hoe ruim moet een geboortebox ongeveer zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:47

Maar ik vraag me toch af. Ik ga mijn merrie in zomertijd dus echt niet de hele dag op stal zetten. Overdag's gaat ze gewoon naar haar 'in die periode speciaal' eigen weide. 's Nachts naar stal omdat ik daar licht heb als het nodig mocht zijn.

Is dat zo erg dan?

Ik prefereer overigens ook schoon boven ruimte. Onze stallen zijn 4 x 3,5 geloof ik en daar gaat vanaf ca. eind april stro in. Liefst zou ik het direct na geboorte ook nog goed schoonmaken maar dan is het de keus van 'met rust laten' of schoonmaken. Ik denk dan eigenlijk ook een beetje aan hoe het in de natuur gaat. Daar is ook niet alles schoon.

Ibbel

Re: hoe ruim moet een geboortebox ongeveer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:04

Mijn paarden (geen reuzen, rond de 1.55 stokmaat) hebben altijd in hun eigen 3x3 box hun veulen gehad, of buiten in de wei, als het goed weer was. Ook 's nachts dus gewoon buiten gelaten. Ik heb hiervoor een longeerbak van 16x16 meter onder m'n slaapkamerraam liggen, waar ik voldoende zicht en gedempt licht (vanuit de stal) op heb om het goed in de gaten te houden.

Afwegingen:
Buiten is schoner dan binnen, en je hebt meer ruimte.
Binnen is handiger, want je hebt meer licht, en je paard kan er niet weglopen. Als je merrie buiten net heeft geveulend heb je kans dat ze zich daarna de eerste dagen of weken totaal niet meer laat pakken, om haar veulen te beschermen. En binnen kan je het in principe beter in de gaten houden, met een camera bv.

Formaat van de stal maakt volgens mij weinig uit. Als je paard ruim kan liggen is het goed genoeg. Belangrijker is dat de stal veulenproof is - geen uitsteeksels ed. want zo'n beest knalt bij het proberen op te staan echt overal tegenaan.

Ik ruim wel na de bevalling meteen de stal een tikkie op. Er komt nl wel ongeveer 20-25 liter vruchtwater uit, dus alles is zeiknat. Die natte plek gaat er dus in ieder geval uit, en een verse baal stro, zaagsel of vlas erbij. De volgende dag gaan merrie en kind in ieder geval meteen naar buiten (ik plan mijn veulens nooit vroeger dan half april) en dan kan ik de stal netjes helemaal uitmesten, indien nodig.

Verder is het enige dat ik doe even de navelstomp desinfecteren. Veulenprikjes zijn onzin en geef ik dus niet. Vooropgesteld dat de merrie correct geënt is en voldoende biest heeft.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:24

Ik zou haar wel buiten kunnen zetten 's nachts mits ik al licht zou hebben. DAn zou ze in het stukje kunnen staan waar zeg maar nu de auto en trailer staan. Als ik haar daar zou neerzetten staat ze op ca. 5 meter van mijn bed af. Ik heb daar geen licht maar daar is op zich wel licht te regelen. Het is een stukje van ik schat 10 x 10 met grasjes . Maar dat zou dan voor de nacht zijn. Overdag's zet ik haar toch liever in de grote wei dan.

Welke bodem gebruik je nou eigenlijk? Ik dacht dat stro noodzakelijk was maar ik hoor ook zaagsel/vlas. Zeker met zoveel vocht zou vlas natuurlijk grandioos zijn maar is dit ook verstandig?

Speaking of desinfecteren, wat moet ik standaard in huis halen voor de geboorte?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:57

Ik heb mijn merrie afgelopen jaar op vlas laten bevallen. Dat is mij prima bevallen (hihi).
Het veulen is bijna op mijn schoot geboren en ik had al een handdoek achter de merrie liggen zodat het veulen niet met zijn neus in het vlas zou komen. Dat ging allemala prima, maar je moet er dan wel bij zijn natuurlijk.

Ik heb direct na de bevalling de stal net als Ibbel een beetje gefatsoeneerd, dus de eergste natte plek eruit en een baal vlas er gelijk overheen.

