wat is volgens jullie een top dressuur vererver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: wat is volgens jullie een top dressuur vererver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:47

VAn de overleden hengsten zijn Doruto en Rubinstein DE topverervers. Maar Doruto vererfde geen gemakkelijke karakters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:10

Ik denk dat het belangrijk is dat je een merrie met een goed karakter hebt, daar zou ik mss nog wel een lastige hengst op durven gebruiken, maar een brave heeft mijn voorkeur.

Ik wilde mijn 3 jarige merrie met een top dressuurvererver dekken en dat is Flemmingh geworden. Ze is zelf van Parcival, jammer dat die hengst niet wat meer op rijpaarden wordt ingezet die een goed karakter, front, massa en een goed achterbeen nodig hebben, want hij vererft heel goed vind ik.

Als ik het van mezelf zo terug lees moet het eventuele veulen wel een dressuurtoppertje worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:11

En een hoop top dressuurverervers zijn nou eenmaal eigenlijk springpaarden...

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:26

Cabochon!!!
Waarom? ten eerste het superkarakter!!! Het zijn superwerkwillige paarden die ook nog eens super kunnen bewegen. Kijk maar eens op een uitslagenlijst, ik weet zeker dat je een paar Cabochon's tegenkomt bij de eerste zoveel. als ze tenminste hebben deelgenomen aan die wedstrijd

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:18

Een toekomstige topper gaat osmium worden!!!
Daar komen heeeeele fijne paarden van.
Hij kan dan zelf wel niet meer gereden worden, maar de nakomelingen van osmium die ik heb gereden hebben allemaal souplesse en werklust.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 19:09

sigrid1182 schreef:

Misschien gaat er een lichtje branden!! na het lezen van bovenstaande.....IMO is de kans groter dat je een goed dressuurpaard fokt uit 2 goed bewegende springpaarden ...., dan "dres" x "dres"..

Veel goede dressuur fokkende hengsten van eigen bodem, bij het KWPN komen uit springlijnen!!!!

Volgens mij is het essentieel voor het fokken van een goed dressuurpaard, dat je af en toe terug fokt met een goed bewegende springhengst......!!!!!of "dressuur"hengst uit springlijnen.....

Daarom vind ik het zooooo jammer dat ze het opgesplitst hebben, want je hebt wel gelijk!

Dressuur hengsten mogen belabbert springen, bijv Uptown en United een 5 voor springen.
Spring hengsten hoeven niet meer goed te lopen,bijv Undercover (Iroko x libero H) en Unistar (Voltaire x notaris) een 5 voor dressuur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:15

sigrid1182 schreef:
Brentano II en Donnerhall

Helemaal mee eens!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:19

mistral schreef:
sigrid1182 schreef:

Misschien gaat er een lichtje branden!! na het lezen van bovenstaande.....IMO is de kans groter dat je een goed dressuurpaard fokt uit 2 goed bewegende springpaarden ...., dan "dres" x "dres"..

Veel goede dressuur fokkende hengsten van eigen bodem, bij het KWPN komen uit springlijnen!!!!

Volgens mij is het essentieel voor het fokken van een goed dressuurpaard, dat je af en toe terug fokt met een goed bewegende springhengst......!!!!!of "dressuur"hengst uit springlijnen.....

Daarom vind ik het zooooo jammer dat ze het opgesplitst hebben, want je hebt wel gelijk!

Same here!!
Citaat:

Dressuur hengsten mogen belabbert springen, bijv Uptown en United een 5 voor springen.
Spring hengsten hoeven niet meer goed te lopen,bijv Undercover (Iroko x libero H) en Unistar (Voltaire x notaris) een 5 voor dressuur.

Ik heb btw Uptown op donderdag avond op de hengstenkeuring 2004 zien springen...en ik vond hem toen beslist netjes springen.........

Dus die 5 hecht ik niet zoveel waarde aan.......Kwa afstamming mag je toch ook wel verwachten dat ie over het hout komt...

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 19:23

zo te lezen zijn de meeste het met rubinstein I eens.

Ik heb dekgeld van sandro hit gevonden. € 2500,- ex btw en dan is het nog diepvries ook!

