hoeveel maanden veulen van moeder af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Re: hoeveel maanden veulen van moeder af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:51

BleikjA schreef:
ik zou ze zo lang mogelijk bij elkaar houden, in de natuur zijn ze ook bijna een jaar bij hun moeder (tot het volgende veulen geboren word).

Ik zou d'r wel mee oppassen als je een hengstje hebt... (er zijn er die op die leeftijd al vruchtbaar zijn!)
De mijne is er met 5 maanden vanaf gegaan

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:22

De mijne is nu ook 5 maand. Hij is er grotendeels bij weg. 2x daags mag hij er nog bij, over een paar dagen nog 1x per dag. Ik doe het geleidelijk omdat ik de merrie in het voer wil houden. Merrie heeft er meer moeite mee als het veulen geloof ik. Die vind het wel gezellig met zijn grote vriend. (hij staat samen met een ruin in een box van 5 x 5 )

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:47

Vanaf 3 maanden kan het, maar het is beter zo lang mogenlijk ze bij de moeder te laten. ik zou een maandje of 5 doen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:48

shetveulenhengst van me buurtjes is nu iets van 4,5maand oud en gaat vanacht voor het eerst bij mijn shethengst van 2 slapen, die 2 zijn grote vriendjes en aangezien t veulen al een maand zelf op pad gaat en beslist niet naar zn moeder taalt als die loopt te schreeuwen is hij er klaar voor afgespeend te worden!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:32

BleikjA schreef:
ik zou ze zo lang mogelijk bij elkaar houden, in de natuur zijn ze ook bijna een jaar bij hun moeder (tot het volgende veulen geboren word).

Dit gaat alleen maar op als je merrie ook weer direct gedekt is. Voordat ze opnieuw gaat bevallen zal ze zelf het veulen gaan verstoten. Als ze niet drachtig is zal de merrie dit niet doen. Ik ken ook mensen die er zo over dachten, die hadden op den duur dus een 2-jarige nog lurkend aan de moeder. Je wilt niet weten hoe vet de 2-jarige was en hoe mager de moeder.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:34

ik bedoel dat je ze dan met 10 tot 12 maanden speend.....

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:01

Myn (nu) twenter is met 6 maanden afgespeend, en heeft er helemaal geen last van gehad. Pakte 't super op
Hij was er klaar voor
En mama vond 't t ook niet erg..

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 07:58

Wij hebben hem met 5 maanden afgespeend. We wilden eigenlijk wachten tot 6 maanden, maar de merrie was hem toch wel helemaal zat. Hij is gelijk naar de opfok gegaan, dit heeft verder geen problemen opgeleverd.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:07

Neonlight schreef:
BleikjA schreef:

Dit gaat alleen maar op als je merrie ook weer direct gedekt is. Voordat ze opnieuw gaat bevallen zal ze zelf het veulen gaan verstoten. Als ze niet drachtig is zal de merrie dit niet doen. Ik ken ook mensen die er zo over dachten, die hadden op den duur dus een 2-jarige nog lurkend aan de moeder. Je wilt niet weten hoe vet de 2-jarige was en hoe mager de moeder.

Hier staan een moeder en dochter... dochter is nu 3 en is pas vorig jaar afgespeend onder dwang van mij en een fokker die af en toe nog is komt kijken. merrie was broodmager joh

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:05

Fayette is met 4 maanden afgespeend omdat Lowara gemeen tegen het veulen begon te doen, en het gewoon totaal zat was ( te jong een veulen gekregen helaas)

Arwen is met ruim 5.5 maand afgespeend omdat ze gewoon te groot begon te worden, en er echt aan toe was.
Lowara was hier trouwens tot het laatste moment erg lief mee

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:49

Die van mij is nu ruim 4 maanden en gaat ergens volgende maand weg. ik vind dat wel een mooie tijd 5 maanden. En ik merk ook wel aan de merrie dat ze toch wel weer wat vrijheid wil , het is verder geen slechte moeder, maar ze laat wel duidelijker merken nu hij ouder wordt dat hij ook al wat zelfstandig moet worden.
gelukkig heeft hij nog een paar peettantes en oom waar hij dan kan uithuilen

cobiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:52

Mijn veulen is van 18 april en is net een week van zijn moeder af. Beide hebben geen kik gegeven.

summerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:21

Mijn veulen moet dus nog worden afgespeend, hij is nu 5,5 maand oud en het wordt wel tijd. Nu hoor ik hier op stal dat wanneer ik het veulen verhuis naar zn nieuwe stek (met 2 andere veulens) dat ik hem eerst een paar dagen binnen op stal moet houden omdat ie anders door de draad vliegt.
Iemand ervaring hiermee? Alle tips welkom!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:51

KindnessM schreef:
Hier staan een moeder en dochter... dochter is nu 3 en is pas vorig jaar afgespeend onder dwang van mij en een fokker die af en toe nog is komt kijken. merrie was broodmager joh

3 jaar is ook wel heel erg oud, ik bedoelde als het kan met 10 tot 12 mnd spenen, anders met 5,5 of 6 mnd.
Toen mijn veulen met ong. 6 mnd gespeend werd, vond de moeder het niet leuk, allemaal rennen en roepen enzo. het veulen bleef rustig maar ze stond er wel zielig bij hor. Ik heb mijn merrie (moeder) nog nooit zo gezien ik had ze het liefst weer bij elkaar gezet. (wou even een vb geven dat niet ieder paard zn veulen na 6 mnd kwijt wil)

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:47

Mijn veulen is met 5,5 maand gespeend afgelopen weekend. Het vorige veulen was ruim 6,5 maand. Je moet goed kijken naar de moeder en het veulen en inschatten of ze er klaar voor zijn.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:30

Ayla is nu 7 maanden en staat nog bij mams. Gaat prima, maar we houden wel in de gaten of het goed blijft gaan. Mams mag er niet onder gaan lijden natuurlijk. Veulen moet wel zelfstandig worden, en dat gaat gelukkig erg goed.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:54

summerland schreef:
Mijn veulen moet dus nog worden afgespeend, hij is nu 5,5 maand oud en het wordt wel tijd. Nu hoor ik hier op stal dat wanneer ik het veulen verhuis naar zn nieuwe stek (met 2 andere veulens) dat ik hem eerst een paar dagen binnen op stal moet houden omdat ie anders door de draad vliegt.
Iemand ervaring hiermee? Alle tips welkom!

Ik neem aan dat je het veulen eerder al eens kennis hebt laten maken met de stroomdraad? (door hem bewust met zijn neus tegen de draan aan te laten komen). Wanneer een veulen dit eenmal ervaren heeft, zal zijn respect voor draden groot zijn en zal hij er echt niet snel meer doorheen gaan, uitzonderingen daar gelaten !

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:13

Ayla is zo'n uitzondering. Hoewel, die sprong eroverheen.