Ik ben niet zo van "met rust laten", mijn paarden ook niet, die zijn tenslotte niet anders gewend dan aan mij en het stoort ze dan echt niet dat je er bent. Mijn ervaring is juist dat de merrie langer blijft liggen wat alleen maar goed is.

Ik zou ze alleen buiten in het donker laten bevallen als ik 100% zeker wist dat ik voldoende licht had als er wel iets mis micht gaan en de DA moet erbij.

Ik doe de navelstreng met Jodium direct na het breken.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:59

Als ik erbij ben dan zal ik er zeker in de buurt zijn. Dat vindt ze denk ik ook niet zo erg. Maar ik bedoel meer erna. Even lekker tot zichzelf laten komen, aan elkaar laten wennen etc. Tijdens de bevalling zou ik er heel wat voor geven om erbij te zijn, realiteit is helaas alleen dat de kans groot is dat dat niet zo is.

's Nachts buiten inderdaad alleen met overvloed aan licht.

Overdag buiten vind ik geen probleem.

Maar leggen we onze paarden ook niet iets teveel in de watten? Het is voor mij pas de eerste natuurlijk maar in de natuur doen ze het in principe helemaal alleen. NOgmalas ik zou er heel wat voor over hebben als ik erbij ben maar de kans is gewoon dat ik aan het werk ben.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:03

Juist daarna is het van uiterst belang dat je erbij blijft! Om te zien of alles goed gaat met merrie en met veulen/ Heeft ie gepoept? Geplast? gedronken? Nageboorte eraf? Merrie last van nawee-en?
Ik ben zeker wel 2 a 3 uur na de geboorte nog op stal! Daarna, als alles helemaal A-OK is ga ik lekker op bed, met de camera aan en kijk ik daar nog rustig mee.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:04

Ja, dat snap ik wel. Als je er bent. Maar wat als merrielief besluit te bevallen als je er niet bent ?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:10

Dan baal je als een stekker. Dat zou mijn ergste nachtmerrie zijn. Ik heb ook nog nooit eentje gemist, maar had altijd de mogelijkhied om thuis te blijven.

Er zijn vele manieren om er voor te zorgen dat je er bij kan zijn, melk testen werkt super en geeft je tenmiste wat waarschuwing.

Alles kan fout gaan als je er niet bent, natuurlijk gebuerd dat niet vaak, maar het gebeurd wel.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:16

Tuurlijk. Het kan in de natuur ook fout gaan. Ik heb met mijn werkgever geregeld dat ik thuis kan blijven zodra ze zou beginnen. Feit is alleen dat ik in Almere werk en niet zo even een maand kan vrijnemen. En niet ieder paard houdt zich aan de regels voor wat betreft, melk testen etc. .

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:18

Nee, dat is zo Faas, maar 90% van de merries houdt zich er wel aan, dus kan je een hoop doen om er toch wel te zijn. Dan hoef je ook geen maand vrij te nemen.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:20

Klopt. Ik heb ook met Paint afgesproken dat ze mamma netjes laat zien wanneer ze begint te kegelen en dat ze mamma dan ook niet langer dan 12 uur laat wachten (nou ja, mamma had liever binnen een kwartier maar daar kon ze niet aan voldoen ). Ik ga er vanuit dat ze zich aan haar afspraak houdt .

Ik zou het zo geweldig vinden. Mijn eerste veulie, daar moet ik toch eigenlijk gewoon bij zijn

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:35

Ik heb er evenveel gemist als bijgewoond. Tja, jammer dan.

Ik ben een fatalist: als het fout gaat, gaat het meestal goed fout. De DA is dan ook te laat. Of je er nou bij bent of niet.

Ik heb ooit 1x de vliezen moeten breken. Een maand later was het veulen alsnog dood. In de maand ertussen was-ie om de haverklap ziek. Mijn gevoel: dat beest was al niet sterk genoeg om zelf de vliezen te breken, en bleek dus ook niet sterk genoeg om, ondanks het feit dat ik hem in eerste instantie had gered, te blijven leven. Kortom, dat had een oorzaak, dat-ie de vliezen niet kon breken.

