Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:22

Op zichzelf een prima initatief om het gelderse paard een steun in de rug te geven. Nederlandse zijn nou eenmaal de beste marketeers in de wereld. Daar zijn heel goede voorbeelden van. In de paardenwereld zou ik de Fries durven noemen, die een bijzonder plaats heeft verworven in de paardenwereld.

Als er een duidelijke markt voor de Fries is, dan is er die zeker ook voor de Gelderlander.

Dat er mensen zijn die vraagtekens bij de commerciële vatbaarheidheid van deze onderneming is zelfs een goede zaak. Dat zet de mensen achter de onderneming ertoe om beter na te denken over de de minder sterke punten van de redenering. Als de critici gewoon maar stil blijven, dan slapen de belanghebbenden in en gaat de zaak alsnog de ketel in. Kritiek is dus een goede zaak.

Dat wil niet zeggen dat kritiek maar kleinerend moet zijn, dus pas daar aub wat mee op. Maar als je critici de mond wil snoeren, ga dan maar in China wonen. Daar worden alle websites die kritiek durven te leveren op de regering simpelweg gesloten.

Verder denk ik niet dat het de bedoeling kan zijn dat de ambities van het KWPN maar de grond in geboord moeten worden door middel van oprichting van andere organisaties. De organisaties kunnen prima naast elkaar bestaan. Het uiteindelijke slagveld is de echte markt. Hoewel iedereen daar uitspraken over kan doen, kan alleen de echte uitkomst van de markt daar uitsluitsel over bieden.

Dus critici: beperk je tot opbouwende kritiek en de voorstanders: doe iets met de opbouwende kritiek. De rest is niet echt relevant.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 10:48

sarabande schreef:
Citaat:
Hasken heeft 7 Gelderse paarden maar noemt zich met drie jaar fokkerijervaring geen deskundige.

Zie je op het platteland ook vaak, nieuwelingen die de boel wel even willen komen herorganiseren.
Dat duurt meestal niet zo lang.
Maar ik ben het eens met de stelling dat een Gelders paard een Gelders paard moet zijn en b.v. geen Duits paard.
Wordt de site van AVL nu een stuk leger????

Johan Hasken heeft in die paar jaar al veel meer bereikt dan veel anderen die soms al jarenlang papier en internet vervuilen. Daarom en om zijn andere kwaliteiten is hij gevraagd als voorzitter.

De Nederlandse rijpaardfokkerij wordt momenteel - nog veel sterker dan vroeger de veelzijdige Gelderlander fokkerij - overstroomd door Duitse hengsten. Als deze bloedlijnen uit het KWPN verwijderd worden blijft er niet veel over.
Fokkerij dient echter te gebeuren op grond van geschikte genen en niet op grond van waar een paard geboren is. De Gelderlander fokkers begrepen dit heel goed. Ze hebben wél hengsten uit verwante fokkerijen van het veelzijdige paard ingezet voor verbetering van de Gelderlander als veelzijdig landbouwrijpaard, maar stelden in 1964 bij de revolutionaire omvorming tot rijpaard een apart Sportregister in voor bloed dat ze níet als Gelderlander wilden accepteren (het tegenwoordige KWPN-rijpaard en de daarmee verwante buitenlandse rijpaardfokkerijen) en dat hadden ze goed gezien.

Omdat mijn site te veel reclame maakt voor de Gelderlander wordt momenteel gezocht naar mogelijkheden om www.gelderlanderhorse.nl van internet te verwijderen, aldus het geruchtencircuit. Het zou jammer zijn voor dit zeldzaam huisdierras als dat ooit zou lukken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:52

Het eerste probleem waar ze imo tegenaan lopen is het feit dat voor veel mensen gelders gelijk staat aan tuigpaard. Veel mensen denken dan gelijk aan lelijke hoofden, draf met veel knieactie, beroerde galop, een plat kruis. etc.

