Houston x Jazz goedgekeurd! Karakter? Zou jij er mee fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:49

Karakter maak je maar de aard van het dier kun je niet veranderen!
Bijv. een erg schrikkerig paard is heel lastig, of een erg dominant paard... Wat dus bij sommigen niet op te lossen is omdat ze niet erg nuchter zijn... En ja karakter en extrieur is niet te veranderen maar wat moet je met een prachtig paard dat van veel schrikt of niet wil meewerken?
Daarom zou ik toch voor een andere hengst zoeken met ongeveer dezelfde eigenschappen maar een net iets beter karakter?
(je moet natuurlijk wel weten of hij deze doorgeeft aan de nakomelingen!)
Maar dit is mijn mening
Succes (Ik wil niemand aanvallen met mijn mening hoor,, ook niet degenen die wel met deze hengst fokken, ken hem namelijk niet ''persoonlijk'' maar ik ga eerder af op het fokken met karakter:))

bluehunter

Re: Houston x Jazz goedgekeurd! Karakter? Zou jij er mee fok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:07

wij hebben de houston jazz op stal gehad om klaar te maken voor de test.

en je kan geen fijnere bravere hengst hebben. hij bruld slaat of bijt niet kijkt of reageert niet op merrie's. je kan een klijn kind er me over het terein laten lopen echt waar.

onder het zadel een zeer mee werkend paard, hij liep al na een 2 weekjes bij ons op stal te zijn in de 20 60 buiten bak ZONDER HEK. en kijk nergens naar. dus om ZIJN karakter hoef je je niet druk te maken..

ergens hier boven in de toppic wordt genoemd '' het is niet wat je noemd de specialicatie die ze tegenwoordig willen''
kan je mooier dressuur bloed hebben dan housten jazz? 2 bewegings verervers in een paard toppie toch?

bluehunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:10

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:00

De zaken zo even overziend komt Valdez absoluut ergens bovenaan mijn verlanglijstje te staan voor het voorjaar, net als Jazz zelf....
Alleen die maat van zijn moeder baart me nog wel wat zorgen......

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:28

Afbeelding
Afbeelding

Valdez is een royaal ontwikkelde, goed in het rechthoeksmodel gebouwde hengst met een aasprekend front. De bovenlijn is sterk bespierd en mooi aangesloten.
Valdez`s moeder Oase keur (1.77 m.) deed een goed test als dressuurpaard en heeft een royaal dressuurmodel. De vader van Oase is de overbekende dressuurhengst Jazz, zijn kinderen domineren de Nederlandse dressuursport. Valdez`s vader Houston heeft al vele keuringstoppers gebracht. In de sport presenteren zijn kinderen ver boven het gemiddelde.

Officiële onderzoeksrapport:

"Valdez is een eerlijke, betrouwbare en speelse hengst met een goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken.

De stap is zuiver, goed van ruimte en heeft veel souplesse. De draf heeft veel takt, is goed van ruimte en heeft veel souplesse. Het achterbeen wordt actief gebogen en treedt goed onder. De galop is ruim, bergop, heeft souplesse en heeft veel balans. In alle basisgangen kan de hengst zeer goed schakelen. Als dressuurpaard heeft Valdez zeer veel aanleg en geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.

Stalgedrag: Eerlijke betrouwbare, speelse hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal.

Behaalde punten verrichtingsonderzoek te Ermelo 2005:
Stap 8.5 - Draf 9 - Galop 9 - Aanleg als dressuurpaard 9

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:10

Ik denk wel dat ik die draf-foto eerst even een graad of 4-5 moet draaien...... heuvels in Ermelo.....

bluehunter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:22

bij ons is de bak mooi vlak en draaft hij ook zo !

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:42

Citaat:
Jazz is een Ulster en mijn pony is ook een Ulser. Ik moet zeggen die
paarden hebben een GEWELDIG karakter. Ik lees vaak
dat de karakters van nakomelingen van Jazz heel erg vervelend zijn.
Kan me niet niet voorstellen. Ik zou zeggen gokken. Er kan er ook
1 uitkomen met hetzelfde karakter als de mijne

Jazz is een cocktail hoor hij komt wel uit een ulster-moeder

Issy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:16

Remember schreef:
Hij zou ook leuk passen op de merrie die ik rijd, een Careful x Elcaro. Zou ook een op papier lastig paard opleveren!

