[TI] Kan een tinker 24/7 buiten zonder schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

octavodia

Re: Kan een tinker 24/7 buiten zonder schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:24

Tja, een paard staat ook niet graag alleen buiten..gooi hem in een kudde, het duurt een tijdje voordat hij zich kan aanpassen, maar dan herken jeje paard niet weer..Ik ken een paard dat nooit buiten wilde staan, sprong altijd overal overheen en wilde na een kwartier er maar erg graag uit. Heeft eerst kennis gemaakt met een leuke merrie, dat klikte, na een poosje ging hij daarmee de wei op, in de kudde, nou hij wilde echt niet meer naar binnen. Het is onnatuurlijk als een paard liever binnen wil staan...een paard is een bewegingsdier, en hoort lekker buiten te kunnen staan...in ieder geval een aantal uur...Het is maar net wat hij gewend is...Soms voelt een paard door de wijze waarop hij gehouden wordt zich alleen maar "prettig" in zijn stal...hij is onzeker, maar heb al verscheidene paarden totaal zien veranderen door de levensomstandigheden flink te veranderen naar zijn natuurlijke aard..want reken erop die zit er echt nog wel...Een paard is een paard, moet in principe het liefst zo'n 16 uur per dag kunnen bewegen...scharrelen eten etc...maar ja...wij hebben ze aan ons laten aanpassen,en dat terwijl er binnen in het paard niets veranderd is na ald ie duienden jaren...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:56

Ook als ze in de kudde staat, is ze liever binnen als buiten. Dat maakt voor haar niks uit, zelfs niet als het klikt met de weidemaatjes. Het is misschien niet natuurlijk voor een paard, maar uit haar reactie kan ik duidelijk opmaken dat ze liever op stal is. Haar maatje daarintegen is het liefst (niet alleen!) buiten en mist mijn paardje heel erg als ze er niet is. Ze gaat rennen en hinniken als ik Bonita eruit haal en zij moet blijven staan. Ze loopt ook achter mijn paardje aan, zonder dat ik haar beet hoef te pakken, als ik mijn paardje weer binnenzet. Bonita is wel een verhaal apart. Ze is dolgek op mensen, minder op paarden. Tenzij ze bont zijn! Daarom staat ze denk ik liever op stal, omdat daar altijd mensen zijn en dus aandacht.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:48

Overigens kan een paard veel beter tegen kou dan tegen de warmte...

Boven de 15 graden heeft een paard het al niet meer 'lekker'. Als wij het koud hebben, heeft een paard het dus nog niet koud.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:55

Klopt als een bus!

Alle (warmbloed) paarden bij mij op stal staan al met dikke winterdekens op en ze zitten nog in hun zomervacht. Iedereen probeert met man en macht de wintervacht tegen te houden, dat vind ik raar. Ze vinden mij ook raar dat ik geen deken op doe, maar goed

Bonita is al ruimschoots begonnen aan haar wintervacht en ze zweet als een otter momenteel, met een dunne fleece zweetdeken op. Ik doe hem daarom alleen met echt koude dagen op na zware arbeid.

Als het wat warmer is zoals nu, dek ik haar af met een dunne flanellen laken tot ze min of meer droog is, dan gaat ze lekker op een dik pak stro.

In de zomer doe ik eigenlijk helemaal niks aan zweetopname, maar mag ze lekker op het land opdrogen. Wat ik wel altijd doe is de sokken goed droog maken met een zachte handdoek, anders krijgt ze onherroepelijk mok.

Ik moet ook zeggen dat ik een paard het nog nooit echt koud heb zien hebben, op eentje na.. Een welsh/shetje bij mij op stal. Die was door de vorige eigenaar in december pas geschoren en is tot half juli hartstikke kaal geweest. Die stond letterlijk te rillen van de kou en werd er ook mager van. Hij begint nu eindelijk een beetje op te knappen. Hij heeft de hele winter met een mini-dekentje op buiten gestaan.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:21

Heb niets gelezen...alleen de eerste post

Ik denk dat het in principe voor een tinker wel mogelijk is, al ben ik om verschillende redenen voor op zn minst een schuilstal/hok/...

Tinkerbell heeft het nog nooit koud gehad, behalve een keer en dat was toen ze een hele dag in gietende regen en sneeuw had lopen "grazen" terwijl ze dus wel kon schuilen 5 minuten uit de wind en alles was weer oké.

Mijn twee tinkers houden echter wel van hun stalletje...
Als het miezert staat Tinkerbell als eerste aan het hek te hinniken en hoewel beide voor ze hierheen kwamen nog nooit een stal hadden gezien, waren ze er na een nachtej aan gewend. Ook Angel, die nu nog in een aparte stal (apart van de andere stallen) staat, vindt het fijn om op stal te gaan en dat niet alleen omdat ze er voer krijgt. Ik heb persoonlijk de indruk dat ze zich daar op hun gemak voelen, zeker snachts.
Ik moet natuurlijk ook niet gaan proberen om ze 24u binnen te laten staan, dan worden ze wel drammerig. Dan zou ik eerder opteren voor 24u buiten!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:24

