[TI] Tinker als eerste paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Re: Tinker als eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:23

Tja, ik weet ook niet of het verstandig was dat ik een 3 jarig, zadelmakke tinker kocht toen ik 14 was.
Het is goed gegaan, goed gekomen. Maar zo goed als het is gegaan, zo slecht had het ook kunnen gaan.
Ik was wel wat gewend, qua rijden. Daar heb ik geluk mee gehad. Voorderest was ik zelf zo groen als gras wat betreft paarden. Mijn omgeving heeft niets met paarden, dus ik moest het in mijn eentje opknappen.

Oke, ik ben trots zoals het nu gaat. Hij loopt perfect en is mijn allerbeste maatje. Je kan er een klein kind opzetten, ook over de weg. Hij zet geen stap verkeerd.
Toch is hij niet altijd zo braaf en voorzichtig. Hij is eigenwijs, dominant en ongelooflijk bijdehand.
Galloperen is de bom, dat hoeft ook een ruiter die nog zo goed rijdt niet op hem te doen. Tenzij ik hem eerst helemaal moe rij, dan kan het wel.

Duncan heeft ook wel zijn kuren, maar is absoluut niet gemeen.
En ik denk dat ik erg veel geluk heb gehad, dat het uiteindelijk zo is gelopen.

Er zijn altijd wel wat problemen, maar ik wil altijd het beste voor hem. Wil hem leren kennen, met hem omgaan. Dat is zo ongeveer onvoorwaardelijk. Ik doe alles voor hem.
Maar als hij eigenwijs en dominant doet, dan laat ik dat gewoon niet toe. Ik ben nou eenmaal veel eigenwijzer en dominanter.
Daardoor is het denk ik ook goed gekomen. Ik heb niet over me heen laten lopen, en heb altijd het beste voor hem gewild. Ondanks mijn 14 jaar .
Beetje trots op Duncan en mezelf ben ik wel.

Of het verstandig is geweest, ik denk het niet!

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:24

Bullsh*t, komt binnen elk ras voor.
Het lijkt bij Tinkers alleen zo op te vallen omdat deze zo'n braaf imago hebben...

Die van mij is ook geïmporteerd, had ook een traumaatje, maar is superdesuperbraaf, met iedereen...

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:11

Tinkers hebben gewoon het imago van lekkere makkelijke paardjes, nou daar vergis je je dan mooi in. Ik heb hier 2 Tinkers (Nikita en Sissi) waar ik bijna niemand op durf te laten rijden, want ze gaan met iedereen aan de kletter.

Tinkers zijn ook paarden en net als bij KWPN-ers, NRPS-ers, Friezen, etc. daar kunnen ook goedsullen bij lopen.

Wat ik denk wat er gebeurd is in het verleden, die Tinkers die geimporteerd werden uit Engeland/Ierland, zij voelen zich zo slecht (slecht gevoed, getraumatiseerd) dat ze geen kik geven de eerste weken. Stop je er goed voer in, dan heb je een heel ander paard voor je neus na een aantal weken. Heb ik ook meegemaakt hoor, ging er iemand op zitten na een paar weken, nou een enorme bok en de persoon lag letterlijk in het zand te happen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:58

IL je hoeft je niet aangesproken te voelen ieder zijn eigen mening het is ook niet met alle paarden zo maar dat is net als dat niet alle tinkers een trauma hebben van de reis,

Leon ik vind dit ook beter in een apart topic passen als eindeloze pagina`s op tp er over discusereren,

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:55

Macho is mijn eerste paard,hij was net 2 a 3 maanden in nederland toen ik hem kocht !

Macho was 3 en net ingereden !

Hij is echt een super tinker,heeft nog nooit echte rare dingen gedaan,is superbraaf met rijden,in de bak en buiten is hij ietswat springerig maar een ervaren ruiter heeft daar geen problemen mee !

De problemen die ik heb gehad kwamen doordat ik onervaren was en mijn zus zou me bijstaan maar die liet het afweten !
Afgezien hiervan wat mijn eigen schuld was heb ik nog nooit geen spijt gehad dat ik hem gekocht heb !

