Nakomelingen van OOseven zuigen lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:33

farichta schreef:
Luchtzuigen is niet erfelijk!

Het is natuurlijk alleen toeval dat veel rubinstein-ooseven nakomelingen luchtzuigen.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:58

Ik denk dat die zwakke maag/en nerveuze paarden eerder erfelijk is dan alleen die kwaal.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:10

ik ken ook 2 oo7 die luchtzuigen(jaarling staat gewoon te zuigen op weipaal en de andere is een 3 jarige die het al deed.) en ook een paar 3 met rubenstein bloed.Maar zo hebben wij 5 paarden van guidam op stal gehad, waarvan er 4 luchtzogen.en ik heb ook al wat zuidhorntjes gezien die het deden.Verklaar het maar eens.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:01

Elisa2 schreef:
Ik denk dat die zwakke maag/en nerveuze paarden eerder erfelijk is dan alleen die kwaal.

als ooseven nakomelingen 1 ding NIET zijn is het wel nerveus.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:03

maverick schreef:
ik ken ook 2 oo7 die luchtzuigen(jaarling staat gewoon te zuigen op weipaal en de andere is een 3 jarige die het al deed.) en ook een paar 3 met rubenstein bloed.Maar zo hebben wij 5 paarden van guidam op stal gehad, waarvan er 4 luchtzogen.en ik heb ook al wat zuidhorntjes gezien die het deden.Verklaar het maar eens.

Dan is er toch iets mis met het voersysteem.
Als je zoveel maagpatienten op stal hebt staan.

Afbeelding

Albert

Re: Nakomelingen van OOseven zuigen lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:54

Schandalig. Paarden vervelen zich, krijgen verkeerd voer (te weinig ruwvoer) en gaan luchtzuigen. Dat is dan de schuld van de hengst. Volslagen nonsense.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:01

Als jij 3 luchtzuigende oosevens op stal hebt en 4 niet-luchtzuigende paarden van andere hengsten die allemaal precies hetzelfde worden behandeld mbt voer, weidegang e.d. ligt het natuurlijk niet aan de hengst.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:30

Eerlijk gezegd, ik zou het ook vreemd vinden als het echt aan de hengst ligt. Ik denk eerder aan de moeder waar ze het van na gaan doen misschien, mijn ervaring is wel dat de erg nerveuze paarden het doen en niet de paarden die goed in balans zijn. Aan de andere kant kan het probleem best in de maag liggen al geloof ik daar niet zo in. Aan de andere kant, welke mensen krijgen een maagzweer.... degene die onder stress zitten en nerveus zijn.

Hoe dan ook, volgens mij kan je het echt niet zo maar op een openbaar forum zetten dat een bepaalde hengst luchtzuigers vererft en als je er op den duur een heel stel op stal hebt zou ik eerst eens gaan nadenken wat ik fout zou doen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:50

Het is inderdaad niet zo netjes om hier zomaar te gaan verkondigen dat een hengst luchtzuigers vererft. Vooral als deze aanname gebaseerd is op paarden uit je eigen omgeving en niet op een gedegen onderzoek.

Aangezien luchtzuigen niet erfelijk is, zou je hooguit met de suggestie kunnen komen dat Rubinstein een gevoelige maag vererft, wat blijkbaar een basis vormt voor luchtzuigen.

Zonde als fokkers door zulke ongefundeerde aannames zouden besluiten niet meer voor oo seven te kiezen. Want naar mijn bescheiden mening vererft oo seven wel hele fijne nuchtere karakter, paarden die graag voor je willen werken, mooie gangen hebben én uitstraling hebben. En nee, dit is inderdaad ook niet wetenschappelijk onderzocht

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:25

Ik heb binnenkort een lezing over erfelijkheid van iemand die ook onderzoek heeft gedaan naar der erfelijkheid van eczeem etc... ik zal het hem eens voorleggen...

