paarden met een aalstreep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:24

Vergeet ook niet dat een van de belangrijkste kenmerken van de Wildkleur de verlichting van de vachtkleur is. Het is niet voor niets een "dilute" gen wat de eigenlijke kleur verlicht en daarbij ook alle of een aantal van de kenmerken heeft die Cassidy zo mooi met het plaatje laat zien.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:13

Het creme gen en het dun gen zijn twee verschillende genen die in werking treden, met beide ongeveer dezelfde uitwerkingen. Maar de verlichting van de eigenlijke kleur komt door het creme gen (buckskin en palomino) en niet door het dun gen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:23

Lieke schreef:
Ik denk dat, dat een kwestie van benaming is.
Countershading is ook niet echt een nederlands woord, dus de meeste zullen het een aalstreep noemen.
Mijn pony heeft trouwens een duidelijke aalstreep, donkere randen bij zijn oren en als je goed kijkt zie je een paar streepjes bij zijn benen.
Toch kan hij geen wildkleur zijn, zijn moeder is nml vos en zijn vader zwart.

Foto?

Ook paarden met countershading kunnen vage strepen op hun benen hebben (zie foto's) maar daardoor is het nog geen uitwerking van het dun gen. Deze countershading strepen op rug en benen dan een aalstreep te noemen is gewoon niet correct.

Voor schaduweffecten op de benen, zie onderstaande foto (waar de rode pijl naar wijst) en vergelijk deze met de zebrastrepen van een echte genetische dun.

Afbeelding

Countershading :

Afbeelding

Echte dun streep:

Afbeelding

uitwerkingen van de dun factor:
Afbeelding

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:30

Cassidy schreef:
Het creme gen en het dun gen zijn twee verschillende genen die in werking treden, met beide ongeveer dezelfde uitwerkingen. Maar de verlichting van de eigenlijke kleur komt door het creme gen (buckskin en palomino) en niet door het dun gen.

Niet helemaal waar. Er is een verschil tussen de creme gen en de dun gen, maar beide verlichten de kleur en beide horen tot de "dilutes" net zoals de Champagne en de Silver genen.

Een Red dun is zeer zeker ook verliocht, weliswaar niet zoals een Palomino, maar zeer zeker lichter dan een sorrel.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:15

Ik heb geen foto's van de streepjes.
Maar ze zijn idd wel vrij vaag.
Afbeelding
Dit is zijn aalstreepje.
Afbeelding
Randje bij de oren/
Helaas geen duidelijke foto's. Zal morgen proberen bij goed licht foto's te maken.
Denk idd dat het countershading is. Zn aalstreep is wel duidelijk maar zijn streepjes best vaag. En donkere oortjes hebben best veel bruine paarden

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:22

raar maar waar mijn schimmel heeft een countershading het is trouwens een kwpner
bij intresse kan ik eens kijken of ik foto's vind

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:30

Das juist het leuke van Schimmels!! Die vertonen vaak veel van de Dun kenmerken, als ene aalstreep en zebrastrepen! Het zijn dus eigenlijk ook (niet blijvende) kenmerken van schimmels.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:37

Ik snap het verschil tussen aalstreep en countershading nu. Maar in de volksmond blijft het allemaal een aalstreep voor mij. Vindt beiden even leuk/mooi... Officieel gezien snap ik het nu in elk geval

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:53

ja bij mijn schimmel was die vorig jaar beter te zien als nu hij word ieder jaar lichter en niet een beetje maar echt een dag en nacht verschil

Dors04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 17:08

ik zal vanavond even een foto maken
ze heeft ook hele grapige licht rnadje om haar ogen tewijl haar gezicht heel donker is heel erg sgattig

wyona

Re: paarden met een aalstreep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:15

er staat een foto van mijn kruising morgan/haflinger op bokt bij kruisingen is misschien handiger om daar ff te kijken anders moet ik dezelfde foto weer op bokt zetten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:02

Ik heb op het moment geen betere foto's van haar, maar Donja heeft ook een lichte streep over haar rug (lijkt door slechte kwaliteit van foto wel donkerder), zebrestrepen, swart randje om haar oren en in ieder geval ook een donkerdere vlek op haar schouders. Ik heb helaas geen idee wat voor kruising/ras het is.

Afbeelding

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:45

Dit lijkt op een dun, lijkt ook wel op een Fjord kruising, die zijn altijd dun.

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:39

Ik denk zelf ook regelmatig dat er fjord in moet zitten, maar helaas zullen we dat nooit te weten komen. Ze is trouwens ongeveer 1.58 en 11 jaar oud.

Afbeelding

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:47

Mijn volle KWPN'er heeft ook een aalstreep. Hij is bruin.
(het is een empereur (v Nimmerdor) x amor)
je ziet bij heel veel paarden aalstrepen.

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:51

Afbeelding

misschien wordt dit niet gezien als een echte aalstreep? (dit is de duidelijkste foto die ik heb)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:14

Ik heb zomaar altijd aangenomen dat mijn paard een aalstreep heeft, maar blijkbaar heet dat dus 'countershading'. Ik vind het allemaal prima.

Cassidy schreef:
Bij Arabieren komt de wildkleur niet voor, en bij Engelse Volbloeden ook niet.

Mijn paard is het product van een volbloed Arabische hengst en een dravermerrie. De zwarte randen aan zijn oren zijn aan de achterkant het duidelijkst te zien (dus als je erop zit) maar daarvan heb ik even geen foto's bij de hand.

Van zijn eigen achterkant kan ik nu alleen deze still vinden:

Afbeelding

Verder heeft hij pikzwarte manen, staart en benen (boven zijn sokken dan). Zebrastrepen kan ik bij hem niet vinden.

Overigens heb ik ooit een bruine KWPN'er als bijrijdpaard gehad die wél zebrastrepen had, naast een streep over zijn rug (aalstreep of countershading?) en zwarte randen langs zijn oren.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:27

Jouw paard is ook "gewoon" bruin Karin, bruine paarden hebben ook vaak een soort aalstreep, bijna altijd zwarte randjes om de oren en zwarte onderbenen natuurlijk.

armanike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:27

bijna alle highlanders hebben een aalstreep.

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:54

Ik vind het wel mooi zo'n streep

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:51

@ Lieke, het randje bij de oren is bij een dun heel scherp, en niet zo vaak als bij jouw paard.
Jouw paard is dus bruin, met countershading.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:42

Het paardje van mijn zus heeft er ook een.
Haar moeder was een mini-appaloosa, en haar vader waarschijnlijk een gewone Shetlander, dus wat Flicka precies is... Naja, ze is lief, en mooi... Maar welk ras???

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:41

Mijn paard is ook een wildkleur (dun)

Aalstreep:
Afbeelding

donkere benen:
Afbeelding

helemaal:
Afbeelding

Nu ze een wintervacht krijgr heeft ze ook een beetje een meelsnuitje:
Afbeelding

Als het goed is is ze egt een dun, want veel ijslanders zijn dun dus ik denk dat het stamboek het wel weet Bleikja is trouwens Bay Dun. Link.

Nouran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:21

Mijn mini shet x fallabella heeft ook een aalstreep.. Een echt mini fjord, hij heeft ook een zwarte streep door zijn manen, maar dan heeft hij zijn manen lang dus zie je het niet goed.. Wel heeeel stoer..

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 20:00

Een van onze shetlanders heeft ook een aalstreep . Ze is valk van kleur