Nu les ik met hem en buiten rijd nu iemand anders met hem,ik denk maar zo ,we hebben nog jaren samen en mijn rijtijd buiten komt nog wel !

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:32

ik ben het niet echt met maya eens WANT ik ben zelf ook maar een ukkie van 13 met een eigen tinker, mijn eerste paardje en ben dus ook onervaren heb 5 jaar op een mange gereden en heb haar nou 2 jaar. EN ze is geinporteerd,en natuurlijk heeft ze der streken maar je zou haar echt niet geschift kunnen verklaren en dat geld voor haar stal maatje ook dat meisje is precies het zelfde als mij. Het valt misschien wel eerder op dat er iets met een tinker mis is omdat ze bekent staan als '' goedzakken'' en het dan eerder opvallen als ze niet helemaal perfect zijn maarja geen een paard is perfect of wel ik wil niemant hier mee beledigen ofzo alleen even MIJN mening vertellen over de tinker
( trouwens er zullen vast wel tinkers bij zitten die een trauma hebben maar dat licht er ook zeker aan hoe ze behandeld zijn)

mutsefruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:23

ik heb ook een tinker die is geimporteerd uit engeland . griffin! hij is nu 3 jaar en 4 mnd en heeft tot bijna zijn derde jaar in engelnad gestaan en heb er nu geen moeilijkheden mee. ben hem zadelmak aan het maken en het is net of hij al jaren het zadel kent.

hiervoor had ik ook een tinker ook uit engeland en die heette wisley. ook hij was zuperlief en braaf. dus ik heb er ( nog) geen problemen mee gehad.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:36

Ze zeggen niet voor niets, paarden zijn je spiegel.

Het is de mens die zich deze spiegel voorhoudt, zo zegt gedrag, karakter van de dieren uiteindelijk meer over de mensen dan over de dieren zelf ongeacht het ras.

Kijk maar eens om je heen in heel paardenland......

Het mooie maar meteen ook het kwetsbare aan tinkers is dat ze erg loyaal zijn en bevestiging zoeken. Als het fout gaat is het de mensenhand die dat veroorzaakt!

Xphenonon zei niet voor niets:
Wees voorzichtig met de kwetsbare psyche van het paard,
met zijn bekoorlijkheid is het zoals de geur van bloesem in de lente...
Eenmaal verdwenen keert zij nimmer terug

En voor alle paardeneigenaren in spé geldt dat aankoop vaak overhaast en op basis van emotionele gronden gebeurt. Een mooi snoetje zelf zegt niks. Bereid je goed voor, laat je adviseren, ga op veel plaatsen kijken.

Als je interesse hebt in een tinker, kun je op veel plaatsen je licht op steken. Stallen en eigenaren van deze geweldige dieren. Ook de Hooghe Waerd (www.hooghewaerd.nl) is een voorbeeld, geen stal of verkopers. Puur adviserend met als doel je goed op weg te helpen en tinkers te behoeden voor het verkeerd terechtkomen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:57

Heb een gestoord exemplaar (import)

Maar dat is hij gemaakt.
Hij is als 3 jarige hengst gekocht door een gezin die een familiepaard zochten...
Hij was zadelmak en het inrijden moets nog verder gebeuren.
Hoe goed deze mensen het ook bedoelde....hij is totaal verkloot!!!!alles wat fout kon gaan is fout gegaan.

Eindresultaat..mensen bang van paard..paard bang van alles om zich heen ,zelf van zichzelf(echt waar als hij met zijn staart een vlieg wegsloeg..stond hij te trillen van angst...hij was bang van zijn staart).

Ik heb hem nu 4 jaar en het gaat goed met hem...zal altijd een "aparte" blijven maar hij is gelukkig en vind zichzelf heel wat..en dat is goed....ik weet met hem om te gaan met zijn gebreken en hij met mij(en mijn gebreken)...we zijn een setje

Tinkers zijn ook maar paarden en zoals ik al eerder las....ze hebben hun imago tegen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:45

Tinkerlady schreef:
Ze zeggen niet voor niets, paarden zijn je spiegel.

