[TI] tinker zonder sokken!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anouk1993

Re: tinker zonder sokken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:00

Ik zouw niet durven ( krijg ik ruzie met mijn pa )

als ze echt te lang worden knip ik ze altijd iets af
verder laat ik mijn paard lekker paard zijn

groetjes

Marinda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 22:44

uhhmm ik heb toch maar besloten om de sokken er aan te laten zitten:D haha kus marin

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:12

gats wat lelijk melanie!!! lijken dan meer op een soort worst op pootjes!!

top marinda!!

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:17

bij rover gaan ze er toch echt over welgeteld 2 uurtjes af... ben benieuwd wat eronder uit komt. mooi zal het niet zijn, maar wel functioneel, loop al zoveel winters tegen het probleem van jeuk en vies aan, dat ik deze winter toch probeer hoe het bevalt zonder sokken

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:32

en ze zijn eraf1 is nog niet eens zo lelijk, wel kwam onder zijn sokken een losse hoefwand uit, moregn dus gelijk de DA bellen. zal zsm even foto's van het resultaat maken

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:38

lastig! wordt ie traditioneel bekapt of natuurlijk? bij natuurlijk bekappen ronden ze de wand af zodat hij niet op de buitenkant loopt. dit zou een oplossing kunnen zijn.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:40

op het moment traditioneel, morgen komt de DA en zal wel s vragen wat die rvan denkt. moet sowiezo morgen meteen een smid bijkomen, maar onze smid kan pas volgende week dinsdag. maar aangezienhij speciaal beslag moet zullen we toch op zoek moeten naar n goede smid

edit: niet da de onze nooit goed is maar hij doet nooit wat ik wil: bv toen hij bevangen was radde de DA speciaal beslag aan, maar de smid wilde weer zonder ijzers. DA en smid spreken elkaar altijd tegen zodat ik niet meer weet wat ik moet doen!

Marinda_T

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 21:36

heb je er geen fotos van???

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:48

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:22

Ik heb Jessie 'r sokken wel gehalveerd toen ze erg last van mijt had. Maar dat was meer hoger op het been, waar veel schilfers echt aan de haren vast zaten. Nou ja.. ben het nou wel gewend maar echt blij was ik niet mee hoor. Haar sokken er zullen ook niet snel afgaan. Ben veel te gek op haar flapsokken

Jessie staat wel 24/7 in de wei, met de hele handel met modder enzo. maar die sokken zitten er niets voor niets aan. Dus bij mij gaan ze er nooit af, of er moet een hele goede medische reden voor zijn.

@lonnie: het staat hem niet eens zo gek, maar voor mij hoort een tinker gewoon sokken te hebben vind met dus mooier

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:04

Ik heb de sokken van onze tinker geschoren ivm met mok.

Foto's kan ik alleen niet plaatsen hier. Maar als je ze wil hebben moet je even doorgeven wat je email adres is.
Er kwam onder al dat sok hele stevige stappers uit.

grid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:54

lonnie schreef:
edit: niet da de onze nooit goed is maar hij doet nooit wat ik wil: bv toen hij bevangen was radde de DA speciaal beslag aan, maar de smid wilde weer zonder ijzers. DA en smid spreken elkaar altijd tegen zodat ik niet meer weet wat ik moet doen!

Vind dat juist goed dat smid niet meteen op hulpmiddelen (zoals ijzers/ speciaal beslag) wil overgaan

Ook voor een losse hoefwand is beslag (vrijwel altijd) niet nodig

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:22

nope, jellie heeft daar ook een goede ervaring mee!

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:01

uiteidelijk is hij met ijzers gecorrigeerd. ik vind het gewoon vervelend als ik niet meer weet waar ik aan toe ben doordat DA en smid elkaar tegenspreken...

Was rover van voren weer helemaal goed, kreeg hij vanachter een hoefzweer. Wel apart dat het zo vaak achter elkaar gebeurt heh? Hij is 2 dagen geleden doorgebroken dus nu zit de wand van achter ook los....Wat een ellende allemaal

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:25

lonnie, droeg Rover al ijzers of nu pas?

