Hengst voor mijn merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:20

Je kunt toch bij het KWPN op de site wel zien wat voor cijfers ze hadden toen ze goedgekeurd werden voor o.a. stap, draf en galop?

Bijvoorbeeld Numero Uno:
Stap: 6 Draf: 7 Galop:8 Geschiktheid als dressuurpaard: 6
Asp: 9 Stn: 8 Sve: 8,5 Geschiktheid als springpaard: 8,5
Springindex: 136 57%
Dressuurindex: 107 45%

Dis is dus van elke bij het KWPN goedgekeurde hengst te vinden...
http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?menuId=137
Laatst bijgewerkt door Gitta1977 op 24-11-05 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 09:25

http://www.mijnalbum.nl/Album=KWL8SQQX

Weet niet hoe foto's plaatsen moet dus maar op deze manier.
Druk op de bovenstaande link en u zult zien!!

Hier wat foto's van mijn paardje. De foto waar ik op haar rijd,niet op mijn hoofd letten. Was de eerste keer dat ik op haar reed, dus keek niet erg normaal. Maar gaat ook om het paardje natuurlijk. Heb niet zoveel foto's van haar, dus hoop dat jullie zo beetje beeld van haar krijgen.

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 09:26

Kijk Gitta, naar zo'n site was ik dus op zoek, dank jewel.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:39

Persoonlijk ben ik heel erg gecharmeerd van Gribaldi, maar die zijn soms wat heet. Als je de draf en galop wilt verbeteren zou je ook Florencio kunnen doen of Scandic. Parcival ook heeeel erg leuk en is al eerder genoemd... Koel karakter en fokt veulens met veel front...
Een allround-hengst lijkt me ook een goede optie en dan kom je weer uit bij de Ferro's. Haarlem is ook allround, maar heeft zelf niet echt extreem goed gepresteerd in de sport. Nakomelingen vind je wel in de hogere dressuur en springen...

www.uytert.nl en www.vandenbergholland.com

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:38

APPELENPEREN: je kan bij de Wiemselbach een videoband opvragen. Dan zie je ze bewegen. Je schrijft ook dat qua karakter een braaf paard zoekt? Dan zou ik voor de Numero Uno gaan. Of inderdaad Burggraaf of Voltaire. Burggraaf fokt ook goede dressuurpaarden en heeft een superkarakter.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:52

Bij Team Nijhof (www.team-nijhof.nl) staan zowel Burggraaf als Voltaire ter dekking. Op de site staat informatie over diverse hengsten. Er zijn vast meer hengsten die zich zowel in de spring- als dressuursport hebben bewezen. Bij Burggraaf is het wel belangrijk dat je een merrie met veel bloed hebt, anders neigen de nakomelingen weleens lomp te worden.

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 08:46

Burggraaf is inderdaad mooi. Met veel bloed, wat bedoel je daarmee? Misschien domme vraag, maar heb geen ervaring met fokken, dus weet ook nog niet alles. Zal volgende week eens bij hengstenhouder langs gaan en hem om advies vragen.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 08:55

Heb je ook nog een bepaald budget voor ogen?/

Burggraaf en Voltaie zijn bv niet de goedkoopste hengsten..

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 09:12

Ik reken er op dat het dekgeld waarschijnlijk wel tegen € 1000 aanloopt. Maar moet even kijken, wil een aantal hengsten hebben en dan daar de uiteindelijke keuze uitmaken en dan even kijken wat het betreft geld het beste past. weet je het dekgeld van burggraaf?

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:03

Het dekgeld van Burggraaf weet ik niet zo uit mijn hoofd en ik kan het ook niet zo snel vinden op google, maar ik denk dat het wel boven de 1000 euro uitkomt. Met veel bloed bedoel ik dat je een edele merrie moet hebben. Hier in de buurt is Burggraaf erg gewild en ik heb de afgelopen jaren erg mooie veulens gezien. Heb je een grof gebouwde merrie, dan zou ik voor een andere hengst gaan.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:20

Als je wil weten wat de verrichtingsscores zijn geweest voor diverse hengsten: de nodige informatie kun je vinden bij KWPN Stallions. Je moet hier alleen lid van zijn. Kwartaal lidmaatschap kost, dacht ik, iets van 30 euro of zo. Leuke site, kan je alle info over hengsten, afstammelingen en moederrapporten vinden.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:20

APPELENPEREN schreef:
Ik reken er op dat het dekgeld waarschijnlijk wel tegen € 1000 aanloopt. Maar moet even kijken, wil een aantal hengsten hebben en dan daar de uiteindelijke keuze uitmaken en dan even kijken wat het betreft geld het beste past. weet je het dekgeld van burggraaf?

Dekgeld Voltaire EUR 2500,-

karijn schreef:
Als je wil weten wat de verrichtingsscores zijn geweest voor diverse hengsten: de nodige informatie kun je vinden bij KWPN Stallions. Je moet hier alleen lid van zijn. Kwartaal lidmaatschap kost, dacht ik, iets van 30 euro of zo. Leuke site, kan je alle info over hengsten, afstammelingen en moederrapporten vinden.