Het is de mens die zich deze spiegel voorhoudt, zo zegt gedrag, karakter van de dieren uiteindelijk meer over de mensen dan over de dieren zelf ongeacht het ras.

Kijk maar eens om je heen in heel paardenland......

Het mooie maar meteen ook het kwetsbare aan tinkers is dat ze erg loyaal zijn en bevestiging zoeken. Als het fout gaat is het de mensenhand die dat veroorzaakt!

Xphenonon zei niet voor niets:
Wees voorzichtig met de kwetsbare psyche van het paard,
met zijn bekoorlijkheid is het zoals de geur van bloesem in de lente...
Eenmaal verdwenen keert zij nimmer terug

En voor alle paardeneigenaren in spé geldt dat aankoop vaak overhaast en op basis van emotionele gronden gebeurt. Een mooi snoetje zelf zegt niks. Bereid je goed voor, laat je adviseren, ga op veel plaatsen kijken.

Als je interesse hebt in een tinker, kun je op veel plaatsen je licht op steken. Stallen en eigenaren van deze geweldige dieren. Ook de Hooghe Waerd (www.hooghewaerd.nl) is een voorbeeld, geen stal of verkopers. Puur adviserend met als doel je goed op weg te helpen en tinkers te behoeden voor het verkeerd terechtkomen.

hier ben ik het heel erg mee eens

je moet niet voor niets een paard kopen waarmee het klikt dan vind je nl. een paard dat het beste bij je past en die op je lijkt.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 12:56

Tinkerlady dat heb je heel mooi gezegd!

Ik heb zelf ook een import-tinker met een heel zacht karakter. Ze heeft heel erg moeten wennen aan alle nieuwe dingen maar ze heeft zich nog nooit tegen me gekeerd. Zelfs niet toen ik haar eigenlijk te snel wilde beleren. Ze is altijd blijven werken en vriendelijk gebleven terwjl ik fouten heb gemaakt.
Ik denk wel dat als je een tinker met respect en geduld beleerd, je al een heel eind komt. Ik ben et dus niet echt met de stelling eens. Ik denk dat ieder paard in foute handen gevaarlijk kan worden. Ik ken een import-tinker met opstatproblemen en ik ken een inker die hier geboren is en die niet is opgevoed. Daardoor is hij soms wat lastig maar dat ligt niet aan hem.
Dobbel, inderdaad worden veel paarden in de opfok gegooid en er na 3 jaar weer uitgehaald. En dan vinden de mensen het raar dat hij niet luistert. Zo'n digen heb ik oo al fout zien gaan.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:13

Mijn eerste paard is een Tinker en het was ook nog eens een veulen.

Omdat ik van nature een verstandige meid ben, riep ik altijd dat ik nooit aan een veulen zou beginnen omdat ik nou eenmaal een leek ben op paarden gebied. Maar Kieran kon ik niet laten staan dus, de leek kocht het veulen.

Mijn Tinker is in Nederland geboren en heeft in zijn korte leven niets naars meegemaakt gelukkig. Maar afgezien daarvan heb ik sowieso een expert in de arm genomen om te helpen in de opvoeding en natuurlijk ook in het zadelmak maken. Ik denk dat iedereen daar verstandig aan doet die een veulen aanschaft. En als het je eerste paard is, is alle hulp welkom of het nu een Tinker of KWPNer is.