Het alleen maar gooien op het goede karakter en dit afspiegelen tegen de gewone KWPN-er vind ik persoonlijk niet getuigen van goed marketingbeleid. Je zet imo dan alleen maar kwaad bloed bij de KWPN-mensen. Bij mij gaan iig de nekharen overeind staan.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:58

Ik heb zelf een Kimberley (Cabochon) x Samber merrie, die dus uit oude Gelderse en Groninger bloedlijnen bestaat. Op de merriekeuring dit jaar vond de jury haar te grof, en werd ze dus geen ster. Maar waarom kijken ze niet eens naar het karakter van een merrie bij de keuring?! Heb daar vele stermerries gezien die super konden bewegen, maar rotbokken waren om mee om te gaan. Mijn merrie is superbraaf en ben heel blij met haar. Als ik om mij heen kijk hoe mensen worstelen met hun superbewegende paardjes, maar rotkarakters, ben ik blij met de oude Gelderse en Groningerlijnen. De meeste ruiters zijn geen Anky en willen toch graag verder in de sport, dan hebben ze een paard nodig met een superkarakter! Vind dat er zorgvuldiger moet worden omgegaan met oude lijnen, aan beweging alleen heb je niets.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:17

Brennie schreef:
....vond de jury haar te grof, ... Vind dat er zorgvuldiger moet worden omgegaan met oude lijnen, aan beweging alleen heb je niets.

Grof vindt ik ook niet mooi en heeft een associatie met zwaar en lomp. Wat ik juist wel mooi vindt aan een aantal gelderse paarden is de massa en oprichting, maar dan wel met een "gouden draadje" en met beweging. Zonder beweging heb ik er weinig voor over, en ik denk dat voor alleen braaf (dus zonder beweging) de markt wel erg klein is. Daar zijn andere rassen denk ik geschikter voor. Braaf en beweging, met front en oprichting, daar is markt voor denk ik.

Koss en Parcival vindt ik voorbeelden van paarden met massa zonder echt grof te zijn, en met beweging. Ik ga er dan wel van uit dat Koss ook als gelders mag worden aangemerkt, want El Corona (Amor x Doruto) is nou niet echt 100% gelders te noemen.
Net als vroeger mag er best buiten de gelderse hengsten gekeken worden om het type te handhaven en toch prestaties te houden. Er zijn best een aantal buitenlandse hengsten zoals Scandic (gaat terug op Akteur) die qua type passen en ook Donnerhall zou best een duitse gelderlander hebben kunnen zijn. Of is dit vloeken in de kerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:45

Ik heb een merrie uit de gelderse vottiestam, maar haar vader is de duitse hengst Saluut. Die is echter voor 75 % oud duits landbouwpaard, vandaar dat mijn merrie erg goed in het gelderse type staat en ook massa, beweging en een superkarakter doorfokt. Haar Sirius veulen haalt niet de 75 % eis, maar staat wel 100 % in het type en zou dus eventueel interessant zijn voor de gelderse fokkerij(ook ivm inteelt) of is dit ook vloeken in de kerk? Persoonlijk zou ik op deze manier gefokte paarden wel toelaten omdat er wel gelders bloed in zit, dus de vader van mijn saluut niet, maar een sirius x saluut weer wel.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:02

http://www.ansi.okstate.edu/breeds/horses/gelderlander/
The Dutch Province of Gelderland has a tradition of excellence in horse breeding. The province gives name to an excellent breed of horse which has evolved over the last century. The Gelderland is a result of extensive crossbreeding between old local breeds, notably the Friesian, and numerous imported breeds, including the Thoroughbred, Hackney, Oldenburg, East Friesian, and Anglo-Norman. Originally, the Gelderland horse was used in light agricultural work, and road harness in which its stylish gait was appreciated. More recently, the Gelderland has been used for riding, and its abilities as a superb jumper are becoming well-known.

