[TI] wie rijdt er bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Re: wie rijdt er bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:12

Hier zit het ook niet tussen mijn oren hoor...
Ik rijd al behoorlijk lang en heb dus (al zeg ik het zelf ) behoorlijk wat ervaring...Inmiddels hebben er ook al nog ervarener mensen mee gereden...en nouja...ik bespaar jullie het rampscenario...

Tinkerbell is volgens mij een paard dat een behoorlijk traumatisch verleden heeft, na veel intensief werken is dat inmiddels wat afgevlakt, de scherpste kantjes zijn al weggevijld, maar het is en blijft problematisch.
Zoals ook bij Supertje, kan het soms heel goed gaan, maar soms gaat ze 3 keer in een buitenrit op de kletter. Plots, en dan ook echt PLOTS, gaat er een klik om in haar hoofd en weg is ze... En idd: enkele km in volle galop over de asfalt waarbij de vonken uit dr ijzers vliegen, sprongen over een schrikdraad, kinderen die uit de weg moeten springen,...het is NIET leuk!!!! Als ze flipt, is niets haar meer heilig! Dan loopt ze haar weimaatje gewoon omver (mijn struise tink heeft de volbloedmerrie van mijn ma gewoon in volle draai gevloerd...en ik kon er niks tegen doen...) en trekt ze zich niks van voorbijdenderende auto's,... aan...
Het was op een gegeven moment, zo'n twee jaar geleden, zo erg dat ik er gewoon niet meer op durfde (nadat ze met mij vanuit stilstand, zonder reden, over de omheining van een wei gesprongen was en ik tussen de koeien lag) en ik ben echt geen broekschijter!
Toen hebben we haar 3 maand op kuur bij profs gedaan, die haar alles opnieuw hebben geleerd. Ook die profs hebben zich hun tanden op haar uitgebeten, want na de kuur, was het wel al beter, maar nog steeds niet over (ze steigerde niet meer en het op hol slaan was verminderd en minder extreem: draf ipv galop ).
Ook heb ik toen veel geleerd, door met haar les te nemen, zodat ik haar uiteindelijk weer durfde te berijden en durfde te tonen dat IK baas ben en haar beter leerde kennen...

Vorig jaar is ze ook in behandeling geweest bij een natural horsemanshipper en ook ik was weer de pineut
Haar oorfobie is ze daar kwijtgespeeld en het heeft ons ook wel dichter bij elkaar gebracht. Verder werk ik nu alle dagen om haar rechterhand bij te schaven (rechts opstijgen, opzadelen en optomen, rechts leiden, voltes steeds rechts rijden, ...)

Grondwerk doet ze prima, ook bitloos.

Met haar pelham lijkt ze trouwens erg happy te zijn. Heb inmiddels al een hele resem bitten uitgeprobeerd en op alle andere reageert ze lastig (hoofd omhoog, bijten,...) als ik haar wil optomen. de pelham neemt ze nog steedszonder morren aan: hoofd netjes ontspannen naar beneden, mond meteen open,...

Met Angel wil ik trouwens in de toekomst wel bitloos proberen, die lijkt me geen last te hebben van traumas *fingers crossed*

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:45

Quint is ook een aparte...
Hij kan een flinke sprint trekken maar zijn (nou ja mijn ) grootste probleem is het flippen op de plaats...hij gooit dat koppie tussen de benen en bokt totdat ik eraf lig....
Hij gaat niet als een blinde op hol met mij maar staat stil en gaat uit zijn stekker.
Daar helpt toch geen bit aan dus kan ik het net zo goed weglaten

Ik snap wel de opmerking" het zit tussen je oren" dat heeft niets te maken met onervarenheid maar vaak denkt me zonder bit geen controle te hebben over het paard..
Dat is niet zo.....