Ik denk inderdaad wel dat sommige mensen zich vergissen in de Tinker en het gros denkt dat het relaxte, luie paarden zijn. Maar niets is minder waar! Kieran is wel relaxt maar zeker niet lui en zeeer uitgekookt!!! Als je met het uit de wei halen bijvoorbeeld, ook maar even je aandacht verliest gaat ie zo aan de haal met je als ie een van z'n buien heeft. En lukt het niet meer op de ene manier, dan verzint ie wel een andere manier.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:35

Na 8 jaar een verzorgpaard (warmbloed) en ruim 25 jaar rij-ervaring (wedstrijdnivo) heb ik mijn eerste eigen paard gekocht als veulen. Volgens mij hebben de meeste mensen problemen met een tinker omdat ze denken dat het makkelijke gezinspaarden zijn. Ieder paard heeft een leider nodig, ieder paard moet opgevoed worden, met ieder paard moet je een vertrouwensband opbouwen. Ik heb zelf bewust voor een veulen gekozen en heb er nog geen moment spijt van gehad. En.....mijn tinkie is slimmer en er zit meer pit in dan in m'n verzorg warmbloed. Alleen is mijn tinkie koelbloediger. De perfecte combinatie dus. Dat intelligente valt me overigens wel op......dat heb ik nog nooit eerder met een paard gehad. Anyway ik kan me geen beter 1e eigen paard voorstellen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 05:20

mijn eerste eigen paard was een engels volbloed, nadat ik hem helaas in moest laten slapen ben ik voor de tinker gevallen, dat is z'on 10 jaar geleden, maar ik denk dat als eerste paard een tinker best heavy is, ze hebben z'on eigen karaktertje, en klikt het niet dan heb je echt een probleem, de meeste tinkers zijn bij aankoop doodmak, maar als je een aantal weken verder bent en ze zijn een beetje gewend dan begint vaak het gedonder, dat maakt het ook zo moeilijk om een brave te vinden, ze laten gewoon hun echte aard niet gelijk zien.
Gelukkig ben ik gezegend met z'on doodgoeie sul

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:02

dat een tinker eerst supermak is en nog moet wennen klopt wel teminste bij mij lucca is eindelijk gewent ( na een jaar ) nouja ze krijgt streken

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:48

Mijn eerste paard is een tinker 3 en 1/2 jaar geleden zadelmak gekocht.Ze was toen 7 jaar...
Ik moet zeggen dat ik al langer in de paarden zat maar toen nog geen centen had voor een eigen paard.
Ik heb mijn paard ook wel anders ingereden als de gemiddelde ruiter .
Op het strand in een groep dat was echt een gouden greep want ik had een tinker die niet wilde lopen .

Het is helemaal goed gekomen mede door mezelf in het paard te verplaatsen.
Ik zou zeker een beginner afraden om een geimporteerde tinker te kopen.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:12

Als ik ook even mag reageren? (Doe dit voor het eerst en ben nog maar net aangemeld bij bokt.nl) Volgens mij en mijn ervaringen moet je er gewoon een jaar voor zetten eer dat je kan zeggen : dit paard is niks of deze is geweldig! Je moet er wel zelf voor gaan en rustig de tijd nemen. Mijn eerste pony was een Fell. Gekocht met 1.1/2 jaar. Super mak zei die fokker en kinderen kunnen er mee omgaan! Nou, echt niet hoor! Hoewel ik zelf aardig met hem overweg kon (mijn armen 2x zo sterk na een buitenrit), nam hij met anderen flink een loopje. Sprong de dijk er gewoon mee af en dan ook met een ervaren ruiter. Zegt dus allemaal niet alles. Ik denk wel dat het belangrijk is waar je je paard koopt. Zelf verkoop ik ook af en toe een tinker, maar ik laat hem eerst een half jaar bij mij staan om te zien hoe zijn/haar karakter is.

Tricky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:57

Korte reactie: er is maar een paard dat ongeschikt is voor iemand die voor het eerst een eigen paard koopt en dat is een paard dat niet bij die persoon past. In karakter vooral. Hangt volgens mij niet van ras af. Een eerste paard moet je nooit zonder onpartijdige en deskundige begeleiding kopen. Dat Tinkers gemakkelijker worden voorgesteld dan ze zijn is waar. Ik denk persoonlijk dat het iedereen vrij staat een voorkeur voor een bepaald ras te hebben, maar dat dat niet altijd per se het meest geschikte ras voor die mensen is.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:49

lizzy_lisa schreef:
.... Maar het zijn wel levende paarden en geen houten hobbelpaarden!! Dit wordt dikwijls genoeg onderschat door mensen omdat een irish cob/ tinker ook vaak gekocht wordt door mensen die bijna tot geen verstand van paarden of paardrijden hebben!!!