Maarja zijn nakomelingen liegen er niet om...poetin...sandreo...undigo

Rubinstein I heb ik nog niet gevonden, maar hij heeft zeker een mooie nakomelingen lijst lijst.....iglesias.....OOseven.....rohdiamant...ronaldo....rubiquil...ook niet bepaald misselijk

Ronaldo heb ik van de zomer nog gezien op stal..wat een mooi correct paard met een hoog aaibaarheids factor! het is echt een vriendelijk beest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:24

Zo had Ustinov(v. Libero) een 5 op zijn draf, ik vond hem in het echt fijn draven. En Up to date had een 6 op zijn draf, en die liep als een krant. Ik zou dan wel eens uitleg hebben waar dat in zit.
Maar bij het uitkiezen van een dressuurhengst zou ik toch ook naar het achterbeen kijken en de galop, en niet alleen naar de draf, dat is eigenlijk de minst belangrijke(meest beinvloedbare) gang, dus bij een springhengst zal ik me er ook niet veel van aantrekken, als ik zelf vind dat hij wel goed beweegt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:38

Sandro hit's nakomelingen moeten zich eerst nog gaan bewijzen in het hogere dressuurwerk..

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:58

mistral schreef:
zo te lezen zijn de meeste het met rubinstein I eens.

Rubinstein I heb ik nog niet gevonden, maar hij heeft zeker een mooie nakomelingen lijst lijst.....iglesias.....
OOseven

.....rohdiamant ...ronaldo....rubiquil...ook niet bepaald misselijk

Ronaldo heb ik van de zomer nog gezien op stal..wat een mooi correct paard met een hoog aaibaarheids factor! het is echt een vriendelijk beest!

OO Seven!! Die heeft van moederskant ook nog Doruto. Ik ben zelf zeer gelukkig met een nakomeling van hem. Iedereen op stal vind hem gewelig Een leuk koppie, echt een knuffelkont, en een heel vriendelijk en nuchter karakter. En de andere nakomelingen (ook hier op bokt) hebben vaak dezelfde uitstraling en karakter.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:04

flemmingh

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:08

hoe vinden jullie van wenzel I de vader van lancet en mijn paard ??

wenzel I was ook de eerste dressuurkoning !

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:11

er zijn veel nakomelingen van flemming die hoger dan Z lopen maar ze hebben tijdens zadelmak maken altijd problemen met de evenwicht...
om goed dressuurpaard te krijgen heb je vaak tijd voor nodig

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:17

Om nog even terug te komen op Ferro:

Ik heb zelf een ferro merrie (die ik helaas uit de sport heb moeten terugtrekken vanwege een blessure) maar ik ben het er absoluut mee eens dat ze niet het makkelijkste karakter hebben maar als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt doen ze alles van je. Ik weet ook wel dat dit maar 1 nakomeling is van de vele duizende maar na 3 jaar had ik mijn paard eindelijk voor me gewonnen en liep het als een trein. Helaas werd ze kort daarna kreupel en heeft ze zich nooit meer kunnen bewijzen. Maar een gebruikshandleiding heb je er zeker bij nodig!!

Ik ben heel erg benieuwd hoe de veulens van Folrencio gaan worden. Wil mijn merrie waarschijnlijk ook door hem laten dekken in het voorjaar.

Ik heb nu en 3-jarige Welltino X Amor en moet zeggen dat ik daar ook heel tevreden over ben! Onwijs fijn karakter en heel los door haar lichaam en leergierig.

Meer mensen ervaring met een Welltino?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:21

Javayo schreef:

OO Seven!! Die heeft van moederskant ook nog Doruto. Ik ben zelf zeer gelukkig met een nakomeling van hem. Iedereen op stal vind hem gewelig Een leuk koppie, echt een knuffelkont, en een heel vriendelijk en nuchter karakter. En de andere nakomelingen (ook hier op bokt) hebben vaak dezelfde uitstraling en karakter.
[/quote]

Eens!

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:21

Rubinstein I idd!

Ik heb er zelf een kleinzoon van. Mooi, compact en gewoon een heel lief paard .

Verder vind ik Donnerhall, Brentano II, Florestan (bijv. Freestyle), Sandro Hit, Weltmeyer etc. ook goede hengsten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:33

Hoe komen jullie erbij dat OO seven een topdressuurvererver is? Hij heeft geen ggk zonen en geen nakomelingen in de hoge sport?
Misschien wordt hij het wel hoor, daar niet van.

