tinker of ijslander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirlemiep

Re: tinker of ijslander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:58

Ik heb zelf een 10 jarige Ierse Cob merrie(Tinker)en zij is 3 jaar geleden in een container naar het Belgische Knokke vervoerd,tesamen met tig andere Tinkers.Van daar uit word alles gesoorteerd,de mooie gaan naar duitsland,Nederland en Belgie,en de minder mooie gaan direct door naar Italie voor de slacht.Alles dus merries,ruinen,veulens echt alles word in een container bij elkaar gezet.Tijdens dit vervoer is mijn pony gedekt,hieruit is haar veulentje ter werled gekomen.Ik heb haar kunnen kopen van de stoeterij toen ze net van haar veulentje af was.Mijn pony had ontzettend geluk dat degene van de stoeterij"iets"in haar zag,want echt heel mooi is ze niet,maar ze heeft een gouden hart,ze is zeer zacht van karakter.Ze is wel vaak nerveus en is wel makkelijk te rijden maar kent niks en knort de hele weg in het bos.Niet echt een ontspannen dame dus om mee op stap te gaan.Doordat ze heel erg hoefbevangen is geraakt kan ze nu niet meer gereden worden en wilde we haar beleren voor de wagen.Maar ook hier gaat het stroef door de nerveuze trekjes die ze heeft.Wat er dus in Engeland is gebeurt met haar zullen we nooit te weten komen....Maar voor degene die graag een Tinker willen kopen,er zijn inmiddels ook al honderden Tinkers die hier in Nederland zijn geboren en waar wel het verleden bekent van is.Ik zelf vind ze veel meer uitstraling hebben dan een Ijslander(sorry Ijsco-fans...)en ook minder druk.Ik vind Ijslanders ook geen kinderpony's ze kunnen behoorlijk pittig zijn.Maar dit zijn misschien allemaal vooroordelen,ik ga hier puur op mijn eigen gevoel en ervaringen af.Ik heb vroeger 8 jaar lang totdat hij overleed een Fjord gehad en dat vind ik ook zulke superpony's,en ook heel veelzijdig.Rijden,mennen,springen,ze kunnen het allemaal.Veel succes met het zoeken naar je eerste paardje en ik hoop dat je het net zo zal treffen als ik met mijn Tinkertje!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 00:23

Hinke schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat je gewoon naar een geschikt paard moet zoeken en niet moet kijken naar het ras: karaktereigenschappen zijn heel erg rasspecifiek (je kunt wel naar een arabier gaan kijken als je een rustig paard zoekt maar dat heeft 99 van de 100 keer geen zin).

Mijn ouders hebben een ijslander en het is het allerbeste braafste paardje wat ze ooit hebben gehad. Ze zijn koel in het hoofd, maar toch ijverig en snel, en ze zijn sterk en sober(er bestaan ook hele temperamentvolle ijslanders, die moet je misschien niet hebben als beginner). En ze kunnen springen en zijn soepel genoeg voor dressuur.
Wat die gangen betreft:als je voornamelijk recreatief rijd hoef je die gangen niet te onderhouden hoor: Als je niet van stazitten houd moet je een natuurtolter nemen.
Ik snap eigenlijk niet zo goed dat je op een tinker uberhaupt kunt rijden:ze zijn zo ontiegelijk lomp, ik kan me niet voorstellen dat je daar soepel mee kunt springen of een dressuurproef mee kunt rijden(maar zoveel weet ik niet van tinkers).

Bullshit dat je niet met een tinker soepel kan springen of dresuren! Jij mischien niet maar dat zal aan jou liggen. Heb je wel eens op een tinker gereden? Anders zou ik dat maar eens gaan doen. Je zegt zelf al dat je niet zoveel van Tinkers weet dus snap er geen bal van waarom je deze onzin erneer zet!

