farichta schreef:Luchtzuigen is niet erfelijk!
Het is natuurlijk alleen toeval dat veel rubinstein-ooseven nakomelingen luchtzuigen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
farichta schreef:Luchtzuigen is niet erfelijk!

Elisa2 schreef:Ik denk dat die zwakke maag/en nerveuze paarden eerder erfelijk is dan alleen die kwaal.
maverick schreef:ik ken ook 2 oo7 die luchtzuigen(jaarling staat gewoon te zuigen op weipaal en de andere is een 3 jarige die het al deed.) en ook een paar 3 met rubenstein bloed.Maar zo hebben wij 5 paarden van guidam op stal gehad, waarvan er 4 luchtzogen.en ik heb ook al wat zuidhorntjes gezien die het deden.Verklaar het maar eens.

Javayo schreef:Het is inderdaad niet zo netjes om hier zomaar te gaan verkondigen dat een hengst luchtzuigers vererft. Vooral als deze aanname gebaseerd is op paarden uit je eigen omgeving en niet op een gedegen onderzoek.
Aangezien luchtzuigen niet erfelijk is, zou je hooguit met de suggestie kunnen komen dat Rubinstein een gevoelige maag vererft, wat blijkbaar een basis vormt voor luchtzuigen.
Zonde als fokkers door zulke ongefundeerde aannames zouden besluiten niet meer voor oo seven te kiezen. Want naar mijn bescheiden mening vererft oo seven wel hele fijne nuchtere karakter, paarden die graag voor je willen werken, mooie gangen hebben én uitstraling hebben. En nee, dit is inderdaad ook niet wetenschappelijk onderzocht

ceasario schreef:maverick schreef:ik ken ook 2 oo7 die luchtzuigen(jaarling staat gewoon te zuigen op weipaal en de andere is een 3 jarige die het al deed.) en ook een paar 3 met rubenstein bloed.Maar zo hebben wij 5 paarden van guidam op stal gehad, waarvan er 4 luchtzogen.en ik heb ook al wat zuidhorntjes gezien die het deden.Verklaar het maar eens.
Dan is er toch iets mis met het voersysteem.
Als je zoveel maagpatienten op stal hebt staan.
http://img447.imageshack.us/img447/517/ ... .jpg[/img]
Bucephalus schreef:Over het al dan niet erfelijk zijn van luchtzuigen, zijn de meningen verdeeld. In ieder geval is er vroeger bij een aantal buitenlandse stamboeken onderzoek naar gedaan en daaruit bleek dat er wel degelijk een verband was tussen bepaalde lijnen en luchtzuigen.
Milieufactoren kunnen dit ook beïnvloeden. Je hoeft echter een hengst hierop niet af te keuren, maar ik vind een transparanter beleid m.b.t. erfelijke aandoeningen een aandachtspunt voor de stamboeken.
Wat is daartegen?
Javayo schreef:[En volgens mij zijn er hier zat mensen die aangegeven hebben dat hun oo seven / rubinstein GEEN luchtzuigers zijn.
[/quote]
sarabande schreef:Degenen die zeggen dat hun 007 een luchtzuiger is zullen daar niet over liegen, voor de rest is dat weinig wetenschappelijke info.
(...)
Je ziet ook vaak dat hengsten waar een heleboel positieve ophef over gemaakt is in het verleden, helemaal uit de foklijnen verdwenen zijn.
Hier op bokt zitten heel veel mensen die buiten die werelden staan maar wel paarden kopen.
Juist dat zulke dingen hier gezegd worden is een goede zaak, openheid waar nooit openheid geweest is.
(...)
Citaat:Ik zal Rubinsteinnakomelingen nooit laten staan, vind het heel fijn bloed, fijne karakters e.d. Doe mij er maar drie!
Javayo schreef:Aangezien luchtzuigen niet erfelijk is, zou je hooguit met de suggestie kunnen komen dat Rubinstein een gevoelige maag vererft, wat blijkbaar een basis vormt voor luchtzuigen.
Mieke schreef:Ik ken er eentje die het NIET doet. Wel valt het me op dat veel directe en indirecte nazaten van Rubinstein luchtzuigen. De zwakke maag zal misschien iets erfelijks zijn?