[TI] Stalondeugden Tinkers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:04

Snowdon wilt nog wel eens hetzelfde doen als Nuala. Ik noem het altijd lichtjes kribbebijten... en verder schuren en stampen.

x_shirley_x

Re: Stalondeugden Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:24

Die van ons heeft geen stalgebreken .

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:09

Dat schuren met tanden over hout/... dat deed de tweeling wel. Heb het Baileys nooit zien doen, maar die draaide altijd met dr kont tegen de eetbak of drinkbak aan. Denk eigenlijk dat het bij alledrie om veulenprobleempjes ging (jeukend veuenhaar en jeukend tandvlees)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:35

Supertje, dat gedrag vertoont Chuck ook een heel klein beetje, maar alleen bij het aansingelen, hij vind dat heel onprettig en bijt dan soms uit nijd in zijn eigen borst.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:01

Cesair en Vasthi hebben beide geen stalondeugden. Ze beginnen wel gelijk te schuren (staart/manen) als ik ze op stal zet, maar dat is alleen bij temperaturen van boven een graad of 15.

Het zijn allebei wel vreselijke smeerpoetsen...........Dat vind ik hun stalondeugd.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:00

Spetter heeft ook geen stalondeugden. Spetter is echter geen paard wat je 24 uur per dag op stal moet zetten. Dan wordt ie gek. Hij wordt dan gewoon erg sjachie. Voor nood kan het wel een dag of 3, maar zeker geen weken op stal. Gewoon lekker naar buiten. Het liefst staat hij 24/7 buiten. In de winter staat hij alleen 's nachts op stal. Momenteel staat ie nog buiten 's nachts, veel te warm op stal.
O ja hij schopt tegen de deur als zijn eten niet snel genoeg komt.... vreetzakje.
Trouwens, geen van de tinkers op stal hebben een stalondeugd en de Fries/haflinger ook niet. Wel hebben ze sinds kort ontdekt dat de schuilstal op gegeten kan worden en knagen ze aan het hout. Dit deden ze nooit en hebben gezamelijk dit van de zomer ontdekt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:18

gammon heeft ook geen stalondeugden.

dat hij schuurt zodra hij wat ziet waar hij tegenaan kan schuren is te wijden aan hetgeen hij binnenkrijgt aan troep en jeuk veroorzaakt.

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:20

Jack heeft geen stalgebreken en als hij zich verveelt gaat hij slapen

yarka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:51

Het zich zelf bijten, zelfmutilatie. Zie de recentste Bit. Staat een heel stuk over in. Zijn het toevallig in beide gevallen ruinen?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:24

Dat stuk in de bit heb ik inderdaad ook gelezen. Zo extreem doet Jordy het niet, dat hij zichzelf echt open bijt is heel zelden.
Dat paard uit de bit (is ook van een bokker trouwens, kan zo snel niet op de naam komen) zit helemaal in zijn eigen wereldje als hij dat doet, Jordy niet. Bij dat paard kwam het door sexuele frustratie, dat is het bij Jordy niet denk ik. Hij doet het namelijk als hij een ander paard uitdaagt, echt naar een ander paard toe. Hij gaat ervoor staan, zet een dikke nek op, maait/schraapt met zijn voorbenen en bijt zichzelf tegelijkertijd. Het lijkt net of hij zijn eigen borst vastpakt om kracht te zetten om zich nog groter te maken. Hij gaat ook graag op zijn achterbenen staan dan en bijt in zijn voorbenen.
Naar merries doet hij het niet zo erg, al doet hij daar ook dominant tegen, en hengstige merries worden gedekt....

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:12

Chuck is geen ruin

En bij hem is het echt alleen bij het aansingelen en dan maar sporadisch, ik denk dat het meer komt omdat hij dit heel onprettig vind en boos word, baas mag je niet in bijten, dan maar ff in eigen borst om af te reageren, mensen zou hij zowiezo niet bijten.

Graaskorf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:13

onze bolle schuurt alleen, maar dat doet ie ook als ie buiten staat en zich ergens tegenaan kan planten. Dat heeft al aardig wat drinkbakken gekost.

En alles wat binnen bereik is dat eetbaar is of lijkt wordt gegeten of getest. Zoals deuren, de lamp in de stal (daar zit nu een bescherming omheen), schakelaars wat dan ook.

Sinada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 14:40

Goh wat leuk dat jullie met zovelen hebben gereageerd.

En ik moet zeggen dat het reuze meevalt . Nu is een stalongedeugd ook vaak terug te brengen op iets wat ze te kort komen . En ik denk dat onze koudbloedjes wel redelijk gehouden worden . Dus veel buiten en vaak met andere paardjes om zich heen en regelmatig kleine beetjes te eten.

Zelf beschadiging heb ik wel eens gezien bij een tinker........gelukkig bij iemand anders . Die was als veulen altijd alleen geweest en had moeite( tenminste dat denk ik nu) met het aanpasssen aan andere paarden .

Gelukkig hebben we ook geen stalondeugden op stal . We hebben wel ongeduldige janussen (vooral glen) die als je met voer aankomt tegen de deur bonken .
Maar ja.zijn vorige verzorger vond dat helemaal te gek als ie dat deed als het mannetje kwam aanfietsen .pfffffffffffff. dus we laten het maar zo .
vreemden die op stal zijn . dat weet glen precies .als ie dan schopt gaan ze direct naar hem toe en geven hem een aai.tja fouter kan het niet . Ze belonen het schoppen . maar ja zeg dat maar eens tegen iedereen die komt .