Over de IJslander zei ook: wat die gangen betreft: als je voornamelijk recratief rijd hoef je die gangen niet te onderhouden. Als je een IJslander goed wil rijden moet je aan de gangen blijfen werken. Ik dacht zelf ook, leuk ik koop een IJslander lekker recreatief mee gaan rijden. Lessen wou ik niet want wou buitenritten maken. Je komt er wel achter als je een IJslander hebt dat het niet even een kwestie is een IJslander kopen en dan ben ik er. Er komt nog veel meer bij kijken. Als je meer ervaring hebt kan je natuurlijk wel zonder lessen maar in het begin moet je echt lessen anders komt het niet goed. Zelf ben ik in die tijd erg verandert en wil nu wel graag lesrijden. Vind het erg leerzaam en leuk. Vroeger op de manege was ik het nl zat met dat stomme geles en rondjes in de bak rijden. Nooit meer een uitdaging, alle paarden die we hadden kon ik rijden. En kreeg alleen maar complimentjes... Daar is dus niks aan

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 17:22

Sorry Glossi, maar dit is een forum. Voor het geval je het nog niet wist:een forum is een plek waar mensen meningen (gegrond of ongegrond) en ervaringen uitwisselen en niet een plek waar alleen feiten worden gegeven. Ik heb geen ervaring met tinkers en misschien heb jij wel gelijk, maar dat is dus geen reden om van die kinderachtige opmerkingen te maken als:

"Bullshit dat je niet met een tinker soepel kan springen of dresuren! Jij mischien niet maar dat zal aan jou liggen. Heb je wel eens op een tinker gereden? Anders zou ik dat maar eens gaan doen. Je zegt zelf al dat je niet zoveel van Tinkers weet dus snap er geen bal van waarom je deze onzin erneer zet!"

Ik blijf er bij dat het me stug lijkt dat je er soepel op een fatsoenlijk niveau (dus hoger dan L) dressuur mee kunt rijden: ze hebben er volgens mij niet de bouw voor.

Ik ben trouwens wel heel benieuwd waarom je de gangen van ijslanders moet onderhouden: is het slecht voor ze als je het niet doet?

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:24

Ik weet dat dit een forum is!! en ga nu dan ook mijn mening geven

Ik zou voor de gein is Prissiej op Bokt een PM sturen!!!
Die heeft een tinker waar ze ondertussen M2 mee is....... en een ander meisje dat ik ken had een Tinker waar ze Z mee reed!! dus met een tinker kan je echt wel lekker dressuuren.... ik zou ze indd niet heel snel in een springconcours verwachten maar dat neemt niet weg dat ze het niet kunne!!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:53

Ik heb even in het profiel van prisseij gekeken, en dit is wat zij zegt:

"Hij kon nog helemaal niks en heb met hem tot nu toe de M2 bereikt met succes! Dit is een echte boef. Bij andere mensen oohh wat is hij dan toch gemeen:P hij probeert je echt helemaal uit en hebt 100% schijt aan je haha. Maar hij weet het precies als tie iets verkeerd doet hoef alleen maar ; Gipsy te zeggen en het is over Echt zo'n slim paardje is dat heah haha niet normaal
Maar ik ga proberen om met uhm in het Z te komen! Dat is mijn doel en ik weet ook dat hij het kan! Alleen het duurt wat langer dan een andere [slanke] ras;)"

Ik geef toe, ik had niet verwacht dat dat kon (ik vind het echt erg knap) Maar het blijft nog wel overeind staan dat het moeilijker gaat.(zie laatste zin in quote)

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:25

Ik woon sinds een paar maanden in Engeland, en hier zijn de naar Nederlandse begrippen 'lompe' rassen heel erg populair. Ik was eerst ook bevooroordeeld. Maar het is verbazingwekkend hoe goed de lomp uitziende rassen kunnen dressuren maar vooral ook springen!!!! Is heel normaal hier.....

IJslander?
Ik heb zelf een IJslander, en ik denk dat een IJslander alleen geschikt is voor iemand die er echt helemaal verliefd op is geworden en er helemaal voor wil gaan. Het rijden van een ijslander is een enorme uitdaging, en niet zo makkelijk als bv. een haflinger of fjord. Ook een natuurtolter zal bij een onervaren ruiter na een tijdje de gangen door elkaar gaan halen of stijf worden...
Je zult echt geld en tijd moeten investeren in lessen, en het vinden van een lesplekje is niet altijd zo makkelijk.
Bovendien zijn IJslanders ook vrij prijzig in aanschaf...

