Ras dat goed beenwerk heeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Ras dat goed beenwerk heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:24

Jol1 schreef:
Volgens mij zijn de sterkste paarden/pony's over het algemeen gewoon van het vuilnisbakkenras. Dat bedoel ik beslist niet negatief, maar bedoel daar de paarden zonder papieren of speciaal ras mee.
Deze paarden zijn niet doorgefokt, hebben geen last van inteelt enz.
Wat ik door de jaren heen gezien heb, is dat de mensen met een gewoon paardje zonder papieren of van een onbestemd ras de minste problemen hadden. Ik heb het zelf trouwens ook al ondervonden. Voorheen 2 pony's die oersterk waren en nooit wat mankeerden en nu twee raspaarden en een flinke dierenartsrekening!

in pony's of paarden zit nogal verschil
pony's zijn veel sterker qua beenwerk (uitzonderingen daargelaten)

die 2 ras paarden zijn vast warmbloeden
als ik om me heen kijk
zijn het juist de warmbloeden die altijd wat hebben aan hun benen
toch zou ik niet graag een warmbloed kopen zonder papieren
er zijn mensen die met ongezonde en ongekeurde warmbloeden fokken

als ik dan toch een warmbloed zou kopen dan wel eentje met papieren die (goed) gekeurd is en geen OCD of verkeerde beenstanden heeft want de kans op been problemen is dan wel veel groter

ik denk dat je het beste een veulen kan kopen uit een gezonde bewezen merrie stam want gezondheid is erfelijk
sommige fokmerrie's hebben in de sport gelopen en zijn op hun 20 nog top fit

verder worden warmbloeden veelal 24 uur op stal gehouden
en alleen maar van stal gehaald om er een uurtje mee te rijden of in de molen gezet
dat werkt ook beenproblemen in de hand
vooral als ze dan in dat uurtje ook nog verkeerd (scheef /op de voorhand) gereden worden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:41

Ibbel schreef:
Neonlight schreef:
Nog een goed voorbeeld van warmbloedpaarden met uitzonderlijk sterk beenwerk zijn hackney's. Ik ken geen een hackney die echt een probleem heeft, ze zijn ook zelden kreupel. Ook in de sport lopen ze vaak vele jaren tot op hoge leeftijd mee, en dan zijn de benen "nog als nieuw".

Voor een TS die recreatief Western rijdt is dat nou niet echt een voor de hand liggend ras...

Onderschat een hackney niet!
Verder kom ik de criollo tegen, laat er nu net bij te koop een criollo staan met artrose. Dus ook daar komt het bij voor.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:56

Pony's zijn over het algemeen harder dan paarden.

Ik heb tot nu toe maar 1 shetlander gehad die op papier afgeschreven is(ontdekt toen ze kreupel geweest is door hoefbevangenheid, heeft ook een verbening van het hoefkraakbeen) maar onder het zadel en voor de wagen nog de sterren van de hemel loopt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:05

Ik heb een Russische arabier. Hij heeft nog nooit iets aan z'n benen gehad. En hij heeft ook hele goede hoeven

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:37

Lusitano's. En dan helemaal die nog opgegoeid zijn in Portugal.Het maakt ook nog verschil of je een paard opfokt op zompige vlakke weides hier in nederland,of op harde rotsachtige bodem.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:49

men zegt: hoe meer bloed er in een paard zit hoe meer kans op been problemen. Dat zou dus zeggen dat een arabisch volbloed gevoeligere benen heeft en sneller ergens last van kan krijgendan bijv. koudbloedige paarden. Maar zoals met alles uitzonderingen bevestigen de regel

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:52

sandr0 schreef:
men zegt: hoe meer bloed er in een paard zit hoe meer kans op been problemen. Dat zou dus zeggen dat een arabisch volbloed gevoeligere benen heeft en sneller ergens last van kan krijgendan bijv. koudbloedige paarden. Maar zoals met alles uitzonderingen bevestigen de regel

En tegelijkertijd zegt men dat arabieren mooi goede droog beenwerk hebben.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:53

Ik denk eigelijk dat hoe minder er door de mens doorgefokt is hoe beter het beenwerk.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:52

Anouar15 schreef:
sandr0 schreef:

En tegelijkertijd zegt men dat arabieren mooi goede droog beenwerk hebben.

tja uiteindelijk moet je dus met elk paard mazzel hebben

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:04

Dat HKO sneller bij Quarters voorkomt heb ik ook begrepen, maar er zijn ook mensen die roepen dat het altijd maar KWPNérs zijn die artrose en andere beenproblemen hebben.

Ik ben het met de mensen eens die zeggen dat het per paard verschillend is. Verder zijn er bijvoorbeeld veel meer KWPNérs in Nederland dan Lusitano's, dan zal het lijken dat KWPNérs meer beenproblemen hebben, maar zou dit niet anders zijn als er een gelijk aantal KWPNérs en Lusitano's zouden zijn?!

Wat ook meetelt; er zijn rassen (of stamboeken ) waar meer van verwacht wordt in de sport. Paarden die hoger in de sport lopen zullen eerder blessures oplopen dan paarden die alleen maar op het land staan.

