slecht om je paard 2 jaar achtereen te dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:24

MSQuincyTE schreef:
Waarom zo je je paard niet 2 jaar achter elkaar laten dekken?
Dat doen best veel mensen hoor

Als best veel mensen dat doen wil dat nog niet zeggen dat het goed is! ,, nogmaals ik vind het niet erg als je je paard 2 keer achter elkaar laat dekken!

Nannes

Re: slecht om je paard 2 jaar achtereen te dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:27

op me stage worden ze ieder jaar gedekt. meteen de eerste hengstigheid na de geboorte. volgens mij kan het gewoon hoor, in de natuur gaat het ook gewoon zo.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:32

Ik zeg ook niet dat het goed is om 2 jaar achter elkaar je merrie te laten dekken.
Ik zelf zou mijn merrie niet 2 jaar achter elkaar laten dekken.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:36

Tuurlijk kan het, alles kan, als het maar geld opleverd voor de eigenaar.
Maar in de natuur (de enige echte zonder hekken) gaat het dus gewoon niet zo.

Onze manier van paarden houden heeft niets natuurlijks meer, dus gebruik dat woord/begrip dan ook niet te pas en vooral te onpas.

Als een merrie gezond is en niet mager of moeilijk op gewicht te houden kan ze best 2 jaar achter elkaar een veulen krijgen. Voor het welzijn van het paard en om voor de toekomst sterke veulen te houden zou ik ze het 3e jaar een jaartje leeg laten.

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:44

Wat is er volgens jou dan schadelijk voor de merrie en/of het veulen Sugarmiss?
Een groot verschil met 'de natuur' is dat tegenwoordig de meeste merries het jaar rond goed gevoerd worden en dat zou juist een pluspunt moeten zijn voor de voortplanting. Dan krijg je ook zelden magere merries.
Verder is de baarmoeder van een merrie ook na een dag of 10 vaak weer helemaal klaar voor een volgende dracht.
Al sla ik zelf de veulenhengstigheid liever over als dat kan, zeker bij merries van 12 jaar en ouder die al meerdere veulens hebben gehad. Dan heb je kans dat het herstel van de baarmoeder iets langer kan duren doordat de boel meer opgerekt is.
Maar als een merrie een gezond veulen heeft, geen problemen met de nageboorte heeft gehad en spontaan hengstig wordt, kan ik er niets slechts aan bedenken om weer te dekken.
Bij oudere merries (15+) zou ik zelfs juist ieder jaar dekken als je de merrie lang voor de fok wilt kunnen gebruiken.
Vaak haal je ze met een jaar niet dekken uit hun 'ritme' en krijg je ze moeilijker drachtig als je het daarna weer probeert...

Overigens is een paard van oorsprong meer gericht op voortplanten dan op het werk wat de meeste mensen van ze vragen
Mijn fokmerries zijn dan ook fulltime moeder en ik heb ze nog nooit zien overleggen met de hengst: "Nu even niet dekken hoor, ik wil nu een jaar voor mezelf..." (ja ze lopen hier met de hengst in de wei, dit in tegenstelling tot veel merries die nooit een hengst in het echt zien maar alleen de DA )
Maar van merries die ieder jaar een veulen krijgen, kan je imo ook geen sportprestaties verwachten. Dat is moeilijk te combineren.

Mijn oude merries zou ik ook echt geen plezier doen om ze een jaar leeg te laten.
1 merrie kan ik zonder veulen niet eens bij andere merries en veulens in de wei zetten, ze steelt de veulens en gaat daar over moederen en laat ze zelfs drinken al heeft ze geen melk.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:13

Onze Andalusische fokmerrie is nu 13 jaar oud. Ze heeft denk ik al 10 veulens gehad. Ze is in Spanje geboren en heeft daar ook veulens gehad. Daarna is ze naar Belgie verhuisd en heeft daar 4 gezonde veulens gehad. Ze heeft 1 miskraam gehad. Het veulen had de navelstreng helemaal om zich heen. Wij hadden haar drachtig gekocht, maar helaas voor de verkoper was hij zijn beste fokmerrie kwijt aan ons en het veulen was nog van hem en die was hij ook kwijt. Daarna is ze weer gedekt en in april is Athletico geboren. Ze is nu leeg, omdat ze vorig jaar en dit jaar een paar keer bevangen is geraakt van haast niks eten. Volgend jaar wordt ze weer gedekt. Onze andere Andalusische fokmerrie heeft 4 veulens gehad. Ze is nu leeg, omdat ze te koop stond. Zij wordt volgend jaar ook gedekt.