Wel ettelijke keren gehad dat de nageboorte niet afkwam. Maar dat steekt beslist niet op een uurtje, dus als je pas bij het ochtendgloren merkt dat het veulen geboren is en de placenta er nog op zit: vroeg genoeg om de DA te bellen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:42

Hmm, nou heb ik een vriendin die 2 keer de vliezen heeft moeten breken. 1 van die veulens is nu 3 en de andere 2 en nog volop gezond...

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:44

Ik herken er wel het een en ander in Ibbel. Ik heb in al die jaren dat ik met katten leef ook met fokken te maken gehad. Het zij met mijn moeder, het zij die tien jaa rvan mezelf.

Slechts hele enkele keren kwam het voor dat een kitten dat ik 'gered' had het er uiteindelijk gezond van af bracht. Tuurlijk je probeert het wel. Flesvoeding etc maar het is niet voor niets zwak.

Net als dat de moederpoes wel op het kitten gaat liggen en je het 's ochtends plat vindt. Heel veel mensen vinden dat erg, ik ook natuurlijk, maar zo'n moederpoes doet dat niet zomaar!

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:48

Okee, nog een voorbeel, Jeddah d'r veulen. Mocht niet drinken, Jed liet hem alle hoeken van de stal zien (terwijl ik gewoon aan haar uier mocht komen) als ik er niet bij was geweest was hij morsje dood geweest. Hij is nu een vitale jongeman van 2.5, de baas van een kudde van 12 en altijd super gezond geweest.

Jeddah heeft na 72 uur en veel samenwerken met DA en verdovinsspuiten hem volledig geaccepteerd.

Ik ben dus niet zo als Faas en Ibbel..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:53

Ik heb twee stallen van gemiddeld 4,5 * 5,2. die zijn aangesloten op een grondpaddock. Hier is de merrie dus vrolijk buiten bevallen op het laagste punt van de paddock. We konden erbij zijn, (was begin mei om 06.15-06.30 nl, dus nog net wat ochtendschemerlicht) dus hebben gezien hoe het geboren werd, en toen het veulen opgetild en naar stal gebracht omdat we zagen dat er een regenbui aankwam. Toen heeft het 30 mm in 2 uur gedaan, dus zijn ze de eerste twee weken op stal gebleven en overdag op een kleine graspaddock.

Ik heb alleen gekeken, alleen toen veulen er voor driekwart uitwas en ze even zo bleef liggen, ben ik even gaan kijken of het nog wel leefde en neus vrij was. Dat was zo, daarna weer op afstandje gaan kijken totdat ze klaar was. Op stal is vervolgens na een tijd de placenta eraf gekomen en hebben wij nog de navelstreng ontsmet. DA is gekomen, veulen werd gelijk geprikt en moeder nagekeken. Ze is wel met 322 dagen geboren, dus wat aan vroege kant, maar daar stond merrie bekend om.

Ik weet wel van 1 bepaald kalf dat was gewoon zwak, wou niet zelf drinken. Hebben we ook overeind getrokken en speen in mond gestoken waar toen zelf de melk uitspoot. Dus wij pogen slikbewegingen op te wekken. Maar daar deed de moeder wel alles aan om dat dier te 'redden'. Het beet het kalf om overeind te komen, het ging er later tegenaan liggen om warm te houden (moeder ligt normaal niet als er mensen bij zijn). Kalf is jammer genoeg rustig ingeslapen...

Sommige halen het gewoon wel, en andere niet. Dat houd je toch, maar het is fijn als ze binnen het redelijke wel halen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 16:04

ja, ik hoop dat ik erbij kan zijn, en we hebben (tot nu toe) besloten dat ze toch in haar eigen stal zal bevallen. maar wat zijn dan die entingen?

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:57

jeddah schreef:
Okee, nog een voorbeel, Jeddah d'r veulen. Mocht niet drinken, Jed liet hem alle hoeken van de stal zien (terwijl ik gewoon aan haar uier mocht komen) als ik er niet bij was geweest was hij morsje dood geweest. Hij is nu een vitale jongeman van 2.5, de baas van een kudde van 12 en altijd super gezond geweest.

