Wat voeren jullie veulens t/m twenters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:14

En vooral ook op tijd ontwormen!!!!

ik kon niet meer editten dus maar even apart gezet.

Katelijne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 16:40

sarabande schreef:
En vooral ook op tijd ontwormen!!!!

ik kon niet meer editten dus maar even apart gezet.

Dat vind ik ook heel belangrijk. Op tijd goed ontwormen en de inspuitingen niet vergeten.

_Rosa

Re: Wat voeren jullie veulens t/m twenters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:33

ja idd goed en optijd ontwormen!

ik vind 3kg voor een half jaar oud veulen niet veel, ze zijn in de groei en hebben het hard nodig. verder zit er in hooi ook niet al te veel voeding, tenminste dat van ons niet, dat komt uit een natuurgebied, en dus onbemest maar wel weer met kruides.

ik vind op eten moet je niet besparen dus dan zeker ook niet voor veulens!!

trouwens april is al lekker een stuk gegroeid zit super in de vacht, niet overdreven dik en ze voelt zich hartstikke goed.

regina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:01

ik geef aan mijn half jaar oude shetland hengstje een halve kilo.

iemand idee of hij meer moet? minder zeker niet, dan wordt hij te dun...

Eilinora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:42

ik heb een anderhalf jarige pony,
ze stat op een redelijk vette weide en krijgt wat hooi en wortelen bijgevoerd maar meer niet.
ze groeit er enorm op.

Pigino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:42

wij voeren onze veulens 2 kg pavo veulenbrok en 2 kg haver per dag tevens krijgen ze multivit van pavo extra
natuurlijk hebben ze de gehele dag ruwvoer tot hun beschikking en lopen ze de hele dag buiten te spelen savonds is hun bedje weer opgemaakt voor de nacht

onze jaarlingen krijgen ook pavo veulenbrok en haver, als ze aan het werk gaan vullen we het ook aan met alfa alfa

ik ben van mening dat je een jong paard alles moet geven wat hij of zij nodig heeft , als ze als veulen een achterstand oplopen dan fiets je er jaren achteraan

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:41

sarabande schreef:
Tinne schreef:
Ik ben niet tegen geen brok voeren, als ze voldoende hooi en/of kuil krijgen is dat denk ik wel voldoende. Maar ik vraag me dan idd wel af of daar alle stoffen in zitten die een veulen nodig heeft?

3 kg veulenbrok vind ik veel te veel voor een veulen van een half jaar oud.

Op welke basis vind je dat???
Mijn 2 veulens van 5 maanden oud bunkeren met gemak samen 6 kg Havens veulenbrok weg en zijn niets te vet, maar nog steeds wel glanzend in hun velletjes, hier foto's van vorige week.

viewtopic.php?f=59&t=488102
Daarnaast krijgen ze hooi en nog steeds gemaaid gras maar dat is meer voor het lekkere, er zit niets meer in.

Voeren doe je op het oog, maar om veulens gezond groot te brengen moet je echt investeren in de voeding die daar speciaal voor gemaakt wordt, naast ruimte en onbeperkte bewegingsmogelijkheid.

Ik ga helemaal met sarabande mee, mijn 2 krijgen ook 2 x per dag elk een kilo veulenbrok ,daarnaast kuil of hooi plus dat ze nog op het land gaan maar dat is meer om bezig te zijn want in het gras zit nu helemaal niets mee . Ik heb zelf hiermee de beste resultaten . Een jong beest heeft gewoon dat alles van vitamines en eiwitten en calcium nodig om stevige botjes te krijgen . Ik zie hier vaak beesten verschijnen waarvan gezegd wordt ,hé hij heeft een lekker dik buikje nou dan krijg ik het zowat ,een dikke buik hoort niet voor een veulen ,jaarling ... dan zitten ze gewoon vol bloedwormen . Ze mogen mooi rond zijn maar geen hangbuikje hebben
Ik heb vroeger ook een paar paarden aangekocht die in de opfok in Polen hadden gezeten dus gewoon 3 jaar weidegang zonder bijvoer e wil niet weten hoe die beesten eruitzien en bovendien duurde het meer dan 2 a 3 jaar voor die paarden even sterk waren als een ander paard die wel goed gevoerd is als veulen/jaarling

