[TI] Hengst of castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 13:02

De bonte is inderdaad wat grover. Momenteel zijn het echte (n)jaarlingen. Niet zo heel mooi om te zien. Maar vooral omdat ik verwacht dat de bonte groter wordt, houd ik denk ik de bonte..... Dus dat wordt verder zoeken naar een goede baas voor de andere macho's....

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:50

ik vind de bruine ook erg leuk, maar ik ben dan gekker op een kleur tinkers, heb dan nu zelf een bont veulen en het is een dikke smeerzak, maar wel heel lief,
ik zou gewoon nog even afwachten wat je wilt houden, karakter is ook best belangrijk, en het moet vooral ook erg goed klikken naar mijn mening,

hoeveel wil je er houden dan,

Poosje81

Re: Hengst of castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:53

zoals ik al op msn zei, heb ik totaal geen problemen gehad met Baggio. Hij was 4 maanden toen hij kwam en heeft bijna altijd op de wei gelopen met anderen. Eerst ruintjes en jaarlinghengstjes, maar na zijn 1e dekking kon hij met geen mogelijkheid meer met andere mannelijke paarden.
Merries zijn welkom, maar dan is hij wel kieskeurig. Ze moeten gezond en pittig van karakter zijn.
Hij loopt nu wel op de wei in zijn eentje maar heeft wel contact met andere paarden.

Hij is prima te handhaven, natuurlijk wel macho gedrag naar andere paarden maar naar mensen geheel niet. Als hij iets flikt is het hooguit ontsnappen als je de deur van zijn stal openlaat En dat doet ie alleen bij mensen die niet ingrijpen. Verder bijt hij niet, slaat hij niet en steigert hij praktisch nooit (of er moet een héle mooie hete merrie klaar staan voor hem )

Ik blijf ook gewoon consequent, nee = nee. Ik geef ook liever 1 finale tik dan 10 keer een minitik. Dat werkt uitmuntend. Als ik een brul geef in de stal omdat hij de poetskist probeert te slopen trekt hij zijn buik in om een schop op te vangen, die hij dan niet krijgt....

Het is prima te doen, wanneer je zelf weet wat je doet en ook waarom!! Ook een hengst is een paard

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:36

zoals al veel zeggen hier gewoon hengst laten, castereren kan altijd nog.
die van mij is ook gewoon hengst ruim 3 jaar en staat bij een schet merrie dag en nacht zomer en winter buiten en is ook super braaf ben er ook mee naar de hengsten keuring geweest (ongetraind en niet veel in de hand geweest) in het begin wel even rennen en gieren maar na een half uurtje was hij gewoon als iedere andere hengst daar rustig.
met hengsten moet je altijd in de gaten houden dat ze gemiddeld genomen wel wat minder bereken baar zijn maar met een beetje training zal dat geen probleem zijn.
en ook hengsten kunnen met anderen in de wei en hoeven niet perse dag en nacht op stal persoonlijk vind ik dat de grootste onzin die je kan verzinnen om een paard dat aan te doen.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:36

Die van mij is met 6 jarige leeftijd gecastreerd, eigenlijk net voordat ik hem kocht
Hoe hij er voor is geweest durf ik niet te zeggen, maar als ik zou moeten kiezen zou ik hem hengst laten en kijken hoe het gaat, ligt er natuurlijk ook aan hoe hij zich gedraagt nu en of hij consequent opgevoed wordt, welke pensionstalling je hebt etc.
Mocht het helemaal niet meer gaan kan hij nog gecastreerd worden.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:23

Zoals hier al eerder geplaatst is, het kan dus gebeuren dat als de hengst gedekt heeft dat het niet meer goed gaat om hem bij andere hengsten en ruinen in het land te zetten, het verschilt gewoon per hengst, gaat het wel dan heb je mazzel, mijn hengst kan prima bij merries die hij gedekt heeft, ook is het geen probleem om hem in het land te zetten, gewoon een stroomdraadje en hij hij blijft er prima in, paarden die langs komen, geen probleem, wat patsen, samen rijden gaat ook prima, maar een ruin of hengst bij hem in het land dat gaat echt niet, hij blijft er achteraan lopen en word dan helemaal bont en blauw geslagen, het lijkt wel of hij het helemaal niet voelt, dat is dus verre van een ideale situatie, hij staat dus in de zomer lekker naast de merries met een draadje ertussen, dus eenzaam is hij niet en in de winter naast de merrie van mijn vader op stal en dat gaat ook super, maar er kunnen dus best consequenties zitten aan een hengst, vooral als hij gedekt heeft, het is dus niet zo gemakkelijk als een ruin of merrie.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:27

Zolang het gaat: hengst laten. Castreren kan idd altijd nog.