@Hinke
Het is belangrijk om de gangen van een IJslander te onderhouden, omdat het plezier van rijden anders wegvalt voor zowel ruiter als paard. Als je IJslander weinig aanleg heeft voor de tolt, kun je 'm gerust rijden in drie gangen (stap, draf en galop) en is er niets aan de hand.
Als dat niet zo is, kom je echt in de problemen. Het is niet prettig (niet voor de ruiter, maar ook niet voor het paard want die begrijpt er niets meer van) als de ruiter niet de juiste hulpen kan geven, en het paard van tolt naar draf naar drolt naar schweinen gaat en weer terug en heen en weer!!! Bovendien zullen de meeste IJslander die niet goed gereden worden, na verloop van tijd steeds meer gaan "schweinen"=langzaam telgangen, en zal het dier steeds stijver worden.

@emmaatje
Heb je al eens gedacht aan een haflinger of een fjord? Niet te groot maar je 'groeit' er niet uit, over het algemeen niet te druk karakter (mijn ervaring), makkelijk het hele jaar door buiten te houden en goedkoop in onderhoud en aanschaf, gezond, en kunnen best wat dressuren of een sprongetje maken.

Ikzelf heb hele goeie ervaringen met haflingers: ik heb ook eens in je profiel gekeken, en ik heb echt het idee dat een haflinger wel wat voor je zou kunnen zijn!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:28

Hinke, ik snap dat het een forum is maar je zet het erneer alsof je er verstand van hebt. Met Tinkers en IJslanders. Daar kan ik gewoon niet tegen... Mensen die andwoord op geven alsof ze er wat van weten. Zeg dan ik denk dat... Of volgens mij...

Kwa andwoorden ga ik helemaal met Birta mee

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:58

Glossi schreef:
Teuntje111 zei:
Nadelen:
Ze kunnen echt zeer koppig zijn (De mijne is dat! Net een reuzeshet)
Als ze aan de kletter gaan, zijn ze bijna niet te stoppen
Ze hebben vaak voernijd/vraatzucht
Zijn snel hoefbevangen (Ze kunnen net als andere koudbloedpaarden minder eiwit verdragen)
Ze kunnen eenkennig zijn, maar persoonlijk vind ik dit wel prettig

Dat wat je hierboven schrijft geld voor alle rassen. Ik bedoel als ze aan de kletter gaan zijn ze bijna niet te stoppen, als je op een ander paard zit die ook ECHT aan de kletter gaat is die ook niet te stoppen! Ze kunnen echt zeer koppig zijn, dat is ook bij alle rassen wel zo. Kpners, haflingers, ijslanders, fjorden, friezen enz. Dat geld niet alleen voor een tinker. En eenkennig vind ik ook weer net zoiets. Bij alle rassen zit wel een paard bij wat eenkennig is. Ik reed vroeger ook vrij veel tinkers maar ben niet een tegen gekomen die eenkennig is. Dit moet je niet raar opvatten hoor maar dit is gewoon iets wat voor alle rassen geld en niet speciefiek voor de Tinker.

Hoihoi

Ik vat het ook absoluut niet raar op en ben me wel degelijk bewust van het feit dat deze karaktereigenschappen ook bij andere rassen voorkomen. Ik trek alleen mijn mening uit de eigenschappen van mijn eigen Irish Cob en dan de andere tinkers/cobs die ik ken. Sons lijkt het of deze eigenschappen iets vaker voorkomen bij tinkers.

Mijn paardje is echt heel eenkennig, ze hinnikt alleen naar mij en naar haar verzorgster, ze hoort me al als ik buiten loop. Ze valt de in haar ogen vreemde mensen aan op het land (kwam ik ook pas later achter, nadat ze weer op stal stond). Ook niet-bonte paarden zijn vaak het slachtoffer van haar "discriminerende" karakter. Terwijl ze de hele dag gilt en onrustig is als haar tinker-vriendinnetje even weg is.

Als je op het Tinker-subforum kijkt, zijn er veel tinkers die in de dressuur worden uitgebracht en daar ook heel goed scoren. Zelfs de zwaardere "lompe" types. Dat je niet zo hoog met een zware tinker kan springen als met een lichte volbloed moge duidelijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze niks kunnen.

Ik heb helemaal geen verstand van IJslanders, heb er zelfs nog nooit eentje gezien in het echt Dus daar kan ik niet over oordelen.

Ik denk nog steeds dat TS het beste gewoon om zich heen kan kijken naar willekeurige paarden, niet specifiek op tinker of op IJslander, maar naar paarden met de eigenschappen waar TS naar op zoek is. Tenzij ze nu echt voor een specifiek ras is gevallen.

Gullbra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:04

Een tip!