Die van mij staan ook 365/24/7 buiten en hebben wel een schuilstal. Toch merk ik regelmatig dat ze even de rust van de stal opzoeken (hoewel ze ook wel eens in de wei liggen). Denk zelf dat het ook wel te maken heeft met dat het hengsten zijn. Die zijn toch meer allert en in de stal voelen ze zich 'veilig'. Overigens staan ze dan maar hooguit 10 min. binnen ff te slapen en gaan daarna weer de wei op. In de zomer hebben ze veel binnen gestaan toen het zo heet was. Vrijwillig stonden ze van 10.00-16.00 uur binnen. Minder hitte en vliegen. Regen, wind, hagel, sneeuwstormen, onweer o.i.d. zijn voor hun in ieder geval geen redenen om te schuilen. Vind persoonlijk wel dat er een schuilstal moet zijn. In de schuilstal staat altijd een baal hooi, waar ze onbeperkt van kunnen eten. Af en toe kiezen ze ervoor om lekker 'binnen' te eten, terwijl er gras voldoende staat. Ze wisselen het zelf lekker af. Is ook leuk om te zien, dat er een ritme in zit. Het rondje wat ze grazen, het tijdstip waarop ze rust zoeken of hooi eten. Echt grappig.

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:53

Ik heb zelf een Irish cob(tinkermerrie)en zij krijgt bijna geen wintervacht.We doen haar dus wel iedere winter een deken op.We beginnen daar pas mee als het echt koud word,want ik hoef het dus niet te doen om te zorgen dat de vacht te dik word.Maar over dat 24/7 buiten laten,dat zou ik dus nooit willen.Mijn pony staat overdag de hele dag buiten,maar gaat 's middags fijn weer naar binnen.Ze vind het ook fijn in haar stal waar altijd wat lekkers op haar wacht.Ik zou geen oog dicht doen als het hard regende of heel hard vroor of sneeuwde en ik wist dat me pony dan daar stond zonder schuilgelegenheid,ik zou me werkelijk heel rot voelen.En als het nu 's avonds heel hard regent dan denk ik:"Shirley staat lekker in haar dik gevulde stalletje,droog en uit de wind".

Enya_Indy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:27

MIJN TINKERS BLIJVEN OOK GEWOON 24 UUR PER DAG BUITEN ZOMER EN WINTER IK STRAF ZE ALLEEN MAAR ALS IK ZE IN EEN STAL ZET.
IK VIND OOK DAT JE PAARDEN ZO NATUURLIJK MOGELIJK MOET HOUDEN .NIET 23 UUR PER DAG IN EEN STAL EN DAN EEEN UURTJE PER DAG NAAR BUITEN OF BEREDEN WORDEN .DAT VIND IK EIGELIJK BEST WEL HEEL ERG ZIELIG.EN DAN STA JE OOK NOG IN EEN STAL VAN 3 BIJ 3 METER.
NEE JOH GEWOON LEKKER NAAR BUITEN GOOIEN EN ALS ER NOU ECHT WAT AAN DE HAND IS KAN JE HEM/HAAR ALTIJD NOG NAAR BINNEN DOEN.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:34

...Onze stallen zijn wel een stuk groter... zo'n kleine 5m op dikke 3,5m

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:37

Enya_Indy, je CAPSLOCK staat nog aan Het komt over alsof je schreeuw

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 08:51

Enya_Indy schreef:
MIJN TINKERS BLIJVEN OOK GEWOON 24 UUR PER DAG BUITEN ZOMER EN WINTER IK STRAF ZE ALLEEN MAAR ALS IK ZE IN EEN STAL ZET.
IK VIND OOK DAT JE PAARDEN ZO NATUURLIJK MOGELIJK MOET HOUDEN .NIET 23 UUR PER DAG IN EEN STAL EN DAN EEEN UURTJE PER DAG NAAR BUITEN OF BEREDEN WORDEN .DAT VIND IK EIGELIJK BEST WEL HEEL ERG ZIELIG.EN DAN STA JE OOK NOG IN EEN STAL VAN 3 BIJ 3 METER.
NEE JOH GEWOON LEKKER NAAR BUITEN GOOIEN EN ALS ER NOU ECHT WAT AAN DE HAND IS KAN JE HEM/HAAR ALTIJD NOG NAAR BINNEN DOEN.

Je kunt een open stuk weiland nooit vergelijken met een natuurlijke situatie.Aan de manier waarop wij vandaag de dag paarden houden is niks natuurlijks.Een paard in de natuur kan zelf een schuilplek zoeken bij slecht weer.Onze paarden staat op een omheind open veld/wei,waar kan die schuilen dan?Ik heb er helemaal niks op tegen om paarden altijd buiten te laten MITS er een schuilhut aanwezig is.

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:58

Voordeel van een overkapping of schuilstal is dat ze hun hooi/voer droog op kunnen eten. Anders wordt het bij mij toch vaak vertrapt in de modder. Overigens staan mijn paarden liever buiten dan binnen, ze eten alleen binnen! Af en toe omdat ik het makkelijk vind lopen en als de open front-stal van de stieren leeg staat, zet ik ze daarin. Heb ik wat minder te poetsen.... Niet dat ik dat niet graag doe, maar modder is zo moeilijk te verwijderen..... Is dus luxe aan mezelf, de paarden zijn altijd weer blij als ze naar buiten mogen!

Lucy_1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:00

Nog effe een aanvulling : zo'n open front stal is luxe hoor.... Ik weet best dat niet iedereen dat bezit! Een stal van 4 bij 15 meter of zoiets (grinnik). Maar ik zet ze wel in groepen, nooit alleen....