Wordt binnenkort gratis toegankelijk.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:42

Nog beter!

karinna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:29

Ondanks dat je het veulen voor jezelf wilt houden en je er terzijner tijd mee wil gaan dressuren, raad ik je aan om geen Dressuurhengst te gebruiken.
Dat zou zo zonde zijn ivm met het toch wel aardige "papier" van je merrie.

Neem een goed bewegende en uitziende All-rounder of Springhengst....Lupicor, Numero Uno, Riverman, Van Gogh, Solitair...
En het karakter...ja, dat blijft moeilijk.
Opvoeden is een heel belangrijke taak daarin en als je twijfelt of je dat allemaal wel aankan, moet je er niet aan beginnen.

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 09:11

Nou Voltaire valt al af, want dat is echt teveel dekgeld.

Oh aan het opvoeden twijfel ik niet, alleen heb ik liever een rustig paardje dan een paardje dat overal heet van wordt.

Het wordt als goed is een springhengst of een alrounder. Daar ben ik nu naar op zoek

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:04

Toch he... als ik jouw merrie zo bekijk is Parcival misschien niet eens zo'n gekke keus. Hij is vrij allround, aanleg dressuurpaard 8,5 (met hoge dressuurindex van 145 30%) en als springpaard 7, doet het momenteel ook leuk in de sport (LT) en fokt wel leuk ook!
Vorige week zag ik hem nog in Zuidwolde bij een wedstrijd, foto's zijn niet helemaal gelukt, maar ok... Je vind ze hier: http://www.hengstenstation.com/phorum/v ... .php?t=878

Ben benieuwd welke hengst het gaat worden uiteindelijk...

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 10:21

Ik hoorde van het weekend de naam Samber vallen. dat Samber erg lieve paarden fokt. Nou heb ik samber opgezocht. Zoals ik lees is samber goed in dressuur en springen. wat zeggen jullie van de match samber x Emilion?

leuke foto's Gitta. Zal nog eens verder kijken naar Parcival.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:23

Dekgeld Parcival ligt ergens tussen de 600 - 700 euro...
Sambers ken ik niet, behalve die van m'n nichtje en die was wel braaf op zich (e-pony)...

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:49

Oh kijk dat dekgeld is al een leuker bedragje als € 2500 voor Voltaire.

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 10:18

Nou keek ik bij KWPN bij wat de cijfers zijn voor de gangen en het springen. Zoals ik kon kijken had Haarlem voor springen en dressuur hoge cijfers. Iemand ervaringen met Haarlem en zijn nakomelingen? Is dat misschien iets voor mijn merrie?

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:20

Ik heb een jonge Haarlem

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 10:24

En hoe bevalt dat? Al bereden of niet? Heb je hem gekocht of zelf gefokt. Bewust gekozen voor een nakonling van hem? Sorry voor al die vragen. Maar het is de bedoeling dat ik er één keer een veulen bij fok en wil dus een goede keuze maken.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:37

Nou, ze is net 1,5 en heb haar nu ruim een maand hier staan. Daarvoor had ik 'r gespot bij vrienden in de wei en ik was gelijk verkocht. Na een half jaar was ze nog steeds leuk (en werd steeds leuker) dus toen heb ik besloten haar te kopen. Ik ben er dus min of meer tegenaan gelopen.
De Haarlems zijn over het algemeen wel zeer allround, je vind ze hoog in de dressuur maar ook wel hoog in het springen. De hengst zelf kon het grote werk niet aan dus daarom misschien wat minder bekend. Maar de verhalen die ik hoor van anderen die ook een Haarlem hebben is toch wel dat ze heel braaf zijn. Die van mij ook, zeker voor een jaarling.
Hij staat bij Gradus Post in Middelbert (Gr.) (050-5416011) eens kunnen bellen voor meer informatie, ook of ie bij je merrie zou passen bijvoorbeeld. Ik zou er ook nog steeds een keer langs maar het is er niet van gekomen.

Wat foto's van mijn Haarlem:

Afbeelding
Beetje domme foto

Afbeelding

Afbeelding

Ze is dus 1,5 en meet ergens rond de 1.60 dus is ook flink aan de maat.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:39

Ook op de keuringen worden ze wel graag gezien, hier in het noorden althans en ze doen het vaak ook nog wel redelijk goed...
Dus ik ben ook heel benieuwd wat ze van die van mij vinden over 2 jaar . Maat en uiterlijk zit al mee en ze kan ook best sjouwen dus ik heb er wel een klein beetje vertrouwen in...

Dekgeld van Haarlem is meen ik iets van 675 ofzo...

APPELENPEREN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 13:23

Zo dit is een leuk paardje!!Woon zelf ook in het noorden, dus wat dat betreft is het ook leuk dat ze bij keuringen goed doen. Zal nog eens verder zoeken naar informatie en bedankt voor nummer van de eigenaar. Hoop dat hij bij mijn merrie past. Want heb goed gevoel over deze hengst. had ook hoge cijfers bij KWPN. Leuk dat je op zo'n manier tegen haar bent aangelopen.