Ga gewoon veel op tinkers en ijslanders rijden.
Praat veel met tinker- en ijslandereigenaren en zoek eens meer informatie op internet over de verschillende rassen.

Zelf ben ik ijslandergek, maar tinkers zijn ook leuke paarden.
En natuurlijk zal niet elke tinker en ijslander goed zijn in dressuur, maar er zitten er echt wel tussen die ook op hoog niveau dressuur kunnen lopen...

Succes met je beslissing

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 09:34

ok, heel erg bedankt allemaal ik heb er goed overna gedacht.. @ birta, nee een fjord lijkt me niks. maar een haflinger vind ik ook erg leuk. dus ik moet nog even goed nadenken. bedankt!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:47

Je hebt nu 2 rassen genoemd (Tinker en IJslander) die volgens menig eigenaar juist níet geschikt zijn als eerste paardje voor iemand die redelijk groen is.

De Tinker/ Irish Cob is nog niet een écht ras. In de voorgaande generaties zijn nog veel rassen ingekruisd. Het stamboek is ook nog niet gesloten. Daaruit kun je opmaken dat er nog veel verschillen zijn tussen de verschillende Tinkerpony's en paarden. Qua exterieur en qua karakters. Het ras mag een stokmaat hebben varierend van 1.35 tot 1.70, zegt misschien al genoeg over de diversiteit?

Zoals al gezegd: veel geimporteerde Tinkers hebben een woelig verleden. Zijn niet altijd even goed behandeld door de mens. Dit maakt dat veel Tinkers een speciale handleiding hebben, die niet op papier staat. Wat bij de ene Tinker dé manier kan zijn, werkt bij een andere Tinker compleet averechts. Om dit soort problemen op te lossen, moet de eigenaar kunnen putten uit veel ervaring en een enorme dosis liefde en geduld.

De Ijslander is zo te lezen niet ideaal als eerste pony voor een beginnend eigenaar. Ze kunnen wat heet zijn, en goede instructie is blijkbaar onontbeerlijk om een stel te vormen en te blijven.

M.I. ben je beter af met een gemiddelde Haflinger, of een coole leuk doorgereden warmbloed. Als je toch verliefd bent geworden op het exterieur van Tinkers of IJslanders, is het misschien verstandig om diverse stoeterijen en handelaars af te gaan. Veel paardjes te zien. Veel paardjes te rijden. En dan verliefd worden...

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 13:51

ijslander word het denk ik zoiezo niet.. en ik ga nu toch wel meer nadenken over een haflinger.. badankt!

Gullbra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:31

emmaatjuh schreef:
ijslander word het denk ik zoiezo niet.. en ik ga nu toch wel meer nadenken over een haflinger.. badankt!

Ben heel nieuwsgierig, maar waarom is de ijslander afgevallen?

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 06:10

ik denk dat hij niet geschikt is voor wat ik wil zegmaar.. de extra gangen zal ik voor moeten lessen terwijl ik dressuur echt niks aan vind, nou is dit geen dressuur maar toch die richting. dus als ik lessen neem dan word het denk ik springen. en hij heeft denk ik teveel temperament, niet?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:16

Nee, zo temperamentvol zijn ze niet, dan heb je echt een verkeerd beeld van ijslanders. En ik ben nogsteeds van mening dat het echt niet in het belang van de ijslander is als je zijn gangen oefent en bijhoud. Het enige is dat je bij de tolt kunt doorzitten, daar hoef je geen extra lessen voor te nemen hoor!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:35

Hinke schreef:
Nee, zo temperamentvol zijn ze niet, dan heb je echt een verkeerd beeld van ijslanders. En ik ben nogsteeds van mening dat het echt niet in het belang van de ijslander is als je zijn gangen oefent en bijhoud. Het enige is dat je bij de tolt kunt doorzitten, daar hoef je geen extra lessen voor te nemen hoor!

Hier moet ik even op reageren, want hiervan gaan mn tenen krom staan!
Ten eerste: naar mijn mening zijn ijslanders wél temperamentvol. (we hebben er 7 staan)
Ze zijn niet gemeen, maar willen wel graag voor je werken, en daar moet je mee om kunnen gaan. Bovendien zijn dit paarden die erg veel kunnen lopen, ik ken er bijvoorbeeld 2 die echt lastig zijn momenteel (is iets gebeurd bij de hengst). Iemand zei ooit tegen me: laat haar maar een een uur flink lopen, leert ze het rennen vanzelf af..... Dus niet! Dit is het probleem bij ijslander: het zijn paarden met karakter! En deze loopt dus puur op karakter, ze geeft niet op....