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:47

Mijn welsh a veulentje krijgt 's morgens en 's avonds een handje onderhoudsbrok en en een plak hooi. Meer niet, zo hebben we het twee en een half jaar geleden ook met ons andere welsh veulentje gedaan en dat is perfect gegaan. Allemaal die aparte brokken (veulenbrok, merriebrok, sportbrok enz.) vind ik een beetje onzin. Ruwvoer is veel belangrijker als krachtvoer maar tegenwoordig voeren mensen vaak kilo's krachtvoer en maar weinig ruwvoer. (niemand persoonlijk mee bedoeld hoor)

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:58

Ik voel me niet aangevallen, maar wil je echt een sober ras als een welsh A vergelijken met een sportpaard????

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:19

ik ben wel benieuwd wat er precies in veulenbrok zit in vergelijking met gewone conditie of sportbrok? Mijn merrie (kwpn) gaat ook fors terug in het krachtvoer als ze niet werkt, zo'n veulen wordt helemaal niet belast behalve wat hij zelf aan beweging neemt, dus als die ook 2 kilo veulenbrok moet eten kan daar in vergelijking toch nooit zoveel inzitten als de 2 kilo conditiebrok die mijn merrie dan eet? (heb er nog nooi mee te maken gehad, dat zie je wel )

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:05

Nicole288 schreef:
zo'n veulen wordt helemaal niet belast behalve wat hij zelf aan beweging neemt

Wat dacht je van groeien.

Hier de uitleg van Havens al jaren mijn voermerk.

SUCCESVOL VEULENS OPFOKKEN De juiste voeding in het eerste levensjaar is de basis voor latere prestaties. In het eerste levensjaar ontwikkelen zich voornamelijk de spieren en het skelet van een paard of pony. Een goede voedingsopname is dan van fundamenteel belang voor een proportionele groei en een gezonde start.

VOEDINGSOMSTELLING VOORBEREIDEN

Voor elk veulen komt de tijd dat het van de moeder gescheiden gaat worden en bij de voedingsomstelling zijn er enkele dingen waar men op moet letten. Een abrupte voedingsomstelling brengt namelijk stress, waardoor het immuunsysteem verzwakt en het veulen een hoger risico kan lopen op infecties. Om de toevoer van voedingswaarden te verbeteren en tegelijkertijd de overgang na het spenen te vereenvoudigen moeten veulens al zo vroeg mogelijk wennen aan het opfokvoer in een aparte veulen-voederbak die niet toegankelijk is voor de merrie.
HAVENS Veulenkorrels hebben een aangepaste diameter van ca. 4 mm zodat het voeren al zeer snel na de geboorte kan beginnen.

EXTRA OCD-PREVENTIE

Veulens groeien vooral in het eerste jaar enorm en hebben daardoor behoefte aan voeding van hoge kwaliteit. Na het spenen moet de missende moedermelk worden vervangen door hoogwaardig voer met de juiste voedingswaarden. Bovendien ontstaat de bekende aandoening OCD voornamelijk tijdens de eerste levensmaanden van een veulen.

De HAVENS Veulenkorrel biedt een optimale energie- en eiwitverzorging en is samengesteld uit hoogwaardige en lichtverteerbare natuurlijke grondstoffen. De korrel bevat veel vitaminen, mineralen, sporenelementen en toegevoegde melkprodukten voor een optimale ontwikkeling van botten, zenuwen en spieren.
De samenstelling van de moedermelk fungeert als voorbeeld voor de HAVENS Veulenkorrel. Dat betekent dat het voer gekenmerkt wordt door een matig vet- en eiwitgehalte en een zeer hoog aandeel van het zoete lactose (moedermelk heeft een lactose-gehalte van ca. 50-60 gr/l).
De proteine-behoefte wordt afgedekt door hoogwaardige soja- en melkproducten. Bovendien bevat het voer het belangrijke Multi-Calcium-Complex voor een sterk en gezond beenwerk. Dat is vooral bij veulens erg belangrijk voor de vorming van het bot- en beenderstelsel en kan bekende aandoeningen als OCD bij het veulen helpen te voorkomen.
Door de hoge gelijkenis van ons veulenvoer met de moedermelk komen opnameproblemen na het spenen amper voor.