Ik merk aan Quint dat hij het prettiger vind zonder bit....
Hij heeft best de neiging om achter het bit te kruipen en vooral in de galop(schudden met die kop en hangen en dan zich opkrullen om maar zich aan de hand te onttrekken....en nee ik rijd hem niet zwaar op de hand,maar het mannekke wil nu eenmaal graag zelf bepalen hoe hard hij mag).
Bitloos deed hij dit ook de eerst keren(de sukkel vocht tegen het bit wat hij niet in had ) en liet zich vervolgens veel makkelijker rijden.

Ik heb ook geen grondwerk gedaan vantevoor.....ik heb het hoofdstel eraan gehangen en ben het bos in gegaan(ik rijd enkel in het bos).
Tot mijn verbazing hoefde hij amper te wennen.....
En stap,draf,galop overgangen gingen goed en ook de rem zat erop...

Ik had 4 jaargeleden ook niet kunnen denken dat ik ooit bitloos op hem zou kunnen rijden(ik heb hem gratis gekregen om dat hij te gestoord was om ooit nog op te rijden).
Maar gelukkig door de jaren heen heeft hij steeds meer vertrouwen gekregen in zichzelf en in mij (en is ook op heropvoeding geweest bij een NH meneer...die ben ik ook eeuwig dankbaar)dus ik hoop dat ik ooit nog boomloos kan(testzadel heb ik gehad maar ik heb er alleen op kunnen zitten en ben er toen als een speer afgesprongen omdat hij weer even liet zien dat hij daar nog niet aan toe was ).

Voor Quint werkt bitloos heel erg goed en dat is voor mij het belangrijkst....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:45

Snowdon lijkt ook minder 'drammerig' buiten zonder bit. Met bit kan hij wel eens zn bit vastpakken en erdoorheen lopen als hij niet wat tempo terug wilt nemen. Bitloos dring ik toch eerder op een vriendelijke manier tot hem door. Met bit is dat gewoon niet leuk, ik hou er niet van om steeds krachtiger aan die teugels te gaan zitten trekken of hem om te gooien dmv het bit bijna zn mond uit te trekken bij wijze van spreken. Dan trek ik in een noodgeval liever aan 1 touwtje, zodat hij zijn hals moet buigen en daardoor snelheid mindert.

Of dit nu in een versnelde draf of in een galop in zijn eigen tempo is, maakt niet uit, hij moet gewoon mijn tempo aanhouden.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 00:08

Bonita rent gewoon door, hals gebogen of niet Er is echt niks wat haar kan stoppen als ze eenmaal ervan tussen gaat. Net wat Supertje en Frenia zeggen, er gaat op zo'n moment gewoon een knop om bij haar.. Daardoor heb ik angst om haar met een touwhalster buiten te rijden, omdat ze minder onder de indruk is van een halster als van een hoofdstel.

We hebben nou eenmaal niet allemaal de makkelijkste paarden. Ik zit nu nog steeds thuis met de gevolgen van zo'n wilde actie van mijn paardje, zo vanuit stilstand over een hek heen gesprongen, ik kwam met mijn onderrug op een betonplaat terecht, met als gevolg een bloeding in mijn ruggewervel en dat mijn bekken niet meer goed zit, regelmatig slaat het op slot en kan ik haast niet meer lopen.

Ik vind dat ik dan heel onverantwoordelijk ben, door dan met een touwhalster buiten te gaan rijden, terwijl ik weet dat bij mijn paard af en toe de stoppen doorslaan. In dit geval ben ik zelf degene die daar de gevolgen van ondervond, maar stel dat het iemand anders was, of misschien wel een kind..

Als mijn paard iets gek vindt, of als iets anders gaat als dat ze gewend is, is haar reactie VLUCHTEN, zo hard ze kan. Vorige week is ze zelfs in de buitenbak aan de kletter gegaan (ander hoofdstel) en heeft bijna een grote KWPN ondersteboven gelopen, doordat ze helemaal nergens meer naar kijkt.. Op zo'n moment lukt het met bit sneller om haar terug te nemen als zonder, want van het touwhalster trekt ze zich dan niks aan.