Bovendien ben ik van mening dat je deze paarden wel moet trainen in tölt, telgang lijkt me dan weer niet nodig.
Een natuurtölter waarvan de tölt niet onderhouden wordt, gaat swcheinen, wordt te lateraal en daarmee zo stijf als een hark.
Dit geldt dan weer niet voor de paarden die toch meer 3 ganger zijn, en niet van nature de tölt aanbieden.

Het "doorzitten bij de tölt" wekt bij mij 2 reacties op. Ten eerste: welleens geprobeert te lichtrijden in tölt.... dat gaat niet, als een tölt goed gereden wordt is het een 4 tact gang, zonder zweefmoment, en wordt lichtrijden vrij moeilijk
En dat doorzitten bij de tölt is nog vervelender dan je denkt, je moet mega los zijn door je lijf om te voorkomen dat je je paard tegen gaat werken.
Tijdens horse event stapte laurens van lieren op tyrson, en hij verklaarde daarbij dat hij moeite had om zijn "stijve dresuurzit" te veranderen in een zit die beter met de töltbeweging meeging.

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:27

Hinke: ik ben wel benieuwd (zonder te katten) wat jouw ervaring is met IJslanders?

Ik krijg nl. het vermoeden dat je echt niet weet waar je het over hebt...
Ik ben zelf verstokt recreatieruiter, maar het fatsoenlijk rijden op een ijslander komt echt wel op meer neer dan 'blijven zitten'!
Jij gaat ervanuit dat ieder paard met ieder ruiter wel rustig blijft tolten, maar dat is dus niet zo! Als ruiter zul je toch echt om de tolt of draf of wat voor gang dan ook moeten 'vragen'.
Stel je die 'vraag' steeds verkeerd, dan raakt je paard natuurlijk zeer gefrustreerd met alle gevolgen vandien.
En een paard dat door jarenlang verkeerd rijden helemaal stijf is en alleen nog maar kan 'schweinen' is echt geen prettig gezicht, ook het paard voelt zich daar niet prettig bij!
Wel eens stijve spieren gehad door een verkeerde beweging? Voelt niet lekker toch....?!

Smari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:01

Ik heb ook mede aangehaald dat een IJslander toch wel goed onderhouden moet worden in zijn gangen om dus teleurstellingen te voorkomen voor enthousiast geworden toekomstige eigenaren.
Je kunt dit heel negatief bekijken, maar is vooral bedoeld om je aan het denken te zetten en er niet al te gemakkelijk over te denken.
Inderdaad is het heel vaak gebeurt dat men heel gemakkelijk over het rijden van een IJslander denkt. Veelal hoor je dat men ook heerlijk aan het rondtölten is terwijl het paard echt heel zielig stijf aan het schweinen is, helaas zit dat bij sommige paarden zelfs best prettig nl. Helemaal als je dus niet genoeg ervaring hebt om alle varianten op de tölt (schwölt,drölt enz.) te kunnen onderscheiden.

Een IJslander is wat mij betreft geweldig.
Ik ben snel afgeleid en raak "afgestompt " wanneer ik alleen maar in de bak oefeningen met mijn paard zou kunnen doen. Juist door de extra gangen ben ik tijdens een buitenrit altijd bezig om de gangen te onderhouden en te verbeteren in ieder terrein. Ik rijd ook praktisch altijd buiten en train daar dan ook mijn paarden, natuurlijk maak ik ook weleens een heerlijk relaxed rondje om. Maar dan nog is het tussendoor toch echt heel gaaf om even te knallen in telgang of een stuk spetterend te tölten .
En temperament is ook een belangrijk stukje, de IJslander is aan de hand + op 't land vaak erg makkelijk (waakvlammetje), stap je erop dan hoort het IJslands vuur te gaan flakkeren.

Ik zelf heb alleen maar positieve ervaringen met Haflingers, alleen miste ik altijd de extra gangen. Dus wat mij betreft nooit meer een 3-ganger.
Nogmaals veel succes met je zoektocht!!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:57

Zelf ben ik ook een groot fan van de IJsjes
Afgelope donderdag een les genomen op Stal frá Gaedingi en dat was super!