HAVENS Veulenkorrel bevat – met als uitzondering de toegevoegde melkpoeder – uitsluitend plantaardige en natuurlijke grondstoffen die voldoen aan de strenge eisen van de GMP-Plus en HACCP certificering.

TE VOEREN HOEVEELHEID:
ca. 1 kg veulenkorrel per 100 kg lichaamsgewicht per dag

Te voeren tot een leeftijd van ca. 1,5 jaar. Hierna kunt u overschakelen naar bijvoorbeeld Muesli-zonder-haver of Basis-Sportbrok. Deze voeders zijn ook zeer geschikt voor jonge paarden die training genomen gaan worden.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:58

Mijn veulentje van 8 maanden Kruising haflinger X KWPN-er krijgt 1,5 kilo biks per dag verdeeld over 2 keer, overdag het land nog in, en s'avonds na de biks krijgt hij heel ruim kuil of hooi om lekker op te eten

pavo veulen voer;
Voor jonge paarden van 1 - 3 jaar
Voor een evenwichtige groei en optimale botontwikkeling

Wanneer het veulen ongeveer 5 -6 maanden is, dan kan het overgeschakeld worden op PAVO Veulenbrok PODO®. Dit product heeft een groter formaat (8 mm) en is speciaal afgestemd op de voedingseisen van oudere veulens, enters en twenters. Voor een optimaal resultaat is het aan te bevelen de PAVO Veulenbrok PODO® te blijven voeren zolang het dier nog groeit. In de regel is dat tot een leeftijd van 2 - 2 ½ jaar. Daarna groeien paarden nog wel, maar kunnen ze worden overgezet op een brok, geschikt voor volwassen paarden en pony's

Welke rol speelt de voeding bij de jonge paarden
Paarden groeien in hun eerste levensjaren enorm snel. Voor deze groei is een goede voorziening van energie, aminozuren en essentiële mineralen voor een goede botgroei essentieel. Met PODO zorgt PAVO dat met name in deze periode van het leven van een paard geen fouten worden gemaakt richting de botontwikkeling.

Wat zijn de eigenschappen van de veulenbrok
- 8 mm korrel
- Granenrijk: Veulenbrok is granenrijk en volledig uitgebalanceerd
- Energie en Aminozuren: Om te kunnen groeien heeft een veulen een zeer hoge behoefte aan energie en essentiële aminozuren (o.a. lysine, methionine en cysteïne). Aminozuren zijn bouwstenen van eiwit welke nodig zijn om te kunnen groeien.
- Mineralen en sporenelementen: Calcium, Fosfor, Magnesium en de sporenelementen Koper, Zink en Mangaan spelen een erg belangrijke rol bij de ontwikkeling van het beendergestel. Met name een hoge biologische beschikbaarheid en een optimale onderlinge verhouding is nodig voor een evenwichtige ontwikkeling van de botten
- Vitaminen: Met een dubbele dosering van alle belangrijke vitamines voor een uitstekende weerstand van de jonge paarden

Gebruiksadvies
Voor veulens vanaf 5-6 maand tot een leeftijd van 3 jaar
Afbeelding
Tip: Geef veulens en opgroeiende paarden GEEN enkelvoudige granen. De mineralenverhouding in granen is namelijk precies verkeerd voor paarden in de groei.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:05

Zanda krijgt erg weinig hoor ik wel.

Nu denk halve schep veulen brok per dag, dus 1/4 per keer (van de winter zal hij naar verwachting 1 kg krijgen)
Hij staat wel de hele dag op de wei, waar nog best veel gras in staat.
en onbeperkt hooi.

En elke dag pavo vital als extra, omdat hij zo weinig brok krijgt.

Hij is bijna 160 groot, dus niet klein voor een jaarling van eind juni

En energie genoeg.