Ik heb zelf op dit moment een Shetlandhengst van 1.5 jaar oud. Tegenover mij en mijn vriend is het een schat van een beest. Hij probeert wel eens uit maar hij is al wel zo ver dat ik alleen mijn stem hoef te verheffen dat hij dan al op houdt. En het mooiste is dan nog de kop die hij er dan bij trekt: zwaar verontwaardigd 'hoor' je hem dan mopperen "Verdomme, ik mag ook nooit eens wat!"
Met aan de hand lopen loopt hij ook altijd netjes schuin achter mij. Hij weet dat ik de leidende merrie ben en dat hij het niet moet wagen om er voorbij te sjezen.
Loopt er echter een vreemde met hem aan de hand... Dan rent hij vooruit, stijgert tegen die persoon op en zal hij proberen te happen

Tis gewoon een kwestie van opvoeding en intelligentie van je hengst. Weten wat en bij wie je iets uit kan halen en vooral bij wie niet!

Hercules zal aankomend voorjaar gecastreerd worden ivm mijn merrie. Wij hebben hem gekocht als gezelschap voor mijn merrie dus kunnen hem niet hengst houden want meneer is mans genoeg om zijn hormonen op mijn merrie af te reageren. Dat was afgelopen voorjaar wel duidelijk te zien (voordat mijn merrie drachtig was ).
Aan de ene kant wel jammer. Als ik de mogelijkheid had gehad dan had ik hem graag hengst gehouden en eens willen proberen of hij door de hengstenkeuring van het NSPS was doorgekomen. Op zich is het een mooi gebouwd beestje met aparte kleur en een wereldkarakter.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:02

Interessant topic, ik worstel met hetzelfde......

Heb dus een 2,5 jarige hengst Boya, een schat van een hengst, wel dominant naar andere paarden en hij staat al vanaf veulen met veel andere leeftijdsgenoten. Vanaf december vorig jaar staat ie samen met nog een 2,5 jarige hengst aan huis 24/7/365 buiten. Moet wel zeggen, dat ik de laatste paar maanden verschil ga merken. Er komt meer competitie tussen die twee. In de wei naast ons staan een merrie en ruin.

Wat mij betreft mag ie hengst blijven, ik vind het karakter echt goudeerlijk als je maar consequent bent. Hij is heel nieuwsgierig, ondernemend en vriendelijk, maar accepteert maar één leider en dat ben ik. Hij is ook jaloers als ik met Tuesday bezig ben en probeert dan altijd Tuesday weg te jagen. Maar als ik dan een keer m'n stem verhef, stopt ie er wel mee. Anderen mogen em wel aaien, maar dan is meneer snel weer op veilige afstand. Met kinderen is ie ook lief, het neefje van m'n vriendin (3 jaar) heeft pas geleden op z'n rug gezeten (1e keer). Bijten of slaan doet ie niet (allebei niet trouwens). We hebben een open stal, waarin we regelmatig aan 't werk zijn terwijl de hengsten erbij staan. Ze doen dan echt niets, ook niet bij anderen, ze zijn dat gewend. Ik heb dus maar één eigen paard, een hengst en wil zowel recreatief als dressuur rijden. Op latere leeftijd castreren kan problemen opleveren en als dekhengst wil ik em toch niet. Dus ook ik kamp met de keuze wel/niet castreren. Als ik em laat castreren is dat dus puur voor hem om eventuele frustratie te voorkomen. Ben ook bang dat ik spijt krijg, je plakt ze er niet meer aan he? Moeilijk, moeilijk, moeilijk.......weet het antwoord ook niet........

Hou ook mijn hart vast als Tuesday weer weg gaat naar z'n eigenaar en er een nieuw paard bij moet komen. Dat gaat met een ruin toch makkelijker.............

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 20:08

Oef, hij is wel mooi hoor!! Ik wacht sowieso tot ze 3 zijn met castreren. Ze moeten eerst goed uitgroeien. Dan kijk ik weer verder. Tegen die tijd moeten er toch 2 weg bij mij!

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:21

Inderdaad castereren kan altijd nog....

