Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Riant schreef:Wist je dat de mens zo ongeveer de enige "diersoort" is die zijn hele leven door melk kan/wil drinken ?
Dieren doen dat niet. Met een jaar maximaal is het bij paarden meestal over.
Met zijn hoofd tussen het hek doorgefrommeld wist hij het toch te bereiken en ik hoorde hem zuigen, moeders was alleen niet gecharmeerd van deze actie en gaf hem een optater
Dus, optijd afspenen, ben ik zeker voor! T@nj@ schreef:Ik heb mijn veulen pas bij zijn moeder weggehaald toen hij 1 werd.
Moest ook wel want het is een hengstje en dat werd te link.
Ik heb ze beide gewoon bij elkaar gelaten tot moeder aangaf dat ze het zat werd, wilde het veulen drinken dan liep ze weg of gaf hem een tik, dat was voor mij het sein dat het tijd werd.
Uiteraard heb ik ze vooruit wel regelmatig gescheiden, bijvoorbeeld overdag uit elkaar en dan savonds weer bij elkaar of andersom, snachts uit elkaar en overdag bij elkaar werkte perfect en de scheiding heeft ook totaal geen stress en problemen opgeleverd.
Mijn ervaring is dus dat de merrie het zelf regelt maar zou die van jou dat niet doen dan zou ik ze toch zelf uit elkaar halen.
en laatst had ze de sloot ontdekt om uit te drinken.

Quinzy schreef:Rij je ook op de moeder? En hoe gaat dat dan in zijn werk?
Ik wil zo snel morgelijk terug buitenritjes maken met mijn merrie. In het begin met veulen bij maar nadien ook terug alleen.