Goede natuurlijkdekkende springhengst met goede beweging????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkeeee

Re: Goede natuurlijkdekkende springhengst met goede beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 08:33

sigrid1182 schreef:
Nou volgens mij geniet mijn merrie even goed van de warme arm van de VDL Boys ....

Voor mij alleen KI!!!

Hahahah bij onze merrie voor de eerste keer vond ze het maar niks, maar bij de tweede keer was ze heel erg ontspannen, wij doen nooit nartuurlijk dekking, de hengst kan altid wat te opgewonden worden en de merrie zitten te bijten. Mijn buren doen het met hun haflinger natuurlijk dekking, vind het geen leuk gezicht.
Volgend mij zijn er niet zo veel hengsten die natuurlijk dekken, vooral niet hengsten die zeer goed bewezen zijn, komt door veel gebruikt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:56

Oosterhoff; ik vind het vrij logisch dat je steeds op de risico's gewezen wordt. Je antwoord 'voor de lol die ze er aan zal hebben' vind ik niet erg proffesioneel. Ik vind je dan ook niet erg sportief reageren op de goed bedoelde adviezen en waarschuwingen van bokkers.

Het is mij dan ook nog steeds niet duidelijk, welke reden je hebt om te kiezen voor natuurlijk dekken. Een goede springhengst met goede beweging die natuurlijk dekt; dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:23

Alani schreef:
Een goede springhengst met goede beweging die natuurlijk dekt; dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

na daar ben ik t niet mee eens.. t gebeurt wel minder maar er zijn nog wel genoeg goede hengsten die natuurlijk dekken.. en bij de risico's daar worden dan altijd afspraken over gemaakt van te voren...

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:47

Weet wel een hele leuke hengst. Peking. Goedgekeurd voor Westfalen en via het landgestüt Warendorf te verkrijgen. kan super springen en ook nog eens een geweldige beweging. V: Polytraum x Paradox I

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 19:56

Desiree schreef:
Trouwens, ik geloof dat Koss ook natuurlijk dekt.

Dat klopt!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:07

En koss kan zowel springen als dressuren......

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:04

Afhankelijk van de gewilligheid van de merrie, dekt Lauw van Vliet ook natuurlijk, zeker met hengsten die minder gevraagd zijn. Dat is overigens meteen ook een reden voor meer KI, uit een deksprong maken ze namelijk meerdere rietjes en is het dekken minder belastend voor een hengst die bijvoorbeeld ook nog in de sport loopt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 15:32

Ik wist wel dat er nog voldoende keuze is!!

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:43

Oosterhof: Ik ga je niet nog een keer wijzen op de risico's, aangezien je zelf aangeeft daar niet op gewezen te willen worden (hoewel je dat risico natuurlijk loopt als je een topic opent over natuurlijk dekken...)
Maar denk ook eens aan de beperkte keuze die je voor jezelf over laat! Lang niet alle hengsten (eigenlijk maar heel weinig) dekken natuurlijk en zeker de beste sportpaarden niet, aangezien de risico's op blessures die het natuurlijk dekken met zich meebrengt (heb het nu over de hengst..). Daar komt bij dat in de belevingswereld van een paard het woord genot (of lol zoals jij het omschrijft) niet echt aan de orde komt.
Dus ik zou het wel weten als ik jou was....

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 15:56

Als je zegt dat je het niet doet doe het dan ook niet
Ik vind het helemaal niet erg als ik op de risico's gewezen wordt. Maar wel als dat steeds herhaald wordt. Waarom gelooft iemand je niet als je aangeeft dat je de risico's kent? Zoals ik al eerder aangegeven heb is de kans heel erg groot dat ik KI verkies ivm de risico's. En ik laat mij dan ook niet beperken in mijn keuze. Hoe weet jij of een paard daar geen lol aan zou hebben? Tijdens de dekking komt er wel degelijk een stof vrij waar een paard van zal genieten. Als het netjes gebeurt door een hengst met manieren.....
Ik zal mijn paard dus ook nooit kluisteren of een praam op doen. Als het met geweld zou moeten dan zou ik het meteen afkappen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:46

lovermier schreef:
*merrie's die een wat plat kruis hebben...krijg je een mooi rond kruis

....... bijwerking van de natuurlijke dekking?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:53

oosterhoff schreef:
Ik zal mijn paard dus ook nooit kluisteren of een praam op doen. Als het met geweld zou moeten dan zou ik het meteen afkappen.