Physical Description

The Gelderland's varied genetic heritage is evident in its appearance. Although warm-blooded, the nose is frequently convex (Roman) and the head is plain. It has a medium-sized neck and rather long back. The tail is set quite high. This breed has good shoulders, generous quarters, and clean legs. It stands between 15.2 and 16 hands. The most common colors are chestnut and gray, with frequent white markings on the face and legs.

Origin

The Gelderland is bred in the province of Holland of the same name. It is descended from crosses between the Dutch Friesian, German East Friesian, Thoroughbred, Rackney, and Anglo-Norman horses.

Notes of Interest

The Gelderland is a successful example of the careful crossing of different types of breeds to achieve a new breed of horse. For instance, its substantial body and stylish gait reflect its Hackney ancestry. Its docile, cooperative temperament reflects the influence of the Friesian, and its excellent jumping ability is probably due to Thoroughbred influences. The Gelderland, in short is a rare instance of combined excellence in the attempt to create a new breed of horse.

De Anglo-Norman was weer belangrijk voor de ontwikkeling van de Selle Francais:
http://www.imh.org/imh/bw/sellefr.html
http://www.tiho-hannover.de/einricht/zu ... s/h3_2.htm

Hier info over de Oost-Fries:
http://www.fhana.com/Timeline.php

Hier over de Oldenburger:
http://www.equiworld.net/breeds/oldenburg/
http://www.imh.org/imh/bw/olden.html
http://www.oldenburghorse.com/history.html

En als laatste de Hackney:
http://www.ansi.okstate.edu/breeds/horses/hackney/

Tevens hebben Gelderse paarden volgens mij Holsteiner bloed:
http://www.tiho-hannover.de/einricht/zu ... pt/760.htm
http://www.imh.org/imh/bw/holstein.html

Inderdaad de Gelderlander heeft een unieke mix van bloedlijnen. Vooral ook omdat het oude type Oldenburger ook niet meer bestaat, valt een Gelderlander niet meer in zijn oude vorm te herontwikkelen. Alle oude West-Europese lichte landbouw/koetspaarden rassen zijn zo ongeveer van de aardbodem verdwenen.
Succes met het in stand proberen te houden van het Gelderse paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:09

hmm, mijn bericht is verwijderd zie ik
Ik zette alleen wat vraagtekens bij de verkoopbaarheid aan de hand van cijfers gehaald op de stamboekkeuringen van dit jaar van het rijpaard van Sarabande in vergelijking met het gelderse paard van Janna 19
Deze cijfers zijn gewoon te vinden op de site van het KWPN onder het kopje uitslagen en zijn gewoon openbaar.
In de wereld van Bokt blijkbaar niet........
Onderschrift blijkt wderom te kloppen

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:10

Ilindra schreef:
Ik zette alleen wat vraagtekens bij de verkoopbaarheid aan de hand van cijfers gehaald op de stamboekkeuringen van dit jaar van het rijpaard van Sarabande in vergelijking met het gelderse paard van Janna 19
Deze cijfers zijn gewoon te vinden op de site van het KWPN onder het kopje uitslagen en zijn gewoon openbaar.

Ik hoop dat je mijn reactie daarop ook gelezen hebt idd jammer dat de berichten verwijderd zijn !!!

En weet je in maar ook buiten de wereld van bokt is enige vorm van beschaving gewenst ........................... dat was met jouw opmerking ver te zoeken !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:23

joostvangestel schreef:
Maar als je critici de mond wil snoeren, ga dan maar in China wonen. Daar worden alle websites die kritiek durven te leveren op de regering simpelweg gesloten.

Hoever ligt Finland eigenlijk van China........

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:29

Niet zo heel ver. Ik ben vorige week nog in Kanton geweest. 9 uur vliegen..

Over het andere off-topic gebeuren. We hadden het hier over algemene begrippen, en men moest ineens paard x van fokker y bespreken. Ik denk dat er heel veel KWPN paarden zijn die minder presteren dan de beste Gelderlanders. Het omgekeerde is zonder meer ook waar. Voor de meeste Gelderlanders kan je wel een niet-Gelders KWPN paard vinden dat beter scoort.