Bedankt allemaal .

Schuren kan ook van verkeerd voer komen he

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 00:45

Schuren van verkeerd voeren? Vertel...

Overigens heb ik zo'n veel te dure schuurborstel in de stal gehangen. Paard gelukkig (jeuk weg), staleigenaar gelukkig (stal heel) en ik gelukkig (staart heel). een aanrader!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:29

inderdaad, voer, of wat gam nu weer betreft, slecht slootwater... maar jeuk kan een reactie op iets zijn wat ze binnenkrijgen.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:45

beantsje schreef:
Schuren van verkeerd voeren? Vertel...

Wanneer je paard bijvoorbeeld te 'rijk' gevoerd wordt, en niet alle stoffen goed kan benutten/afbreken, komen er afvalstoffen vrij, die jeuk kunnen veroorzaken.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:54

Wel heel moeilijk om uit te vogelen wat het nou is waar ze niet tegen kunnen. Ik laat donderdag door de homeopathe nameten of de biks (weet het merk niet meer, ieder krijgt 1 handje per dag) en de Haven's muesli zonder haver (ieder 2 handjes per dag) nou wel of niet goed voor Kootje en Mira zijn. Vroeger kwam er uit dat het beste voor Kootje Equiral Stud / Equiral Structuurmix / Pavo Kruidenmelange waren, en ik heb een tijd beide Equirals gevoerd, maar maar 2x per dag 2 handjes. 't Is alleen moeilijk een leverancier te vinden die beiden verkoopt, ik moet ervoor naar Nootdorp..... Van de week krijg ik ook een beetje Tinkerbrok, dat laat ik dan ook testen en dan ook even de appels (ieder paard 1x per dag 1 appeltje) en de winterpenen (ieder paard 1 1/2 voerschep per dag), kuilgras (krijgen ze niet, maar binnenkort vast wel) en 't hooi.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:28

mijne schuurt op stal zijn kont en de onderkant van zijn kin aan het weefrek, met het gevolg dat hij de staldeur om zijn nek heeft hangen omdat het er niet zachtjes aan toe gaat. Zijn maantop schuurt hij aan de waterbak of voerbak. Mooie hoogglans zilverenaccenten krijg je zo op je ijzeren spullen.

Daarnaast smeert hij zijn hele muur vol met stront, heb dus halve witte en halve donkerbruine muren, netjes zonder een vlekje vrij te laten.

Dan heeft hij ook nog een beetje last van verlatingsangst als je hem alleen achterlaat. Hij klimt dan over de stalwanden heen om dan gelijk maar even de lamp van het plafond te stoten met zijn hoofd of de schuimplaten te doorboren met zijn lekkere koppie.
Dit gaat overigens wel veel beter als je hem wortelen laat zoeken in zijn stal, dan is hij afgeleid.

Met voeren moet ook altijd 1 been omhoog, blijkbaar gaat het opeten dan niet snel genoeg.

Verder een (b)engel waar ik niet meer zonder kan!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 00:55

waarom schuurt hij nicole?

waarom krijgen ze straks kuilgras FK? kan je geen hooi voeren?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 01:51

hij doet dat schuren op klamme dagen, niet elke dag meer gelukkig. Verder is het volgens mij ook een soort tik, hij vindt het niet leuk om op stal te staan (hij staat liever dag en nacht buiten).
Zijn staartschuren was op een gegeven moment omdat zijn castratielitteken jeukte (nog nasleep van de castratiecomplicatie), dacht ik. Heb de DA er naar laten kijken de week er na maar niks aan het handje. Nu heeft hij 2 weken niet meer geschuurd, gelukkig.

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 02:04

heb 5 jr lang tinkermerrie gehad.....stond veel op stal omdat zei het fijn vond....verder geen stalondeugden...alleen om aandacht te trekken hinnekte ze en schopte af en toe tegen de deur aan.....nooit vervelend paardje geweest ook niet met wassen enz......voor mij was zei supergeweldig.....wel aandacht trekker...ze had veel behang waar veel tijd inzat....ze kreeg ieder winter een dek op....vond ze gewoon fijn......

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:48

Pellie schreef:
waarom krijgen ze straks kuilgras FK? kan je geen hooi voeren?

Ik voer ook hooi, maar eh, we staan bij een boer en die geven de paarden het grofstengelige deel van het kuilgras, de koeien eten dat wat minder goed. Maar ik laat Eveline het nameten, en als blijkt dat het niet goed voor ze is dan komt er in mijn paarden geen kuilgras.

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 14:36

Nope de mijne Floortje heeft ook geen gebreken ...gelukkig

Ik had voor de zekerheid een likit opgehangen maar ze kijkt ernaar en waarschijnlijk denkt ze "wat is dat?"

verder hellemaal niks de rustigheid zelve !

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 15:21

Likit is voor de lekkernij, een mineralen of bv. zoutblok is voor de eventuele nodige extra's

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:54

Ik denk dat 'chas' bedoelt dat ze de Likit tegen de verveling op heeft gehangen