Denk dat met deze voorwaarden de keuze nog iets kleiner wordt. De meeste hengstenhouders willen (terecht) niet het risico nemen dat hun hengst een doodsklap krijgt.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:21

Wijs ik jou op risico's?? Volgens mij lees je dan niet helemaal goed, maja....
Ik wijs je erop dat je je in je hengstenkeuze beperkt, dat is wat ik doe en ik ben het met katja eens dat als je je merrie niet gekluisterd wilt hebben, je je keuze nog meer beperkt!

Maar goed, je vraag was of iemand een goed natuurlijkdekkende springhengst met goede bewegingen, dus misschien zijn er nog mensen die je daarin advies willen geven
De enige hengst waarvan ik weet dat ie natuurlijk dekt is de Gelderse hengst Laurentz (daar rijd een vriendin van mij op en zij is er niet zo blij mee dat ie natuurlijk dekt..)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 12:27

Ritmisch schreef:
Oosterhof: Ik ga je niet nog een keer wijzen op de risico's, aangezien je zelf aangeeft daar niet op gewezen te willen worden (hoewel je dat risico natuurlijk loopt als je een topic opent over natuurlijk dekken...)
Maar denk ook eens aan de beperkte keuze die je voor jezelf over laat! Lang niet alle hengsten (eigenlijk maar heel weinig) dekken natuurlijk en zeker de beste sportpaarden niet, aangezien de risico's op blessures die het natuurlijk dekken met zich meebrengt (heb het nu over de hengst..). Daar komt bij dat in de belevingswereld van een paard het woord genot (of lol zoals jij het omschrijft) niet echt aan de orde komt.
Dus ik zou het wel weten als ik jou was....

Volgens mij wijs jij mij hier op het risico dat de hengst blessures kan oplopen bij een natuurlijke dekking???!!!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 12:28

Katja schreef:
oosterhoff schreef:

Denk dat met deze voorwaarden de keuze nog iets kleiner wordt. De meeste hengstenhouders willen (terecht) niet het risico nemen dat hun hengst een doodsklap krijgt.

Dan wordt ik dus beperkt tot alle ki hengsten en allen keurige hengstenboeren waarbij je je paard niet hoeft te kruisteren. Lijkt me dan toch nog een hele grote groep?!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:31

Ik had het uiteraard over je groep die natuurlijk dekte leek me vrij duidelijk zonder uitgebreide uitleg.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:35

Dat de hengst een klap krijgt, is dat een risico voor jouw merrie (dus de risico's waar iedereen je op wijst in andere reacties)?????

Met jou niet meer op risico's wijzen bedoel ik dat ik je niet meer wijs op de risico's die een natuurlijke dekking voor JOUW MERRIE met zich meebrengt, zucht.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 12:37

ja dat bedoel ik dus.. zucht.... Het wordt steeds leuker!!! Emoticoons zijn er niet voor niets!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:39

Wat wil je nou horen oosterhoff?
Dat je een geweldig plan hebt en je vast je paard een heel groot plezier doet?
Als je advies vraagt dan krijg je advies dat wil niet altijd zeggen dat je hetgeen te horen krijgt wat je graag wilt horen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 12:42

Ik wil geen advies... dat lijkt me duidelijk toch? Ik wil weten welke hengsten er nog natuurlijk dekken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:36

pantarhei schreef:
Afhankelijk van de gewilligheid van de merrie, dekt Lauw van Vliet ook natuurlijk,

Ja maar kan Lauw van Vliet een merrie bevruchten, en wat zal er dan uit komen?

Pukpaleisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:00

Jupilot v. E-pilot bij v. Dommelen te Boekel dekt natuurlijk, Winckenburg bij De Buck te Oostkappele dekt natuurlijk, Dutch Capitol v. Capitol bij Dirck te Weert dekt uit de hand....misschien beter zo..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 17:39

Kijk dat zijn inderdaat de dingen die ik graag hoor. Super zo!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:44

Desiree schreef:
pantarhei schreef:
Afhankelijk van de gewilligheid van de merrie, dekt Lauw van Vliet ook natuurlijk,

Ja maar kan Lauw van Vliet een merrie bevruchten, en wat zal er dan uit komen?

Volgens mij heeft Lauw zelfs al natuurlijk gedekt, in ieder geval 2 x keer.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 18:21

en kregen zijn nakomelingen officiele papieren of blauwe papieren?