Als je praat over verervers roep ik Ferro, Flemmingh, Cocktail, Rubinstein, Florestan, Sandro Hit.
En Gribaldi mag ook al niet klagen met ggk zoon, heel veel sportpaarden en nu ook in de Grand Prix.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:12

Montecristo, zijn nakomelingen doen het erg goed. Bij weinig dekkingen heeft hij toch een hoge dressuur index.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 12:38

De enige nakomeling van montecristo die ik ken is Rolex.
De nakomelingen van rolex die ik op de hengsten keuring heb gezien, waren niet veel bijzonder.

Ik heb het boek stempel hengsten van kwpn en daar staan oa in

*cocktail
*doruto
*farn
*ferro
*jazz

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:16

mistral schreef:
De enige nakomeling van montecristo die ik ken is Rolex.
De nakomelingen van rolex die ik op de hengsten keuring heb gezien, waren niet veel bijzonder.

Ik heb het boek stempel hengsten van kwpn en daar staan oa in

*cocktail
*doruto
*farn
*ferro
*jazz

Montecristo geeft een paard met een klassiek type. Daar moet je van houden. Maar in de sport doen zijn nakomelingen het erg goed. Hij heeft een zeer hoge dressuur index met een behoorlijk hoge betrouwbaarheid. Hij staat in het lijstje tussen de topverervers.
Special Gift van Liseon Kamper is bijvoorbeeld een Montecristo.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:28

Montecristo heeft zijn succes te danken volgens mij uit de merrie stam (fokstam 13). goed lopend/bewegend paard, maar te klassiek, inderdaad niet helemaal waar ik voor val, maar ja smaken verschillen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:31

Suzanne F. schreef:
Hoe komen jullie erbij dat OO seven een topdressuurvererver is? Hij heeft geen ggk zonen en geen nakomelingen in de hoge sport?

Ik wou ook zeker niet OO Seven als topvererver lanceren!! Ik had zelf Rubinstein I genoemd, evenals wat andere in deze topic. De TS merkte dit ook op, en had het over de zonen van Rubinstein, en had het daarbij over dekgeld van o.a. Sandro Hit. En daar haakte ik als ‘fan’ (tja zo kun je het bijna wel gaan noemen ) van OO Seven even op in [gezien de inhoud van het topic en het feit dat ze het dekgeld noemde, ging ik er even vanuit dat de TS zelf een goede hengst zoekt voor haar merrie].

Ik ben dus helemaal met je eens dat OO Seven zeker nog geen topvererver mag worden genoemd, aangezien zijn nakomelingen zich nog niet hebben mogen bewijzen op het zwaardere niveau. Maar zijn paps wel

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 15:36

Javayo schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik wou ook zeker niet OO Seven als topvererver lanceren!! Ik had zelf Rubinstein I genoemd, evenals wat andere in deze topic. De TS merkte dit ook op, en had het over de zonen van Rubinstein, en had het daarbij over dekgeld van o.a. Sandro Hit. En daar haakte ik als ‘fan’ (tja zo kun je het bijna wel gaan noemen ) van OO Seven even op in [gezien de inhoud van het topic en het feit dat ze het dekgeld noemde, ging ik er even vanuit dat de TS zelf een goede hengst zoekt voor haar merrie]
.

Ik ben dus helemaal met je eens dat OO Seven zeker nog geen topvererver mag worden genoemd, aangezien zijn nakomelingen zich nog niet hebben mogen bewijzen op het zwaardere niveau. Maar zijn paps wel

Yep me too

En wat dekken betreft...ik zoek idd een hengst voor mijn merrie, zij is momenteel drachtig van Uptown.
Maar of ik een top vererver of een nakomeling van een topvererver wil weet ik nog niet.
Ik ben meer geinteresserd wat jullie nou top verervers vinden en waar je dat op baseerd. Puur om zoveel mogelijk info te krijgen.
Deze interesse komt, doordat ik dat boek stempelhengsten heb gekregen.
Laatst bijgewerkt door olafj op 07-10-05 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt