welke hengst zouden jullie hier op zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loes-freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:21

ik heb wel een leuke hengst voor je.
dan heb je 1/3 fries, 1/3 haflinger en 1/3 appaloosa.
Afbeelding
en heeft het super gedaan op de appaloosa sportdag.

Nannes

Re: welke hengst zouden jullie hier op zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:27

Ik vind het een beetje vreemd dat iedereen meteen begint dat je zoiets toch niet verkocht krijg, want er zullen zat mensen zijn die niet naar de papieren kijken, maar naar het karakter en bouw van het paard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:48

Nannes schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat iedereen meteen begint dat je zoiets toch niet verkocht krijg, want er zullen zat mensen zijn die niet naar de papieren kijken, maar naar het karakter en bouw van het paard.

Idd, en die hebben MEER DAN VOLDOENDE keus uit alle in volle overtuiging 'gefokte' produkten die er nou al te koop worden aangeboden.
Er zijn ruim voldoende paarden om exootjes uit te zoeken. Daar ga je gewoon niet op fokken tenzij je echt geen hart hebt voor je paard.

Er zijn namelijk veel meer van dat soort paarden als dat er kopers voor zijn. Tuurlijk zijn er voor dat soort paarden kopers, maar voor elke koper zeker 10 paarden waarvan er dus 9 al geen leuk baasje kunnen vinden en naar de slager gaan via een of andere markt.
Als je de roze bril af zet, zul je zien dat 90 % van de 'apart gefokte' mengelmoesjes de dood ingaan. De andere 10 % komt grotendeels terecht op verhuurmaneges, zodat ze elk weekend urenlang met ongevoelige ongetrainde ruiters het bos door mogen.

Fok geen exoot. Het is zielig.

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:57

NIET MEE FOKKEN. Je voegt dan niets toe aan de populatie. Hard maar waar. Gewoon lekker genieten van je pony, maar vooral niet vermeerderen.
Ook zonder te fokken kun je veel plezier van haar hebben.
gr. M

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:32

Ik ben helaas bang dat ik het met de meeste hier eens moet zijn. Aanvankelijk dacht ik dat je het misschien zelf wou houden. Maar als je nu al weet dat je het gaat verkopen dan zou ik me er eerlijk gezegd niet aan wagen. Het is idd al moeilijk om zuiver gefokte beestjes aan een goede(!) eigenaar kwijt te raken, laat staan een paardje zonder papier waarvan je nu het nog niet geboren is niet kan zeggen of het exterieurmatig wel wat wordt. De kans is groot dat je dan een manegepony of zelfs alleen maar hondenvoer fokt

-x- Nouska

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 23:08

Het gaat er hier niet om of iets wel of niet verkocht zal worden.
Ik vraag naar een mening welke hengst jullie er mijn merrie zouden
zetten, naar jullie smaak en ideeen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:10

Naar 'mijn' smaak en idee niks.
Simpelweg omdat je het hier wel over een leven hebt wat je op de wereld schopt en als je bij voorbaat al weet dat hij of zij zeer waarschijnlijk bij een manege (misschien wel manege Stegeman) eindigt, waarom zou je dan moedwillig zo'n leven op de aardkloot zetten. En dat terwijl je er financieel écht niet op vooruit zult gaan.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 23:15

Sammie schreef:
Naar 'mijn' smaak en idee niks.
Simpelweg omdat je het hier wel over een leven hebt wat je op de wereld schopt en als je bij voorbaat al weet dat hij of zij zeer waarschijnlijk bij een manege (misschien wel manege Stegeman) eindigt, waarom zou je dan moedwillig zo'n leven op de aardkloot zetten. En dat terwijl je er financieel écht niet op vooruit zult gaan.

sorry hoor maar reageer dan niet als je geen mening hebt

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:04

Lijkt mij vrij duidelijk dat ik een mening heb. Hij komt alleen niet overeen met wat jij graag wilt lezen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:58

hier zou ik een volbloed arabiertje op zetten.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:31

vlasta schreef:
Het gaat er hier niet om of iets wel of niet verkocht zal worden.
Ik vraag naar een mening welke hengst jullie er mijn merrie zouden
zetten, naar jullie smaak en ideeen.

Mijn mening qua hengstenkeuze had ik als op de eerste pagina gezet, punt blijft dat de uiteindelijke beslissing bij jou ligt. Tien mensen achter elkaar kunnen hier wel schrijven dat je er een huppeldepup op moet zetten, maar wij kunnen alleen vanaf de foto beoordelen en vanuit onze eigen smaak uitgaan. Punt blijft ook.. wil je fokken of vermeerderen.

-x- Nouska

PS Neem het aub niet persoonlijk, maar ik ga als hobbyfokker gewoon uit van mijn eigen ervaringen met de verkoop. Het is zeker niet aanvallend bedoelt!

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 12:00

Sammie schreef:
Lijkt mij vrij duidelijk dat ik een mening heb. Hij komt alleen niet overeen met wat jij graag wilt lezen.

ik lees ook wel dat je een mening hebt
En zoals je schrijft dat ik dat niet wil lezen is ook niet zo maar het is geen antwoord op de vraag die gesteld word.

En dat is WELKE hengst jullie hierop zouden zetten en niet ZOUDEN jullie hier een hengst op gaan zetten..

