstamboek waren opgenomen (iig vanaf 1985) hadden alleen een "losse" H in de hals.

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:55

Ziolette schreef:
De "H" in de hals werd idd gebruikt voor merries die van het KWPN Hulpveulenboek overgeschreven werden naar het KWPN Hulpstamboek. Er is al eerder een raadsel geweest over het kroontje, daar stond een stuk over in de bit een aantal jaar terug. Volgens de gegevens zou het kroontje erboven al jaren niet meer gebruikt worden. De merries die bij ons in het Hulpstamboek waren opgenomen (iig vanaf 1985) hadden alleen een "losse" H in de hals.

Ja, nou je het zegt begint het bij mij ook wel weer te dagen dat ik gelezen had dat de letter H zonder kroon gebrand werd. Ik zal het stuk dat in de Bit stond opzoeken, scannen en hier plaatsen. Het stuk was geplaatst naar aanleiding van een brief van mij over mijn merrie met het brandmerk.

ria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:39

Ik heb het in een oud paardenboek even opgezocht.
De H zonder kroontje werd door het toenmalige WPN voor een hulpstamboekmerrie gebruikt van het Groninger type.
De H met kroontje voor een merrie van het Gelderse type.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:40

nu zie ik bij ene manegepaard en had ook een brandmerk. dus is dat een bewijs dat die paard een papieren heeft ????

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:44

ria schreef:
Ik heb het in een oud paardenboek even opgezocht.
De H zonder kroontje werd door het toenmalige WPN voor een hulpstamboekmerrie gebruikt van het Groninger type.
De H met kroontje voor een merrie van het Gelderse type.

Juist, tot zover ben ik ook altijd gekomen (de brandmerken werden gebruikt tot 1969 of 1970), daarna liep het spoor dood.
Als het goed is, staan tekeningen van deze brandmerken in het boek van Wouter Slob. Hij kon mij helaas ook niet verder helpen, het KWPN trouwens ook niet.

ria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:47

Een paard met een brandmerk (behalve ter afkeuring A) heeft papieren.
De vraag is alleen als de huidige eigenaar die niet heeft, waar ze dan zijn gebleven.
In het geval van meerdere eigenaren of via een handelaar, dan is dat best een hele zoektocht en zal je vaak een kopie moeten aanvragen bij het stamboek.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 16:54

ik ben de papieren dus kwijt, zou ik alleen met dat brandmerk en aftekeningen enzo erachter kunnen komen wat haar papieren zijn? Ze is nu vorig jaar gechipt, ik kon achter haar gegevens komen, via haar veulen Remember ( inmiddels al weer 7 jaar ) maar die mensen hebben haar verkocht en willen niet meer vertellen waar ze is. maar zou ik zo achter haar gegevens kunnen komen??
Mijn paard heeft hackneybloed dus dient daar de H dan voor? ze is zeker niet van een groninger of gelders paard, ze heeft een ranke bouw.

ria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:04

Hollybolly schreef:
ik ben de papieren dus kwijt, zou ik alleen met dat brandmerk en aftekeningen enzo erachter kunnen komen wat haar papieren zijn? Ze is nu vorig jaar gechipt, ik kon achter haar gegevens komen, via haar veulen Remember ( inmiddels al weer 7 jaar ) maar die mensen hebben haar verkocht en willen niet meer vertellen waar ze is. maar zou ik zo achter haar gegevens kunnen komen??
Mijn paard heeft hackneybloed dus dient daar de H dan voor? ze is zeker niet van een groninger of gelders paard, ze heeft een ranke bouw.

Het brandmerk vertelt je alleen om welk ras het gaat.
Dus welk brandmerk is het, ook die bewust H? zo ja met of zonder kroon?
Als dat het geval is dan heb je dus te maken met een Kwpn'r die niet ingeschreven is in het stamboek, maar in het hulpboek.
Het hulpboek is voor paarden waarvan de afstamming van 1 of beide ouders niet bekend is, en het paard zelf wel aan de eisen van het Kwpn stamboek voldoen.

Alleen via het brandmerk zal je dan niet de papieren kunnen achterhalen, dan moet je toch iets meer te weten komen zoals, Naam (stamboeknaam uiteraard), geslacht, leeftijd en in ieder geval 1 van de ouders.

