Weet niet wat ik moet doen opfok of op stal laten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:25

Opfok is veel beter voor 'n veulen, lekker bij leeftijdgenootjes. Hij zal jou niet missen & als de basis er goed is, zal hij ook niet heel anders terugkomen hoor..
Zoveel mensen doen paarden naar de opfok en die veranderen ook niet heel erg!

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:43

Mijn veulen staat nog lekker in de buurt. Ze mocht bij een buurman op de wei samen met een veulen, een jaarling en een volwassen merrie. Ik zou haar zelf niet naar een professionele opfok gebracht hebben, omdat ik iets te veel paarden ken die daarna afgemaakt moesten worden of niet meer voor de sport geschikt waren (en geloof me, daar zat een hele beroemde opfok bij). Die waren allemaal in de afrastering terecht gekomen en hadden hun pezen doorgesneden. Dus let bij de opfok goed op de afrastering! Bovendien heb ik persoonlijk mijn veulen liever in een groep van verschillende leeftijden staan, maar dat moet ieder voor zich weten. Zodra het weer echt slecht wordt, haal ik haar weer op en komt ze bij mams te staan. Ze staan hier altijd buiten, maar hebben een schuilstal als ze naar binnen willen. Op de wei waar ze nu staat zijn geen schuilmogelijkheden en moeten ze 's winters op stal. Ik vind het zelf ook prettiger om haar de komende drie jaar nog een beetje in handen te hebben, ook al is ze als veulen goed ingeprent. Ik wens je heel veel succes dinsdag! Ik vond het zelf ook erg moeilijk om haar weg te brengen, maar als je haar na een paar dagen lekker in de wei ziet spelen met de anderen heb je geen spijt meer hoor!

FriesBN

Re: Weet niet wat ik moet doen opfok of op stal laten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 23:08

Hobby,

Ik heb overal goed naar gekeken, wat dat betreft ben ik zoals vele anderen hier, heel kritisch waar mijn paarden komen te staan.

Tussen de weide zijn sloten en voor de weide zijn stevige metalen hekken. Zij hebben alles waar de veulens staan voorzien van hekwerk en niets met draad of zo. Ook de stallen zijn gewoon super, ik heb voor allebei mijn paarden een hele ruime box maar die loopstal kan daar echt niet tegenop. Het is ongeveer zo groot als een normale bak en daar staan dan ongeveer 10 veulentjes in.

Je moet de loopstallen daar zo zien, het is gewoon een normale stal alleen dan een hele grote. Voor kunnen ze hun koppie naar buiten steken en daar staat de gehele dag kuil tot hun beschikking.

Ik heb er een heel goed gevoel bij, omdat ik weet wat ze krijgt, doordat de merrie van mijn zus daar ook heeft gestaan. Maar hoe dichterbij het komt des te meer ga ik twijfelen. Ook omdat ze vandaag weer heel de dag bij mijn ruin stond. Terwijl ze toch met 10 paarden op de wei staat. Dan denk ik weer ach moet ik ze uit elkaar halen.

Maar ik ga het toch gewoon doorzetten. Ik vond het zo'n leuk gezicht al die veulentjes bij elkaar en ik weet zeker dat ze daar ook een leuk maatje kan vinden.

Groetjes Angelique

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 08:14

Hier moet helaas alles met draad, lint of houten balken afgezet worden. In dit deel van Nederland zijn geen sloten die als afrastering gebruikt kunnen worden. En veel grote paardenbedrijven kiezen er hier vanwege de financiën toch voor om met gladde draad af te rasteren. Ik ben blij dat je een fijne opfok voor je veulen hebt gevonden. Veel succes dinsdag!

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 00:22

Kan niet slapen, heb pijn in mijn buik, twijfel heel de dag..... of ik het wel door moet zetten. Maar dan toch weer het gevoel dat ze met leeftijdsgenootjes komt te staan en dat het beter is voor haar en dat wanneer ik haar bij mij op stal hou, dat het puur voor eigen belang zou zijn..... ze gaat morgen wel, maar ik heb het er moeilijk mee............... ben benieuwd morgen. Hoop echt dat ze het super naar haar zin zal krijgen....... brrrrrrr, wat zal ik haar missen als ik morgenavond op stal komt. En ik zie haar koppie niet uit stal komen, omdat ze me hoort aankomen.

Kon ik de tijd maar 2 1/2 jaar vooruit zetten.

Nou ga maar weer is proberen te slapen.

Groetjes Angelique

Robyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:18

Heel veel succes vandaag!!!

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 15:20

Nou vanmiddag was het dan zover, ik was zo verschrikkelijk zenuwachtig maar allemaal voor niets. Ze liep zo de trailer op, eenmaal aangekomen op de opfok, moest ze bij die andere veulens gezet worden, uiteraard.

Helaas was dat toen met het veulen van mijn zus wat minder en ging er heel heftig aan toe, hier was ik nu zo bang voor met Nikita.

Maar gelukkig ging het allemaal heel rustig, ze kwamen wel allemaal op haar af en natuurlijk snuffelen, dat vond nikita al helemaal niets en bleef afwachtend staan, eenmaal kennis gemaakt gingen alle veulens weer lekker eten en is nikita de stal gaan verkennen.

Af en toe kwam er een veulentje bij haar kijken, en dan gingen ze ff snuffelen en gingen ze weer verder met waar ze mee bezig waren.

Alles viel gelukkig heel erg mee. Ik hoop zaterdag dat ze helemaal ontspannen zal zijn. Maar ik moet zeggen toen ze er eenmaal bij stond gaf het toch een goed gevoel en ben ik blij dat ik het heb doorgezet.

Mijn vriendin heeft foto's gemaakt en die zal ik zodra zij ze heeft doorgestuurd naar mij hier op het forum plaatsen. Voor diegene die een opfok zoeken in zuidholland dan hebben jullie ook gelijk een idee hoe het eruit ziet.

Groetjes Angelique

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:42

Hoi Angelique,

Ik heb je ge-pbd Nogmaals fijn om te horen dat het allemaal zo goed is gegaan! De rest staat in de PB...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:54

Goed dat je hebt doorgezet. Meestal gaat het met die jongen veulens allemaal nog heel rustig..... Over een tijdje gaan ze pas beslissen wie de baas wordt, en ook dat gaat niet al te hard handig. Niet zo als bij 3 jarige....

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 23:18

Ik mis haar echt zo verschrikkelijk......kan pas zaterdag bij haar gaan kijken, ik denk als ik dan zie (hopelijk) dat ze het naar haar zin heeft, dat het voor mij ook goed is.

Maar op het moment mis ik haar en als ik aan haar denk ben ik zelfs een beetje verdrietig. Zo van hoe heb ik dat nou kunnen doen.

Maar goed ze staat daar en het is voor haar alleen maar goed maar dat neemt niet weg dat het zeer doet en dat ik haar verschrikkelijk mis.

groetjes