Ik ben dus van mening dat je naar ieder paard opzich moet kijken...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:26

Anouar15 schreef:
Ik heb een Russische arabier. Hij heeft nog nooit iets aan z'n benen gehad. En hij heeft ook hele goede hoeven

Wij hebben ook een russische arabier. Heeft wel een kleine peesblessure gehad maar dat was door een ongeluk. In rengalop (renpaard dus) over gras, en dan ineens op een stuk steen terecht komen is voor geen een pees goed lijkt me
Verder zegt onze hoefsmid dat ze nog nooit zo'n harde hoeven heeft gezien.
We hebben hem (omdat hij van de renbaan afkwam) rondom op de foto laten zetten en hij had alleen maar 1tjes. Iets wat schijnbaar ook niet zo gek vaak voorkomt.
Maar zoals eerder gezegd worden veel arabs gefokt op type etc en worden de benen vergeten. Bij renarabieren wordt er juist wel naar de hardheid van de benen gefokt. En dat zijn dus vaak de russische arabs en de franse arabs.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:43

Margee, is de spaanse Mustang niet wat voor jou? Ze zijn nu ook al in Engeland: http://www.spanishmustangs.org.uk/stallion.html gezien deze paarden in het "wild" gefokt worden kan het zijn dat ze sterk beenwerk hebben. (ik zou het echt niet weten, ik heb me er niet verder in verdiept)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 18:56

Ik ben niet echt op zoek hoor, kijk alleen eens wat rond..... Maar vaak zoek je dan naar iets wat bij je eigen paard tegengevallen is om weer dezelfde problemen te voorkomen. En wat sommigen al zeggen, je hoort het bij Quarters heel veel, de beenproblemen. Het is ook gelijk zo'n definitieve handicap....
Mijn Quarter heeft trouwens geweldige hoeven, mijn hoefsmid zegt het iedere keer weer als hij haar ziet. En haar artrose is het gevolg van een trauma, gelukkig niet iets erfelijks en daarom willen we haar ook drachtig proberen te krijgen.
Jeddah, die zien er echt niet verkeerd uit. Ik denk alleen dat ze razend duur zijn omdat ze ook nog eens uit de USA ingevoerd moeten worden.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:16

Welshje (a) dat ik zo'n 2,5 heb verzocht, heeft nooti wat aan haar benen gehad nooit kreupel. Ze liep vaak op de weg en had geen ijzers nodig.

Nu verzorg ik een kwpn merrie en haar hoeven breken al gewoon stukjes af en ze stapt alleen maar op de verharde weg.

Heb ook een idee dat pony's gewoon veel sterker zijn en paarden vaker wat hebben.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:26

Moest ook meteen aan de haflinger denken..
Ook al scheelt dat ook per paard natuurlijk.
Wij hebben een haflinger op stal en die nu ook al een aantal weken kreupel is en hier wel vaker last van heeft.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:41

Margee schreef:
Jeddah, die zien er echt niet verkeerd uit. Ik denk alleen dat ze razend duur zijn omdat ze ook nog eens uit de USA ingevoerd moeten worden.

Nu vast nog wel, maar wedden dat ze over een aantal jaar al flink gezakt zijn? Kwestie van geduld hebben...

Op de site staat overigens wel dat ze erg hard beenwerk hebben.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:31

Ik dacht dat criollo's ook goed beenwerk hadden ! Misschien is dat iets ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:50

Antoinette schreef:
Ik ben het met de mensen eens die zeggen dat het per paard verschillend is. Verder zijn er bijvoorbeeld veel meer KWPNérs in Nederland dan Lusitano's, dan zal het lijken dat KWPNérs meer beenproblemen hebben, maar zou dit niet anders zijn als er een gelijk aantal KWPNérs en Lusitano's zouden zijn?!

Wat ook meetelt; er zijn rassen (of stamboeken ) waar meer van verwacht wordt in de sport. Paarden die hoger in de sport lopen zullen eerder blessures oplopen dan paarden die alleen maar op het land staan.

Hier (Portugal) hebben we er een land vol van (Lusitanos) en ze worden erg intensief en in zeer diverse sporten gebruikt en toch heb ik nog nooit beenproblemen gezien behalve hier en daar een peesblessure door verreking, wat elk paard kan overkomen.
Verder zijn aangeboren afwijkingen en zwakheden wat anders dan een opgelopen blessure. En een paard kan ook in het land zijn been breken of een peesklap oplopen hoor, daar ken ik helaas (Nederlandse) voorbeelden van.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:55

Verplaatst van VMR naar RP.

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:32

Arabische volbloeden staan bekend om hun harde droge beenwerk ze worden ook daardoor gebruikt voor rassen verbeteren of kruisingen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 07:25

Barcelano schreef:
Arabische volbloeden staan bekend om hun harde droge beenwerk ze worden ook daardoor gebruikt voor rassen verbeteren of kruisingen

Dat is wel zo. Maar doordat er (zeker bij de egyptische) zover doorgefokt is op type zijn er veel arabieren met een te stijl achterbeen en weke koten, wat niet echt bevordelijk is tegen slijtage.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 07:28

ik he zelf ook een anderhalf jarige russische arabier. fokker zei dat hij ook renpaard gefokt is, en zijn benen zijn ook mooi droog. hij heeft een keer vast gezeten waarschijnlijk, en had toen beide 8erbenen open gehaald. maar meer dan een open plek op allebei de benen had hij niet. niks verrekt oid

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 07:43

Ik heb een rus, staan bekend om harde benen. Die heeft hij ook, naast een behoorlijk rugprobleem waardoor ik nu al een jaar aan het revalideren ben.....dus ja ach harde benen.......ja die wel ja

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:26

Hoe komt hij dan aan zijn rug probleem?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:41

Goeie schuiver op de wei gemaakt vorig jaar, daarbij is een en ander goed verschoven en als gevolg daarvan zijn we dus nu nog steeds aan het revalideren......maar t gaat heel goed hoor! Kost alleen zoooooooveeel tijd!