Het specifiek afvallen van een paard is dus fout, we gaan hier ook niet jouw paarden onder de loep leggen en wat er precies allemaal aan mankeert. En zoals je zelf weet is geen paard perfekt, dus zullen we ook wel wat aan die van jou vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:33

joostvangestel schreef:
we gaan hier ook niet jouw paarden onder de loep leggen en wat er precies allemaal aan mankeert. En zoals je zelf weet is geen paard perfekt, dus zullen we ook wel wat aan die van jou vinden.

Ga gerust je gang, wat openbaar is is openbaar........
Ze zijn allemaal te vinden via het KWPN, KNHS en www.gelderlanderhorse.nl
Namen:
Lisavivera=LoekxGoudsmid
Ilindra=DonauxMaurits
Angelo=KossxDonau
Ustinov=HeroxDonau

Foto van Ustinov in mijn avatar spreekt trouwens al voor zich

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:38

Ilindra schreef:
joostvangestel schreef:
we gaan hier ook niet jouw paarden onder de loep leggen en wat er precies allemaal aan mankeert. En zoals je zelf weet is geen paard perfekt, dus zullen we ook wel wat aan die van jou vinden.

Ga gerust je gang, wat openbaar is is openbaar........
Ze zijn allemaal te vinden via het KWPN, KNHS en www.gelderlanderhorse.nl
Namen:
Lisavivera=LoekxGoudsmid
Ilindra=DonauxMaurits
Angelo=KossxDonau
Ustinov=HeroxDonau

atiefFoto van Ustinov in mijn avatar spreekt trouwens al voor zich

En wat denk je nu dat we allemaal gaan kijken ........
Sorry hoor het is zaterdagavond ................

Mijn complimenten voor je onderschrift je bent heeeel creatief hoor........

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:43

Laten we het zo zeggen: ik vind het bijzonder jammer dat een topic over iets opbeurends als het oprichten van een genootschap te bevordering van het Gelderlanderpaard wordt verstoord door opmerkingen over een zogenaamd willekeurig KWPN paard wat als voorbeeld aan de schandpaal gehangen moet worden.

Ik hoop voor jou dat de topicstarter het je niet kwalijk neemt dat je dit topic bewust om zeep helpt.

Gaarne nu allemaal weer over Gelderlander paarden, want anders begin ik de indruk te krijgen dat dit wordt gezien als een persoonlijke kruistocht tegen bepaalde gebruikers, niet als wat de titel zegt:

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:44

hoera schreef:
Ilindra schreef:

Ik hoop dat je mijn reactie daarop ook gelezen hebt idd jammer dat de berichten verwijderd zijn !!!

En weet je in maar ook buiten de wereld van bokt is enige vorm van beschaving gewenst ........................... dat was met jouw opmerking ver te zoeken !!

Je neemt mij de woorden uit de mond Hoera...ik kan er echt boos om worden, al die badinerende opmerkingen, of het nu over bepaalde Bokkers of paarden gaat...jakkes echt kleingeestig hoor.
Hebben sommige mensen hiet niets anders te doen?
Je laat jezelf wel kennen hoor...
Want Illindra kan dan wel zo "schijnheilig" zeggen dat dit toch openbaar is, maar natuurlijk is het wel degelijk een regelrechte sneer naar Sarabande toe.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:47

joostvangestel schreef:
Laten we het zo zeggen: ik vind het bijzonder jammer dat een topic over iets opbeurends als het oprichten van een genootschap te bevordering van het Gelderlanderpaard wordt verstoord door opmerkingen over een zogenaamd willekeurig KWPN paard wat als voorbeeld aan de schandpaal gehangen moet worden.

Ik hoop voor jou dat de topicstarter het je niet kwalijk neemt dat je dit topic bewust om zeep helpt.