Maar dat is natuurlijk wel een groot verschil, een IJslander of een Tinker.
Heb je IJslander ervaring? Heb je de tolt en evtueel de telgang goed onder de knie? Ben je ook bereid om lessen te nemen met een IJslander als het toch niet zo lekker gaat met de tolt/telgang want instructeurs/-trices voor IJslanders heb je minder dan voor '3-gangen-paarden'?

Ik denk dat je je dat vooral moet afvragen. IJslanders zijn in de aanschaf ook een tikkeltje duurder dan Tinkers

Veel succes!!!
Gr,
Myra

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:34

MsMarit, Birta, Liezel1: Okee ik geef toe, zo groot is mijn ervaring met ijslanders niet. Mijn ouders hebben sinds een paar jaar 1 ijslander, en ik heb altijd tijdens vakanties buitenritten bij ijslanderstallen gemaakt.
Laat ik het zo zeggen: onze ijslander is rustig, koel, werklustig en soepel, heeft ruime gangen die je niet hoeft bij te houden, en ik zou iedere beginner op hem durfen zetten
Ik heb zelf nog maar 1 keer op een ijslander gezeten die zo fel was dat ik hem niet kon houden:vanuit mijn (beperkte) ervaring zijn er dus een hoop rustige ijslanders.
Nob even een vraag over het bijhouden van de gangen: denken jullie dat een ijslander in het wild dan ook stijf word en afgestompt raakt?

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:47

Hoi Hinke,
Mijn IJslander zou ik idd ook met iedereen vertrouwen. Ze is echt erg braaf, en ook al houdt ze van hard rennen, goed te houden.

Op je vraag: IJslanders worden in het wild denk ik niet stijf, maar die worden dan ook niet bereden. Zodra je er een ruiter op zet, verstoor je de balans. Als de ruiter dan niet weet hoe het paard te helpen die balans weer te vinden, kan zelfs een paard dat los heerlijk tolt, in de war raken.
Mijn paard tolt in de wei bijna altijd, heel mooi en soepel. Echter, vooral toen ik haar net had, had ik echt wel les nodig om ten eerste soepel te blijven tolten, en ten tweede duidelijk te vragen aan mijn paard: tolt of draf.

Smari

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:46

Mijn mening is dat men vaak het "vuur" van een IJslander verwart met "er vandoor willen gaan". Een IJslander die een lekker töltje inzet met veel oprichting en knie-actie geeft je het gevoel of je opstijgt en in een speedboot zit, er komt veel power aan te pas. Ben je dat niet gewent en ga je daar niet lekker voor zitten (soepel/ontspannen mee in de bewegingen), dan heb je kans dat je door je verkramping het paard ook laat verkrampen wat vaak resulteert in iets wat lijkt op/resulteert in wegrennen. Daarom wordt ook vaak opgenoemd dat een IJslander vaak wegrent of juist téveel temperament zou hebben.
Paarden die niet al te voorwaarts zijn zullen door het teveel aan hulpen (en niet soepel zitten) van de ruiter ook kunnen verkrampen en dat resulteert vaak in beide gevallen in het vastzetten van de rug met op den duur geen zuivere tölt meer.
Ook is de tölt eigenlijk zo ontzettend gaaf, dat men vaak vergeet dat ook de overige gangen erg belangrijk zijn voor het onderhoud en behoud van de tölt en bespiering,balans, enz. van het paard.

Ik zou overigens mijn paard ook met iedereen vertrouwen, alleen dan weer niet iedereen mijn paard toevertrouwen..............

Een paard in de natuur loopt alleen sneller of in een andere gang wanneer dat voor hem/haar noodzakelijk is. Wij vragen een bepaalde tijd achtereen om een bepaalde snelheid of gang en als wij dan ook nog eens tegenwerken...............
Ik zie mijn paarden eigenlijk zelden tölten in de wei, ze draven meerendeels (soms galop), maar als ze ergens opeens van schrikken dan zijn de eerste passen eigenlijk altijd tölt of bij een echte explosie telgang. Bij wendingen in hun spel samen zie ik wel vaak veel wisselingen van de gangen, vooral bij de hele jonge paarden kan dat per meter zelfs verschillen in gang.

psyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:21

hey

Ik werk met tinkers we kweken en voeren ze in en ik ken veel beginners die naar ons komen om eentje te kopen meestal kunnen ze het er echt mee vinden en zien we ze nooit meer terug enkel een paar foto's nog die we krijgen hoe goed ze het er mee hebben! Er zijn er wel die terug komen ma dat is heel zelden, meestal is dat omdat ze te veel krachtvoer geven... Een tinker heeft echt niet veel nodig wat eten betreft en daarmee gaat het soms wel eens mis.