Mocht het vruchtje niet goed zijn, dan stoot de natuur het af. Is de merrie niet goed dan wordt ze niet drachtig. Heel simpel en heel logisch.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 09:50

@MarijeR: zoals jij het omschrijft is de ideale situatie en met verstand van zaken ga je er mee om. Maar je weet ook wel dat dat bij lang niet alle merries zo gedaan wordt.
Dat merries vaak de keus niet eens hebben of ze gedekt willen worden; praam erop en gaan met die banaan. IMO is dat verkrachting.
Als een paard fulltime fokmerrie is en blijkbaar geen last heeft van het jaarlijks veulenen en zogen tijdens dracht heb ik er geen probleem mee.
Waar ik wel een probleem mee heb is met vermeerderaars die kostte wat kost er elk jaar een veulen uit willen hebben, terwijl de merrie het dus niet aan kan.
Een merrie die al 3x aan de nageboorte is blijven staan daar fok je IMO niet meer mee. Als het paard dan ineens hoefbevangen blijkt en ingeslapen moet worden is de báás zielig
Terwijl het paard nog een hele leuke recreatiemerrie had kunnen zijn voor iemand.

Zo zijn er legio voorbeelden te noemen.

Als een merrie mager is doordat het veulen haar leeg trekt is dit IMO geen goede achtergrond om haar opnieuw te laten dekken.

Persoonlijk denk ik dat de veulens van een merrie die af en toe een jaar rust krijgt beter en sterker zijn als de veulens van merries die jaar in jaar uit een veulen krijgen.
Ik vraag me af of hier wel eens wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:01

ik wil sugermiss even bijstaan, want het valt me mee dat er toch nog iemand op bokt is die wel weet hoe de natuur werkt!!

net als het feit dat de meeste paarden in het wild niet met 2 jaar of eerder worden gedekt, zo word ook lang niet elke merrie elk jaar gedekt. in het wild werkt het gewoon heel anders, daar word het goed geregeld.

verder vind ik dat je naar het paard of de pony moet kijken of het gelijk weer gedekt kan worden. tuurlijk kan je best 2 jaar 8er elkaar laten dekken, maar kijk dan wel hoe je merrie er op reageerd. en voer flink bij als ze mager word.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:05

De fokmerries bij ons op stal worden elk jaar gedekt.
Die hebben er geen last van en zien er lichamelijk heel goed uit vind ik.
Ik heb ergens gehoord/gelezen dat als je echt voor de fok gaat (dus top veulens proberen te fokken) dat het dan beter is om je merrie elk jaar te laten dekken.
Vraag me niet waarom....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:07

En juist omdat niemand meer weet waarom dat zo gedaan wordt doet iedereen het maar blindelings na.

Waar hebben we onze hersenen voor

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:08

Er is heus wel iemand die weet waarom het zo gedaan word.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:11

Dus als iemand de sloot in loopt doe jij het ook want dan hoort het blijkbaar zo .

Mensen die niet nadenken vwb fokken zijn geen fokkers maar vermeerderaars. Het maakt ze dus niet uit hoe er met de dieren in kwestie wordt omgegaan als er maar veulens uitkomen.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:35

wij fokken zelf met shetlanders..nou jaa..meer de hobby van mn vriend, maar heb zelf ook 2 fokmerrietjes. een andere shet van mij heeft ook 1 veulken gehad. ze zag er daarna niet meer uit en krijgt ook nooit meer n veulen. sowieso was het ook maar voor 1 keer, maar als dit anders was geweest had ik t ook niet meer gedaan. haar zoon is nu meer dan een jaar oud, en nog heeft ze haar figuurtje nog niet helemaal terug. ze iis niet te amger, maar het is wel moeilijk om haar op gewicht te houden.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:38

Sugarmiss schreef:
Dus als iemand de sloot in loopt doe jij het ook want dan hoort het blijkbaar zo .

Ik heb het hier toch niet over mezelf?
Ik fok niet hoor, ik heb het over iemand anders.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:16

Wij hebben een hobbyfokkerij met 2 merries, de oudste merrie heeft 7 veulens achter elkaar gekregen en in 2004 gaven we haar een jaartje rust, de jongste heeft twee veulens gehad en toen het jaartje rust, dit jaar is de jongere merrie geinsemineerd en de oudere merrie hebben we natuurlijk laten dekken, alleen is ze gust gebleven (Probleem is nu dat ze daardoor te dik is). We hebben ze alleen voor de fok en slaan normaliter de veulenhengstigheid over en dekken ze dus een maand na het veulenen.

Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat er slecht is aan niet een jaartje overslaan??? Uit mijn ervaring zijn fokmerries zowat de gezondste groep paarden en behalen ze meestal ook hogere leeftijden dan andere paarden. Onze merries zijn nooit ziek geweest, altijd helemaal gek met hun veulens en lopen het hele jaar door op het land. In mijn ogen zijn ze veel beter af dan sportmerries die op stal moeten staan en dan 1 uurtje per dag ofzo naar buiten mogen, alleen om te rijden.