Ik heb er ooit geweldig veel spijt van gehad dat ik mijn fjordenhengst heb laten castreren en dat ik hem ook nog eens daarna verkocht heb, omdat ik alleen nog maar tinkers wilde hebben, bleh.

Dus denk er goed over na.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:32

Ja zo te horen worstel ik niet als enige met de vraag of meneer ontmand moet worden of niet.
Wij hebben besloten dat als Nolan zich netjes blijft gedragen en geen extreme fratsen uithaald dan mag ie hengst blijven.
Tot nu toe is hij rustig en meegaand.
Hij heeft een ruin als vriendje die drie maanden ouder is en die was een duivel als hengst .
Is nu een goedzak.
Van de week was er een 7 jarige ruin (1.70) op bezoek en daar hebben ze flink de beest mee uitgehangen.
Totaal niet bang,en het eerste uur was Nolan overtuigd dat Bill een merrie was

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:32

Hengsten die wat laat gecastreerd worden kunnen ook nog flink vervelende ruinen zijn! (Heb ik met tinkers weliswaar geen verstand van)

Ik ken een meisje dat twee ruinen heeft, de ene is vrij laat gecastreerd...en ze kan ze dus niet langer dan een halfuur ofzo samenlaten omdat de ene de andere steeds als merrie aanziet, bespringt, bijt,... Ze heeft ook al geprobeerd ze langer bij elkaar te laten in de hoop dat de macho het dan ging doorhebben, maar dat had alleen een dodelijk vermoeid ander paard tot gevolg.

Als je plaats en tijd hebt voor een hengst, zou ik hem zeker zo lang hij handelbaar blijft, hengst laten. Een hengst is echter altijd een extra risico/moeilijke factor/... Dus als je het alleen zou willen doen om te kunnen pochen dat je met een hengst rijdt, zou ik het afraden en hem laten castreren. Persoonlijk vind ik dat hengst laten ook echt alleen maar nut heeft als je per se de fok in wilt. Waarbij je dan ook moet rekening houden met het feit dat ze nadat ze voor de dekdienst werden ingezet, meestal wat heter worden.

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:38

Helemaal mee eens Frenia......

jacky2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:01

Wat vind jij een latere leeftijd ?
Op welke leeftijd kunnen ze het best geruind worden ?

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:24

hebben jullie dat stuk in de Bit gezien over dat paard dat zichzelf pijnigde? Volgens de gedragdeskundige was dit omdat het paard (een ruin) sexueel gefrusteerd was. Zij pleitte ervoor hengsten voor hun 1e jaar al te laten castreren, voordat de hormoonspiegel omhoog ging. Vond het wel een verrassend stukje

Schafstall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:02

Mariska_28 schreef:
hebben jullie dat stuk in de Bit gezien over dat paard dat zichzelf pijnigde? Volgens de gedragdeskundige was dit omdat het paard (een ruin) sexueel gefrusteerd was. Zij pleitte ervoor hengsten voor hun 1e jaar al te laten castreren, voordat de hormoonspiegel omhoog ging. Vond het wel een verrassend stukje

En dat is precies....waarom ik er voor volgend voorjaar uit wil zijn castreren ja/nee. Boya wordt 3 in april en om em onnodig te pesten vind ik ook niet leuk. En nee....em hengst houden zou niet om te pochen zijn. Maar 't is gewoon zo'n heerlijk paard, de klik is er vanaf veulen af aan al. Ik kan er mee lezen en schrijven. Ben best wel bang dat dat verandert als ik em laat ruinen. Voor 't gemak met evt. andere paarden en de omgeving hier (staan heel veel paarden) zou 't als ruin makkelijker zijn, maar ja.....straks ben ik mijn eigen vertrouwde Boya kwijt en heb ik een ander paard . En het voordeel met z'n inloopstal schoonhouden, keurig een hoekje ingericht als wc.......ook al zo'n voordeel. Zelfs vanuit de wei loopt ie de stal in naar z'n wc. Geweldig toch!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 12:38

jacky2 schreef:
Wat vind jij een latere leeftijd ?
Op welke leeftijd kunnen ze het best geruind worden ?

Persoonlijk vind ik het prettig ze zo lang mogelijk hengst te houden en zeker tot hun 3e jaar. Als ze lekker in de groei zitten, vind ik het vervelend om aan ze te "knoeien". Dat is hetzelfde als merries : die moet je ook niet voor hun 3e laten dekken, je haalt er gewoon de groei uit. Met castreren gaat het meestal wel goed, maar er is ook een kans dat ze een infectie oplopen en er ziek van worden...