Het heeft voor een groot deel ook met mijn angst te maken hoor, maar ook een deel van het wantrouwen van mijn paard voor nieuwe dingen. Haar absurde vluchtgedrag, wat ze soms tot in het absurde doordrijft.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:54

Dat is het inderdaad ook, ik rijd hier in een gebied waar ik veel over de weg moet als ik naar buiten ga. En uiteraard lig ik zelf ook niet graag onder een auto, maar iemand anders kan daardoor ook verongelukken. Jordy kijkt niet uit voor auto's, mensen, dieren e.d. dan. Hij is al eens letterlijk over een kind+pony heen gelopen, pony en kind gevloerd....
Jordy is overigens totaal niet drammerig, hij kan weleens een beetje enthousiast worden en een ietsepietsie harder galopje inzetten dan wat de bedoeling was Maar hij is dan zonder probleem terug te nemen, hij reageert gelijk. En in dat soort gevallen is het heel zeldzaam dat ik echt druk op het bit moet zetten, stem is eigenlijk altijd genoeg.
Als hij gaat is dat op de meeste stomme momenten, en niet te voorspellen. Waarschijnlijk ook mijn fout, maar ik voel het niet aankomen, ineens is hij weg. En dan heb ik echt wel al mijn kracht nodig om hem te stoppen en hem om te trekken. Hoofd opzij vragen werkt niet, dan gaat hij gewoon rechtdoor, desnoods met zijn hoofd op mijn knie als ik hem al zover krijg.

Het rennen op zich ben ik niet bang voor (dat went...), je mag me rustig met hem in een bos of op de heide loslaten met een touwhalster. Als er maar ruimte is en ik geen weg tegenkom, ik denk namelijk niet dat hij dat tempo een uur volhoud

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:36

ik ken ook iemand die bitloos rijd, nou ja ze rijd haar paard volledig op het touwhalster, maar heeft wel voor de zekerheid een hoofdstel zonder neusriem er overheen. Als er dan wat gebeurd heb je voor nood altijd nog een bitje in.

Je gebruikt in pirincipe het bit dus niet, maar als het moet ( bijv je rijd in een drukke wijk op de weg etc) dan heb je in ieder geval nog wel een extra noodrem.

Ik zou op de weg denk ik ook niet zo snel zonder bit rijden, maar misschien wel weer in het bos ofzo, daar kan je niet zoveel schade aanrichting. Ik denk dat iedereen wel bitloos kan gaan rijden . Als ik nu terugkijk op hoe Taryn eerst was en nu dat is echt een enorm verschil (dankzij NHS). Eerst was ze ook zo'n paardje dat als ze de kans zag meteen begon te scheuren, gelukkig heb ik dit uit haar gekregen en bij mij doet ze het ook niet meer, helaas nog wel bij anderen. Dus er zit wel degelijk een stukje vertrouwen in en een groot deel respect!

ik ben zelf ook bezig met NHS en hoop volgend jaar ook op mijn touwhalster te kunnen rijden, maar ja ik ben nu zwanger dus nHS ligt nu ff stil

groetjes marjolein

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 13:50

Ik rij in de bak wel eens bitloos. Soms op een bosal, andere keren op een stalhalster of een touwhalster en de laatste tijd ook wel helemaal zonder hoofdstel of halster met enkel een touwtje om haar nek. (Beland nog niet altijd waar ik wezen wil op die manier maar we gaan vooruit )

Buiten rij ik wel altijd met een bit. Meest op een gewoon dubbelgebroken trensje ( wel zonder neusriem doordat ik western rij)maar soms als mevrouw een dwarse periode heeft ook wel eens op een passoa bit, doe daar dan wel twee teugels aan, een stel gewoon aan de grote ringen zodat het min of meer werkt als een gewone trens en een stel aan de onderste ringen en die teugel hangt dan om de knop van mijn zadel. Geef toe dat ik hem eigenlijk nooit gebruik die tweede teugel en hij er dus meer voor mijn idee hangt dan als noodzaak maar mijn paardje heeft er geen last van zolang ik er niet aan kom dus wat maakt 't uit?