De notie dat fokkers alleen elk jaar een veulen fokken wegens het geld is al helemaal belachelijk, als je het voor het geld doet moet je toch echt niet in de fokkerij zijn, maar de sport.

Als je merrie te mager wordt: voer nog beter aanpassen (Ik ben niet echt een fan van het afspenen op 4 maanden, ook al zijn ze drachtig dan spenen we pas rond de 7 maanden af en als ze dat niet zijn niet dan laten we het veulen er zelfs een heel jaar bij. Merries en veulens en toekomstige veulens heeft het nog nooit negatief beinvloedt, en psychisch worden vooral de (niet) afgespeende veulens er alleen maar beter van. Ik snap op zich wel dat het bijv. bij KWPNers vaak niet anders kan, maar pony's zijn later rijp).

-x- Nouska

/edit: probeer de typefoutjes te verwijderen/
Laatst bijgewerkt door Nouska op 06-11-05 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:18

Sugarmiss schreef:
Mensen die niet nadenken vwb fokken zijn geen fokkers maar vermeerderaars. Het maakt ze dus niet uit hoe er met de dieren in kwestie wordt omgegaan als er maar veulens uitkomen.

Dat geldt niet alleen voor fokken maar ook voor het rijden.
Zie vaak zat ruiters waarbij ik denk: ga maar dammen, daar verziek je een dier niet mee.
Ook voor fokken geldt imo als je niet weet waar je mee bezig bent, stop er dan maar mee...
Maar dat betekent niet dat een goed verzorgde merrie niet meerdere veulens achter elkaar kan krijgen.

Zomaar even een voorbeeld:
Afbeelding
11 jarige merrie.
Als 2 jarige ('96) voor het eerst gedekt.
In '97, '98 en '00 en gezonde veulens gekregen.
In '98 is ze bewust niet gedekt ivm met aanrijden en in '00 is ze door de toemalige eigenaar bewust niet gedekt ivm met verkoop.
In '02, '03, '04 en '05 heeft ze gezonde veulens gehad in inmiddels is ze drachtig van haar 8e veulen.
Altijd in 1x drachtig geworden.
Tussendoor is ze dus zadelmak gemaakt en heeft ze in '03 ook nog een verrichtingsproef onder het zadel gelopen (dressuur en springen) en ze heeft een aantal jaren goed gepresteerd met keuringen aan de hand, zowel nationaal als internationaal. Altijd mét veulen aan de voet.
Tegenwoordig wordt ze uitsluitend voor de fokkerij gebruikt en loopt ze met uitzondering van enkele weken rondom het veulenen het hele jaar 24/7 in een kudde.

En zo heb ik ook nog een 10 jarige merrie lopen die nu haar 5e veulen draagt (is het 4e op rij). Haar oma bracht tot ver in de 20 nog gezonde veulens. Ieder jaar!
En dat is zeker geen uitzondering...

Maar goed, tegenwoordig bestel je bij een hengstenhouder wat sperma, je belt de Da en na 11 maanden gaan mensen zich afvragen wat er moet gebeuren rondom de bevalling en wat je met een jong veulen moet doen.
Dan sta ik er niet vreemd van te kijken dat er problemen ontstaan
Maar dat heeft niets te maken met mensen die serieus bezig zijn met fokken en de verzorging van drachtige en zogende merries...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:44

@ MarijeR:

Ik ben het volkomen met je verhaal eens en vind dat jouw paarden er altijd TOPPIE uitzien.
Dan geloof ik dus oprecht dat het absoluut geen kwaad kan om jouw beleid te volgen!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:13

[quote="Nouska"]De notie dat fokkers alleen elk jaar een veulen fokken wegens het geld is al helemaal belachelijk, als je het voor het geld doet moet je toch echt niet in de fokkerij zijn, maar de sport. [/color]
Dus er wordt niets verdiend op de veulens ???
Waarom fokken ze dan nog; om het paard een plezier te doen ??

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 22:24

pffff, ten eerste @ sugarmiss, wat ik al eerder geschreven heb: "ik heb haar nog een keer laten dekken omdat ik dat leuk vondt!!"

even voor de duidelijkheid, de merrie is een fjjord, daar is dus niks (ja, misschien 100,-) aan verdiend.
dus voor het geld is het echt niet.
ook worden fjorden op een natuurlijke manier gedekt, d.w.z. dat er geen DA aan te pas komt.
gewoon bij de hengst, kijken of ze hengstig is en of ze ook daadwerkelijk wil en dan wordt er gedekt.
niks geen praam, geen hengstig spuiten en geen KI.
hoewel de DA ,na 2 pogingen om haar drachtig te krijgen, haar hengstig wilde spuiten heb ik dat niet gedaan, want ik vindt dat als ze niet uit zichzelf drachtig wordt, dat ze er dan lichamelijk niet aan toe is.