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:44

Pellie schreef:
nope, jellie heeft daar ook een goede ervaring mee!

klopt helemaal! Zelfs in de kliniek in Utrecht vonden ze het onzin om Flan op ijzers te zetten toen ze de losse/holle wand had.

Inmiddels ben ik op een Natuurlijk bekapper overgestapt en haar hoeven zijn super goed hersteld
Ondanks dat we nu ook over het asfalt mennen.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 17:37

fjordkootje: hij heeft ooit, ik denk 6 of 7 jaar geleden ijzers gehad omdat we hem toen veel inspanden, maar zijn hoeven werden daar slechter van en dus heb ik ze besloten om ze er onderuit te halen. sindsdien heeft hij geen ijzers meer gehad, maar moet zeggen dat hij nu van voren veel beter op zn benen staat! Dus volgende week worden ze van achter ook gecorrigeerd

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 23:49

Op welke manier corrigeert de hoefsmid de hoeven dan, Lonnie?

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:50

hij laat de ijzers achter wat langer en zet hem van voren steiler zodat hij meer op zijn toon gaat lopen, en ik moet zeggen dat hij inderdaad beter loopt n op zijn hoeven staat!

Meligemaaike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 14:36

mArInDa schreef:
okee, ik heb namelijk een fijne tinker, niet zo grof weet je wel., en miss. dat we haar sokken er af gaan scheren, ook inverband met elke week wedstrijd enzo, maar ik ben bang dat ze dan mischien weer van die lompe grote poten krijg, dus darom wil ik wel een foto's er van zien:) gr marin

als je een fijne tinker hebt zullen die lompe grote poten wel meevallen!
Bij Blondie waren dr sokken ook afgeschoren vanwege dr mok, inmiddels zijn ze nou allang weer mooi lang, maar gek stond het niet hoor!

horsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:02

een van mn verzorgpaarden(tinkerhengst; genaamd: Bigmac )
had eerst hele erge mok aan zn achterbenen,
toen zijn zn sokken wel geschoren.
Maar ze zijn allang weer aangegroeid en op een mooie lengte
(net boven de grond hangen ze)
En ze zijn zo een anderhalf jaar geleden geschoren,
dus ik vond het vrij snel gegroeid(en gelukkig maar )

kenneth

mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:21

nou mijten zijn niet zo makkelijk te behandelen als wat iedereen denkt wat er zijn paarden die zijn er allergisch van en mijn tinker die is dat dus en die moet om de 8 weken gespoet worden met dectomax en iedere keer als je dat inspuit kan je paard dood neervallen .
dus ook niet echt zonder risico.
gr kenneth

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:23

ik heb het een keer gezien...het zag er echt niet uit!!
En het hielp bij die tinker ook nog niet tegen de mok....integendeel, de bescherming tegen vocht was weg...

grid

Re: mijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:46

kenneth schreef:
nou mijten zijn niet zo makkelijk te behandelen als wat iedereen denkt wat er zijn paarden die zijn er allergisch van en mijn tinker die is dat dus en die moet om de 8 weken gespoet worden met dectomax en iedere keer als je dat inspuit kan je paard dood neervallen .
dus ook niet echt zonder risico.
gr kenneth

Is ie allergisch voor mijt of voor sebacil?!

Als ie allergisch is voor sebacil zeer erg balen , want dat is naar mijn idee het enige dat echt goed helpt ...

Een paard een (extra) goede weerstand geven (extra vitaminestoten e.d.) helpt ook goed tegen mijt en luis, want met een zeer goede weerstand komen die beestjes op een of andere manier niet

succes

[edit] idem als beantsje --> heb ook nooit goede resultaten gezien bij geschoren benen... natuurlijke bescherming dien je niet weg te halen:n en er spelen veel factoren mee vaak ook inwendig/ voeding die de mok veroorzaken ...

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:15

ben het eens met Grid en Beantsje, de sokken zitten er niets voor niets...

Dectomax is geloof ik ook een paar keer in mijn Tinker gespoten, maar dat hielp maar heel even. En door dat spul heeft ze nou zo'n ontiegelijke hekel aan gespoten worden, dat zodra ze de DA ziet die haar gespoten heeft, ze omhoog komt en hem met alle liefde de stal uit trapt. Heb er dus niet echt goede ervaringen mee, maar dat komt mede door de DA.