Heb trouwens laatst gehoord dat je niet verzekerd schijnt te zijn als je zonder bit buiten rijdt... Weet niet of het klopt maar misschien wel verstandig om even na te vragen als je 't wel van plan bent... Een paard blijft tenslotte een vluchtdier en kan altijd ergens van schrikken.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:37

die vraag las ik ergens anders op dit of een ander forum maar dat blijkt dus niet zo te zijn gelukkig

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 06:28

Nee,je bent gewoon verzekerd zonder bit.

Ik rij ook bitloos,met touwhalster,en soms helemaal zonder iets.
Gewoon door het verkeer,over bruggen,en in bossen.
Ik doe alles op dat touwhalster.
Voor mij en Femke nooit meer een bit!!
Ze gaat er net zo goed op hoor,misschien nog wel beter ook.
Veel beter luisteren naar wat ik doe en vraag,en stoppen doet ze als ik mijn handen iets vaar voren breng.
(braaf paard)
Hier zie je mij optomingsloos rondhobbelen:
viewtopic.php?f=10&t=472986&hilit=

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:56

Supertje schreef:
Dat is het inderdaad ook, ik rijd hier in een gebied waar ik veel over de weg moet als ik naar buiten ga. En uiteraard lig ik zelf ook niet graag onder een auto, maar iemand anders kan daardoor ook verongelukken. Jordy kijkt niet uit voor auto's, mensen, dieren e.d. dan. Hij is al eens letterlijk over een kind+pony heen gelopen, pony en kind gevloerd....
Jordy is overigens totaal niet drammerig, hij kan weleens een beetje enthousiast worden en een ietsepietsie harder galopje inzetten dan wat de bedoeling was Maar hij is dan zonder probleem terug te nemen, hij reageert gelijk. En in dat soort gevallen is het heel zeldzaam dat ik echt druk op het bit moet zetten, stem is eigenlijk altijd genoeg.
Als hij gaat is dat op de meeste stomme momenten, en niet te voorspellen. Waarschijnlijk ook mijn fout, maar ik voel het niet aankomen, ineens is hij weg. En dan heb ik echt wel al mijn kracht nodig om hem te stoppen en hem om te trekken. Hoofd opzij vragen werkt niet, dan gaat hij gewoon rechtdoor, desnoods met zijn hoofd op mijn knie als ik hem al zover krijg.

Het rennen op zich ben ik niet bang voor (dat went...), je mag me rustig met hem in een bos of op de heide loslaten met een touwhalster. Als er maar ruimte is en ik geen weg tegenkom, ik denk namelijk niet dat hij dat tempo een uur volhoud

Mijn Tinkerbell is ook geen drammerig typetje...altijd netjes inhoudbaar (zelfs als er een horde van 20 andere paarden voorbijracet!!! al uitgeprobeerd!), behalve als de stoppen doorslaan (wat gekkerwijze eigenlijk nooit in groep gebeurd). Ze is dan echt een gevaar!!! Ik herken haar zó in wat Supertje hierboven zegt, het is bijna angstaanjagend! Dat kletteren went idd, maar het gevoel dat je niets kan doen, dat niet. Ze heeft , zoals ik al zei, mijn moeder met paard gewoon gevloerd, de bestelwagen die toen afkwam heeft nog net op tijd kunnen remmen of paard en ruiter waren eronder beland...Ik kan op zo'n moment ook gaan trekken wat ik wil, Tinkerbell trekt zich daar niks van aan, gaat alleen nog hysterischer, met haar hoofd desnoods dubbel gevouwen rennen, zonder oog voor omgeving. Met mijn bit nu op het sterkst, voel ik me behoorlijk veilig en geen echt risico meer voor de medeweggebruikers. Ik voel zo'n "aanval" nog steeds niet aankomen, maar ik heb haar wel weer na twee drie keer trekken (al kan zich dat scenario wel 3x herhalen).
Ik gebruik mijn bit enkel in die gevallen, verder rijd ik dus op stem en dat gaat heel goed, maar ik zou het van mezelf onverantwoord vinden als ik zou gaan experimenteren met bitloos. Misschien binnen een aantal jaren, als Tinkerbell niet meer van die "aanvallen" heeft, of als ze minder erg worden, dan zou ik het zeker het proberen waard vinden!!!!