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:35

Javayo schreef:
Het is inderdaad niet zo netjes om hier zomaar te gaan verkondigen dat een hengst luchtzuigers vererft. Vooral als deze aanname gebaseerd is op paarden uit je eigen omgeving en niet op een gedegen onderzoek.

Aangezien luchtzuigen niet erfelijk is, zou je hooguit met de suggestie kunnen komen dat Rubinstein een gevoelige maag vererft, wat blijkbaar een basis vormt voor luchtzuigen.

Zonde als fokkers door zulke ongefundeerde aannames zouden besluiten niet meer voor oo seven te kiezen. Want naar mijn bescheiden mening vererft oo seven wel hele fijne nuchtere karakter, paarden die graag voor je willen werken, mooie gangen hebben én uitstraling hebben. En nee, dit is inderdaad ook niet wetenschappelijk onderzocht

Over het al dan niet erfelijk zijn van luchtzuigen, zijn de meningen verdeeld. In ieder geval is er vroeger bij een aantal buitenlandse stamboeken onderzoek naar gedaan en daaruit bleek dat er wel degelijk een verband was tussen bepaalde lijnen en luchtzuigen.
Milieufactoren kunnen dit ook beïnvloeden. Je hoeft echter een hengst hierop niet af te keuren, maar ik vind een transparanter beleid m.b.t. erfelijke aandoeningen een aandachtspunt voor de stamboeken.

Wat is daartegen?

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:45

Ik geloof zeker dat erfelijkheid een rol speelt, alleen wat moeilijk wetenschappelijk te bewijzen. Er zijn toch behoorlijk wat bokkers die luchtzuigers van deze hengst kennen en je kunt het niet allemaal op de moeder gooien of de opfok. Een bekende keurmeester en fokker heeft eens gezegd: alles is erfelijk behalve een korte staart.
Als ik weet dat een hengst lucht zuigt of andere stalgebreken heeft, op jonge leeftijd, dan gebruik ik hem niet en ik koop er ook niet zo gauw een van.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:50

ceasario schreef:
maverick schreef:

Dan is er toch iets mis met het voersysteem.
Als je zoveel maagpatienten op stal hebt staan.

http://img447.imageshack.us/img447/517/ ... .jpg[/img]

Met ons voersysteem is niets mis. 4 x per dag hard voer en 3x per dag hooi en goedeweidegang>paarden komen naast de weidegang nog 2x per dag de stal uit.
Dus daar zal het welniet aan liggen,Maar de meeste van de paarden deed het al toen we ze kochten.(ivor een goede springer maakt t niet uit of ie zuigt) Er zijn er 2 bij ons zelf gaan zuigen, na een lange blesure en de zuidhorn uit verveling op de vrachtwagen.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:57

Buc, zijn daar artikelen van? Zo ja, heb jij evt. kopieën voor mij.
Want daar ben ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:40

Bucephalus schreef:
Over het al dan niet erfelijk zijn van luchtzuigen, zijn de meningen verdeeld. In ieder geval is er vroeger bij een aantal buitenlandse stamboeken onderzoek naar gedaan en daaruit bleek dat er wel degelijk een verband was tussen bepaalde lijnen en luchtzuigen.
Milieufactoren kunnen dit ook beïnvloeden. Je hoeft echter een hengst hierop niet af te keuren, maar ik vind een transparanter beleid m.b.t. erfelijke aandoeningen een aandachtspunt voor de stamboeken.

Wat is daartegen?

Daar is niets op tegen. Als luchtzuigen (of andere ondeugden / aandoeningen) erfelijk zijn; en dit dus wetenschappelijk bewezen is; Dan moet dit zeker een aandachtspunt zijn bij stamboeken én moet de fokker toegang hebben tot deze informatie. Dan hoeft de hengst er niet direct op afgekeurd te worden, maar potentiele fokkers moeten dan wel op de hoogte zijn van het risico.

Waar het mij omgaat is dat oo seven én rubinstein hier bestempeld worden als luchtzuigers verervers, terwijl dit nu niet gebaseerd wordt op een gedegen onderzoek. Terwijl zo'n ondeugd andere oorzaken heeft, ofwel door verveling, onvoldoene ruwvoer, ofwel door een zwakke maag (wat wel erfelijk zal kunnen zijn).