Meer durf ik hem ook niet te geven, want hij is meer dan dik genoeg

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:10

Ayla is nu 7,5 maand. Tot de 5e maand kreeg ze veulenbrok, maar buiten het feit dat ze het nou niet bepaald lekker vond, hadden we ook het idee dat het wat overbodig was. We hebben het gebruikt in de periode dat Pride langzaam van de merriebrok afging. Ayla at ook graag een hapje merriebrok mee. Na het afbouwen van de merriebrok heeft Ayla een veulenvoerbak gekregen. Hier gooi ik elke dag 500-750gr muesli zonder haver van Havens in. Verder eet ze met de pot mee. Ze staat met mams en pleegpaps in de stal, en die krijgen 's ochtends en 's avonds hun basisbrok. Ayla krijgt daar altijd ruim haar deel van. Verder krijgt ze een scheutje olie over haar muesli, worteltjes en appeltjes en uiteraard heeft ze de beschikking over genoeg kuilgras. Omdat ze nog niet afgespeend is krijgt ze ook nog wat melk binnen, maar veel drinkt ze niet meer.
Ze ziet er super uit, is in perfecte conditie en ik zie gewoon dat ze lekker in haar vel zit.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:21

Die buitenkant vertelt helaas zo weinig over de binnenkant en met name op de langere termijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:59

Klopt Sugarmiss

maar meer als de buitenkant heb je niet op dit moment

Als een paard meer dan dik genoeg is, glimt als een spiegel en elke dag heerlijk rond speelt vol energie
wat moet je dan meer?

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:34

Ik ken mensen die perfect afgemeten voeren, maar hun veulen staat dan 23 uur per dag op stal. Dan maakt je voer ook geen donder uit. Muesli zonder haver is ons aangeraden, en de "statjes" gaven aan dat er veel vitaminen inzaten en een goede calcium/fosfor-verhouding. Vond ik overtuigend genoeg.

bar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:39

Wij hebben ook vaak een groepje veulens in de opfok. In het begin krijgen ze nog wat veulen brok maar al gauw krijgen ze t/m twenter 2 kilo basisbrok per dag en onbeperkt kuil. Meer hebben ze ook niet nodig hoor. Onze paarden zijn altijd zeer goed in conditie en wij hebben ook nooit klachten gehad dat ze te weinig eten kregen.

Tsikala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:25

Ik ben eigenlijk heel benieuwd of de hoogte van een paard, genetisch bepaald is. Want zoals ik het nu lees, is het zo, dat als een paard vanaf veulen goed voer krijgt, deze groter en sterker word, dan een paard die dit niet heeft gehad (geen krachtvoer, alleen ruwvoer). In hoeverre is dit waarheid? Ik heb altijd gehoord dat de uiteindelijke hoogte van een paard/pony genetisch bepaald is bij de geboorte.... Wie oh wie??

Tsikala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:02

Nobody??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:06

Ik denk dat het genetisch bepaald is, maar door verwaarlozing wel kunt remmen.
Idem aanmaak van sterke botten.

maar of dat ook al is bij een genoeg aan ruwvoer en gras?

_Noah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:09

Dat is een goeie vraag, wat ik altijd heb gedacht is genetisch bepaald maar dat externe factoren ook een rol spelen in de groei zoals, voeding, ziekte,weer!

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:23

Je kan groei niet ech beinvloeden, wel vertragen.
Een heel dik jong paard of heel slecht in conditie groeit minder hard.
Door slechte opgroei omstandigheden worden veel ergere zaken gecreeerd die van grote invloed op de gezondheid zijn.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:27

Er zijn ook mensen die denken dat als je een paard op jonge leeftijd (2) laat dekken dat ze dan niet zo groot worden.
Ook dat is onzin.
De hoogte is deels genetisch bepaald, maar dan moet je uitgaan van niet alleen de directe ouderdieren, maar ook van de ouders daarvan; nogal een onzekere factor dus.
Verder is de groei afhankelijk van beweging en voeding.

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:28

Mijn shetlandveulen van anderhalf heeft weidegang (aan een touw, dus kan niet te veel eten in één keer), een emmer
hooi en 2 sneetjes brood per dag.

Genoeg?