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 14:53

Supertje - ik ken Jordy, hij is van mij geweest in de jaren 2000 - 2001. Dat je er uberhaupt mee kan rijden is al iets om trots op te zijn. Advies: nooit rijden zonder bit buiten, kan echt niet bij Jordy.

Met Nikita durf ik het wel om alleen met een halster te rijden, ondanks dat ene minpuntje van haar.

Nadeel van Nikita is dat ze zo sterk is met rijden. Ze wil alleen maar hard. Bijna niemand kan op haar rijden. Dressuur rijd ik daarom niet, want dat heeft geen zin, je bent eerst een half uur bezig om ze rustig te krijgen en dan ben ben je zelf al doodop.

Maarru, Nikita is toch mijn meest favoriete paardje, ondanks dat ze erg moeilijk is met rijden, zowel onder het zadel als voor de kar is ze beresterk.

Buitenrijden onder het zadel is nog het allerleukst, maar dan moet ik losse teugel rijden, dan blijft ze lekker relaxed stappen. Neem ik de teugel aan, dan gaat ze gelijk draven en gaat in uitgestrekte draf en zo hard, niet normaal meer. Ik ben het inmiddels wel gewend, dus ben gelukkig ook niet bang dat ze zo hard gaat. Ik weet dat ik 500 meter van tevoren moet gaan afremmen om ergens stil te kunnen staan, ach....... je leert er mee omgaan.

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:18

Jeetje, dit klinkt allemaal wel erg gevaarlijk. Ik heb de tinker van mijn dochter ook bitloos gereden buiten. Geen enkel probleem, want hij is zo'n brave goedzak!
Mijn eigen paardje, een KWPN-er, is een ander verhaal. Vreselijk bang om alleen te zijn, bokken en in galop wegspringen als het andere paard (gaan altijd met z'n 2-en op stap) te ver weg is naar haar zin. Gevaarlijk dus. Ik heb het opgelost met parelli natural horsemanship en dat houdt ook in dat ik met een touwhalster rijd, ook buiten inmiddels! Absoluut niet gevaarlijk, want ik heb haar rustig gekregen door met haar te werken en niet door alleen maar het bit weg te halen. Ik rijd nu bitloos veel rustiger met haar buiten dan ik ooit met bit heb gedaan. En ja, ook de noodstop (one rein stop) werkt prima!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:36

NikitaGoGo schreef:
Supertje - ik ken Jordy, hij is van mij geweest in de jaren 2000 - 2001. Dat je er uberhaupt mee kan rijden is al iets om trots op te zijn. Advies: nooit rijden zonder bit buiten, kan echt niet bij Jordy.

Inderdaad, ik had al nooit verwacht dat het zover goed zou komen. En dat ik sommige acties van hem overleefd heb mag ook een wonder heten. Hij is inmiddels in de bak trouwens écht heel braaf, wel flink voorwaarts maar hij houdt altijd rekening met zijn ruiter. Een klein kind of beginner zet ik er zo op en dat had ik nooit gedacht toen ik hem net had.

Met Jordy is trouwens ook een poging tot NHS gedaan, maar hij reageert er echt averechts op....

Knollehollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:47

Supertje schreef:
Met Jordy is trouwens ook een poging tot NHS gedaan, maar hij reageert er echt averechts op....

