Welke hengst? Koel karakter vereist...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Welke hengst? Koel karakter vereist...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:25

Pukpaleisje schreef:
Citaat:
Een jonge belgische hengst: Sierappel (Montecristo x Flemmingh x Koberlina stam. Erg mooie hengst, is dit jaar naar de wereldbeker jonge paarden geweest. Wij zochten ook een hengst met een koel karaker voor een volbloed merrie. Zijn naar hem gaan kijken en is echt een plaatje met een fantastisch karakter.

Ja herinner mij de hngst goed als drie-jarige in Den Bosch, niemand wilde hem aan de hand binnen leiden toen slachtoffer werd gevonden liet deze hem los, hengst ging in een hoek staan ,toen geprobeerd werd het 'm aan het lopen te krijgen sloeg de hengst gevaarlijk naar zijn aanjagers met de nodige voorzichtigheid werd de hengst toen weer afgevoerd: niet te beoordelen vanwege (slecht) karakter...Had blijkbaar in Ermelo ook al streken laten zien maar dit was de spreekwoordelijke druppel...

Ook al die hengsten die op grond van hun veulens beoordeeld worden op karakter vind ik altijd wel grappig.

Ik heb een te lief en braaf veulen van United x Jazz x Hurricane maar zou die combi toch niet aanraden als iemand naar een braaf karakter zoekt.

TequilaRos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 11:45

Waarom niet Sarabande? Wij hebben dit jaar een veulen gehad van United (uit onze Wolfgang merrie). Wij waren ook zeer gecharmeerd van het karakter van dat veulen en hadden United dan ook al op het lijstje staan voor bij deze OO Seven.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:52

Ik denk dat United best op jouw OO 7 kan (als die prok gekeurd is), maar ik heb het over de combinatie van bloed in dit veulen om aan te geven dat dat weinig zegt over karakter.

Hoe een veulen reageert zegt meer over de opvoeding dan over het karakter van een hengst. Ik ken dotjes van veulens die later draken werden als ze aan het werk moesten.

Hoe karakters van hengsten zijn, kan je pas zien als hij kinderen in de sport heeft en zelf in de sport loopt.

TequilaRos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:01

Daar zijn wij ons wel degelijk van bewust, maar we willen straks niet een niet meer te hanteren dier. Deze merrie komt uit onze Wolfgang merrie en al haar nakomelingen zijn redelijk rustig. Maar deze OO Seven is behoorlijk rillerig, vandaar de eis een koele hengst. Maar dat schijnt een redelijke moeilijke vraag te zijn.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:14

Een hengst als Paddox bedoel je eigenlijk???

Ik denk dat je het beste zelf kan gaan kijken naar b.v. de hengstencompetitie in de inrijring en op plaatsen waar hengsten in de sport worden gereden. Als Ed of Happie een hengst netjes door de proef stuurt zegt dat niets over het karakter.

FloortjeM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:24

Als je een echt heel prettig karakter zoekt, waarom geen Rubiquil? Mooi beest, superkarakter, en voor zover ik kan beoordelen krijgen zijn nakomelingen daar een tik van mee, zijn zachtaardig, maar niet suf, geinteresseerd, maar niet hysterisch.

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:47

Waar ik werkte haden ze een 2 veulens van Polansky, de ene was super lief en kwam zo naar je toen en daar kon je als veulen al alles mee doen. Toen hebben ze Polansky ook op een hete en schrikachtige merrie gezet en toen was het niks. Ze kunnen na 1 jaar nog niks met het veulentje. Ligt ook heel erg aan de merrie denk k.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:49

Ik heb Montecristo gebruikt op mijn hele hete Zalmeco merrie.
Nou hij is heel koel in de kop, nergens bang voor.
Maar het is geen trapzak, hij is erg werkwillig.
Helaas wel erg dominant. Voor mij geen enkel probleem, maar je moet er wel mee om kunnen gaan.

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:34

Wij gebruiken Burggraaf op te hete merries, maar als ik dit paard bekijk zou ik voor Florencio gaan.
Kwa karakter maar ook voor de bouw van het paard en hij zal in beweging waarschijnlijk ook goed passen.

TequilaRos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:15

Pfff zoveel hengsten en maar zo weinig met een koel karakter??? Of fokt iedereen met dezelfde hengsten....
Mijn lijstje aan koele hengsten is nu als volgt:

Florencio
United
Rubiquil
Polansky
Flemmingh
Scandic
Future (dit wordt 'm niet)
Don ruto
Burggraaf valt af, omdat het puur dressuur bloed moet zijn en ook het gelderse bloed valt af; puur omdat dat niet in ons straatje past.