Ik zou een hengst er niet om laten staan, ben en blijf van mening dat het uiteindelijke karakter van paarden waar een zogeheten 'lastig' karakter in de genen zit het resultaat is van externe factoren.

Gokken op een fijn karakter doe je dus niet, want dat heb je mijns inziens toch altijd zelf nog voor het overgrote deel in handen . Karakter is juist het kneedbare ding waar je zelf nog inspraak in hebt, in tegenstelling tot beweging en exterieur.

Hij zou een heel goed bij Shine passen, daarbij blijkt wel dat Valdez een goed en werkwillig karakter heeft, Shine is zo koelbloedig, en heeft dit karakter duidelijk doorgegeven aan haar vorige twee veulens. Qua bouw zou het ook een supermooi veulen op kunnen leveren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:26

bluehunter schreef:
voor foto kan je kijken op www.horses.nl/lauwvanvliet

Het advies van Lauw van Vliet :

Van KWPN-zijde zal een officieel aanparingsadvies worden gepubliceerd, maar volgens ons past hij, door zijn bereidheid om te werken, zijn model, bewegingen en aanleg op elke merrie!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:31

ceasario schreef:
bluehunter schreef:
voor foto kan je kijken op www.horses.nl/lauwvanvliet

Het advies van Lauw van Vliet :

Van KWPN-zijde zal een officieel aanparingsadvies worden gepubliceerd, maar volgens ons past hij, door zijn bereidheid om te werken, zijn model, bewegingen en aanleg op elke merrie!

Zelfs op de merries van CJG

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:27

De mening van Pukpaeis was:
Citaat:
x Jazz zeer imponerend model met heel veel front stoere sterke hengst met veel power, karakter leek mij niet mee te vallen waardoor hengst niet aan werken toekwam gangen waren nu kort en strak met name galop (
eigenlijk niet beoordelen
)
Vond de hengst erg heet en drammerig werd daardoor erg kort in hals gereden, model is ronduit indrukwekkend, maar karakter blijft voor mij toch een vraagteken, natuurlijk was hengst thuis braver in zijn vetrouwde omgeving en met vertrouwde personen, maar wat toch ook wel telt zijn dit soort presentaties (welk paard loopt thuis niet beter als op wedstrijd) tussen de andere viel het karakter op in negatieve zin de Krack x Jazz en Contango x Jazz bv, lijken mij juist echte mee-werkers die zich weten op te waarderen in zon situatie....ben benieuwd wie de hengst gaat rijden..Marie Jose Hulseman misschien (via Lauw van Vliet)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:26

Pukpaleisje schreef:
..Marie Jose Hulseman misschien (via Lauw van Vliet)

En de maat van de moeder ben ik alleen maar blij mee. Vraag me alleen af of ze ook geprokt is?

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:24

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:38

Suzanne F. schreef:

En de maat van de moeder ben ik alleen maar blij mee. Vraag me alleen af of ze ook geprokt is?

waarschijnlijk ook de reden dat houston is gebruikt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:20

Suzanne F. schreef:

Dat van dat PROK vraag ik me niet af.........

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:19

Zou de moeder niet goed zijn dan? Ja je kan zeggen anders had ze wel Elite geweest maar ze hoeft natuurlijk ook gewoon niet gekeurd te zijn...of is dat naief gedacht?

En Houston geeft dus vaak gezond beenwerk begrijp ik hieruit?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:26

Hier even horizontaal

Afbeelding

Heeft iemand ook een foto op stand van hem?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:35

Suzanne F. schreef:
En Houston geeft dus vaak gezond beenwerk begrijp ik hieruit?

Ik hoor eigenlijk eerder het tegenovergestelde. Hoewel ik zelf persoonlijk dus geen houston ken met brak hko beenwerk, heb ik toch meerderemalen gehoord dat hij dat wel vaak doorgaf.
Hij voert 11x l invasion

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:00

Stennisje schreef:

Heeft iemand ook een foto op stand van hem?

Afbeelding

helaas staat hij er niet helemaal op.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:06

Dank u!

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:06

Ben benieuwd hoe hij het straks gaat doen!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:48

Ligt het aan mij of misschien aan de foto´s of zou hij misschien wel iets meer lengte mogen hebben?

Vind hem niet compact maar echt langgelijnd is ie ook niet of zie ik het verkeerd?

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:01

Typisch Houston!