Supertje en anderen - niet denken dat ik niet voldoende geprobeerd heb hem toen toch te kunnen houden. Vind het nog steeds erg jammer, want hij is supermooi en kan erg goed bewegen, maar ik zag geen andere oplossing. Moest toen ook alles alleen doen.

NHS heb ik dus ook geprobeerd, hij vloog door alle afgebakende lijnen heen.

Heb ook nog TTeam van Linda Tellington geprobeerd. Dit is een therapie om meer vertrouwen te krijgen.

Heb hem door iemand aan laten rijden, zodat hij dan misschien beter te hanteren zou zijn.

Nee dus......

Om ruzie met de boer te voorkomen, hij sprong over alle sloten heen, heb ik besloten hem te verkopen met pijn in mijn hart, maar wel met een grote opluchting, want ik heb er veel mee afgetobd.

DinkyToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 20:20

Citaat:
Tinkerloos schreef:
Nee,je bent gewoon verzekerd zonder bit.

Scheelt alweer, nou ja, wie weet wordt het voor ons ooit ook nog wel eens wat, bitloos buitenrijden. Maar tot die tijd oefenen we gewoon lekker door in de bak

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:58

Oefenen kan nooit kwaad.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:17

Gisteren trouwens nog bitloos gesprongen.. of nuja.. optomingsloos ook goed?

Hij was zo braaf dat ik nu zit te 'dromen' van optomingsloos over het strand en dergelijke rijden Maar dat zit er voorlopig niet in hoor! Bitloos hopelijk wel

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:23

Rij jij optomingsloos met niks,of met halsring?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:24

Soms met een touwtje om de hals, maar bijvoorbeeld gisteren uiteindelijk met compleet niets nikkes noppes nada! (ja m'n hand af en toe tegen z'n hals als extra'tje... )

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:30

Netjes dat ie luisterd zo.
Ik rij met halsring,dat is ook bijna niks,maar je hebt toch net iets meer contact.
Femke snapt niet wat ik wil zonder iets,en gaat dan lekker lopen rennen,tot ik ernaast lig..
Met halsring daarintegen loopt ze presies waar ik haar heenstuur,en stopt ze wanneer ik wil.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=WSS8OJX3
Ik ben aan het lichtrijden,vandaar mijn charmante houding..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:36

Ik had je foto's al eens gespot ja, vind het ook erg knap! Bij Snowdon kon ik dit eerst ook niet hoor.. maar oefening baart kunst!

Wat vind jij het voordeel van een halsring ten opzichte van een halsrope/touwtje om de hals ? Ik zit er nl aan te denken zoiets aan te schaffen, maar twijfel nog... met een simpel touwtje gaat het ook meestal wel.

Bij Snowdon hangt het ook wel een beetje van z'n bui af... Maar de laatste tijd hangt het in elk geval niet meer ervanaf of er andere paarden in de bak zijn, dus er zijn nog steeds vorderingen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:49

Met die stevige halsring kan je ook makkelijk hoger of lager op de hals sturen.
Een slap touw hangt daar maar,en dat stuurt (vind ik) niet lekker.
Ik merk duidelijk verschil qua hoogte van waar je de ring hebt op de hals.
Met de ring tik ik zeg maar de hals aan,en heb ik niet steeds voordurend contact.
Ik vond het ook best duur,maar ik heb de halsring uiteindelijk toch besteld,en ik heb er veel plezier van!
(duur...30 euro incl. verzendkosten)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:54

Zou het wellicht ook met een simpele hoepel gaan?

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:58

snowdon schreef:
Zou het wellicht ook met een simpele hoepel gaan?

Toen ik klein was had ik zón "hoelahoep ding" wie weet nog te koop bij intertoys of bart smit of zo.
Ik weet niet of het wat is hoor, ik heb geen ervaring hiermee.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:01

Ja dat bedoel ik dus met een simpele hoepel hadden we vroeger op de basisschool met gymnastiekles