Al met al, heb ik nog maar 8 hengsten met een koel karakter er moeten toch meer zijn zou ik zo zeggen???
Dus wie komt met meer koele dressuur hengsten??

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:43

Als we het alleen over het karakter hebben is Don Romantic wellicht iets?
Wij hebben er een veulen van uit een Havidoff merrie en dat is echt een onverstoorbaar ding.

Joki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:49

Don Schufro of His Higness

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:05

Ik heb van Polansky een heel stel fijne en nuchtere paarden gezien. (en er uiteindelijk 1 gekocht)
Persoonlijk zou ik eerst kijken welke hengsten geschikt zijn voor jouw merrie en dan eventueel daarvan degene met een fijn karakter uitzoeken.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:10

Bij ons is er een mermus R ( v. burggraaf), nu 1,5 en heel relaxt, ook onderdanig in de groep. Niet snel kijkerig of gek.

Heb ook een flemmingh x royal dance veulen en heel braaf, vindt alles goed, ook relaxt dus

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:33

Mijn Flemmingh is er idd ook eentje met een zeer koel karakter

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:44

Ik vind dat je al een mooi lijstje hebt, je hebt uiteindelijk maar 1 hengst nodig.
Wij hebben zelf een Ronaldo hengstveulen uit een hete (maar wel brave) Krack C merrie. Ook bij deze merrie is het belangrijk dat je er een hengst met een koel karakter op zet. Rubinsteins staan bekend om hun nuchtere en koele karakters.
Volgend jaar verwachten we een veulen van Disconto (NRPS). Ook een hengst met een super karakter.

TequilaRos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:47

Jep heb inderdaad maar 1 hengst nodig, dat klopt. Maar hij moet ook nog bij de merrie passen. Van het lijstje hierboven zijn vast een aantal die zo wie zo kunnen afvallen, omdat ze de zwakke punten van de merrie niet kunnen verbeteren.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:07

Ik heb in 2003 met Haarlem gefokt, omdat ik veel goede verhalen had gehoord over de goede werkbare karakters van dit paard..

Moet zeggen dat dit ook mijn fijnste veulen was uit mijn temprament volle merrie..gemakkelijk in de omgang.e.d.

Haarlem is een all rounder,en je moet wel om de maat denken omdat ie uit een kleine moeder komt.

Chrisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:43

Ik zou in elk geval niet voor Rubiquil gaan. Prachtige hengst, super karakter, maar zowel Rubiquil als OOSeven zijn nakomelingen van Rubinstein en dat levert dus een inteeltproduct op.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:49

Gewoon kijken van welke hengsten veel kinderen in de sport lopen, en niet alleen bij de topruiters, en daaruit zoeken wat bij je merrie past.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:43

Pukpaleisje schreef:
Citaat:
Een jonge belgische hengst: Sierappel (Montecristo x Flemmingh x Koberlina stam. Erg mooie hengst, is dit jaar naar de wereldbeker jonge paarden geweest. Wij zochten ook een hengst met een koel karaker voor een volbloed merrie. Zijn naar hem gaan kijken en is echt een plaatje met een fantastisch karakter.

Ja herinner mij de hngst goed als drie-jarige in Den Bosch, niemand wilde hem aan de hand binnen leiden toen slachtoffer werd gevonden liet deze hem los, hengst ging in een hoek staan ,toen geprobeerd werd het 'm aan het lopen te krijgen sloeg de hengst gevaarlijk naar zijn aanjagers met de nodige voorzichtigheid werd de hengst toen weer afgevoerd: niet te beoordelen vanwege (slecht) karakter...Had blijkbaar in Ermelo ook al streken laten zien maar dit was de spreekwoordelijke druppel...

Heb hem als 3-jarige hier in België gezien en een zuurdere hengst had ik nog nooit gezien. Sloeg ook naar de zweep tijdens het voorbrengen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:52

Samber

Heb je alleen wel kans op een bonte...maar samber zelf had een 10 op karakter en dat vind je in zijn nakomelingen ook terug.

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:02

Polansky fokt vooral bruine paard (ik weet niet of je voorkeur heb in kleur? ) Het achterbeen gebruik van deze paarden is niet super sterk maar, dat ligt er ook wel welke merrie je heb laten dekken. Het karakter van de paarden ligt bij de veulens die ik heb gezien heel erg aan de merrie..

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:03

Van Samber zijn inderdaad ook super lieve paarden. Heel rustig..

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:04

Ik zou zelf zowiezo geen Jazz doen . Sorry zal het de volgende keer in 1 antwoord doen