Wat ik hier allemaal hoor over die inport er zijn er bij die slecht verleden hebben ma daarom moet je ook zoveel mogelijk te weten komen over zijn of haar verleden heeft hij/zij daar met andere paarden op de wei gestaan komt hij/zij van zigeuners komt is hij/zij al schichtig als je er nog maar voor staat is hij/zij bang van je hand. Daar moet je allemaal opletten en vooral veel vragen daar kunnen ze zeker niets op tegen hebben en zo wel weet je al zeker dat je niet juist zit en dat je toch nog eventjes verder moet zoeken!

Wij halen onze tinkers uit engeland en daar zijn ze echt heel populair ( het zelfde of hier kwpn'rs en bwp'rs) en worden door de zigeuners er als hun kinderen beschouwd... de paardjes die wij kopen zijn ook van een zigeuner(tinkerboer) en leven er eigenlijk nog in het wild. Als we ze gaan uitkiezen doen we dat op basis of je er bij kan komen zijn ze niet vals enz... ze zijn natuurlijk allemaal rond de leeftijd 3 en 4 wij leren ze dan op gaan ermee wandelen dus als ze weggaan bij ons zijn ze ook verkeersmak en ook heel braaf want bij een tinker maakt het niet uit hoe oud ze zijn een 3jaar dat goed geleerd is, is even braaf of een tinker die al 10 bv iemand op zn rug heeft, van af ze u aanvaarden kan je er alles met doen!! Dat wou ik toch eventjes zeggen

Iedereen kan je wel raad geven maar uiteindelijk moet jij verder met het paardje dat je kiest dus doe het zeker niet gehaast en laat je zeker niet overtuigen door buitenstaanders of zelf de verkoper, de klik moet er zeker zijn! Ook zou ik nooit op een paardemarkt een paardje zoeken of bij een handelaar die verschillende rassen verkoopt, ga bij een fokkerij of een handelaar van 1 ras of mss 2 maar zeker niet meer dan heb je ook al minder kans om van die kreupele (sorry dat ik het zo kru zeg) paardjes tegen te komen!

Als je van zin bent om toch naar een tinker op zoek te gaan, bij ons ben je altijd welkom en nemen gerust tijd voor je voor iedereen trouwens want een paard kopen is een vrij grote beslissing! We hebben altijd wel verschillende types staan ook voor meer gevorderde ruiters!

Nog veel succes met het vinden van je paardje
ik hoop dat je eerste keus de goeie keus gaat worden

groetjes mariska

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:51

Ik vind zowiezo dat je een erg voorbarige keuze hebt gemaakt, je bent afgegaan op vooroordelen over tinkers en ijslanders, het zijn allebei niet de makkelijkste paarden, met tinkers weet je nooit wat je treft, er kunnen soms heeeeeele temperamentvolle tussenzitten, en ijslanders vergen toch iets meer "kunde" omdat het ras een apparte benadering vergt. Als manegeruiter rij je niet zomaar met een ijslander weg zegmaar, bovendien zijn ijslanders érg duur in de aanschaf. Wat dat betreft zou ik iets als een fjordje meer aanraden, er zijn uitzonderingen maar over het algemeen hebben deze paardjes toch wel een iets evenwichtiger karakter zonder al te veel pieken en dalen. Als eerste paardje zou ik voor een wat ouder, (van af een jaar of 10) goed doorgereden paardje gaan, die al het één en ander heeft meegemaakt. dit kan vanalles zijn. Kijk inderdaad eens goed om je heen en hou niet vast aan deze twee rassen, die volgensmij, in veel gevallen een verkeerde keuze zouden kunnen zijn.

mystery1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:16

ik zou voor de grap eens een lesje nemen op een ijslander, want om nou een dressuurles met een les op een ijslander te vergelijken is als appels met peren vergelijken. Ijslanders kunnen naar mijn idee prima als eerste paard, mits je het juiste paard uitzoekt. Neem de tijd en probeer echt eens een les, er gaat een wereld voor je open als je dat doet.