Welke hengst voor ZZ-zwaar merrie Balzflug X Variant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Re: Welke hengst voor ZZ-zwaar merrie Balzflug X Variant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 16:51

Aimee schreef:
Een Balzflug-merrie zou ik inderdaad geen Flemmingh-bloed bij gebruiken

Wat vind je van Jet set?

Nog niet aan gedacht, wordt ook niet zo veel meer gebruikt de laatste tijd. Mijn instructrice heeft hem gereden dus ik zal haar eens om haar mening vragen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:02

Misschien ook handig om de huidige ruiter eens te vragen, het schijnt meer een mannenpaard te zijn...

Qua match met je merrie; Jet set kan wel een merrie gebruiken die wat bloederiger gefokt is. Dat is ook wel te zien bij nakomelingen van hem die goed presteren in de sport.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:28

Gribaldi x Balzflug is altijd leuk....

En Florencio x Balzflug ook...

Ik zou absoluut niet naar Lingh of Flemmingh gaan, behalve als je badkuipen wilt fokken. (sorry). Ik doel op een leuk frontje met weke ruglijnen en een nakomend traag achterbeen.

Gribaldi alleen als de moeder sterk is achter maar met Variant zit dat wel goed denk ik.

Ik zelf zou een moord doen voor een Tuschinski uit jouw merrie.... *zucht* (ja beetje flemmingh dan ok)

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:00

Tuschinski is inderdaad ook heeeeeel leuk

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 13:05

Weet iemand dan toevallig of Florencio groot of klein fokt, want ze is zelf wel heel groot, maar er is toch al een kleintje uitgekomen van Biotop haha.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:06

florencio verkleint volgens mij niet echt.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:45

Vriendin van mij heeft een 2,5 jarige florencio uit een kleine merrie gefokt: is behoorlijk aan de maat.
Ik lees een aantal keer Gribaldi als advies. Waar ik zelf ook van gecharmeerd ben is Painted Black. Zijn afstammelingen doen het goed (ook in de verkoop, zie vorig jaar: veulen voor 96.000 euro verkocht op de veiling).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:10

Painted Black had geen best veulenrapport, vond ik dan.
Flemmingh geeft wel eens een weke lendenpartij, maar iedere hengst heeft wat en hij heeft al heel wat voor de dressuurfokkerij betekent. Als je merrie een goede bovenlijn heeft zou ik hem zeker overwegen, en Lingh pas na het zien van de eerste jaargang. Mijn merrie heb ik met Flemmingh gedekt, als was een Lingh-veulen(mits goed en gezond natuurlijk) vast wel goed te verkopen geweest.
Je kan wel 100 dressuurhengsten op gaan noemen, de positieve punten van je merrie heb je genoemd en zijn ook te zien op de foto, en ze heeft het goed in de sport gedaan, maar heb je ook negatieve dingen aan haar exterieur of karakter, of dat van de nakomelingen, waar je rekening mee wilt houden? Dan wordt het kiezen mss wat makkelijker...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:15

Niemand die denkt aan Kennedy? Die fokt allemaal bloedmooie karaktervolle veulens die aan de ruime kant zijn.... Kan er misschien met de nakomeling "per ongeluk" ook nog een leuke sprong gemaakt worden!

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 18:56

Kris25 schreef:
Niemand die denkt aan Kennedy? Die fokt allemaal bloedmooie karaktervolle veulens die aan de ruime kant zijn.... Kan er misschien met de nakomeling "per ongeluk" ook nog een leuke sprong gemaakt worden!

Kennedy doet me vrij weinig, er zijn maar weinig Kennedy's waarvoor ik op het puntje van mijn stoel ben gaan zitten. En springkwaliteiten hoeven ze niet te hebben, want dat zal er nooit mee gebeuren, ook niet als ze best een M of Z parcoursje zouden kunnen springen.

Maar ik zoek dus een hengst die niet klein fokt, karakter is niet zo belangrijk, met opvoeding bereik je ook een hoop en de wat pittigere karakters zijn toch altijd de uiteindelijke toppers. Verder zouden ze niet zozeer een krachtiger achterbeen mogen hebben, maar een iets sneller achterbeen, hoewel ik moet zeggen dat haar kleinzoon, de osmium daar geen last van heeft en het is ook niet een noodzaak, want ze lopen goed. De merrie heeft gewoon eigenlijk alles wel wat ik in een paard zoek behalve dat ze niet zo stressbestendig is, maar daar hebben haar nakomelingen minder last van gelukkig.
Ik wil er dus niet teveel aan gaan prutsen. Iemand wees me op ook op inteelt omdat je zo de eigenschappen goed kunt bevestigen, maar ik vind dat zelf eigenlijk maar niks, vraag me af of dat wel gezond is

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:29

Amsterdam fokt ook mooie langgelijnde grote dressuurpaarden.
Inteelt is niet slim, want zo kun je ook slechte eigenschappen versterken en aangeboren afwijkingen fokken.

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:15

Kris25 schreef:
Amsterdam fokt ook mooie langgelijnde grote dressuurpaarden.
Inteelt is niet slim, want zo kun je ook slechte eigenschappen versterken en aangeboren afwijkingen fokken.

