Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Hinke schreef:Ik ben het er niet mee eens dat je gewoon naar een geschikt paard moet zoeken en niet moet kijken naar het ras: karaktereigenschappen zijn heel erg rasspecifiek (je kunt wel naar een arabier gaan kijken als je een rustig paard zoekt maar dat heeft 99 van de 100 keer geen zin).
Mijn ouders hebben een ijslander en het is het allerbeste braafste paardje wat ze ooit hebben gehad. Ze zijn koel in het hoofd, maar toch ijverig en snel, en ze zijn sterk en sober(er bestaan ook hele temperamentvolle ijslanders, die moet je misschien niet hebben als beginner). En ze kunnen springen en zijn soepel genoeg voor dressuur.
Wat die gangen betreft:als je voornamelijk recreatief rijd hoef je die gangen niet te onderhouden hoor: Als je niet van stazitten houd moet je een natuurtolter nemen.
Ik snap eigenlijk niet zo goed dat je op een tinker uberhaupt kunt rijden:ze zijn zo ontiegelijk lomp, ik kan me niet voorstellen dat je daar soepel mee kunt springen of een dressuurproef mee kunt rijden(maar zoveel weet ik niet van tinkers).

Glossi schreef:Teuntje111 zei:
Nadelen:
Ze kunnen echt zeer koppig zijn (De mijne is dat! Net een reuzeshet)
Als ze aan de kletter gaan, zijn ze bijna niet te stoppen
Ze hebben vaak voernijd/vraatzucht
Zijn snel hoefbevangen (Ze kunnen net als andere koudbloedpaarden minder eiwit verdragen)
Ze kunnen eenkennig zijn, maar persoonlijk vind ik dit wel prettig
Dat wat je hierboven schrijft geld voor alle rassen. Ik bedoel als ze aan de kletter gaan zijn ze bijna niet te stoppen, als je op een ander paard zit die ook ECHT aan de kletter gaat is die ook niet te stoppen! Ze kunnen echt zeer koppig zijn, dat is ook bij alle rassen wel zo. Kpners, haflingers, ijslanders, fjorden, friezen enz. Dat geld niet alleen voor een tinker. En eenkennig vind ik ook weer net zoiets. Bij alle rassen zit wel een paard bij wat eenkennig is. Ik reed vroeger ook vrij veel tinkers maar ben niet een tegen gekomen die eenkennig is. Dit moet je niet raar opvatten hoor maar dit is gewoon iets wat voor alle rassen geld en niet speciefiek voor de Tinker.
Dus daar kan ik niet over oordelen.
badankt! emmaatjuh schreef:ijslander word het denk ik zoiezo niet.. en ik ga nu toch wel meer nadenken over een haflinger..badankt!
Hinke schreef:Nee, zo temperamentvol zijn ze niet, dan heb je echt een verkeerd beeld van ijslanders. En ik ben nogsteeds van mening dat het echt niet in het belang van de ijslander is als je zijn gangen oefent en bijhoud. Het enige is dat je bij de tolt kunt doorzitten, daar hoef je geen extra lessen voor te nemen hoor!

enz.) te kunnen onderscheiden.
" wanneer ik alleen maar in de bak oefeningen met mijn paard zou kunnen doen. Juist door de extra gangen ben ik tijdens een buitenrit altijd bezig om de gangen te onderhouden en te verbeteren in ieder terrein. Ik rijd ook praktisch altijd buiten en train daar dan ook mijn paarden, natuurlijk maak ik ook weleens een heerlijk relaxed rondje om. Maar dan nog is het tussendoor toch echt heel gaaf om even te knallen in telgang of een stuk spetterend te tölten
.