Vaak ligt het ook aan de ruiter!!! Die zijn zelf nog niet ver genoeg en schaffen een tinker aan, omdat die zo braaf zijn !!!
En dan ligt het vaak ook aan de ruiter en NIET aan het paard!! Maar meestal krijgt het paard toch de schuld. En dat is vaak niet terecht.

Veel mensen moeten eerst zelf eens leren hoe ze met een paard om moeten gaan laat staan rijden!! Dit is ook mijn mening. En daar worden ook regelmatig irish cobs de dupe van....

helemaal mee eens ... en dit geldt denk ik niet alleen voor tinkers maar ook voor andere rassen die over t algemeen als "mak en braaf" bestempeld worden. (bv fjorden/ haflingers e.d. kunnen in "verkeerde" handen ook erg eigenwijs, sterk enz enz worden)

Mensen met nog veel te weinig kennis en/of rijkunst zoeken deze rassen op omdat ze "zogenaamd" zo makkelijk zouden zijn .
Ik ben van mening dat deze mensen eerst wat meer paardenkennis/ -gevoel zouden moeten opdoen voor een eigen paard aan te schaffen. Of echt héél intensief en goed begeleid moeten worden (evt ook paard bijrijden/ mee verder opvoeden enz enz)

Makke dieren (ook als ze werkelijk bewezen hebben in allerlei omstandigheden dat ze écht mak zijn) hebben een leider/ duidelijkheid/ kundigheid/ concequentheid (is dit laatste een woord --> jullie weten hopelijk wat ik bedoel) nodig om een fijn paard te zijn en te blijven

Toch zijn er best redelijk wat tinkers behoorlijk koel in hun kop en erg mak en zeker wel geschikt voor een minder ervaren/ onzekere/ held op sokken --> kan zo al redelijk wat tinkers opnoemen die menig ruiter over hun angsten hebben heengeholpen

Maar er zijn ook veel uitzonderingen zoals mijn "arabiertje" in een tinkerbody

en bovendien kan de koelheid ook omslaan in desintresse/ lompigheid e.d. (hoe omschrijf ik dat goed ) en zo'n paard is misschien nog wel moeilijker/ gevaarlijker dan een pittig/gevoelig dier, omdat ze dus TOTAAL niet onder de indruk van jou en de omgeving zijn ...

ps lizzy-lisa wat meer spaties en alinea's maakt het wat leesbaarder

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:33

Ik ben het dus absoluut niet eens met de opmerking van Maya. Ik ken hier in de buurt zo'n 20 tinker die allemaal geimporteerd zijn. De een komt uit Engeland, de ander uit Ierland. Vanalles wat dus.

En ze hebben eigenlijk allemaal het betrouwbare karakter. De een is wat drukker dan de ander. Maar ze zijn dus absoluut NIET geschift. Je kan op alle tinkers die ik ken een kind van 4 op weg laten rijden.

Sir Sjim, mijn eigen tink is eigenlijk de enige met een aparte tik. Hij valt joggers aan. Behalve als hij die joggers persoonlijk kent, dan doet hij niets. Maar ja maakt dat hem geschift???? Deze gekke tik heeft hij ook in Nederland ontwikkeld, heeft helemaal niks met zijn import te maken.

Dusse...nee ik ben het er dus absoluut niet mee eens. Er zal best wel een halve zool tussen zitten. Maar ik denk dat verhouding hiervan zo'n 1 op de 100 tinks is. Puur omdat ik nog nooit van mijn leven een geschifte tink heb ontmoet.

Als iemand er een kent? Kan die dan een meeting regelen??? Ik ben wel benieuwd.....

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:17

Sharmila schreef:
Als iemand er een kent? Kan die dan een meeting regelen??? Ik ben wel benieuwd.....

Heb een geschifte gekend...die zit al in de salami.

Verder is mijn eigen tink een met een behoorlijke gebruiksaanwijzing(wist ik al toen ik hem kreeg )....

