Wie kent de NF hengst Golden Wonder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:18

Yuna schreef:
Ik zie persoonlijk het nut niet zo om het eruit te fokken, Nederlandse NF zijn mooie, gezonde (zowel in lichaam en geest) en goede sportpony's? Beschouw GW dan als een 'veredeling' en laat gedane zaken

Maar ja, ze doen wat ze willen bij de fokkerij: ik vind de NF een super ras zoals het is en snap niet goed waarom sommige mensen zo anti-GW zijn. Daarmee wil ik zeggen, ik snap hun reden misschien wel maar kan me er niet zo in vinden. Maar ik ben dan ook geen fokker

Inderdaad. GW lijkt bij de NF-fokkers wel een vloekwoord

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:22

liberty schreef:
@Albertine, mee eens, even fout gerekend Twas al laat

mijn wiskundig inzicht reikt ook niet veel verder dan dit

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:25

Whoehahahaha

Valentijn

Re: Wie kent de NF hengst Golden Wonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:34

De opa van mijn pony is GW, ik zou ook niet weten waarom ze dit eruit willen hebben. Het is een supergezonde pony nooit ergens last van dus ik heb geen idee waarom dit eruit zou moeten?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 11:47

Mijn Watershof Gorben (v. Silverlea golden guinnea (weet niet of ik het goed schrijf), m. Stenenbank's Goldmare) was een pony met GW bloed aan beide kanten. Ik heb ooit een foto van GW in de Forester gezien en daar had Gorben heel veel van weg zoals hij soms kon staan kijken naar iets.

Nu is mijn pony ook een aantal jaar dekhengst geweest en heeft wat nakomelingen rondlopen (waaronder een zoon die ook Gorben heet), heb alleen nooit contact kunnen leggen met eigenaren van zijn nakomelingen. Ik weet via het stamboek dat het er minimaal 9 zijn.

Gorben op 27 jarige leeftijd (foto van foto)
Afbeelding

en een paar maanden voor zijn dood vorig jaar op 28 jarige leeftijd.
Afbeelding

Hele lieve pony, die inderdaad heel erg graag een sprongetje maakte, met dressuur was hij een megadraak maar ik kon verder met hem 'lezen en schrijven'. Hield niet van vreemden op zijn rug, die kregen vliegles en schrok soms van de raarste dingen (vlekje op de weg b.v.). Maar voor mij onbetaalbaar en mijn grootste vriend!!

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:38

DaantjeCee schreef:
GW lijkt bij de NF-fokkers wel een vloekwoord

Bij ons niet hoor

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:39

Gaan jullie daarom veel naar België? Of vraag ik nu iets stoms?

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 12:51

Nee, want het Belgische NF stamboek hanteerd ook GW percentage.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:08

Ach, zelfs mijn appaloosa's hebben 3,125% en 2,34% GW-bloed!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 15:29

Ik las net dat stukje in het Engels even goed maar wat ik dan niet begrijp is waarom er verschillende dingen over GW gezegt worden.

In de Forrester van Maart 1996 (staat ook een foto van GW in) namelijk zeggen ze van het stamboek dat: 'ponies met GW bloed niet helemaal het uitgesproken NF type en bewegingsvorm hebben, met name de kracht uit de achterhand laat te wensen over. Ze hebben het over achteraf teleurstellende fokresultaten en aangezien GW nogal overheersde zijn ze dus tot de strenge maatregelingen over gegaan.

(tekst niet helemaal letterlijk overgenomen)
Het gekke is in dit stukje in de Forrester spreken ze met geen woord over dat GW niet de Furzey Lodge Golden Wonder uit Engeland was??

Hoe zit dat dan precies? Weet iemand dat?