Jeddah heeft na 72 uur en veel samenwerken met DA en verdovinsspuiten hem volledig geaccepteerd.

Ik ben dus niet zo als Faas en Ibbel..

Uhm, dat vind ik wel een heel harde uitspraak. Het is niet zo dat ik het veulen aan zijn of haar lot zou overlaten hoor. Zoals ik al zei, tuurlijk probeer je er alles aan. Ik zou me er ziek voor melden als het moest. Maar dat wil niet zeggen dat dat perse iets helpt. Kan helpen, kan ook niet helpen. Maar ook ik ga niet machteloos staan toekijken.

En volgens mij Ibbel ook niet. Alleen zijn we misschien wat realistischer en bedenken dat de natuur haar dingen niet voor niets doet.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:04

Ik wilde niet hard zijn Faas, maar ik vond dat het nu wel erg "makkelijk" overkwam, zo van, als het niet goed gaat, dan was het toch maar een zwak veulen. En daar ben ik het niet mee eens, daar wilde ik voorbeelden van geven.

Natuurlijk wil dat nooit zeggen dat het helpt als je erbij bent! Maar als je er niet bij bent help gegarandeerd niks.

Ik ben niet onrealisitisch en ik denk ook dat de natuur dingen doet om een reden, vooral met vroege miskramen geloof ik daar heilig in. Maar de natuur doet ook dingen die wij niet begrijpen en onze paarden staan al lang niet meer "in" de natuur en dus gebeuren er ook vaak dingen die verholpen kunnen worden.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:12

klopt, dat ben ik ook helemaal met je eens. Maar we hebben niet allemaal in de hand hoe onze tijd wordt ingedeeld natuurlijk.

Ik vond het inderdaad wat hard overkomen . Het is niet per definitie zo dat iemand die erbij is meerwaarde heeft. Niet iedere merrie waardeert het. Een ander weer wel. Er zijn ook wel katten bij mij alleen bevallen. Ben ik niet blij mee maar soms heb je dat gewoon niet in de hand.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:18

Ik vind juist het "als het zwak is dat is dat vast zo bedoeld en is er toch wel wat mis mee" idee erg hard klinken, ik bedoel het helemaal niet om te zeggen dat de een meer liefde heeft voor z'n paard dan de andere, maar in het verhaal van Ibbel herkende ik de 2 paarden van mijn vriendin, die dus allebei een normaal gezond leven hebben, ondanks dat ze om wat voor reden ook "niet sterk genoeg" waren om hun zak open te krijgen.

Ik weet ook wel dat jij of Ibbel niet gaat staan toekijken terwijl een veulen niet uit de zak kan komen hoor, en zo bedoel ik het niet. Ik geloof alleen ook dat er soms dinden gebeuren die we wel in de hand hebben en waar we wel wat aan kunnen doen. Indien we er zijn natuurlijk! En natuurlijk gaat iedereen zijn best doen om er wel bij te zijn. Al ken ik ook genoeg mensen/fokkers die zeggen, ach, ze heeft het al zo vaak gedaan! Dat komt wel goed, ik zie het veulen in de ochtend wel. En dat vind ik jammer, ik zou dat zelf ook niet kunnen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:43

hé hé hé!!! ik wil hier even geen ruzie! het gaat hier om hoe groot de geboortebox moet zijn en niet over hoe het met de natuur zit en of je het kan helpen. Sorry, maar ik stelde een vraag, maar daar wordt gewoon overheen gewalst. van het even niet erg, maar er is nu al een hele pagina vol over jullie dus vind dat wel even jammer.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:43

van is vond trouwens

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:44

Ibbel schreef:
Ik ben een fatalist: als het fout gaat, gaat het meestal goed fout. De DA is dan ook te laat. Of je er nou bij bent of niet.