Maar neem van mij aan.....op de top van zijn "gekte" had je die niet mee willen maken...is niets leuk aan is diep en diep triest om je eigen paard waar je zoveel van houd bang te zien van alles om zich heen ,van zichzelf ,van mensen enz.
En ook ontzettend moeilijk om mee om te gaan...we willen allemaal het beste voor ons paard maar wat als je paard zo emotioneel beschadigd is dat er niets meer doordringt....dat is verdomd moeilijk.
Ik heb er dik 3 jaar overgedaan eer hij mij vertrouwde en als hij soms weer even een dip heeft weet ik nu er mee om te gaan.

Ben blij dat je omringd word door paarden die goed in der vel zitten...

Ik snap Maya haar standpunt in ieder geval wel heel goed.....

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:32

Mooi gezegd Sharmila!

Ik ben het met je eens. Er zijn maar weinig tinkers écht geschift (zoals je dat zo mooi zegt ) .
Toch zijn ze er wel. Ik heb 2 tinkers gezien, die werkelijk zichzelf op hun rug gooiden. Verschrikkelijk raar deden, ik kan het gewoon niet eens beschrijven. Die 2 (waren bij elkaar) waren allebei helemaal krankzinnig, ze leken wel gehersenspoeld. Nou echt, ik heb heel wat geks gezien, maar dat. Nee... onbegrijpelijk en niet om aan te zien.

Die waren krankzinnig ! Écht waar.
Gelukkig zijn er maar weinig tinkers zo extreem gestoord. Ze zijn heus niet allemaal van die goedzakken, rustig en sloom. Het blijven gewoon paarden, zoals elk ander ras.
Ze zijn zeker niet allemaal over 1 kam te scheren. Stuk voor stuk zijn ze verschillend.

Gelukkig.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:33

Op de tinkerfokkerij waar mijn tinker gestald staat heb ik eigenlijk weinig geflipte tinkers gezien. Ze hebben er een aantal jaren geleden ongeveer 50 gehad (niet allemaal geïmporteerd), en daarvan waren er maar 2 of 3 dat ik weet dat die compleet geflipt waren. Eentje was gewoon gevaarlijk met bv uit de wei halen die stond dan rechtop tegenover je, en de andere was ook echt gevaarlijk, die sloeg naar alles en iedereen. Nu lopen er nog zo'n 20 tinkers op de fokkerij, waarvan de oudere merries geïmporteerd zijn, en die zijn super braaf, ook de twee ruintjes, daar word vaak op gereden, en hebben niet echt een tik ofzo je kan er een kind opzetten.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:11

Als ik een kind op Tinkerbell zou willen zetten, dan zou ze gillend wegrennen (bij wijze van spreken). Niet omdat ze dat kind iets wil aandoen (NOOIT om iemand pijn te doen) maar omdat ze doodsbenauwd is van kinderen...Zo si ze eens met kar en al op hol geslaan...vanwege een kind (peutertje nog en was normaal stil!) dat in een voortuin in de zandbak zat...
Dat is om zo een voorbeeld te geven één van haar nogal geschifte kantjes...

Ze bestaan zeker wel, die getraumatiseerde exemplaren...maar ik ben het er wel mee eens dat de meesten een super en cool karakter hebben!!! Maar je moet als nietsvermoedende beginnende paardenmens maar eens op zo'n geschift exemplaar vallen...

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:14

mijn tinkie ging me pas na 6 maanden uitproberen! hoe bedoel je uitgekookt! hi hi

maar ik zou haar niet meer kwijt willen hoor, ze heeft zo haar streken, maar vlak voordat ik niet meer kon rijden (ivm zwangerschap) had ik haar echt helemaal! Ze zette bij mij echt geen stap meer verkeerd, ik hoop dat dat nog steeds zo is na de zwangerschap. Bij een verzorgster wil ze nog wel ondeugend zijn, lekker keihard gaan galloperen enzo! hi hi of gaan staken, maar ja daar komen ze ook wel doorheen

groetjes Marjolein