Gaarne nu allemaal weer over Gelderlander paarden, want anders begin ik de indruk te krijgen dat dit wordt gezien als een persoonlijke kruistocht tegen bepaalde gebruikers, niet als wat de titel zegt:

Ben ik helemaal met je eens ....maar als iemand zulke dingen gaat neerzetten over iemand anders haar paard sorry hoor .......... tis gewoon diep triest maar ik ga ik heb gelukkig nog een fijn en rijk leven buiten bokt !!!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:52

Inderdaad dan lok je het ook uit...je kunt inderdaad wel een topic starten met goede bedoelingen en wanneer er dan iemand een sneer naar een andere Bokker geeft, dan kun je ook niet verwachten dat daar niemand iets van gaat zeggen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:53

Actie reactie heet zoiets toch?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:56

Ik ken een meisje dat een braaf gereden en getuigd gelders paard zoekt. Maar gelderse paarden zijn er helemaal niet zoveel in de omloop. Ook niet als ik kijk op marktplaats, dan valt dat nog aardig tegen. JAmmer ergens. Ik denk dat gelderse paarden ondergewaardeerd worden.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:57

Ja idd je komt net op tijd aanvliegen wat toevallig .............

O nee toevalligheden bestaan niet in dit leven.

*voelt de boktlucht onveilig worden bukt zit onder haar buro pmmetjes vliegen heen en weer hoe gaan we dit aanpakken *

Nou maak je niet druk over Hoeraatje die heeft een feestje dus ik zou zeggen dames tot ziens

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:01

Inderdaad jammer voor de topicstarter, maar dit gebeurt regelmatig, ik weet nog, en een paar bokkers die hier ook een bericht hebben geplaatst ook , dat ik ooit een vraag over de hengst Guldenberg heb gesteld...nou je kunt wel stellen dat desbetreffend topic om zeep is geholpen...
Eigenlijk te triest voor woorden dat wanneer je met een onderwerp komt dat er dan regelmatig anderen zullen zijn die door puur negatieve reakties een topic doen stranden!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:11

Pipo schreef:
Actie reactie heet zoiets toch?
Ook wel: tweede wet van Newton (als mijn parate kennis nog deugt).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:39

Jammer dat Sarabande en CGJ12 dit topic weer moeten verzieken, en ze worden nog weer beschermd ook. Diep triest weer.
Als ze niks met het Gelders paard te maken willen hebben, laten ze dit topic dan lekker negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:42

joostvangestel schreef:
Niet zo heel ver. Ik ben vorige week nog in Kanton geweest. 9 uur vliegen..

En...?
Geslaagd voor je cursus censuur in 12 lessen.........

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:54

Ilindra: natuurlijk gewoon gezakt. Daarnaast konden ze ook geen 12 lessen pompen in die twee uur dat ik in de Volksrepubliek China was. Dat valt dus wel mee. Maar blijkbaar heeft niemand meer iets on-topic te melden?

Jammer, ik zie tenminste Desiree een poging wagen. Ik denk dat er inderdaad vraag is naar een goed paard. Ik geloof als de Gelderlander-liefhebbers een duidelijke doelstelling zetten er een kans is om iets haalbaars te krijgen.

Daarbij helpt het niet om zich hard af te zetten tegen de invloed van het KWPN. Als Welsh pony fokker ga ik mij ook niet afzetten tegen de Shetlander of de New Forest. Dat heeft namelijk geen doel. Als streven naar een ras of type zal je duidelijk je eigen richting op moeten zetten en een hele duidelijke markt voor je ras moeten definiëren. Als andere rassen een vergelijkbare doel ambiëren, zal je toch iets moeten doen aan stellen van een positieve doelstelling van je eigen soort, niet zozeer door te zeggen dat de rest niet deugt.

Dat doe je door te zeggen dat je beter bent, niet door te zeggen dat de rest niet deugt. Door je eventuele competitie naar beneden te halen haal je uiteindelijk alleen jezelf naar beneden.