Welke hengst voor deze merrie??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:35

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:38

oke, dan wel stom dat ze dat op hun site zetten en dan ook nog eens de fout maken achter zijn vader.
Ik dacht al, ligt het nouh aan mij, of moet ik een bril hebben :p

kimberley12

Re: Welke hengst voor deze merrie??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:37

matador liep altijd grand prix met kyra kyrklund

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:44

kimberley12 schreef:

Er bestaan 2 Matadors. De Zweedse Warmbloed hengst waar jij het over hebt en de Trakhener Matador die de vader van Obelisk is.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:11

Ik zou eens kijken naar een hengt met een mooi lang voorbeen en een mooi front. Ik vind je merrie nogal korte voorbenen hebben. Kom je automatisch in de hoek van Krack C, Jazz, Trento B (alhoewel de collectie veulens dit jaar niet zozo was las ik in de IDS).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:57

kimberley12 schreef:

Dat is niet de vader van Obelisk en geen Trakehner, trouwens ook geen volbloed

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:59

karijn schreef:
Trento B (alhoewel de collectie veulens dit jaar niet zozo was las ik in de IDS).

Je hebt ergens gelezen.... En dan ga je adviseren? tja...

Joki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:42

Okay Obelisk is inderdaad van de Matador van Donauwind. Maar er is ook een goedgekeurde volbloed Matador xx van Gidon xx

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 22:45

Basvdv schreef:
karijn schreef:
Trento B (alhoewel de collectie veulens dit jaar niet zozo was las ik in de IDS).

Je hebt ergens gelezen.... En dan ga je adviseren? tja...

Ik wil niet vervelend zijn hoor, maar IDS staat voor In de Strenge en dat is het blad van de KWPN en daar stond het verslag in van het nakomelingenonderzoek en dat is dus zo objectief als ik weet niet wat. En ook ik werd niet bepaald vrolijk van zijn rapport!
Zo een nakomelingen rapport is gemaakt aan de hand van zijn veulens en liegt dus niet. Dus ja... Ze heeft ergens gelezen... en wel in het officieële blad van het KWPN, aan betrouwbaardere informatie kun je niet komen hoor!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:04

Ik was zelf best wel gecharmeerd van Trento B vanwege de papieren (Krack C x G. Ramiro Z.), maat, bouw en zijn bewegingen. Fokken blijft altijd nog wel gokken. Inderdaad het rapport in de IDS was niet positief. Uiteindelijk zal je toch een keuze willen maken. Praat anders eens met de fokker van de betreffende hengst die je in gedachte hebt of andere professionelen die sperma leveren. Zij kunnen vaak ook een goed advies geven welke hengst bij je paard past.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:45

karijn schreef:
Praat anders eens met ......... professionelen die sperma leveren. Zij kunnen vaak ook een goed advies geven welke hengst bij je paard past.

Dan krijg je iig een hengststenkeuze
Maar om nu te gaan praten met iemand die er voordeel bij heeft sperma te verkopen, lijkt me niet echt aan te raden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:08

Desire schreef:
(..) is het blad van de KWPN en daar stond het verslag in van het nakomelingenonderzoek en dat is dus zo objectief als ik weet niet wat. En ook ik werd niet bepaald vrolijk van zijn rapport!
(...)en wel in het officieële blad van het KWPN, aan betrouwbaardere informatie kun je niet komen hoor!

Hahaha! Je zal het ongetwijfeld wel goed bedoelen, maar hier moest ik toch hartelijk om lachen.
Betrouwbaar, objectief?? Kom nou... Als de kwpn echt betrouwbaar en object zouden zijn hadden ze die hengst afgekeurd ipv toegelaten. Er zijn hengsten om minder afgekeurd, maar de enige rede dat Trento nog ggk staat is omdat ze 'm het jaar daarvoor helemaal ophemelde als zijnde dé hengst en geweldig dit en geweldig dat. En het kwpn kan zich zelf moeilijk in z'n eigen vingers gaan snijden en zo zijn er nog wel legio voorbeelden. Een blad over het eigen stamboek kán niet objectief zijn.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:30

Dat is het prbleem vaak met die geweldige kampioenen die het zo goed aan de hand en later onder het zadel doen. Daar is de verwachtingswaarde zo groot van, daar gaat jan en alleman, met de nadruk op het laatste, bij dekken.
Als het dan geen fokhengst op zijn veulenafstamming blijkt te zijn geeft iedereen elkaar de schuld.
Maar ook een veulenafstamming zegt niks, zie Contango die op zijn tegenvallende veulens geexporteerd werd, daar hebben ze nog spijt van.