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 12:39

Boya schreef:
Mariska_28 schreef:

En dat is precies....waarom ik er voor volgend voorjaar uit wil zijn castreren ja/nee. Boya wordt 3 in april en om em onnodig te pesten vind ik ook niet leuk. En nee....em hengst houden zou niet om te pochen zijn. Maar 't is gewoon zo'n heerlijk paard, de klik is er vanaf veulen af aan al. Ik kan er mee lezen en schrijven. Ben best wel bang dat dat verandert als ik em laat ruinen. Voor 't gemak met evt. andere paarden en de omgeving hier (staan heel veel paarden) zou 't als ruin makkelijker zijn, maar ja.....straks ben ik mijn eigen vertrouwde Boya kwijt en heb ik een ander paard . En het voordeel met z'n inloopstal schoonhouden, keurig een hoekje ingericht als wc.......ook al zo'n voordeel. Zelfs vanuit de wei loopt ie de stal in naar z'n wc. Geweldig toch!

Toch denk ik dat je het snel genoeg merkt aan je paard of hij nog handelbaar is of teveel last krijgt van zijn hormonen. Maar ik wil er ook geen jaren over doen met welles / nietes. Het is bij mij niet om te pochen, maar ik zou het wel leuk vinden als hij mijn merries dekt en toch ook handelbaar blijft.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:03

Onze hengst Gispy King is nu 7 en we doen er alles mee. Hij is wel eens ondeugend, en je moet inderdaad in de gaten houden dat het een hengst is, maar ik neem hem overal mee naar toe.
http://pub11.bravenet.com/forum/931300129/show/497815
hier staan foto's op van vorige maand, op de derde foto rijd ik op Gipsy King, de rest zijn al mijn merrie's die hij dekt.
hij weet gewoon het verschil als we gaan rijden of dekken.
maar blijf alert, het blijft een hengst.
We hebben ook nog een jaarling hengst lopen, daar merk je helemaal niets aan.
jaarling loopt samen met een ander jaarling een ruin, en en shet.
Gipsy King heeft een eigen wei, naast die van de merrie's met dubbele bedrading. zo kan hij toch contact zoeken, maar laat hij het om er doorheen te lopen.
Als de merrie's hengstig zijn en niet gedekt hoeven te worden, dan zetten we ze een wei verder, we pesten hem niet.
Hij staat op stal ook gewoon tussen de merrie's zonder problemen.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:35

Maar zoals ik het nu lees, hebben bijna alle mensen met een hengst ook een hengst die dekt, dan vind ik het een ander verhaal. Maar ik heb geen plannen om met em te dekken......

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 18:30

mijn hengstje dekt niet hoor ik hoop het wel ooit te kunnen doen maar hij is nog steeds maagd

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:07

Dat je paard idd veranderd zit er dik in, maar het hoeft niet noodzakelijk een compleet ander paard te worden.

Mijn ervaring is dat 3 jaar kantje boordje is. Dus net nog niet te laat. Nu zijn tinkers wel laatbloeiers, dus misschien op dat vlak ook...(waarschijnlijk wel )

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:06

Ik denk wel dat als ik niet zou dekken met mijn hengst dat ik hem wel zou laten castreren, gewoon omdat dat makkelijker is, bij een hengst hangt er toch vaak wel weer een gebruiksaanwijzinkje aan, (letterlijk en figuurlijk haha en sommige ruinen ook wel hoor )

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:11

Interessant topic moet ik zeggen, heb zelf alleen weinig zinnigs te melden

Snowdon ('geile' ruin/klophengst?) heeft wel eens z'n streken, wat als hengstenstreken gezien kan worden. Maar over het algemeen (en zelfs dan) is hij gewoon voorbeeldig...

Verder een en ander aan ervaring met hengsten, maar vind het zelf niet genoeg om daadwerkelijk over hengstenervaringen te spreken. Vind ze vaak wel veel leuker om mee te werken en Tinkerhengsten zijn over het algemeen veel handzamer op te voeden dan overige hengsten.

Een shetlanderhengst vind ik echter niet vergelijkbaar, maar heb die hier ook rondlopen.

Schafstall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 20:53

snowdon schreef:
Vind ze vaak wel veel leuker om mee te werken

Dit bedoel ik, you know what i mean. Verder denk ik ook wel een beetje als Tinkermuts. Kortom veel twijffels en met plussen en minnen schiet ik ook niets op.

Gelukkig is het nog geen voorjaar........