En volgens mij zijn er hier zat mensen die aangegeven hebben dat hun oo seven / rubinstein GEEN luchtzuigers zijn. Dus het zijn niet per definitie allemaal luchtzuigers, net als dat niet alle oo sevens per definitie een fijn en nuchter karakter zullen hebben.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:55

Javayo schreef:
[En volgens mij zijn er hier zat mensen die aangegeven hebben dat hun oo seven / rubinstein GEEN luchtzuigers zijn.
[/quote]

Degenen die zeggen dat hun 007 een luchtzuiger is zullen daar niet over liegen, voor de rest is dat weinig wetenschappelijke info.

Binnen de wereld van de fokkerij komen na verloop van tijd gebreken van hengsten naar boven, soms wordt daar wat mee gedaan, maar meestal gaan de fokkers daar gewoon niet meer naar toe en hebben handelaren geen interesse in kinderen van zo'n hengst.

Je ziet ook vaak dat hengsten waar een heleboel positieve ophef over gemaakt is in het verleden, helemaal uit de foklijnen verdwenen zijn.

Hier op bokt zitten heel veel mensen die buiten die werelden staan maar wel paarden kopen.
Juist dat zulke dingen hier gezegd worden is een goede zaak, openheid waar nooit openheid geweest is.

Laat degenen die dat op prijs stellen daar hun voordeel mee doen.
Gelukkig blijven er altijd een heleboel mensen over die het beter weten.

Dan kan de fokker met een luchtzuiger het dier tenminste nog ergens slijten.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:13

Dees: een ocd kun je verwijderen, een paard wat al een tijd lang luchtzuigt leert dat negen van de tien keer niet meer af.

Ik heb zelf ooit een paard gekocht wat luchtzuiger en wever was. Ik kende dat dier goed en nam gewoon de gok. Ondanks dagelijks buitenlopen, drie kruiwagens vol hooi per dag, bleef ze luchtzuigen. Het bleek achteraf bepaald niet mee te vallen een paard met dergelijke stalondeugden te verkopen.

Wat dat betreft neem ik liever de gok op ocd dan op luchtzuigen...

Maar goed, daar gaat het hier niet om. Er zijn de laatste tijd nogal wat publicaties geweest over het luchtzuigen, maagzuurproblemen schijnen de grote oorzaak te zijn.

In mijn familie zijn er aardig wat mensen met maagzuurproblemen, dit is blijkbaar erfelijk, waarom zouden maagslijmvliesgevoeligheden dat bij paarden niet zijn? Gelukkig kun je problemen aardig voorkomen door heel veel ruwvoer te geven. Hebben ze de gewoonte van luchtzuigen echter ontwikkeld, dan heb je serieus een probleem.

Ik zal Rubinsteinnakomelingen nooit laten staan, vind het heel fijn bloed, fijne karakters e.d. Doe mij er maar drie!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:29

sarabande schreef:
Degenen die zeggen dat hun 007 een luchtzuiger is zullen daar niet over liegen, voor de rest is dat weinig wetenschappelijke info.
(...)
Je ziet ook vaak dat hengsten waar een heleboel positieve ophef over gemaakt is in het verleden, helemaal uit de foklijnen verdwenen zijn.
Hier op bokt zitten heel veel mensen die buiten die werelden staan maar wel paarden kopen.
Juist dat zulke dingen hier gezegd worden is een goede zaak, openheid waar nooit openheid geweest is.
(...)

Ik zeg helemaal niet dat die mensen liegen. Ik zou ook geen luchtzuiger kopen, uberhaupt geen paard met stalgebreken. En dat erover gedicusseerd wordt vind ik prima. Ik hoop alleen wel dit soort discussies een gedegen onderzoek tot gevolg zullen hebben. DAN is de fokkerij erbij gebaat. Anders heeft het alleen tot gevolg dat de betreffende hengst in een negatief daglicht wordt geplaatst. Wat wellicht helemaal niet terecht is.