In heel veel gevallen kan je voor een merrie en/of veulen heel veel doen als je bij de bevalling en de eerste uren daarna erbij bent.
Het belangrijkste is dat je kan herkennen of er iets verkeerd gaat. Vaak zijn het maar kleine dingen die je zelf of met hulp van een DA op kunt lossen.
Natuurlijk gaan er soms bevallingen dramatisch mis waar een DA ook niets aan kan doen maar heel veel problemen zijn goed op te lossen als je ze snel kunt herkennen.
Om maar even een voorbeeld te noemen, als ik de afgelopen jaren niet bij de bevallingen was geweest, had mij dat minimaal 2 veulens én een merrie gekost.
Bij een red bag delivery ben je het veulen kwijt als je er niet bij bent maar als je er wel bij bent en weet wat je moet doen, is de kans op overleven heel erg groot.
En ook als een veulen niet helemaal goed ligt, kan je dat heel vaak oplossen. En is het niet om het veulen te redden, dan wel om de merrie te redden.
Ik heb al regelmatig meegemaakt dat een veulen niet helemaal goed lag maar wat snel te corrigeren was (zonder DA). Zonder hulp hadden de merries dat niet zomaar goed gekregen.
De kans op een dood veulen of een merrie met ernstige verwondingen (of erger) kan je flink verkleinen door aanwezig te zijn bij de geboorte.

En ook in de eerste uren na de geboorte kan er wat mis gaan met het veulen. Maar ook dan kunnen veel problemen verholpen worden door op tijd hulp te bieden.
Hoe laat het ook is en hoeveel nachten ik ook heb moeten waken, ik ga pas op bed als de nageboorte eraf is en het veulen staat en drinkt en duidelijk door de merrie geaccepteerd wordt.
Betekent niet dat ik de hele tijd in de stal sta maar ik houd ze wel in de gaten via de camera of vanaf een afstandje buiten de stal.
Daarmee stoor je de merrie en veulen niet.

Natuurlijk kan het gebeuren dat een veulen of merrie niet te redden is. Maar dan heb ik liever dat ik er wel alles aan gedaan heb om ze te redden...

@Hollybolly, de entingen die ik noemde zijn de gewone tetanus/influenza entingen. Als je die 4-6 weken voor de uitgerekende datum nog een keer herhaalt, heeft de merrie de tijd om antistoffen aan te maken zodat het veulen dat via de biest krijgt.
En dat geld ook voor antistoffen tegen bv. de bacteriën in de stal of weide waar het veulen geboren wordt. Vandaar dat je een merrie op het eind van de dracht beter niet kan verhuizen naar een totaal vreemde omgeving. Daar zijn vreemde bacteriën waar de merrie eerst zelf antistoffen tegen moet maken en het daarna pas via de biest aan het veulen kan geven.
Een veulen kan alleen antistoffen via de biest krijgen, niet via het bloed tijdens de dracht en ook kan het veulen de eerste maanden zelf geen antistoffen aanmaken.
Vandaar dat de biest zo belangrijk is voor een veulen.

Ik zag heel wat vragen van jou over alles rondom de geboorte (heel goed om je zo voor te bereiden op de geboorte!) en als ik je een tip mag geven, koop een goed boek over paarden fokken.
Bijvoorbeeld het boek van Paul de Vries, Paardenfokkerij. Daar staat ontzettend veel in over de dracht en geboorte en is erg leerzaam
En als je Engels goed is, er zijn ook een aantal goede boeken in het Engels geschreven.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:28

Hollybolly schreef:
hé hé hé!!! ik wil hier even geen ruzie! het gaat hier om hoe groot de geboortebox moet zijn en niet over hoe het met de natuur zit en of je het kan helpen. Sorry, maar ik stelde een vraag, maar daar wordt gewoon overheen gewalst. van het even niet erg, maar er is nu al een hele pagina vol over jullie dus vind dat wel even jammer.

Oh maar wij maken geen ruzie hoor. Wij kennen elkaar en volgens mij weten we beiden wel dat we eerlijk naar de ander kunnen zijn .

Jouw vraag is volgens mij toch al diverse keren beantwoord. Ieder heeft daarin zijn eigen inzicht. Er is geen 'maat' voor een box. Belangrijker is dat de box schoon is. End aar ben ik het helemaal mee eens.