Ik wil zeker ook niet aanvallend overkomen maar ik weet al aan wie ik het veulentje ga verkopen en dat blijft in de famillie dus een goede baas krijgt het veulentje op zeker, maar het kan dus ook zo zijn dat ik het veulentje zelf houd en dat hij er alleen op gaat rijden..
Dit is in overleg met mijn neef.

loes-freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:10

als je echt een aparte wilt hebben, denk dan maar aan mijn appaloosa hengst, en is niet duur in de dekking.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 12:11

loes-freke schreef:
als je echt een aparte wilt hebben, denk dan maar aan mijn appaloosa hengst, en is niet duur in de dekking.

ja die is echt stoer...
is inderdaad wel een leuke combi denk ik..

Only_Tom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:18

Marleen79 schreef:
Tja...ik zou proberen om een wat rijtypischere pony te fokken... misschien een NRPS hengst?

Ga ik in mee

Je wilt hem verkopen??? Dan moet je helemaal niet gaan fokken schiet je niks mee op

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:27

Ik zou haar door een tinker laten dekken.

Denk dat het wel los loopt met de bewering dat je er niet vanaf komt.Sport pony's gaan net zo gauw naar de slacht.Zodra die niet meer presteren of overbelast raken en daardoor uit de running zijn gaan ze ook naar de slager,deze mensen zijn namelijk vaak wat harder dan mensen die het hobby matig hebben.

De mengelmoesjes worden vaak pony's voor het leven,ligt er maar net aan waar ze terecht komen.Ik heb op dit moment ook alleen maar paarden staan met papieren maar daar heb ik niet bewust voor gekozen.Een paard dat ik bezit gaat pas weg als ze dood zijn.En zo zijn er meerdere die zo denken.

mamamika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:35

Hoi
Ik heb het allemaal een beetje zitten lezen.
En ik persoonlijk vind dat je er een hengst op moet zetten die jouw ook aanspreekt en waarvan je zelf het gevoel hebt dat het een leuke combinatie is waar een leuk veulentje uit komt.
Er zijn namelijk genoeg mensen die best wel zoiets willen hebben want niet iedereen heeft een portomonnee van 10.000 euro om zo maar te zeggen.
En persoonlijk heb ik liever iets zonder papieren wat lief is en aanhankelijk en het ook leuk doet dan iets met een papier wat je dan nog is een smak met geld kost maar waar je geen schik mee hebt.
En natuurlijk wil je het gelijk als veulen verkopen of maak je het zeg maar rijklaar?
Ik denk dat je daar ook wel wat rekening mee moet houden.
Nou ik ben heel erg benieuwd wat je gaat doen

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:35

vlasta schreef:
Ik wil zeker ook niet aanvallend overkomen maar ik weet al aan wie ik het veulentje ga verkopen en dat blijft in de famillie dus een goede baas krijgt het veulentje op zeker, maar het kan dus ook zo zijn dat ik het veulentje zelf houd en dat hij er alleen op gaat rijden..
Dit is in overleg met mijn neef.
Dan is het een ander verhaal. Als jij zeker weet dat hij over 2 jaar alsnog dat veulen wilt hebben en er dus een koper voor hebt dan zou ik met die koper overleggen wat hij graag wilt. Wilt hij een rijtypischer paard of wilt hij meer richting de haflinger?

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:40

Only_Tom schreef:
Marleen79 schreef:
Tja...ik zou proberen om een wat rijtypischere pony te fokken... misschien een NRPS hengst?

Ga ik in mee

Je wilt hem verkopen??? Dan moet je helemaal niet gaan fokken schiet je niks mee op

groot vader van de appaloosa is toevallig een nprs hengst, vandaar die lange nek.
Afbeelding

en deze is door iemand anders gemaakt.
Afbeelding

je kan ook de website bekijken, staat afstammeling op.
http://www.freewebs.com/spotty-horses/spottyshirano.htm

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:56

Citaat:
groot vader van de appaloosa is toevallig een nprs hengst, vandaar die lange nek.

En dat grote hoofd?

Foto's vind ik nou niet echt goed promomateriaal voor de hengst.

beep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:08

ik ken heel veel mensen die een pony zonder papier hebben niet iedereen heeft het gelf om een of andere paard te koop met een goed papier, je kan ook blij zijn met een pony waar geen papier bij zit en hier lang plezie van hebben

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:17

Je hebt hier niet alleen te maken met een paard zonder papier, maar ook nog eens met een kruising. Ik denk dat je post van Dees nog maar eens door moet lezen, want het is momenteel (en nu met de economie) wel gewoon de keiharde waarheid.

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:17

ik vind dat je er een luxe type op zou moeten zetten. vind overigens je pony wel erg leuk man ... zou niet zeggen dat ze kruising fries en haflinger is. ben benieuwd wat voor hengst je kiest. persoonlijk vind ik die appaloosa niet zo mooi voor een hengst, maar ieder zijn smaak he

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:39

Sammie schreef:
Citaat:

En dat grote hoofd?

Foto's vind ik nou niet echt goed promomateriaal voor de hengst.

dat heeft hij helaas van zijn opa aan moeders kant, jonny af hoymark.
als je op de site kijkt let maar eens op loes, deze heeft het ook en jonny is tevens haar vader.

loes-freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:41

is ook geen dek hengst, en word het ook niet, maar zij nu een leuke goed koper hengst zoek, ben ik berijdt om haar te helpen.
shirano is ook maar goed 4 jaar en paar maanden onder het zadel.