Het lijkt me trouwens wel een hopeloze illusie als je denkt dat het bloedlijn van oo seven uit de foklijnen gaat verdwijnen. Het bloed van Rubinstein is toch wel gewild lijkt me; of om Mieke maar te quoten:

Citaat:
Ik zal Rubinsteinnakomelingen nooit laten staan, vind het heel fijn bloed, fijne karakters e.d. Doe mij er maar drie!

Sluit ik me helemaal bij aan. Ik ben nu ontzettend blij met mijn oo seven, en ik zou zo weer voor oo seven of in ieder geval rubinstein-bloed kiezen!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:50

Het probleem hier op bokt is altijd dat er allerlei positieve dingen over hengsten gezegd mogen worden, de positieve dingen schijnen altijd erfelijk te zijn.

Worden er netatieve zaken over hengsten genoemd dan zijn die nooit te wijten aan erfelijkheid maar wel aan de ruiter, de opfok, de moeder en weet ik wat nog meer.

Ik lees al die info en sla ze op in mijn hoofd. Neem niet alles direct voor kennisgeving aan, maar soms vallen er zomaar wat kwartjes als je een bepaald paard met bepaalde afstamming tegenkomt.

Natuurlijk kun je niet zomaar zeggen: die en die vererft luchtzuigen. Maar een onderzoek naar de erfelijke gevoeligheid van maagslijmvlies zou welkom zijn. Dan nog zou ik een dergelijke nakomeling niet laten staan, mits hij al niet zuigt natuurlijk...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:05

Als er wordt gezegd dat er een paard een goed achterbeen vererft staat iedereen te juigen, en als er wordt gezegd dat er een hengst luchtzuigen vererft slaat men op tilt.

Net als met dat achterbeen is het net als met luchtzuigen. Je hebt er kans op.
De kans is groter dat je nakomeling gaat luchtzuigen als hij van ooseven/rubistein is, de kans is groter dat het achterbeen sterker, vluger is als hij van Pietje is. Zeker als je wat betreft de omstandigheden zo zijn dat ze het eerder gaan doen.

Sommige zuigen lucht, sommige niet. Zo simpel is het. Maar net als de goede eigenschappen van een hengst, mogen van mij óók de negatieve eigenschapen besproken worden.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:12

Javayo schreef:

Deze andere benadering verandert niets aan de uiteindelijke conclusie...Rubinstein fokt opvallend vaak paarden door die luchtzuigen.
Natuurlijk doen niet alle nakomelingen dit, maar een opvallend percentage.
Dat de oorzaak wellicht in de wellicht erfelijke factor 'gevoelige maag' zit, dat verandert nogmaals niets aan de conclusie.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:41

Dan moeten die paarden dus vanaf het begin een ander voerbeleid hebben.Wil je het voorkomen,je kan wel gaan wijzen,maar je kunt beter bespreken hoe je het voorkomt,of als het er al is hoe je er mee omgaat.Bovendien zal ik geen goed paard laten staan omdat ie luchtzuigt.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:05

Ons veulen en onze enter doen het beiden niet. Ik hoop ook maar dat dat zo blijft...

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:53

Mieke schreef:
Ik ken er eentje die het NIET doet. Wel valt het me op dat veel directe en indirecte nazaten van Rubinstein luchtzuigen. De zwakke maag zal misschien iets erfelijks zijn?

Bij de fokker van mij paard hebben ze in 20 jaar tijd nooit een luchtzuiger gefokt bahalve 1 kleinzoon van Rubinstein. (de vader was Respect.) Ik heb eigenlijk nooit gehoord dat het met een erfelijk aspect te maken kon hebben.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:04

Onze oo7 zuigt GEEN lucht. het is ook werkelijk een prachtig paard dus zelfs als hij het wel DEED zou dat voor ons geen B*L uitmaken.
Beestje sjouwt heeft uitstraling lekker karakter.
Gewoon helemaal goed