en zoals ikal schreef, ik vindt de merrie mager,maar volgens de DA is ze niet TE mager.
sterker nog, hij zag de merrie liever zo, dan zo dik als de meeste fjorden zijn.
@elinax21, ik voer haar brok bij en ze heeft onbeperkt hooi,

@ nouska, ik ben het helemaal met je eens wat betrefd dat je beter een fokmerrie kunt hebben die hele dag lekker buiten loopt, dan een sportpaard die 24/7 op stal staat.
ik heb het veulen er op 4,5 maanden eraf gehaald, ik wou het met 6 maanden doen, maar omdat ze merrie magerder werdt heb ik het eerder gedaan. dus niet omdat ik het wou, maar omdat het beter is voor de merrie.
en nog iets, ik heb het veulen wel van de moeder afgehaald, maar ze staat gewoon op de wei naast demoeder,met een andere merrie, dus geen radicale veranderingen voor merrie en veulen.
het afspenen is netjes gegaan zonder 1 hinnik.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:31

Sugarmiss schreef:
Dus er wordt niets verdiend op de veulens ???
Waarom fokken ze dan nog; om het paard een plezier te doen ??

Onze eigen paarden hebben ons tot nu toe alleen maar geld gekost. Ik hecht er veel meer waarde aan dat mijn veulens goede nieuwe eigenaren krijgen voor minder geld, dan dat ik op zijn minst het geld terugkrijg dat ik er in geinvesteerd heb. Waarom? Tsja, het is mijn hobby, dat noemen ze paardengek. Je wilt een bloedlijn in stand houden, het ras verbeteren... Ik kan alleen voor mezelf spreken. Maar de markt staat overal vast, dus bakken geld gaan er echt niet in veulens om (hier tenminste niet). Of je moet een fokker zijn die het zich kan veroorloven zelf zijn paarden te trainen en ze dan al ingereden verkoopt, etc., ik weet het niet. Want je bent meer aan het dekgeld kwijt dan je "vangt" voor een afgespeend veulen.

Waarom was het ook alweer schadelijk om elk jaar te dekken?

-x- Nouska

/edit: tonnen typefoutjes/
Laatst bijgewerkt door Nouska op 06-11-05 22:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:34

carola1 schreef:
ik heb het veulen er op 4,5 maanden eraf gehaald, ik wou het met 6 maanden doen, maar omdat ze merrie magerder werdt heb ik het eerder gedaan. dus niet omdat ik het wou, maar omdat het beter is voor de merrie.
en nog iets, ik heb het veulen wel van de moeder afgehaald, maar ze staat gewoon op de wei naast demoeder,met een andere merrie, dus geen radicale veranderingen voor merrie en veulen.
het afspenen is netjes gegaan zonder 1 hinnik.

Je moet idd op je verstand afgaan en niet denken, oh ik "kan" het er pas met 6 maanden af halen. Het mag natuurlijk nooit ten koste van je merrie gaan. Ik heb het geluk(?) dat onze merries nooit te mager worden, helaas vaak het tegendeel

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 15:08

Nuala is dit jaar een maand na de bevalling weer gedekt en netjes drachtig geworden. Het is helemaal niet vreemd voor een fokmerrie om gewoon ieder jaar drachtig te worden.
Volgend jaar laat ik haar weer dekken, afhankelijk van haar conditie. Hiervoor heeft ze ook al veulens gehad, en zo nu en dan een jaartje niet.

Dan ziet het er dus zo uit:

2001 veulen gehad
2002 leeg
2003 veulen gehad
2004 leeg
2005 veulen gehad
2006 veulen gehad
2007 leeg

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 23:14

bedankt esme.
gelukkig is de merrie al weer op gewicht aan het komen.

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:19

paard bij ons op stal is nu 20 en heeft zover ik weet nu 8 veulens achter elkaar gehad, allemaal merrie's . Daarvoor ook alleen weet ik niet of daar jaartjes tussen gezeten hebben. Denk het niet aangezien het een hele goede merrie is, en ze er zoveer mogelijk veulens van willen :S. Ze is nu weer drachtig (hopelijk weer een merrie ). Paardje heeft nergens last van. Sinds ze bij ons is word ze niet meer bereden, dus ze heeft nu een luizenleventje, hoeft alleen maar veulens op te voeden.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 23:30

ik heb deze merrie een half jaar niet gereden.
2 maanden voor het veulenen (omdat ze erg dik werd) en 4 maanden erna niet.
ik denk zolas ik het nu bekijk, dat ze vooral spieren mist die ze voorheen wel had.
ik voel in elk geval geen ribben meer
ze heeft vooralnog een ingevallenkont, maarja dat moet er weer aan met het rijden.
ik ga het nu weer langzaam opbouwen en dan zullen we wel zien.

bedankt voor jullie reacties

i