Hoevaak berijden jullie je drachtige merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:15

Ik bereed haar tot het laatst!! Natuurlijk echt niet meer intensief!! Ik voelde vanzelf wanneer het echt niet kon. ik reed begin februari de laatste wedstrijd en eind maart kwam het veulen. De laatste 2 maanden ging ik er nog wel op. Maar dan stapte ik bijv alleen. Dat deed ik dan eens in de week. Er is een prachtig kerngezond veulen uitgekomen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 20:24

tuurlijk kan er gezonde veulens geboren worden wanneer je niet rijd, maar het is beter wanneer je wel rijd, de geboorte verloopt dan soepeler

dries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:58

nou ik weet niet of ik het vol ga houden [ nou ja mijn merrie haha] tot het eind. ze is nu 174 dagen maar heb heer net weer gereden en ze wil al echt niet meer. ze is harstikke sloom in de stap[ terwijl ze voor de dracht echt fanatiek was] en draven wilde ook al liever niet ze viel elkekeer terrug naar de stap kon haar niet normaal in draf houden. zo is ze echt nooit geweest, was altijd heel fanatiek , ging liever heel hard moest haar altijd terug rijden en nu dus niet meer vooruit te branden.

ze staat moet ik zeggen dit jaar wel voor het eerst ook nu nog dag en nacht buiten/binnen [ inloopstal ] voorheen ging ze zo rond oktober s'nachts op stal. ze heeft wel twee warme dekens op en de ene heeft zelfs een hals dus ze kan het niet koud hebben.

ja had zelf gehoopt nog even te kunnen rijden maar ja madam wil echt niet meer. ja ze moet nog zo lang hee! ik blijf haar zolang het nog lukt wel proberen te rijden, dan maar stappen maar wel een beetje in beweging houden denk.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:08

rowan17 schreef:
Ik rijd onze drachtige merrie nooit, laat haar lekker drachtig zijn
Als ik tijd over heb stap ik er wel eens op (knopjes uittesten ) maar ze staat zich vooral lekker vol te vreten op de wei

Tja maar dan staat ze neem ik aan niet hele dagen op stal!

Een paard (drachtig of niet) moet imo toch echt elke dag (liefst 2 x) de stal uit komen, geen beweging is superongezond.

Ik zou toch echt weidegang proberen te krijgen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Hoevaak berijden jullie je drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:25

Lezen is moeilijk he Samsam?
Er staat dat ze zich voornamelijk staat vol te vreten in de wei.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:26

Tja Neonlight, het paard van de topicstarter staat dus WEL hele dagen op stal, dus is dan niet echt te vergelijken met jouw situatie!

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:02

dries schreef:
nou ik weet niet of ik het vol ga houden [ nou ja mijn merrie haha] tot het eind. ze is nu 174 dagen maar heb heer net weer gereden en ze wil al echt niet meer. ze is harstikke sloom in de stap[ terwijl ze voor de dracht echt fanatiek was] en draven wilde ook al liever niet ze viel elkekeer terrug naar de stap kon haar niet normaal in draf houden. zo is ze echt nooit geweest, was altijd heel fanatiek , ging liever heel hard moest haar altijd terug rijden en nu dus niet meer vooruit te branden.

ze staat moet ik zeggen dit jaar wel voor het eerst ook nu nog dag en nacht buiten/binnen [ inloopstal ] voorheen ging ze zo rond oktober s'nachts op stal. ze heeft wel twee warme dekens op en de ene heeft zelfs een hals dus ze kan het niet koud hebben.

ja had zelf gehoopt nog even te kunnen rijden maar ja madam wil echt niet meer. ja ze moet nog zo lang hee! ik blijf haar zolang het nog lukt wel proberen te rijden, dan maar stappen maar wel een beetje in beweging houden denk.

Ik herken je verhaal wel
Alleen ik voer nu haver bij en dat helpt wel! Nu heeft ze wat meer energie o nog te kunnen lopen, ik vind dat het nu nog goed gaat!!

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:05

Bij ons worden de drachtige paarden gewoon elke dag minstens een uur gereden tot ong. 2 weken voor de bevalling (of iets eerder als je echt merkt dat het niet meer gaat) het is alleen maar beter om je paard zoveel mogelijk door te rijden ivm conditie. De bevalling schijnt dan ook makkelijker en soepeler te gaan omdat ze meer uithoudingsvermogen hebben.

dries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:42

ja maar wat als ze echt niet meer willen?
ik rij haar altijd al wel met spoeren maar zelfs hiermee wil ze niet meer draven.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 18:13

dan wordt het haar gewoon te veel, en ga je gewoon flinke stukken met haar wandelen.

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:29

hoi je kunt een merrie vaak tot twee maanden voor de uitgerekende datum nog berijden. je moet het wel afbouwen natuurlijk.
en af en toe eens los in de bak (bijvoorbeeld) zo kan ze dan ook wat
energie kwijt.
succes!

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 20:08

Ik rijd haar nog elke dag hoor, als ik een dag niet rijd staat ze de volgende te stuiteren.. [En ze staat de hele dag in de wei]. En ik merk er nog niks aan, ik zie het vanzelf als ze geen zin meer heeft .

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 22:35

oke, ja de mijne heeft gister nog gesteigert, met haar 7 maanden buik, dus kan ze het nog wel even volhouden denk ik.

Prince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:29

dries schreef:
ja maar wat als ze echt niet meer willen?
ik rij haar altijd al wel met spoeren maar zelfs hiermee wil ze niet meer draven.

Komt me erg bekend voor : mijn merrie is nu 148 dagen drachtig en vindt het zeker al ruim een maand niet meer leuk ! Ze is bijna niet vooruit te branden en als ik haar uit het land haal wil ze ook niet mee. Met rijden draaft en galoppeert ze nog wel, maar het is echt zo'n oude kranten tempo. Eerst dacht ik nog dat ze wat had. Bloedtest laten doen, osteopaat langsgeweest. Bloedtest kwam niets uit. Ostheopaat heeft haar rug weer los gemaakt (zat op een bepaald punt vast). Nu loop ze wel weer wat beter met haar achterhand, maar ze heeft nog steeds helemaal geen zin ! Alleen om haar nu al op rust te zetten (ze gaat wel gewoon overdag het land op), lijkt mee een beetje vroeg.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 22:00

gewoon gaan wandelen of rustige buitenritjes, rust is inderdaad te vroeg dus toch gaan rijden, maar niet te intensief

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 08:27

Ik rijd mijn merrie zo vaak mogelijk.
Ze is nu ongeveer 7 maand.
10 december hebben we de laatste wedstrijd (mdressuur) maar ik denk dat ik haar daarna gewoon doorrijd tot ik een nieuw paardje heb. Daarna ga ik het langzaam afbouwen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ze niet altijd even gemotiveerd is. Behalve op concours, dan kan ze inenen wel weer lopen.