Of een hengst een goede fokhengst is blijkt pas als zijn dochters kinderen hebben en zijn kinderen het in de sport goed doen.
Maar dan moet er eerst wel een hele tijd mee gefokt zijn.

Daarom is het maar goed dat er op zoveel verschillende gronden een hengst gekozen wordt, anders zou een hengst zich nooit kunnen bewijzen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:25

Is Lancet misschien iets?

zal het zometeen toelichten, de servers worden geloof ik ieder moment gewisseld

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 14:19

Dan krijg je iig een hengststenkeuze
Maar om nu te gaan praten met iemand die er voordeel bij heeft sperma te verkopen, lijkt me niet echt aan te raden.[/quote]

dat is ook de reden van de diensten die ik aanbied.

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:22

Nou heb ik helemaal (nog) geen verstand van fokken, maar ik heb Trento B een paar keer gezien onder het zadel en hij viel mij ontzettend tegen. Bij de PAVO Cup kreeg hij tienen, maar die waren (in mijn en meerdere ogen) onterecht. Als je dan toch een Krack-hengst wilt zou ik gaan voor Tolando (Krack C x Flemmingh). www.uytert.nl Die hengst is echt super vooruit gegaan dus straks met de hengstencompetities verwacht ik daar persoonlijk wel veel van.
Verder leuke hengsten waar ik een aantal leuke nakomelingen van ken: Polansky, Scandic (!) en iets geheel anders maar misschien wel een idee vanwege z'n koele karakter: Parcival... www.vandenbergholland.com

Verder waag ik mij niet aan adviezen, ik ga de komende twee jaar eerst zelf eens mij verdiepen in de hengsten zodat ik een goede keus kan maken voor mijn merrie die dan 3,5 is...

Succes verder!

Sjappie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:43

Tolando is inderdaad een leukere Krack dan Trento (en toevallig een Krack x Rubinstein i.p.v. Flemmingh, lekker veel inteelt anders). Tolando is erg vooruit gegaan, of ie dan ook direct goed vererft is ten tweede.

Front is wat deze merrie erg kan gebruiken, San Remo staat hierom bekend. Geeft ook zeker leuk bewegende paarden.

Maar eigenlijk zal je met deze merrie meer moeten denken in generaties. Eerlijk gezegd moet er zoveel 'verbeterd' worden aan deze merrie, dat geen enkele hengst goed genoeg is zeg maar. De vraag is dus wat je het belangrijkste vindt.

Rudy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 22:36

Sjappie schreef:
Maar eigenlijk zal je met deze merrie meer moeten denken in generaties. Eerlijk gezegd moet er zoveel 'verbeterd' worden aan deze merrie, dat geen enkele hengst goed genoeg is zeg maar. De vraag is dus wat je het belangrijkste vindt.

Om een beetje beter dressuurpaard te krijgen.
We zouden een iets donker veulen willen, die hoog op de benen staat en meer front heeft dan de merrie.
Ook dat de schouder beter gewouwd is om te kunnen 'bewegen' straks.
We denken momenteel nog steeds aan Obelisk omdat we een Obelisk thuis staan hebben sinds kort en sat hij is het rijden super koel is en potentieel toont.
Alvast bedankt voor de tips en er zijn er nog steeds welkom.

RUDY

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 07:55

Rudy schreef:
Sjappie schreef:

Om een beetje beter dressuurpaard te krijgen.
We zouden een iets donker veulen willen, die hoog op de benen staat en meer front heeft dan de merrie.
Ook dat de schouder beter gewouwd is om te kunnen 'bewegen' straks.
We denken momenteel nog steeds aan Obelisk omdat we een Obelisk thuis staan hebben sinds kort en sat hij is het rijden super koel is en potentieel toont.
Alvast bedankt voor de tips en er zijn er nog steeds welkom.

RUDY

Hmm, zou je dan niet beter een veulen kopen ipv fokken?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:19

kleur kun je bijna niet fokken.
Maar ik denk niet dat je met deze merrie en 1 hengst gelijk al die punten bij het veulen krijgt. Daarvoor is er teveel 'mis' om een hengst te vinden die dat allemaal doet.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:11

Als je een donker veulen wil: Sandreo fokt geen voskleur. Heeft een mooi exterieur en kan goed bewegen. Is ook mooi aan de maat.

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:19

karijn schreef:
Als je een donker veulen wil: Sandreo fokt geen voskleur. Heeft een mooi exterieur en kan goed bewegen. Is ook mooi aan de maat.

en niet zo sterk van achterbeen gebruik.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:57

Oklund fokt ook geen voskleur. Heeft wel een sterk achterbeen maar is een springpaard.