Overigens heeft de H niets met Hackney te maken, maar staat voor Hulpboek.

Veel tuigers van het Kwpn hebben Hackneybloed in zich.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 17:10

mijn paard is geen echt tuigpaard, ze is als rijpaard gebouwd, die veel showbewegingen kan laten zien. Ze heeft het brandmerk H met het kroontje.
Naam: hollyday
Geslacht: merrie
Leeftijd: ca. 15 jaar.
Ouders: onbekend.
Aftekeningen : veel, maar weet ze wel.

hier kan ik dus niet ver mee komen, als ik het goed begrijp. is er dan geen andere manier om de papieren te kunnen achterhalen/ ze zouden toch wel in dat Hulpboek kunnen kijken naar een merrie die Hollyday heet?

ria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:16

Ik wil het wel voor je proberen.
Kun je mij de aftekeningen geven, liefst ook een foto.

Dan meen ik dat je zei dat ze een veulen heeft gehad.
Ook daar dan graag de gegevens van.
Naam, geboortedatum, kleur, vader, misschien weet je ook de fokker.
Met al die gegevens wil ik wel even door een aantal databases gaan snuffelen om te zien wat ik kan vinden.

Heb zelf ook een aardige hoeveelheid van gegevens van oudere paarden van het vroegere nederlandse warmbloed, gelders en gronings paard, en ook de hackney's zijn geen onbekend terrein voor me.

Als je wilt mag je die gegevens naar me mailen.

riafri@gmail.com

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:58

Hollybolly schreef:
mijn paard is geen echt tuigpaard, ze is als rijpaard gebouwd, die veel showbewegingen kan laten zien. Ze heeft het brandmerk H met het kroontje.
Naam: hollyday
Geslacht: merrie
Leeftijd: ca. 15 jaar.
Ouders: onbekend.
Aftekeningen : veel, maar weet ze wel.

hier kan ik dus niet ver mee komen, als ik het goed begrijp. is er dan geen andere manier om de papieren te kunnen achterhalen/ ze zouden toch wel in dat Hulpboek kunnen kijken naar een merrie die Hollyday heet?

Ik ken een merrie die tuiggefokt is en hulpstamboekpapieren heeft. Althans ik ken haar op papier, ze is de moeder van het ex-paard van een ex-stalgenoot (nog wel kennis).

Gegevens:

Holiday, bruine merrie, HBS (hulpboek dus "H" als ze gebrand is), type TP = tuigpaard. Stamboeknummer 89.7590, 1.59m. volgens papier, 27 juni 1989.

EN!!!!!!!!!!!! Ik zie zojuist in mijn overzicht dat ze een dochter heeft die REMEMBER heet!!!
Laatst bijgewerkt door Ziolette op 28-11-05 20:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:03

Hier de rest van de gegevens, moest even spitten in mijn privé archief:

Holiday 89.7590

v. John's Firstling S2445
m. Condios stb 296 STB-H bruin 1.67m
mv. Tourist
mm. Rozetta Ster 17979 STB-M bruin 1.63
mmv. Jonkheer

Nakomelingen Holiday:

Kaholiday hvb 92.10640 v. Galfrenier 2e bezichtigingshengst

Nauska vb 95.3050 v. Hofnar, deze merrie heb ik zeer goed gekend.

Oxbow vb 96.04116 v. Hamlet

Remember vb 98.03355 v. Harmonie, B+2 dressuur

Sannah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:43

Dat heb je goed gedaan Ziolette, staat mijn paard ook niet in je privé-archief!??
Maar nu snap ik nog steeds de H met kroon niet, het gaat hier dus niet om een merrie waarvan de afstamming van eén der ouders niet bekend is.

ria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:59

Sannah schreef:
Maar nu snap ik nog steeds de H met kroon niet, het gaat hier dus niet om een merrie waarvan de afstamming van eén der ouders niet bekend is.

Vergeten toevoegsel, of waarvan 1 of beide ouders niet in het Kwpn zijn geregistreerd.
En dat is hier dus het geval, de vader is dus een hackney.

@Ziolette, Toppie, je bent supersnel!