Amsterdam is overleden.
Wanneer inteelt/lijnteelt op een verstandige manier gebeurt zie ik geen bezwaren. Echter, je moet de bloedlijnen wel op de goede manier aanparen..

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 12:58

Samsam schreef:
Metall staat er ook om bekend dat hij wel eens kleintjes geeft.

Gezien het formaat van de merrie zou ik me daar geen zorgen om maken.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 13:57

Tequiro schreef:
Samsam schreef:
Metall staat er ook om bekend dat hij wel eens kleintjes geeft.

Gezien het formaat van de merrie zou ik me daar geen zorgen om maken.

Ja dat doe ik toch wel, want van Biotop kreeg ze ook een kleintje de nu met 6 jaar eindelijk 1.63 is. Dus haar grootte geeft ze niet echt door, ik heb me laten vertellen dat dat ook wel eens aan Variant zou kunnen liggen, iemand ervaring mee?

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:44

Variant geeft vaak kleine paarden dus ook pony's.
Maar met Jet Set is dat ook je hebt hele grote en kleine.

Ik ken een aantal Metall afstammingen deze zijn allemaal 1.65m of hoger. En de merries (waar meegedekt is) waren meestal een stuk kleiner dan deze.

Maar goed de keus is aan jou.

Special D. of San Remo zijn ook leuk.
Obelisk...

ik denk maar een beetje mee...

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:48

Jazz...

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:49

Sandro Hit...

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:35

Allemaal leuke hengsten ja, op Metall en Obelisk na, daar ben ik gewoon niet zo weg van. Maar ik weet dus gewoon niet zo goed welke richting ik op kan gaan met mijn merrie, want het moet ook passen.
Van San Remo weet ik vrij weinig behalve dat ik hem geweldig vind, maar hoe fokt hij?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:37

@ Basvdv: Amsterdam heeft nog wel een paar staafjes achter gelaten. Kan nog gewoon geinsimineerd worden.....

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 20:09

Ik heb zelf een junior merrie(waar dus ook variant in zit)
Daar heb ik nu drie veulens uit en de eerste is 3 jaar(een osmium) deze is nog maar 1.60, terwijl de 2 jarige osmium uit deze merrie nu al 1.60 is.
Ik weet niet hoeveel veulens jou merrie al heeft gehad, maar het kan ook zijn dat de biotop zo klein is gebleven omdat het het eerste veulen was.
Maar dan zou ik inderdaad nog het risico niet nemen en zoeken naar een hengst die groter fokt, maar misschien valt het achteraf wel allemaal mee.

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:24

Voice misschien? Dat is een 3 jarige De Niro x Rohdiamant x Doruto volgens mij
Hij is alleen niet zo groot, 1.65m...

En Florencio is ook helemaal super,
maar daar komt ook nog weleens een kleine van!
United (v. Krack C) is ook erg leuk

linsy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:39

En wat dacht je van Rubin Royal (Rohdiamant x GrundsteinII x AkzentII) Duits topbloed. Is wel geen Trakener maar kan niet alles hebben!

http://elevagechevaux.free.fr/videos/RubinRoyal2005.wmv

Gribaldi vind ik ook erg mooi alleen erg veel gebruikt de laatste paar jaar. Hier zie je ook of klein of hele grote van (bovem de 175cm).
Paard dat ik rijd heeft dit jaar een veulen van Gribaldi gehad, werd al groot geboren en is in de koppel minstens 10 cm groter dan de rest. (is 30 april geboren) Erg lange benen.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 11:09

linsy schreef:
En wat dacht je van Rubin Royal (Rohdiamant x GrundsteinII x AkzentII) Duits topbloed. Is wel geen Trakener maar kan niet alles hebben!

http://elevagechevaux.free.fr/videos/RubinRoyal2005.wmv

Bedankt voor de tip, had laatst al een topic over hem geplaatst, maar dit filmpje had ik nog niet gezien, wat een geweldig beest zeg! Mijn stiefvader zei ook dat dit hem wel eens zou kunnen worden, hij is er ook helemaal weg van. Denk eerlijk gezegt ook wel dat er een leuk beestje uit kan komen!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:18

Een vriendin van mij heeft een 2 jarige san remo en die is nu denk ik al aan de 1.63! Kan super lopen... En een schatje op stal en in omgang (hengst)...

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:37

Desire schreef:
met opvoeding bereik je ook een hoop en de wat pittigere karakters zijn toch altijd de uiteindelijke toppers.

Dat je met een goede opvoeding een hoop bereikt daar geef ik je gelijk in.
maar die pittige(re) karakters meestal/altijd te toppers dat niet.
Ik ken vrij veel rustige paarden die niet echt pittig zijn en zijn ook geen slechte paarden (natuurlijk niet de top maar je kan er toch wel M/Z mee starten)..

Zelf zou ik er een Florencio opzetten..
Een Jazz zou ik niet doen en een Gribaldi ook niet.
Sommige komen niet boven 165 cm( of als je geluk hebt dan )

Alvast veel suc6 met het uitkiezen van een goede hengst en verder met het fokken!